Dopravní podnik: My jsme nepochybili
"Dřívější ukončení provozu metra by nikterak nezabránilo jeho zatopení, naopak by pravděpodobně způsobilo dopravní kolaps, který by mohl zasáhnout do evakuace Karlína a dalších zatopených oblastí," uvedla Kuchařová. Metro bylo podle ní uzavřeno v souladu s povodňovými plány.
S jejím tvrzením nesouhlasí zastupitel a člen magistrátní komise pro vyšetření příčin zatopení metra Michael Hvížďala. "Metro mělo být uzavřeno podle povodňového plánu už při průtoku vody 1,5 tisíce metrů krychlových za vteřinu a ne až při trojnásobném průtoku. Obrovským škodám se dalo zabránit. Metro navíc nebylo využito pro evakuaci Karlína," uvedl Hvížďala. Odpovědnost za zatopení metra podle něho nese náměstek primátora pro dopravu Martin Hejl.
Jako jednu z dosud prokázaných příčin zatopení metra uvádí Kuchařová stavební nedostatky. "Na stanici Můstek byla objevena 15 metrů dlouhá průrva v přestupním tunelu," uvedla. Jak dále informovala, ve stanicích Můstek a Invalidovna došlo k protržení slabých stěn v místě, kde podle původního projektu měla stát silná protipovodňová zeď. "Voda navíc pronikla skrz netěsnící kabelové průchodky," dodala.
Srpnová povodeň zatopila 17 z 51 stanic metra. Na podzemní dráze způsobila odhadované škody za více než dva miliardy korun. Někteří odborníci předpovídají škody až ve výši šest miliard korun. Ty bude možné přesně vyčíslit až po dočerpání vody z tunelů a ze stanice metra Florenc na trase B. Příčiny zatopení metra a možnou odpovědnost vyšetřuje Policie České republiky a komise zřízená magistrátem.
reklama