Tiskové zprávy
Občanské sdružení spotřebitelů TEST: dTest: Zabraňte úniku citlivých dat
Mnoho lidí nechce investovat sta či tisíce korun do zabezpečení svého počítače a zvolí neplacený antivirový program. Ne každý ale zajistí kvalitní ochranu počítače. A naopak - jisté riziko přetrvává i s nejlepšími placenými produkty na trhu. Prokázal to aktuální test.
I nejlepší z testovaných antivirových programů – Avira a G Data - odhalily jen 96 % škodlivých programů odchycených pro účely testu. Jisté riziko tedy přetrvává i s těmi nejspolehlivějšími produkty. Zajímavým poznatkem testu bylo, že některé z antivirových programů prokáží plně svůj potenciál pouze při připojení k internetu. Je-li počítač mimo dosah sítě, může počet nalezených virů klesnout i o více než 50 %.
Při srovnání placených a neplacených verzí antivirových programů dosáhly tři z bezplatných antivirů uspokojivého hodnocení, obdobně jako většina placených. I mezi zdarma poskytovanými programy si prvenství s hodnocením „dobře“ obhájila Avira s produktem Free Antivirus.
Na rozdíl od placených bezpečnostních balíčků neobsahují zdarma nabízená řešení firewall, který kontroluje komunikaci mezi počítačem a internetem a představuje tak další linii ochrany. „Funkcí firewallu je ale vybaven i operační systém Windows a neplatí vždy, že by byl horší,“ říká redaktor časopisu dTest Jan Hrouda. „Žádný z firewallů nebyl schopen zabránit všem simulovaným pokusům o krádež osobních dat a některé neodhalily ani jediný. Ne všechny jsou také neprůstřelné, pokud jde například o ochranu před vniknutím do počítače,“ dodává Hrouda.
Zajímavou součástí testu byla také zkouška rychlosti, s jakou dokážou antiviry detekovat nové viry. V této oblasti si nejlépe vedly Kaspersky a G Data, které reagovaly průměrně již po 2,5 dnech. „I jeden den může ovšem dosud neodhalenému škodlivému programu stačit k tomu, aby stihnul napadnout nezanedbatelný počet hostitelů,“ upozorňuje Jan Hrouda.
„Mimo pečlivého výběru vhodné ochrany počítače doporučujeme dodržovat i další bezpečnostní zásady. Základem je při surfování po webu používat zdravý rozum, soubory stahovat jen z osvědčených zdrojů, neotevírat přílohy a odkazy v nevyžádaných zprávách a neposílat citlivé údaje e-mailem. A také pravidelně aktualizovat programy pracující s internetem,“ dodává závěrem Hrouda.
Kontakty:
Jan Hrouda, hrouda@dtest.cz, tel.: 241 404 922
Václav Beneš, benes@dtest.cz; tel.: 241 404 922
Zajištění nezávislosti a objektivity testů: výrobky se nakupují v obchodech a analýzy probíhají v nezávislých laboratořích a zkušebnách. Na stránkách spotřebitelského časopisu nesmí být publikovány žádné reklamy či inzeráty. Náklady spojené s testováním výrobků hradí spotřebitelská organizace. Finanční prostředky získává prodejem časopisu, z grantů a státní dotace.
Občanské sdružení spotřebitelů TEST, založeno v roce 1992, je vydavatelem časopisu dTest. Na jeho stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů výrobků, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o právech, které chrání spotřebitele a posilují jejich postavení vůči prodávajícím a další rady. V letech 1994 až 2010 publikovalo sdružení na stránkách časopisu dTest informace o více než 10 000 výrobcích, varovalo před 530 nebezpečnými výrobky (většina byla určena dětem) a upozornilo na 546 nekvalitních a klamavých výrobků. Sdružení je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.
I nejlepší z testovaných antivirových programů – Avira a G Data - odhalily jen 96 % škodlivých programů odchycených pro účely testu. Jisté riziko tedy přetrvává i s těmi nejspolehlivějšími produkty. Zajímavým poznatkem testu bylo, že některé z antivirových programů prokáží plně svůj potenciál pouze při připojení k internetu. Je-li počítač mimo dosah sítě, může počet nalezených virů klesnout i o více než 50 %.
Při srovnání placených a neplacených verzí antivirových programů dosáhly tři z bezplatných antivirů uspokojivého hodnocení, obdobně jako většina placených. I mezi zdarma poskytovanými programy si prvenství s hodnocením „dobře“ obhájila Avira s produktem Free Antivirus.
Na rozdíl od placených bezpečnostních balíčků neobsahují zdarma nabízená řešení firewall, který kontroluje komunikaci mezi počítačem a internetem a představuje tak další linii ochrany. „Funkcí firewallu je ale vybaven i operační systém Windows a neplatí vždy, že by byl horší,“ říká redaktor časopisu dTest Jan Hrouda. „Žádný z firewallů nebyl schopen zabránit všem simulovaným pokusům o krádež osobních dat a některé neodhalily ani jediný. Ne všechny jsou také neprůstřelné, pokud jde například o ochranu před vniknutím do počítače,“ dodává Hrouda.
Zajímavou součástí testu byla také zkouška rychlosti, s jakou dokážou antiviry detekovat nové viry. V této oblasti si nejlépe vedly Kaspersky a G Data, které reagovaly průměrně již po 2,5 dnech. „I jeden den může ovšem dosud neodhalenému škodlivému programu stačit k tomu, aby stihnul napadnout nezanedbatelný počet hostitelů,“ upozorňuje Jan Hrouda.
„Mimo pečlivého výběru vhodné ochrany počítače doporučujeme dodržovat i další bezpečnostní zásady. Základem je při surfování po webu používat zdravý rozum, soubory stahovat jen z osvědčených zdrojů, neotevírat přílohy a odkazy v nevyžádaných zprávách a neposílat citlivé údaje e-mailem. A také pravidelně aktualizovat programy pracující s internetem,“ dodává závěrem Hrouda.
Kontakty:
Jan Hrouda, hrouda@dtest.cz, tel.: 241 404 922
Václav Beneš, benes@dtest.cz; tel.: 241 404 922
Zajištění nezávislosti a objektivity testů: výrobky se nakupují v obchodech a analýzy probíhají v nezávislých laboratořích a zkušebnách. Na stránkách spotřebitelského časopisu nesmí být publikovány žádné reklamy či inzeráty. Náklady spojené s testováním výrobků hradí spotřebitelská organizace. Finanční prostředky získává prodejem časopisu, z grantů a státní dotace.
Občanské sdružení spotřebitelů TEST, založeno v roce 1992, je vydavatelem časopisu dTest. Na jeho stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů výrobků, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o právech, které chrání spotřebitele a posilují jejich postavení vůči prodávajícím a další rady. V letech 1994 až 2010 publikovalo sdružení na stránkách časopisu dTest informace o více než 10 000 výrobcích, varovalo před 530 nebezpečnými výrobky (většina byla určena dětem) a upozornilo na 546 nekvalitních a klamavých výrobků. Sdružení je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk

