ČR v EU zaostává v přípravě na elektromobilitu, popisuje analýza LeasePlan
Podle analýzy došlo za poslední rok ke zlepšení připravenosti na elektromobilitu ve všech 22 sledovaných státech. Index zahrnuje tři hlavní kritéria: počet nových registrací elektrických vozidel v dané zemi, vyspělost infrastruktury nabíjení a také rozsah vládních pobídek.
Zatímco většina vyspělých ekonomik pracuje se systémem dotací na nákup elektromobilů, v Česku zatím řidiči s takovým stimulem počítat nemohou. Například v Rakousku činila dotace na nákup plně elektrického vozidla nebo automobilu s vodíkovými palivovými články 5000 eur, cena vozu přitom neměla překročit 60 000 eur. U plug-in hybridů byla dotace 2000 eur. V Německu u elektromobilů s cenou pod 40 000 eur dosahovala dotace 6000 eur, v případě hybridů to bylo 4500 eur.
"Český stát nákup aut na plně nebo částečně elektrický pohon přímo nepodporuje, nicméně i bez toho se zejména ceny hybridních pohonů přiblížily těm konvenčním. Například Toyota nabízí hybridy v podstatě za cenu srovnatelných dieselů s automatem. Jde převážně o full hybridy, které nepotřebují dobíjecí infrastrukturu. Pokud budeme hovořit o případné podpoře ze strany státu, je možné použít dva směry, které mohou fungovat paralelně, či každý zvlášť. První je forma různých motivačních výhod jako je např. parkování v parkovacích zónách zdarma, rychlejší odpisy, nižší DPH apod., druhý pak přímo dotace na nákup vozu," uvedl generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.
V průměru zaplatí řidiči elektromobilů na daních 63 procent částky, než jakou musí uhradit majitelé konvenčních vozidel. Nejlépe jsou na tom v této souvislosti Irsko, Maďarsko, Polsko, Rakousko, Řecko a Velká Británie, v těchto zemích totiž řidiči elektromobilů neplatí vůbec žádnou daň.
"Ceny vozidel jsou u nás největší překážkou pro razantnější nástup elektromobility. Přesto i v Česku zájem o tento pohon roste, a to hlavně ve firemní sféře," uvedl generální ředitel LeasePlan ČR Martin Brix. Podíl vozidel poháněných úplně anebo částečně elektřinou na celkových registracích nových vozů byl loni v Česku 2,4 procenta.
Pokud jde o hustotu nabíjecí infrastruktury, podle studie byla loni v České republice dostupná přibližně tisícovka veřejných nabíjecích stanic, v průměru 0,09 stanice na tisíc obyvatel. Horšího výsledku dosáhlo už jenom Polsko, Slovensko a Řecko. Oproti tomu v Nizozemsku připadlo na tisíc obyvatel 3,53 nabíjecí stanice, v Norsku 3,40 a v Rakousku 0,91.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (44)
Jirka Černý
12.3.2021 17:38smějící se bestie
12.3.2021 17:52 Reaguje na Jirka ČernýPavel Hanzl
12.3.2021 17:59 Reaguje na smějící se bestiesmějící se bestie
12.3.2021 18:24 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
12.3.2021 20:44 Reaguje na smějící se bestiesmějící se bestie
12.3.2021 20:56 Reaguje na Pavel HanzlJirka Černý
12.3.2021 21:23 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
13.3.2021 08:29 Reaguje na Jirka ČernýMožná je budoucnost spíš ve vodíku, v energopastě, jsme pořád na začátku vyývoje.
Ale skutečně jediná a nejvážnější otázka je, jestli to stihneme dřív, než se uvaříme.
Václav Kain
12.3.2021 22:35 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
13.3.2021 08:35 Reaguje na Václav KainJiří Daneš
13.3.2021 16:56 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
13.3.2021 17:24 Reaguje na Jiří DanešJedinec, který si koupí elektroauto, skutečně okamžitě nezblbne.
Viktor Šedivý
13.3.2021 20:15 Reaguje na Pavel HanzlKdyž bude mít dojezd dvěstěpadesát a dobíjet se bude hodiny ...
Pavel Hanzl
13.3.2021 20:32 Reaguje na Viktor ŠedivýKdyž máte před fabrikou panely nad parkovištěm, po šichtě máte dobito.
Normální auto stojí 90% času na parkovišti. Tam se má dobíjet.
Těch možností je něurékom, poslední je štróma ze zásuvky.
Viktor Šedivý
13.3.2021 20:56 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
14.3.2021 18:09 Reaguje na Viktor ŠedivýPavel Hanzl
12.3.2021 18:01Já vím, v demagogiích a lhaní si do vlastní kapsy.
Ještě před 20. lety jsme patřili mezi nejprogresivnější země Evropy, i když už soudruzi brzdili. To je ale sešup!!
Václav Kain
12.3.2021 22:40 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
13.3.2021 08:37 Reaguje na Václav KainJiří Daneš
13.3.2021 17:04 Reaguje na Pavel HanzlJiří Daneš
13.3.2021 17:06 Reaguje na Jiří DanešPavel Hanzl
13.3.2021 17:36 Reaguje na Jiří DanešPavel Hanzl
13.3.2021 17:34 Reaguje na Jiří DanešPavel Hanzl
13.3.2021 17:33 Reaguje na Jiří DanešNevím, jak léky, ale bylo to asi stejné úplně všude. Vyráběli jsme a dodávali (ovšem neprodávali) hlavně do Východního bloku a Tichomořská oblast byla pro nás jen Severní Korea a Vietnam.
Viktor Šedivý
12.3.2021 19:17Nerozhazuje peníze plnými hrstmi pro podporu elektromobilní ideologie.
(Já vím, vyhazuje se za jiné blbosti, to ale není důvod k plýtvání ještě většímu.)
Petr Blažek
12.3.2021 19:58Pavel Hanzl
12.3.2021 20:42 Reaguje na Petr BlažekBudeme vyhazovat miliardy za DOL a podobné blbosti.
Petr Blažek
12.3.2021 20:47 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
13.3.2021 08:40 Reaguje na Petr BlažekJenže v Evropě jedou ve velkém OZE a ty jsou určeny na nabíjení aut. To je technologie 21. století a ta se nedá kombinovat s 19. stol.
Václav Kain
13.3.2021 11:25 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
13.3.2021 17:38 Reaguje na Václav KainElektroauto je nástroj......
Když jezdím jen pro rohlíky, nebudu si pořizovat kamión.
Viktor Šedivý
13.3.2021 20:16 Reaguje na Pavel HanzlPetr Blažek
14.3.2021 09:39 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
14.3.2021 18:11 Reaguje na Petr BlažekPetr Blažek
14.3.2021 19:06 Reaguje na Pavel HanzlProč mají takové výhody proti dnes mnohem ekologičtěším autům na plyn.
Břetislav Machaček
13.3.2021 16:58zvýhodňují. Nejvíc se kupují v zemích s velkou kupní sílou a často
jako druhé nebo třetí auto do rodiny pro případ, že už se v okolí
vyskytují zóny pro bezemisní vozidla. Být to v ceně spalováku a žít
někde na jihu, tak si koupím hned dva a k tomu i ty solární panely
na střídavé dobíjení těch aut. U nás je to věcí pouze firem a pár
ekofanatiků, kterým nedochází, co je ekonomika provozu, či mají
záložní spalovák. Jediné vozidlo musím dobíjet v noci a i v zimě,
kdy slunce nesvítí a proud nakupuji. Mít to jako jediné vozidlo
i na zimu, tak je risk uvíznout třeba na dálnici v koloně a přečkat
bez topení, či se nechat nakonec odtáhnout. Palivo v koloně doliji,
ale baterku nedobiji. Inu kdo to chce a nemá kde utratit peníze, tak
ať si to pořídí, ale nevnucovat a nezvýhodňovat, protože slevy a
dotace se týkají pouze těch, co si to mohou koupit i za plnou cenu.
Viktor Šedivý
13.3.2021 20:19 Reaguje na Břetislav MachačekPavel Hanzl
13.3.2021 20:35 Reaguje na Viktor ŠedivýViktor Šedivý
13.3.2021 21:04 Reaguje na Pavel Hanzl- provoz řady nabíjecích stanic je dotovaný, řidič tedy neplatí celou cenu služby
- elektřina na dobíjení není zatížena spotřební daní, po zdanění by provoz byl násobně dražší
----
To je vám málo?
Břetislav Machaček
14.3.2021 17:28 Reaguje na Viktor Šedivýkomunistů jezdilo u ČSD asi více elektrických
ještěrek vozících balíky po nádražích a různých
provozech, kde nesměly jezdit spalováky. Takže
nic moc pokrok.
Pavel Hanzl
14.3.2021 18:17 Reaguje na Břetislav Machaček"Svět už není mladý a dva tisíce let uplynulo od stavby jehlancových hrobek, vše tu už bylo a nikdo nic nového už nevymyslí".Egypťan Sinuhet