https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ek-hodla-zkoumat-schvalovane-kvoty-na-ceske-potraviny
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Evropská komise hodlá zkoumat schvalované kvóty na české potraviny

22.1.2021 01:58 | BRUSEL (ČTK)
Norma nesmí být v rozporu s pravidly volného pohybu zboží ani diskriminovat žádné výrobce. Pokud by zákon začal platit a porušoval unijní normy, Česku by hrozila žaloba a vysoké pokuty.
Norma nesmí být v rozporu s pravidly volného pohybu zboží ani diskriminovat žádné výrobce. Pokud by zákon začal platit a porušoval unijní normy, Česku by hrozila žaloba a vysoké pokuty.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Evropská komise hodlá podrobně prozkoumat povinné kvóty na prodej českých potravin, pokud návrh zákona v současnosti schvalovaný parlamentem vstoupí v platnost. Novinářům to řekla mluvčí exekutivy Evropské unie, podle níž norma nesmí být v rozporu s pravidly volného pohybu zboží ani diskriminovat žádné výrobce. Pokud by zákon začal platit a porušoval unijní normy, Česku by hrozila žaloba a vysoké pokuty.
 

Podle návrhu novely zákona o potravinách, která ve středu prošla Poslaneckou sněmovnou, by od příštího roku prodejny potravin o ploše nad 400 metrů čtverečních musely u některých druhů potravin prodávat minimálně 55 procent českých produktů. O normě nyní bude jednat Senát, který se podle zástupců nejsilnějších klubů chystá kvóty patrně odmítnout.

"V tomto případě, který se týká nabídky potravin, je zcela zásadní zachovat volný pohyb potravinářských produktů v rámci jednotného trhu," prohlásila dnes mluvčí Evropské komise. Brusel podle ní sleduje vývoj kolem české novely, podrobně analyzovat ji však bude až v případě, pokud vstoupí v platnost. Mluvčí nicméně podotkla, že kdykoli nějaká země zavádí nějaké regulace prodeje, musí zajistit, aby byla "nutná, vyvážená a nikoho nediskriminovala".

Za diskriminaci svých výrobců již nyní považují český návrh zástupci osmi unijních zemí včetně Německa, Francie či Polska, kteří podle Hospodářských novin Prahu před zavedením kvót varovali. Jejich zástupci mohou Česko zažalovat u Soudního dvora Evropské unie.

Pokud zákon vstoupí v platnost a EK po jeho analýze dospěje k závěru, že kvóty porušují unijní smlouvy, může vyzvat Česko k nápravě. V případě, že situaci nevyřeší dohodou, může se rovněž obrátit na soud. Pokud unijní justice žalobu uzná, může být Česku vyměřena pokuta za každý den, kdy bude jeho norma porušovat právní předpisy EU.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (35)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

VN

Vilém N

22.1.2021 07:06
Čím víc o tom přemýšlím, tak mi to nepřijde jako špatný nápad. Ve své podstatě se to dotkne pouze zahraničních řetězců, kteří sem pod tlakem posílají "své" výrobky do "svých" obchoďáků. Ne náhodou se jedná o zakládající členy EU (Francie, Německo, Nizozemsko, Španělsko).

Osobně a je to jen můj názor, si myslím, že EU se rozšířila o nové členy pouze pro to, aby stagnující trhy zakládajících zemí měly nová odbytiště a přístup bez omezení k levné pracovní síle.

Je to mimo toto téma, ale stejmým způsobem EK odůvodňuje nové zbraňové směrnice. Tj. "Kvůli zachování jednotného trhu a volného pohybu zboží vám musíme ztížit či znemožnit legální vlastnictví zbraní." Cítím lehké zadostiučinění, byť jsem teď spíš politicky v opozici, že se jim konečně z našich lánů odpovídá podobně. "Volný pohyb neomezen. Jen prodej ano." :-)
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

22.1.2021 08:40 Reaguje na Vilém N
Postihne to i české řetězce, protože kupříkladu na severní Moravě je celkem běžný řetězec Hruška, který má jen české majitele. Kvóty jsou pitomost a celý ten systém by měl být nastaven jinak,. Kromě toho celá řada výrobků, pokud budou kvóty povinné, se stane nedostatkovým zbožím, protože díky snahám EU se podařilo téměř zlikvidovat české zeměděltví. Chybělo by třeba vepřové maso, hovězí maso, kuřata, cukr, víno. Dokážete si představit, že zajdete do supermarketu a tam Vám řeknou, že limit vepřového masa už vyčerpali a do konce měsíce už žádné nebudou prodávat, protože i když mají nabídky ze zahraničí, nesmí je využít, aby nebyli pokutováni? Celé by to akorát podpořilo obchod ve venkovních státech, protože nákupní turistika by nehorázně narostla.
Odpovědět
VN

Vilém N

22.1.2021 09:01 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Naprosto souhlasím. Myšlenka to není špatná, ale nemyslím, že nás zrovna tohle teď trápí. Chtělo ji to zpracovat v klidnějších dobách a lépe. Aby to nebyl zákaz potravin z EU, ale spíše lepší podpora domácích zemědělců (jiných, než Agrofertů a spol).
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

22.1.2021 10:27 Reaguje na Vilém N
Já si naopak myslím že tato myšlenka je pitomá a realizace by v prvé řadě sloužila Agrofertu. Člověk by si mohl vybrat, zda kupovat šmakulády z Agrofertu nebo třeba nejíst. Spíše by to chtělo větší podporu českých pěstitelů a chovatelů, aby byl na trhu dostatek našeho zboží za stejné ceny jako od zahraničních dodavatelů. Což ale půjde těžko, protože dotace zemědělců v zakládajících zemích EU jsou někde jinde než u zemědělců ze zemí přistupujících. I když třeba Poláci si vymohli větší dotace, naši zemědělci utřeli hubu. Jak to nazval pan Ševčík z Liberálního institutu, dotace českých zemědělců jsou hanebné.
Odpovědět
JS

Jiří S

22.1.2021 11:15 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Ono to s tím nedostatkem zboží nebude až tak žhavé. Možná by dočasně na rok nebyl dostatek vepřového a cukru. Ale takové víno a kuřata a zelenina není vůbec problém. Zemědělci by se zařídili. Aspon by se snížila výměra nenáviděné řepky, možná i obilnin, rozšířilo by to osevní postupy. Však to je přece i cíl EU, rozmanitost.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

22.1.2021 11:37 Reaguje na Jiří S
Pak se zeptám, proč předseda Zelinářské unie Čech a Moravy Petr Hanka říká, že problém bude takřka u všech druhů zeleniny?

A co argument prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza, že se do seznamu ,,českých potravin,, nedostane řada potravin na které jsme zvyklí? Např. Májka, Znojemské okurky, Sunar, atd. protože nejsou ze 100% české?

Také upozorňují na to, že nemáme dostatečné výrobní a skladovací kapacity.

Chápu, jste zemědělec, bojujete za své zájmy. Tvrdíte, že vše bude v pohodě. Ale s prominutím vaši víru nesdílím a tento zákon beru jako těžký populismus.
Odpovědět
JS

Jiří S

22.1.2021 12:25 Reaguje na Petr Eliáš
Pana Prouzu bych vůbec nebral v úvahu, protože ten tak nějak zastupuje spíše ty řetězce. Ale uvedu příklad jak se to má s Májkou a Sunarem a podobně. Hamé na výrobu protlaku používalo česká rajčata, ceny jsou ilustrační prosím. Český zemědělec jim prodával zde 3 Kč/kg, došli číňani, že jim budou prodávat za 1,5 Kč/kg. Je to loni, co se musel zrušit kvůli tomu pěstování rajčat na protlak. A světe div se, čína zvedla cenu na původní cenu českých rajčat. A tak se to má i s masem v Májce a cukrem v Sunaru a tak podobně. Tito výrobci by prostě museli přejít na české dodavatele a upřímně, ani by je to nebolelo nakonec.

S tím co říká pan Petr Hanka se dá částečně ztotožnit, ale ne zcela. Zrovna dnes tu byl jistý zelinář, směňujeme s ním pozemky, který tvrdil, že jen čeká na takovýto impuls, aby si mohl koupit baličku na ranné brambory a mohl začít dodávat. Pak jen zvýší výměru. To samé tvrdil i o květáku. Většina zemědělců opravdu jen čeká na takovouto pobídku. Čímž nechci tvrdit, že budou všechny kvóty naplněny ihned první rok. Ale taky nikdo v tom zákoně podle mě netvrdí, že když se kvóty nenaplní, či by něco chybělo, že se to následně nemůže dovést. A to si myslím je rozumné.

Skladovacích kapacit mají zemědělci poměrně dost, v tom není problém.

Výrobních kapacit máme také dost. Podívejte se na mlékárny. Velké množství zemědělců po zrušení českých mlékáren vozí mléko do německých. No co by se stalo, kdyby je zase začali vozit do těch českých a že to nestihnout zpracovat? Kdyť jedou na jeden provoz. Tak se pojede na třísměnný provoz. A tak se dá hovořit takřka o každé komoditě.

Abych to shrnul. Čeští zemědělci čekají na impuls, aby se mohli dostat do řetězců konečně a měli odbyt. Pokud bude, začnou produkovat. Pokud by se neprodukovalo dostatek, nic nebrání tomu to chybějící dovést. Výsledek bude takový, že se rozšíří živočišná výroba a s tím širší osevní postup. Rozšíří se ovocnářství a zelinářství a s tím i velikost a rozdělení a členitost krajiny. Obecně tento zákon je sice momentálně trochu paskvil, chtělo by to mnoho věcí upravit. Ale české krajině a českému zemědělci to výrazně pomůže. A pokud mohu směle tvrdit, tak i českému spotřebiteli, protože když porovnáte květák český a květák holandský, tak rozdíl kvality poznáte. (jde o vyhonění dusíkem u nás je přívod limitu dusíku 2x menší než v holandsku pro tyto typy zeleniny.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

22.1.2021 15:52 Reaguje na Jiří S
"Podívejte se na mlékárny. Velké množství zemědělců po zrušení českých mlékáren vozí mléko do německých. No co by se stalo, kdyby je zase začali vozit do těch českých ..."

Není to náhodou o tom, že prostě mají v Německu lepší podmínky? A ty najednou dostanou u nás? Jen tak, zčistajasna? Jako že se Madeta obrátí na víru pravou a začne platit JIHu tolik, a tak, jako Goldsteig?

Ono by se taky mohlo stát, že zpracovatelé si třeba i pomohou, ale samotní zemědělci rozhodně ne.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

22.1.2021 09:27 Reaguje na Vilém N
Nedotkne se to jen zahraničních řetězců, ale prodejen nad 400 m2. ;) Vaše zadostiučení vás možná přejde až okolní státy zavedou podobné zákony a bude omezen český export. ;)
Odpovědět
VN

Vilém N

22.1.2021 10:16 Reaguje na Petr Eliáš
To si nemyslím. Já bych nejraději EU "degradoval" zpět na EHS.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

22.1.2021 10:30 Reaguje na Vilém N
Možná by bylo lepší udělat totéž jako Velká Británie. Pokud by vystoupila celá V4, politbyro z Brusele by dělalo vše pro to, aby se nám snažilo zavděčit. Jedná se o polohu i kupní sílu. Bohužel ale politici těchto zemí nejsou zajedno a tak s námi vysokoprevoschoditěľstvo z Brusele oře.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

22.1.2021 10:33 Reaguje na Vilém N
Podejte návrh na degradaci, uvidíte jak uspějete. :-)

Co si nemyslíte? Že by to okolní státy udělaly? Vdyt už to některé státy EU chtěly udělat! Nebo si myslíte, že by nás nechaly okolní státy v klidu exportovat a omezení svého exportu by v klidu přijaly? Asi těžko - praxe je jiná.
Odpovědět

Jan Šimůnek

22.1.2021 16:02 Reaguje na Petr Eliáš
Proto odchod je jediné reálné řešení našich problémů s EU.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

22.1.2021 13:22 Reaguje na Petr Eliáš
Tak to buďte v klidu. Němci, Rakušani ani Francouzi (ostatní staré země EU nevyjímaje) takový zákon nepotřebují, protože jejich spotřebitelé upřednostňují jejich domácí produkci a to i tehdy, pokud je dražší, než dovoz. Jsou to přeci jejich potraviny (německé, francouzské, rakouské atd.) a tudíž jsou nejlepší a spotřebitel nebude podporovat někoho jiného. Dostat české potraviny na trh starých zemí EU je obtížné. To je také jeden z důvodů zavedení tzv. "agrárních diplomatů", kteří mají za úkol otevírat trhy v zemích mimo EU. A nemusíte se bát o úroveň naplnění svého žaludku. Třeba zrovna tahle novela zafunguje, jak má a dostane na pulty velkých prodejen produkty menších výrobců. Pořád chceme české ovoce, zeleninu, maso, ale když se je konečně politici snaží na ty pulty opravdu dostat, tak začneme držkovat?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

22.1.2021 15:40 Reaguje na Marcela Jezberová
"Pořád chceme české ovoce, zeleninu, maso, ale když se je konečně politici snaží na ty pulty opravdu dostat, tak začneme držkovat?"

Kdo my?

Existuje velmi početná skupina zákazníků, pro které primární cena. Není nutno se k nim přidávat, ale na druhou stranu je fest nefér je odsuzovat, protože mnozí jsou na tom tak, že jim nic jiného nezbývá. Pokud předmětné opatření povede k růstu cen, tak na to proti své vůli doplatí.

Druhá nezanedbatelná skupina bude ráda preferovat domácí produkci, ale pouze v tom případě, že bude mít dostatečnou kvalitu a stále ještě rozumnou cenu. Což vám ale nějaký zákon nezajistí. Navíc je otázkou, jak moc je tato skupina nakloněna tomu, aby se stát administrativně pokoušel ovlivnit nabídku zboží v obchodech.

V tom zahraničí to prostě vychází z vlastního přesvědčení těch spotřebitelů, z jejich zkušeností s kvalitou a s jejich vztahem k domácím producentům. Není to žádné nařízení a snažit se podobného efektu dosáhnout administrativním nátlakem zrovna u nás povede v max míře k ojebávání a dokonce to může poškodit i ty producenty, protože budou mnohými bráni jako ti, kteří jin něco ne nabízí, ale vnucují.

Další věcí je, zda se to opravdu všem producentům vyplatí ... konkrétně u mléka je to celkem dávný příběh, kdy řada našich producentů dodává mléko do Německa, bo tam mají lepší podmínky. A Teplý pak brečí, že nemá mléko. Komu vlastně ty navrhované kvóty pomohou? Producentům mléka, nebo Teplému?
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

22.1.2021 16:57 Reaguje na Svatá Prostoto
No vidíte a jsme u toho - jestli se to těm producentům vyplatí. Tak možná, že když vytvoříme tak trochu povinně větší poptávku po českých produktech, které díky tomu výrobci nebudou muset řetězcům darovat za hanebné ceny, vytvoříme si i více českých producentů a řetězce budou muset
přistoupit na slušné ceny. Přece jim nebaštíte ty věčně stesky, jak je česká produkce šíleně drahá. Dnešní chování řetězců k českým dodavatelům je jednoznačně hanebné. Tak hurá, konečně se pohnuly ledy.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

22.1.2021 19:33 Reaguje na Marcela Jezberová
Česká produkce bude vždy zákonitě dražší, protože zemědělci v zakládajících zemích mají vyšší dotace. A teď si vezměte následující příklad - Ve Španělsku existuje oblast, která je doslova vystlána plastovými skleníky a v nich se, mimo jiné, pěstují ta nechutná syntetická rajčata, která se prodávají v našich supermarketech. Když porovnáme, že tady mají mnohem delší vegetační dobu, nemusí vynakládat tolik peněz na topení a ještě mají mají vyšší dotace, tak se může jít český zemědělec klouzat. Na ty jejich ceny se prostě nedostane. A skutečně si myslíte, že španělská vláda by řekla, že bude chtít poskytnou více dotací třeba zemědělcům v Česku, aby se konkurenční podmínky trochu srovnaly?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.1.2021 00:54 Reaguje na Marcela Jezberová
Jako že když takové Madetě ubyde konkurence ze zahraničí, tak v prvé řadě nezdraží? To dřív začnu věřit, že dárky nenosí Ježíšek ale Teplý:-).

A pohnuly se max tak emoce, bo v reálu se nepohne nic. Díky Bohu a EU:-))).
Odpovědět

Jirka Černý

22.1.2021 07:15
Je správné snažit se aby se nedováželo to co se dá vyprodukovat u nás. Špatně je způsob který byl zvolený, přesně jak je to u nás v módě, nebudeme přemýšlet jak to zařídit když to můžeme nařídit.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

22.1.2021 08:33
Jakékoliv kvóty jsou pitomost. Stačí to ukázat třeba na kvótách na cukr. Když byly zavedeny, téměř to položilo český cukrovarnický průmysl. Byly nám přiděleny takové kvóty, že jsme nemohli vyrobit ani dost cukru pro vlastní potřebu a byť jsme před tím byli cukrovarnická velmoc, po zavedení kvót jsme tuto komoditu vozili ze zahraničí. A stejné je to s kvótami, které se naše vláda snaží zavést nyní. Partička poslanců akorát sedla na lep Babišovi, protože tento systém by mu zaručil mnohem vyšší zisky. Náš Bureš totiž hodně podniká i v potravinářství a díky kvótám by supermarkety nuceně musely brát ty jeho šmakulády.
Odpovědět
JS

Jiří S

22.1.2021 11:11 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Dovolím si jen takovou poznámku. Né téměř položilo český cukrovarnický průmysl, ale položilo kompletně. Snad žádný cukrovar v ČR není již český. Byl to jen záměr o to, jak rozšířit plochy cukrovky ve Francii. Což souvisí i se zákazem neonikotinoidního ošetření cukrovky. S velkou pompou se letos zakázaly a ve Francii už je výjimka pro cukrovku.

Co tím chci říci, prostě staré země EU s námi ořou kde se dá a jak se dá a dělají si protizákonně proti nám co chtějí a nikomu to nevadí. Tak to jednou můžeme zkusit i my.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

22.1.2021 13:25 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Český cukrovarnický průmysl neexistuje. Cukrovary na území ČR jsou v zahraničních rukách (a byly už před ukončením kvót na cukr) a naši pěstitelé slouží jen jako levný dodavatel suroviny. Cukrovary je odírají z kůže, seč jim síly stačí. Cukrovarnická velmoc jsme byli za komunistů.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

22.1.2021 15:16 Reaguje na Marcela Jezberová
Co třeba taková Litovelská cukrovarna? Ta je česká ...

https://www.finance.cz/498046-vlastnici-cukrovaru/
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

22.1.2021 16:51 Reaguje na Petr Eliáš
Tak zrovna tenhle cukrovar nás bohužel nezachrání. Porovnejte objem zpracované produkce s TTD. V podstatě minimum. Na situaci nic nemění.
Odpovědět

Jan Šimůnek

22.1.2021 08:59
Jen ukázka toho, že se nám EU snaží cíleně škodit. Pryč z ní, to je nejlepší strategie.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

22.1.2021 09:08 Reaguje na Jan Šimůnek
Běžte, nikdo vás tu nedrží. ;)
Odpovědět
VN

Vilém N

22.1.2021 10:18 Reaguje na Petr Eliáš
Ano. To je nejlepší argumentace na lidi "zahořklé" z EU. Abychom se pak nedivili výsledkům voleb...
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

22.1.2021 10:36 Reaguje na Vilém N
Ne, to je nejlepší argumentace na Šimůnka. ;) Nedivili výsledkům voleb? Jako že najednou ,,národovecké,, strany typu SPD a Trikolora získají většinu a vysoupíme z EU? :-)
Odpovědět
VN

Vilém N

22.1.2021 11:58 Reaguje na Petr Eliáš
Ne. Bude stačit, když bude mít SPD a ANO většinu ...
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

22.1.2021 15:10 Reaguje na Vilém N
Myslíte že Bureš, který žije z dotací a je odkázaný na odbyt v EU bude chtít vystoupit z EU? A že se dá do spolku s exoty z SPD? :D Bureše nesnáším, ale ani on není tak blbý aby do toho šel s SPD. :D
Odpovědět

Jan Šimůnek

22.1.2021 16:05 Reaguje na Petr Eliáš
Fungoval i před vstupem do EU a pokud bychom po odchodu z EU zabránili jeho (a dalších českých podnikatelů) likvidování zbožím s dumpingovými cenami, tak by se bez dotací obešel znovu.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

22.1.2021 15:48 Reaguje na Vilém N
No, to díky Bohu mít nebude.

Navíc jak pan Eliáš správně píše, Babiš potřebuje EU jak málokdo u nás. Což je taky na všech jednáních vidět ... spousta řečí, pak stáhne ocas a hlasuje s Anželou a Edou jak o život. To už ten Orbán nebo Kaczyński mají větší koule. Že jsou to magoři je věc jiná:-))).
Odpovědět

Jan Šimůnek

22.1.2021 16:03 Reaguje na Petr Eliáš
Já jsem tu doma a chci, aby tomu tak bylo i nadále.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

22.1.2021 16:28
A hele .... https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/andrej-babis-hnuti-ano-potraviny-novela-kvoty-zakon-faltynek_2101201818_vis

... se nějak Čau lidi nedomluvili:-))).
A nebo je to komedie od úplného začátku a SPD si zahrála na užitečného idiota:).
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.1.2021 09:56 Reaguje na Svatá Prostoto
SPD na tom pravděpodobně získá body a ANO spíš ztratí.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist