Co si Evropané myslí o zemědělské politice Unie
PRAHA/BRUSEL (EkoList)
Průzkum ukazuje, že občané EU vnímají společnou zemědělskou politiku (SZP) pozitivně v tom, zda vyhovuje jejich požadavkům. Na druhou stranu z výzkumu jasně vyplývá, že by politici měli udělat více pro to, aby vysvětlili lidem způsob, jakým tato strategie funguje.
Podle Eurobarometru je zemědělství oblastí, o niž se mají obyvatelé Unie největší povědomí. Společnou zemědělskou politiku považují za nutnost spolu s politikou sociální a environmentální. Navíc většina lidí si myslí, ve shodě s formováním spojené Evropy, že rozhodování má probíhat na úrovni Evropské unie. Zpráva přináší hlavní zjištění reprezentativního výběru otázek pokládaných standardním Eurobarometrem v období let 1995 - 2003 o zemědělské politice a kvalitě potravin.
Povědomí občanů EU o společné zemědělské politice: občané věří, že je vhodné, aby byla řešena na celoevropské úrovni. Přesto většina z nich cítí, že si nejsou jisti tím, jak tato politika funguje (mnoho z nich, zvláště v itálii, Španělsku, Rakousku a Švédsku, má o SZP pouze minimální nebo žádnou znalost) a navrhují, aby bylo více prostoru pro komunikaci na téma jak SZP finguje.
Nízké povědomí o SZP je časté více u žen, lidí mezi lidmi ve věku 15-24 let a přes 54 let, a méně vzdělanými lidmi. Proto agentura Komisi doproučuje zaměřit se propříště na tuto část veřejnosti.
Co se týče hodnocení způsobu, jakým společná politika v oblasti zemědělství plní svou roli, většina občanů Unie se domnívá, že SZP by měla především zajistit, aby produkty farem byly zdravé a bezpečné. Přestože většina dotazovaných byla nakloněna roli SZP, výrazně méně jich řeklo, že tuto roli plní ve zmíněných oblastech dobře.
Otázky na cenu, již jsou občané ochotni zaplatit za kvalitní potraviny a jejich postoj ke značkám kvality na potravinách, poskytly následující údaje. Kvalita potravin je důležitá zejména pro občany severských zemí. Občané EU by raději zaplatili víc aby měli maso nebo zeleninu lepší kvality a věřili by jim víc, pokud by Unie garantovala původ produktu nebo způsob, jakým byl vyroben. Většina dotazovaných lidí, opět zejména v severských zemích, podporuje ideu společné evropské značky kvality.
Připravenost platit víc asi nejvíc překvapujícím výsledkem průzkumu. Samozřejmě ale většina lidí (52 %) řekla, že jsou ochotni platit víc jen za vyšší kvalitu (akceptovali by cenu vyšší o 5-10 %). Na druhou stranu, téměř třetina (31 %) lidí není připravena platit víc. Čtyřicet procent Finů a Francouzů nebylo ochotno platit víc peněz za kvalitnější jídlo.
Celá zpráva o průzkumu je k dispozici na http://europa.eu.int/comm/agriculture/survey/2004/rep_en.pdf. Iva Nachtmannová
reklama