https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/cr-v-eu-zaostava-v-priprave-na-elektromobilitu-popisuje-analyza-leaseplan
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

ČR v EU zaostává v přípravě na elektromobilitu, popisuje analýza LeasePlan

12.3.2021 16:31 | PRAHA (ČTK)
Pokud jde o hustotu nabíjecí infrastruktury, podle studie byla loni v České republice dostupná přibližně tisícovka veřejných nabíjecích stanic, v průměru 0,09 stanice na tisíc obyvatel. Horšího výsledku dosáhlo už jenom Polsko, Slovensko a Řecko.
Pokud jde o hustotu nabíjecí infrastruktury, podle studie byla loni v České republice dostupná přibližně tisícovka veřejných nabíjecích stanic, v průměru 0,09 stanice na tisíc obyvatel. Horšího výsledku dosáhlo už jenom Polsko, Slovensko a Řecko.
Česká republika v porovnání s jinými zeměmi Evropy zaostává v přípravě na přechod k elektromobilitě. Na nástup elektrických vozidel jsou nejlépe připraveny Nizozemsko, Norsko a Velká Británie. Naopak nejnižšího skóre dosáhly Česko, Rumunsko a Slovensko, tyto tři země zároveň vykazují nejpomalejší míru zlepšení. Vyplývá to z analýzy EV Readiness Index leasingové společnosti LeasePlan.
 

Podle analýzy došlo za poslední rok ke zlepšení připravenosti na elektromobilitu ve všech 22 sledovaných státech. Index zahrnuje tři hlavní kritéria: počet nových registrací elektrických vozidel v dané zemi, vyspělost infrastruktury nabíjení a také rozsah vládních pobídek.

Zatímco většina vyspělých ekonomik pracuje se systémem dotací na nákup elektromobilů, v Česku zatím řidiči s takovým stimulem počítat nemohou. Například v Rakousku činila dotace na nákup plně elektrického vozidla nebo automobilu s vodíkovými palivovými články 5000 eur, cena vozu přitom neměla překročit 60 000 eur. U plug-in hybridů byla dotace 2000 eur. V Německu u elektromobilů s cenou pod 40 000 eur dosahovala dotace 6000 eur, v případě hybridů to bylo 4500 eur.

"Český stát nákup aut na plně nebo částečně elektrický pohon přímo nepodporuje, nicméně i bez toho se zejména ceny hybridních pohonů přiblížily těm konvenčním. Například Toyota nabízí hybridy v podstatě za cenu srovnatelných dieselů s automatem. Jde převážně o full hybridy, které nepotřebují dobíjecí infrastrukturu. Pokud budeme hovořit o případné podpoře ze strany státu, je možné použít dva směry, které mohou fungovat paralelně, či každý zvlášť. První je forma různých motivačních výhod jako je např. parkování v parkovacích zónách zdarma, rychlejší odpisy, nižší DPH apod., druhý pak přímo dotace na nákup vozu," uvedl generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.

V průměru zaplatí řidiči elektromobilů na daních 63 procent částky, než jakou musí uhradit majitelé konvenčních vozidel. Nejlépe jsou na tom v této souvislosti Irsko, Maďarsko, Polsko, Rakousko, Řecko a Velká Británie, v těchto zemích totiž řidiči elektromobilů neplatí vůbec žádnou daň.

"Ceny vozidel jsou u nás největší překážkou pro razantnější nástup elektromobility. Přesto i v Česku zájem o tento pohon roste, a to hlavně ve firemní sféře," uvedl generální ředitel LeasePlan ČR Martin Brix. Podíl vozidel poháněných úplně anebo částečně elektřinou na celkových registracích nových vozů byl loni v Česku 2,4 procenta.

Pokud jde o hustotu nabíjecí infrastruktury, podle studie byla loni v České republice dostupná přibližně tisícovka veřejných nabíjecích stanic, v průměru 0,09 stanice na tisíc obyvatel. Horšího výsledku dosáhlo už jenom Polsko, Slovensko a Řecko. Oproti tomu v Nizozemsku připadlo na tisíc obyvatel 3,53 nabíjecí stanice, v Norsku 3,40 a v Rakousku 0,91.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (44)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jirka Černý

12.3.2021 17:38
Máme rozum, nehrneme se do něčeho co má mouchy jak helikoptéry.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

12.3.2021 17:52 Reaguje na Jirka Černý
Stále je to do slepé uličky, ale pořád tomu nechtějí rozumět.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.3.2021 17:59 Reaguje na smějící se bestie
Ta ulička je slepá pro slepého, jako každá jiná. Ta dýzlová snad končí rájem?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

12.3.2021 18:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Podívej se, kam došel vývoj u naftových motorů za 100let a kam za stejnou dobu ta elektromobilita. Ta až bude alespoň na 1/2úrovni klasických motorů - benzín, nafta a bez dotací, tak o tom pak lze začít uvažovat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.3.2021 20:44 Reaguje na smějící se bestie
Elektromobil je dnes už x násobně levnější, trvanlivější, úspornější atd. atd. celé fabriky jedou na elektromotory a všechno ostatní taky, problém je jen baterie.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

12.3.2021 20:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže si vlastně odporuješ. Až budou baterie a vše potřebné k jejich dobíjení, tak to teprve bude konkurence klasickým motorům. A násobně levnější ? Kde začínají ceny !
Odpovědět

Jirka Černý

12.3.2021 21:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Pavle viděl jste ceny elektromobilů? Pročetl nějaká fóra o zkušenostech? Neberte že jsou levné v situaci kdy jsou dotované. Jak už jsem psal kdysi, mně by autíčko na baterie docela vyhovovalo vzhledem k mému dennímu nájezdu a možnosti dobíjení jelikož bydlím v domku a ne v paneláku. Pro děti k babičce rovnou z práce by to už bylo dost na hraně ale umím jezdit na spotřebu tak snad bych to zvládal i v elektrice. Dnes je to tak že elektrické auto je přepych který si většina lidí nemůže dovolit, na nové nedosáhnu a vše nad pět let stáří je hodně nejistá sázka v loterii. Bohužel fatální není cena jen baterií ale i např motorů které mají být nezničitelné ale nějakým omylem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.3.2021 08:29 Reaguje na Jirka Černý
Užse objevují malá elauta za řádově 300 tisíc s malou baterií na 200 km dojezdu, ale pořád to není ono.
Možná je budoucnost spíš ve vodíku, v energopastě, jsme pořád na začátku vyývoje.
Ale skutečně jediná a nejvážnější otázka je, jestli to stihneme dřív, než se uvaříme.
Odpovědět
VK

Václav Kain

12.3.2021 22:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzle ty blbý debile diesel a ne dýzl.Ty jsi strašný vůl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.3.2021 08:35 Reaguje na Václav Kain
Zato ty jsi lingvista, který stále píš hockey, football, sweeter, jacket atd.atd.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

13.3.2021 16:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Velmi Vám přeji příjemné hodiny čekání, při nabíjení až budete potřebovat vyjet třeba na nákup. Nebo až budete s infarktem čekat, až sanitka dobije baterky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.3.2021 17:24 Reaguje na Jiří Daneš
Kolikrát se vám stalo, že by sanitce došla mafta cesou do nemocnice? Kolikrát se vám stalo, že vám došel benzín zrovna, kdy jste chtěl jet na nákup?
Jedinec, který si koupí elektroauto, skutečně okamžitě nezblbne.
Odpovědět

Viktor Šedivý

13.3.2021 20:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Sanitce palivo cestou nedojde, protože má dojezd mnoho set kilometrů a "obnovení" dojezdu je záležitost pár minut.
Když bude mít dojezd dvěstěpadesát a dobíjet se bude hodiny ...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.3.2021 20:32 Reaguje na Viktor Šedivý
Když budete mít pojížďky po městě max. 150 km (což většino bohatě stačí), v klidu dobijete každý den.
Když máte před fabrikou panely nad parkovištěm, po šichtě máte dobito.
Normální auto stojí 90% času na parkovišti. Tam se má dobíjet.
Těch možností je něurékom, poslední je štróma ze zásuvky.
Odpovědět

Viktor Šedivý

13.3.2021 20:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Těch pár metrů panelu opravdu auto nedobije - a už vůbec ne zmiňovanou sanitku, která nejenže jezdí, ale také musí topit, chladit a krmit docela slušnou porci vybavení, kterému opravdu nesmí dojít energie.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.3.2021 18:09 Reaguje na Viktor Šedivý
Odhadem jedno parkovací místo s komunikací (30 m2) stačí dobít za průměrný den menší auto na 100 km jízdy. Na sanitku bude potřeba třaba 2x tolik. A energie ji prostě nedojde úplně stejně, jako jín nedojde nafta v nádrži. Stejně má už dnes sanitka hafo baterií pro všemožné přístroje, jedna navíc by se ani moc nepoznala.
Odpovědět
li

14.3.2021 20:37 Reaguje na Pavel Hanzl
Píše člověk,který jezdí spalovákem a elektroautem jezdil tak na pouťi.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.3.2021 18:01
Existuje nějaký obor, ve kterém bychom nezaostávali?
Já vím, v demagogiích a lhaní si do vlastní kapsy.
Ještě před 20. lety jsme patřili mezi nejprogresivnější země Evropy, i když už soudruzi brzdili. To je ale sešup!!
Odpovědět
VK

Václav Kain

12.3.2021 22:40 Reaguje na Pavel Hanzl
To snad ani možné, že sem vkládají příspěvky jako je Hanzl.Oni se snad tihle volové rozmnožují jako láčkovci.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.3.2021 08:37 Reaguje na Václav Kain
Napište obor, ve kterém nezaostáváme za Evropou. Já vám můžu vypsat ty, ve kterých je to dost katastrofa a to v podstatných věcech.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

13.3.2021 17:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Když ono je to tak naplánované už od sametu, abychom zaostávali. Tak to, ve jménu "svatého" Havla Václava, děláme. Na příklad platinová cytostatika a kyselinu acetylosalycilovou, ale i vakciny a očkovací látky a séra ze Sevaku, Imuny a Úsolu jsme vyváželi do celého světa, cytostatika na př. pro celý australský a tichoceánský trh. Ale to už je víc než těch 20 let.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

13.3.2021 17:06 Reaguje na Jiří Daneš
A dnes už ani jeden z těch podniků neexistuje. Vzali za své, při budování kapitalismu a učení se demokracii.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

13.3.2021 17:07 Reaguje na Jiří Daneš
vzaly za své
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.3.2021 17:36 Reaguje na Jiří Daneš
Mně se ještě nepodařilo napsat příspěvek, aniž by v něm nebyla gramatická chyba.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.3.2021 17:34 Reaguje na Jiří Daneš
Pod nárazem západní konkurence řachly. Stejně, jako strojařina a ostatní "výdobytky socialismu".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.3.2021 17:33 Reaguje na Jiří Daneš
Nic samozřejmě naplánované nebylo, taky se rozjely dost hi-tech obory velmi svižně. SW, IT technologie, nanovláka atd. atd.
Nevím, jak léky, ale bylo to asi stejné úplně všude. Vyráběli jsme a dodávali (ovšem neprodávali) hlavně do Východního bloku a Tichomořská oblast byla pro nás jen Severní Korea a Vietnam.
Odpovědět

Viktor Šedivý

12.3.2021 19:17
Zaostává v přípravě?
Nerozhazuje peníze plnými hrstmi pro podporu elektromobilní ideologie.

(Já vím, vyhazuje se za jiné blbosti, to ale není důvod k plýtvání ještě většímu.)
Odpovědět
PB

Petr Blažek

12.3.2021 19:58
Teprve až si vyřešíme bezemisní zdroje elektřiny, alespoň na papíře, tak má cenu nějak významně podporovat elektromobilitu. Do té doby jezdí na uhlí s podstatně větší uhlíkovou stopou než na ropu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.3.2021 20:42 Reaguje na Petr Blažek
Nevyřešíme. OZE se nebuduje a jádro je v nedohlednu. Uhláky skončí a budeme kupovat, pokud nám někdo prodá a hlavně, pokud dudeme mít za co.
Budeme vyhazovat miliardy za DOL a podobné blbosti.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

12.3.2021 20:47 Reaguje na Pavel Hanzl
No právě a do té doby budou podstatně efektivnější například auta na plyn. Než spalovat plyn v elektrárnách, pak tu energii s velkými ztrátami přenášet a dobíjet. A k tomu ještě náročné zpracování baterií.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.3.2021 08:40 Reaguje na Petr Blažek
Samozřejmě je to pravda, auto na benzín je taky čistší než elektro nabíjené z uhláků.
Jenže v Evropě jedou ve velkém OZE a ty jsou určeny na nabíjení aut. To je technologie 21. století a ta se nedá kombinovat s 19. stol.
Odpovědět
VK

Václav Kain

13.3.2021 11:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzl ty jsi zelený jako brčál.Ty stupidyty s elektropekáčema jsou neekologické a neekonomické.Vyhozené miliardy za nesmysl.Ten tvůj malý epekáč s dojezdem 300km?Tak v zimě je to polovina a to budeš v tom mrzáku nabalený jako pumpa,protože topení ti vezme z baterky šťávu a ani se nerozjedeš.A když se rozjedeš tak jenom pár kiláků a ne moc rychle.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.3.2021 17:38 Reaguje na Václav Kain
Břitva je nástroj. Někdo se s ní oholí, někdo pořeže.
Elektroauto je nástroj......

Když jezdím jen pro rohlíky, nebudu si pořizovat kamión.
Odpovědět

Viktor Šedivý

13.3.2021 20:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Jasně, na nákupy si koupím levné elektrovozítko za třičtvrtě mega.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.3.2021 20:34 Reaguje na Viktor Šedivý
Za třetinu a jezdím v palivu zadara.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

14.3.2021 09:39 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale ani v té Evropě se zdaleka neblíží ke 100% výrobě bezemisní elektřiny. Například ve vámi zbožňovaném Německu je obrovská podpora a výstavba BPS a plynových elektráren. A to rozhodně není bezemisní zdroj. Většina normálních lidí ,Kteří používají auto na cestu do práce ho bude doma dobíjet v noci právě z těchto zdrojů.. Tak proč za každou cenu tlačit právě jenom tu jednu technologii. Ať si ji prosazují ve velkých městech, jak už jsem psal jinde taxíky, městské autobusy atd., ale nechat lidem právo volby bez ekonomického zvýhodňování směru který nemusí být do budoucna výhodný. Třeba ho za pár let vystřídá vodík a co budeme dělat s těmi nesmyslně drahými dobíjecími stanicemi.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.3.2021 18:11 Reaguje na Petr Blažek
Vám někdo vnucuje elektroauto? Tak ho berte!!
Odpovědět
PB

Petr Blažek

14.3.2021 19:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Silově je propagována právě jenom elektrika. Mají palivo (energii) osvobozenou od spotřební daně, nemusí platit dálniční poplatky, ačkoliv jejich spotřeba na dálnici je díky větší hmotnosti větší. Snad jedině osvobození od parkovacích poplatků ve městech má nějaký význam, ale i tam by měli prokázat že dobíjejí v období když je dost zelené energie, jinak i tam přenášejí emise na hlavu někomu jinému.
Proč mají takové výhody proti dnes mnohem ekologičtěším autům na plyn.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

13.3.2021 16:58
Opět další křivení trhu, protože elektromobily leckde dotují a daňově
zvýhodňují. Nejvíc se kupují v zemích s velkou kupní sílou a často
jako druhé nebo třetí auto do rodiny pro případ, že už se v okolí
vyskytují zóny pro bezemisní vozidla. Být to v ceně spalováku a žít
někde na jihu, tak si koupím hned dva a k tomu i ty solární panely
na střídavé dobíjení těch aut. U nás je to věcí pouze firem a pár
ekofanatiků, kterým nedochází, co je ekonomika provozu, či mají
záložní spalovák. Jediné vozidlo musím dobíjet v noci a i v zimě,
kdy slunce nesvítí a proud nakupuji. Mít to jako jediné vozidlo
i na zimu, tak je risk uvíznout třeba na dálnici v koloně a přečkat
bez topení, či se nechat nakonec odtáhnout. Palivo v koloně doliji,
ale baterku nedobiji. Inu kdo to chce a nemá kde utratit peníze, tak
ať si to pořídí, ale nevnucovat a nezvýhodňovat, protože slevy a
dotace se týkají pouze těch, co si to mohou koupit i za plnou cenu.
Odpovědět

Viktor Šedivý

13.3.2021 20:19 Reaguje na Břetislav Machaček
Jenže kdybyste přestal vnucovat, dotovat a zvýhodňovat, tak prodeje klesnou na zlomek těch dnešních a i ten kdo už koupil, se bude sakra kroutit při placení drahého provozu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.3.2021 20:35 Reaguje na Viktor Šedivý
Nesmysl, ty dotace dělají minimum, u nás prakticky nic.
Odpovědět

Viktor Šedivý

13.3.2021 21:04 Reaguje na Pavel Hanzl
- automobilky křížově dotují elektromobily z prodeje normálních aut (která "uměle" zdražují)
- provoz řady nabíjecích stanic je dotovaný, řidič tedy neplatí celou cenu služby
- elektřina na dobíjení není zatížena spotřební daní, po zdanění by provoz byl násobně dražší
----
To je vám málo?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

14.3.2021 17:28 Reaguje na Viktor Šedivý
U nás to je jenom 7 000 vozidel a to už kdysi za
komunistů jezdilo u ČSD asi více elektrických
ještěrek vozících balíky po nádražích a různých
provozech, kde nesměly jezdit spalováky. Takže
nic moc pokrok.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.3.2021 18:17 Reaguje na Břetislav Machaček
Fakt nejste reinkarnovaný pan Šimůnek?
"Svět už není mladý a dva tisíce let uplynulo od stavby jehlancových hrobek, vše tu už bylo a nikdo nic nového už nevymyslí".Egypťan Sinuhet
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist