https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ekologicti-aktiviste-chteji-zastavit-stavbu-rozhledny-na-kralickem-snezniku
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ekologičtí aktivisté chtějí zastavit stavbu rozhledny na Králickém Sněžníku Aktualizováno

1.6.2021 17:18 | KRÁLÍKY (ČTK)
V oblasti Králického Sněžníku se v posledních letech výrazně zvýšil turistický ruch.
V oblasti Králického Sněžníku se v posledních letech výrazně zvýšil turistický ruch.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Společnost přátel Jeseníků
Pět ekologických organizací vyzvalo dopisem ministra životního prostředí Richarda Brabce a ministryni pro místní rozvoj Kláru Dostálovou (oba ANO), aby zastavili financování výstavby rozhledny na polské straně vrcholu Králického Sněžníku. Podle nich se při stavbě porušují podmínky stavebního povolení a smlouvy o udělení dotace, což má z následek vážné poškozování výjimečné přírody na vrcholu hory. Stanoviska ministerstev ČTK zjišťuje. Ekologičtí aktivisté opakovaně našli na vrcholu stopy těžší techniky, materiál by přitom měl být přepravován s využitím helikoptéry, řekl ČTK předseda Společnosti přátel Jeseníků Ondřej Bačík.
 

"Pokaždé najdeme erozní rýhy, vyjeté koleje, pásy, bagry, stále tam někdo jezdí čtyřkolkou. Vrtulník zřejmě ani nepoužívají Je to opravdu hrubé porušení vydaného povolení i smlouvy o udělení dotace," uvedl Bačík.

Ekologické organizace Společnost přátel Jeseníků, Česká společnost ornitologická, Malínské aleje, Hnutí DUHA Jeseníky a Český svaz ochránců přírody Šumperk upozornily na ničení přírody již vloni v září. Vrchol Králického Sněžníku s ekosystémem alpínského bezlesí je národní přírodní rezervace s nejvyšší mírou ochrany maloplošného území.

Podle fotodokumentace ekologů jezdí těžká technika po zelené turistické stezce z Chaty Pod Sněžníkem podél hranice na polské straně hory. V rozporu s povolením i v rozporu s projektem byla vybudována provizorní komunikace na vrchol hory k opakovanému využití těžké techniky a zřejmě i k přepravě části materiálu. Stroje také ničí arkto-alpínskou tundru i v širším okolí mimo stavební prostor vymezený oplocením.

Na výstavbu rozhledny poskytlo část peněz i ministerstvo pro místní rozvoj. Na celkové náklady ve výši zhruba 77 milionů korun přispělo z národních i evropských zdrojů. Investorem je polská obec Stronie Śląskie.

popisek

předchozí    další
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Společnost přátel Jeseníků







Ekologické organizace a senátor Petr Orel (za Zelené) loni v říjnu poslali Evropské komisi do Bruselu podnět k prošetření stavby rozhledny. "V prosinci nám napsali, že případy s menším rozpočtem musíme řešit na národní úrovni, tedy s ministerstvy. Obě napsala oficiální dopisy na polskou stranu, jak investorovi tak orgánu ochrany přírody. V únoru přišla z Polska odpověď, že provedli kontrolu a že všechno na místě je v pořádku a postupuje se v souladu s projektem," řekl Bačík.

V oblasti Králického Sněžníku se v posledních letech výrazně zvýšil turistický ruch. V Dolní Moravě vybudovala společnost Sněžník velký skiareál, jehož součástí je i Stezka v oblacích s roční návštěvností několika set tisíc lidí. "Paradoxně jedno z posledních nepoškozených míst v našich horách se nyní ničí výstavbou rozhledny, aby je pak zaplavily davy turistů. Rozhledna je přitom zcela zbytečná, protože vrchol hory je přirozeně bezlesý a poskytuje krásné výhledy. V blízkém okolí stojí už několik rozhleden a na vrcholu Větrov se dokonce staví přesná replika bývalé rozhledny na Králickém Sněžníku," uvedly ekologické organizace.

Původní vyhlídková věž na Králickém Sněžníku byla zbourána v roce 1973. Nyní se staví nová, vysoká asi 34 metrů. Konstrukce má být tvořena ve spodní části betonem s kamenným obložením, vršek věže bude z velké části prosklený.


reklama

 
Pavel Dosoudil
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (38)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

kk

karel krasensky

1.6.2021 17:31
Materiál by měl být přepravován s pomocí helikoptéry řekl předseda.Asi je ekologičtější než vrtulník
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

1.6.2021 17:51 Reaguje na karel krasensky
Helikoptéra nepotřebuje cestu a neničí unikátní flóru na jednom z posledních nepoškozených míst v naší přírodě. Na druhé straně nechápu, jak si může někdo myslet, že celá rozhledna, která bude z betonu, kamene a skla, se postaví pouze díky helikoptéře.
Odpovědět
OB

Ondřej Bačík

1.6.2021 20:30 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Naprosto souhlasím, je nejvyšší čas zachránit poslední zbytky divoké a zachovalé přírody. Jinak tu budeme mít jen lunaparky a unifikovanou kulturní krajinu. Prosím, připojte se k polsko-české petici"Sněžník bez věže!":
https://www.petycjeonline.com/snieznik_bez_wiezy?fbclid=IwAR0Wf17zuOB3YvUZ-J6aunfVJwfVFXtgWnbTd-Eh1QKh0eaUNbgAIWBgK2g
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

1.6.2021 23:40 Reaguje na Ondřej Bačík
Petici jsem podepsala už loni, když na ni upozornil pan Vinkler.

Divoká a zachovalá příroda je vzácná a její hodnota se bude zvyšovat s tím, jak bude čím dál víc ještě vzácnější. Je krátkozraké tato místa ničit turistickými atrakcemi.
Odpovědět
OB

Ondřej Bačík

2.6.2021 07:47 Reaguje na Majka Kletečková
Díky paní Majko za podporu. Nejhorší by bylo jen přihlížet nesmyslnému ničení posvátné hory. Uděláme maximum a podpora veřejnosti je důležitá.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

1.6.2021 17:53
Proč se musí z celé naší přírody udělat Disneyland? Postaví se tam rozhledna, udělají se bufety a prodej suvenýrů a davy nadržených turistů zničí jeden z posledních hezkých koutů naší přírody.
Odpovědět
os

orb slavík

1.6.2021 19:54 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Také tomu nerozumím, copak se musí vše zabetonovat. Rozhleden máme jako máku. Jsem přesvědčen, že by peníze vyhozené za tuto zbytečnou rozhlednu mohly být využity smysluplněji. Třeba alejemi stromů a keřů rozčlenit velké, širé, mrtvé lány řepky a kukuřice, aby tam mohl přežít zajíc či koroptev. Nebo svést vodu ze střech skladů, postavených na orné půdě do rybníčku nebo mokřadu, aby se trochu pomohlo živočichům žijícím ve volné přírodě.
Odpovědět
OB

Ondřej Bačík

1.6.2021 20:31 Reaguje na orb slavík
Naprosto souhlasím, je nejvyšší čas zachránit poslední zbytky divoké a zachovalé přírody. Jinak tu budeme mít jen lunaparky a unifikovanou kulturní krajinu. Prosím, připojte se k polsko-české petici"Sněžník bez věže!":
https://www.petycjeonline.com/snieznik_bez_wiezy?fbclid=IwAR0Wf17zuOB3YvUZ-J6aunfVJwfVFXtgWnbTd-Eh1QKh0eaUNbgAIWBgK2g
Odpovědět
Sl

Slovan

1.6.2021 22:17
"Rozhledna je přitom zcela zbytečná, protože vrchol hory je přirozeně bezlesý a poskytuje krásné výhledy."

- Všeříkající věta. Postavíme rozhlednu na kopci, kde už je výhled do všech směrů. Někteří lidé jsou skuteční géniové. Bohužel svou genialitou ničí další zachovalé místo. Pokud se to skutečně postaví, pak se obávám, aby dalšího podobného génia napadlo postavit i lanovku. To by pak teprve byla konečná - zatím je to furt "pěkný" kopeček, kam se zase tolik lidí kvůli rozhledně nevydá. Nicméně držím všem odpůrcům palce! Můj podpis do petice je samozřejmost.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

2.6.2021 07:25
Poláci prostě válí... Turów, Bělověžský prales, Kraličák,..... je vidět, že je nezajímají ani zákony, ani životní prostředí jak svoje, tak svých sousedů,... a nejlepší je, že do tohoto bodu Polsko dostala strana, která se jmenuje "právo a spravedlnost".... já mám rád absurdní humor, ale toto vůbec vtipné není....

Důležité je, nenechat si toto od Poláků líbit! A nejvíc jsou touto bezohlednou politikou poškozováni právě Poláci.... snad se jim při dalších volbách rozsvítí v makovicích....

Odpovědět

3.6.2021 09:03 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Dobrý den,
čtu si komentáře pana Vinklera, Šeděnky, Bačíka a říkám si, jestli tito pánové Kralický Sněžník někdy navštívili. Myslím, že ne. Máte nějaké informace o historii Kralického Sněžníku, Starého Města a lidí, kteří zde v těžkých podmínkách žili. Na Kralickém Sněžníku jsem byl minimálně 30x a pokaždé je mi smutno nad tím, že na české straně je pouze zbytek Lichtenštejnovy chaty, která byla postavena v roce 1912. Češi si jen stěžují, fňukají a závidí. Polákům se stavbou rozhledny fandím. A pokud Vám to vadí, nechte na hranici postavit plot s ostnatým drátem. S dolem Turów stavba nemá nic společného.
Odpovědět
Sl

Slovan

3.6.2021 17:29 Reaguje na
I kdyby tam nikdo z kritizujících nebyl, tak je to jaksi nepodstatné. Tenhle "argument" fakt miluju. Pokud jsem nebyl 30x v Amazonii, nemohu kritizovat velkou deforestaci (dnes hlavně v její brazilské části), atd. atd. i přesto, že je to jednoznačně ŠPATNĚ? Co to je krávovinu?

Na Králickém Sněžníku je na naše poměry cenné a unikátní přírodní stanoviště s celou řadou chráněných (vzácných) druhů zvířat i rostlin. Je na to mnoho vědeckých prací, které jsou i veřejně přístupné, viz. https://drusop.nature.cz/ost/chrobjekty/zchru/index.php?SHOW_ONE=1&ID=1298
Doporučuji se podívat i na samotný plán péče. Současně nám můžete vysvětlit z jakého důvodu by měla být na kopci, kde je přirozený výhled, rozhledna. Argument, že tam stála dřív neberu. Doba je jiná a vliv na dané území bude mít ta dnes jiný než dříve. Když už jste takový hrdý fanoušek...
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.6.2021 08:05
Protože jsem jedním ze signatářů výzvy a často do Ekolistu přispívám příspěvky k různým tématům, mohu říct jediné:

To , co se dnes děje na Kraličáku je svinstvo nejvyššího kalibru.
Územní a stavební povolení získáno pouze a jedině podvodem.
Tím mám na mysli účelově upravenou Zprávu o vlivu stavby na životní prostředí.

Bez této Zprávy by žádné územko nebo stavebko nebylo, v NATURA 2000 platí zásada - je-li zpráva negativní - nelze v žádném případě postupovat dále.

Protože jsem jedním z mála, kteří se v problematice orientují a Zprávu jsem si přeložil a pečlivě analyzoval, mohu tvrdit, že se jedná o vědomý a úmyslný podvod ze strany zpracovatele , firma Fulica,Wroclaw .
Zpráva placena investorem městem Stronie Slonskie .

Polský orgán ochrany přírody Ochrana srodowiska,Wroclaw , dobře o tomto paskvilu věděla a ví, ale paradoxně výstavbu rozhledny podporuje.

Je to doslova k zblití, co se děje.
Pokud nás chcete podpořit, prosím udělejte to !
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

2.6.2021 08:55 Reaguje na Miroslav Vinkler
Taky jsem to podepsal. Proti svinstvu se musí bojovat. Je zajímavá jedna věc. U jiných témat máme leckdy opačné názory, ale tady "všichni táhneme za jeden provaz". Asi je ta rozhledna tak velké svinstvo, že to hnulo žlučí všem místním přispěvatelům.
Odpovědět
OB

Ondřej Bačík

2.6.2021 10:33 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Velice dobrý postřeh! Díky za jakoukoliv formu pomoci!
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

2.6.2021 09:16
opakovaně tvrdím, že člověk je taková slepá větev vývoje na planetě. Neznám skutečně jiný živočišný druh, který si vědomě ničí své vlastní životní prostředí. Obávám se, že rozhledna je pouze začátek, začnou se pak přibalovat další stavební aktivity. No nic podepíši to, ale jinak jsem už nad námi zlomil hůl.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

2.6.2021 09:30
Nelíbí se mi jakékoliv zbytečné stavby v přírodě a nechci brát nikomu
iluzi, že stížnosti a petice tuto stavbu zastaví a přírodu vrátí do
původního stavu. EU od toho dala ruce pryč a v souvislosti s Turovem se
polská vláda i jejich veřejné mínění negativně ladí vůči nám, jako těm
potížistům, kteří nepřejí rozvoji Polska. Oni mají zafixováno, že jim
všichni ubližují a podle toho se chovají. Takže neberou zřetel na tyto
námitky a petice a ani na úrovni vlády tomu tak nebude. V současném
stavu bych už spíše pouze tlačil na následné množstevní zpřístupnění vrcholu a požadovat, aby nenásledovaly další doprovodné stavby jako
lanovka, silnice a další chata, či restaurace. Podle videa jsou už
škody nenapravitelné a vzhledem ke zdlouhavosti dalšího jednání je
dokončení stavby zřejmě neodvratné. Myslím, že chyba nastala už při
prvých snahách rozhlednu obnovit a že nyní, je už asi pozdě. Jinak
po vyslovení nedůvěry vládě nebude již vláda rovnoprávným partnerem
při jednání s polskou vládou a novou vládu očekávám tak přibližně
na zlomu roku. Do té doby tak bude zřejmě dílo zkázy dokonáno a už
nebude o čem jednat, protože bourat to nikdo už nebude.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

2.6.2021 10:13 Reaguje na Břetislav Machaček
Od naší vlády se určitě nedá čekat, že by se tím zabývala a budoucí vláda nastoupí bůhvíkdy. Zeman se nechal slyšet, že s koalicemi jednat nebude a osloví pouze strany. Jinými slovy, i kdyby Babiš skončil třeba na třetím místě bude sestavením nové vlády pověřen v prvé řadě on. Předpokládám , že s ním po posldních zkušenostech nikdo nebude chtít spolupracovat, ale ta jednání se mohou táhnout dlouhé měsíce. Takže já novou vládu na přelomu roku neočekávám. Spíše mnohem později.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

2.6.2021 14:33 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
V tomto se zcela shodneme, pouze jsem nechtěl provokovat
tím, že nová vláda bude iluze nejen z hlediska priorit
prezidenta, ale i následného utvoření vládního slepence
stran, které měly doposud společný pouze program Antibabiš.
V mnoha zásadních věcech má opozice diametrální rozpory
a bude to vyžadovat dlouhá ,ne-li dokonce marná jednání.
Možná se mýlím a budeme všichni překvapeni, jako už v
minulosti vícekrát, když strany ustoupily ze zásadních
bodů volebního programu a nahradily je touhou vládnout
i za cenu jejich pošlapání. Takže souhlas, že na novou
vládu se asi načekáme a možná budou mnozí zklamáni, že
jejich favorité nakonec sliby nesplní, protože půjdou
na kompromis se stranami, které ekologii moc nefandí.
Jsem zvědav, k čemu a komu se upnou potom.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

2.6.2021 12:20
Že si Poláci dělají co je napadne je známá věc, že nás mají totál na háku taky. A rozhledna je bohužel u nich, takže možnosti jak cokoli od nás ovlivnit je reálně nulová.

Je to smutné, velmi, ale je to prostě tak, s tím se nedá nic dělat.

Nicméně jim na to ještě přispívat ... to je fakt úchylnost nej kalibru. By mě zajímalo co za to kdo z MMR dostal.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

2.6.2021 13:06
Já se obávám, že ta petice už nic nezmůže. Měla vzniknout v době, kdy se o této stavbě jenom uvažovalo. Tady by snad pomohlo jedině se obrátit na soud, aby vydal předběžné opatření, které by s okamžitou platností zastavilo stavební práce, přičemž by muselo být dost argumentů pro vydání tohoto předběžného opatření - podvodně vydané stavební povolení, nedodržování projektové dokumentace a hlavně nenávratné ničení současné přírody. Současně s tím udělat obří mezinárodní kampaň, která by veřejnost v co největším rozsahu seznámila s těmi zvěrstvy, které tam stavební firma páchá. Jinými slovy - udělat kolem toho co největší humbuk. Do této akce by se měli zapojit pokud možno všichni ekologičtí aktivisté. Pokud by byla polská vláda masírována ze všech možných světových stran, je docela možné, že by postoj k této stavbě přehodnotila.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

2.6.2021 13:17
Taky si myslim, ze zakladni informaci v teto afere je ten fakt, ze prislusna stavba lezi na uzemi Polska, nikoliv na nasem uzemi.
A jak to chcete efektivne ovlivnit? Jak chcete "priskrtit" navstevnost polskych navstevniku Snezky? Mozna by to slo v pripade Adrspachu - ze by se polskym navstevnikum kladly do cesty ruzne prekazky ale melo by to smysl? ;) Nema smysl bojovat bitvy, ktere jsou predem prohrane. Spis by mne zajimala podrobna, nesentimentalni a nenafouknuta informace, co se tam v te "arktoalpinske" tundre tesne kolem vrcholu te hory opravdu supercenneho ztrati (krome ticha a pocitu vylucnosti tech, kteri tam chodivali kdysi kdyz tam nechodil jeste skoro nikdo jiny) - a zda ta ztrata je opravdu porovnatelna s uspokojenim statisicu "konzumnich" Polaku, "buranu" kteri se tam za pomoci lanovek a jinych priblizovacich prostredku budou masove dopravovat. Berme to tak, ze Polsko je velka, ekonomicky se zmahajici, sice z naseho hlediska v leccems barbarska, zeme ktera ma velmi malo hor a tudiz mista jako jsou Krkonose, Kralicky Sneznik a samozrejme Tatry budou celit cim dal silicimu navalu polskych navstevniku. At tomu chceme nebo nechceme
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

2.6.2021 14:01 Reaguje na Miloš Zahradník
Já si dovolím pár slov, i když nejsem bůhvíjaký specialista na danou problematiku. Jedná se o unikátní společenství fauny a flóry, které se přizpůsobilo k životu v těchto extrémních podmínkách. Celá řada druhů je zapsána v červeném seznamu chráněných živočichů a rostlin. Velký problém je v tom, že spousta z nich jsou úzcí specialisté, kteří nesnesou přenesení do jiných podmínek, takže zničení lokality výskytu může taky znamenat zmenšení celkové populace, případně zánik druhu. proto je zničení takové lokality velkou ztrátou pro ekosystém.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

2.6.2021 14:35 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Ja se priznam ke skepsi, kdyz slysim nebo ctu o "unikátních společenství fauny a flóry" Ctu to jiz po milionte za poslednich 50 let. Co je treba tak unikatniho na samotnem vrcholu Snezky (omlouvam se za off topic dotaz)? Nejaky rozrazil (ale ne ten obycejny, co o nem Nezval psal basne :) a nejaka nenapadna pampeliska jejiz snimek na internetu ani nelze najit. Pudy, ktere jsou svedkem mrazoveho zvetravani ve ctvrtohorach (a ktere na Lucni hore - a nejen tam - jsou daleko lepe vyvinuty, ve Skandinavii nemluve o Sibiri jsou techto utvaru desitky ci stovky kilometru ctverecnich). Chapal bych pocit estetickeho zhnuseni nad rozslapanym vrcholem hory ale tohle tema taky patri jinam, napr. k nedavnemu clanku o neporadnych Vietnamcich... Jakou velkou ztratou pro ekosystem by byl zanik te pampelisky na vrcholu Snezky? Beztak roste i v mistech, kam turiste nedoslapnou pod vrcholem. Doby, kdy kulik hnedy hnizdil na hrebenech Krkonos v hojnem poctu lze sotva taky vratit.
Ale zpet k tomu Snezniku. Co tam roste za tak vzacnou vegetaci primo na tom vrcholu?
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

2.6.2021 15:11 Reaguje na Miloš Zahradník
https://cs.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%A1lick%C3%BD_Sn%C4%9B%C5%BEn%C3%ADk_(poho%C5%99%C3%AD)
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

2.6.2021 17:30 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Co tam tedy roste tak vzacneho, ohrozeneho seslapanim primo na vrcholu u rozhledny? Z textu, na ktery odkazujete mam pocit, ze toho moc neni :) Zajimavych jestrabniku je asi vic v Krkonosich i jinde (Alpy, Karpaty?) a latinsky nazev banality zustava banalitou (... z dalších rostlin zde běžně rostou např. brusnice borůvka (Vaccinium myrtillus), brusnice brusinka (Vaccinium vitis-idaea), vřes obecný (Calluna vulgaris) ...)


Na území Králického Sněžníku roste mnoho druhů vzácných i běžných horských rostlin. Cenný je výskyt vysokohorských jestřábníků z okruhu jestřábníku alpského i jiných. Mezi nimi je i endemit Králického Sněžníku jestřábník sněžnický (Hieracium nivimontis). V subalpínském stupni dominuje několik druhů trav (v závislosti na podmínkách mikrolokality), např. metlice trsnatá (Deschampsia cespitosa), metlička křivolaká (Avenella flexuosa), třtina chloupkatá (Calamagrostis villosa), smilka tuhá (Nardus stricta), kostřava nízká (Festuca supina), lipnice širolistá (Poa chaixii), bojínek švýcarský (Phleum rhaeticum) aj. Z dalších rostlin zde běžně rostou např. brusnice borůvka (Vaccinium myrtillus), brusnice brusinka (Vaccinium vitis-idaea), vřes obecný (Calluna vulgaris), ostřice Bigelowova (Carex bigelowii), bika hajní měděná (Luzula luzuloides subsp. rubella) atd. Relativně běžná je také violka žlutá sudetská (Viola lutea subsp. sudetica) a mochna zlatá (Potentilla aurea), naopak velice vzácný je dnes prasetník jednoúborný (Hypochaeris uniflora) a kokrhel sličný (Rhinathus pulcher). Sasanka narcisokvětá (Anemone narcisiflora), stejně jako šabřina tatarská (Conioselinum tataricum) už asi zcela na Králickém Sněžníku vymizely. V posledních desetiletích také výrazně ubyl zvonek vousatý (Campanula barbata), který v ČR roste jen v Hrubém Jeseníku a na Králickém Sněžníku. Podobné rozšíření má také vzácná tráva ovsíř dvouřízný (Helictotrichon planiculmis). Sítina trojklaná (Juncus trifidus) roste na Králickém Sněžníku pouze na Vlaštovčích kamenech. V přirozených smrčinách roste hojně několik málo druhů, např. brusnice borůvka, třtina chloupkatá nebo metlička křivolaká, relativně častá je na vlhčích místech i bika lesní (Luzula sylvatica), s nižší pokryvností zde uvidíme sedmikvítek evropský (Trientalis europaea), čípek objímavý (Streptopus amplexifolius), podbělici alpskou (Homogyne alpina).
Odpovědět
SS

Stanislav Svoboda

2.6.2021 17:55 Reaguje na Miloš Zahradník
Vy jste prostě a jednoduše ukázkový hejtr. Zabývat se vašimi komentáři je ztráta času. Věnujte prosím svoje úsilí něčemu smysluplnému. Děkuji.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

2.6.2021 20:59 Reaguje na Stanislav Svoboda
Ptam si se na to, cim je vrchol Snezniku tak botanicky supercenny - chci videt presvedcivejsi argumenty, nez jsou latinske nazvy boruvky a brusinky. Ocekaval bych - zde na ekolistu - napr. podrobnou botanickou mapu vrcholu Snezniku (mapa prijezdove cesty je uz spis zbytecna, cesky stat nema pravo - bohuzel ci bohudik - rozkazovat Polsku jak maji vypadat cesty na jeho uzemi) s vyznacenim spolecenstev, kterym hrozi zniceni
Odpovědět
Sl

Slovan

2.6.2021 22:36 Reaguje na Miloš Zahradník
A co je tedy podle vás vlastně unikátní, když tohle ne?
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

3.6.2021 06:10 Reaguje na Miloš Zahradník
A co kdybyste si ty informace zkusil vyselektovat sám? Počítač ovládat umíte, internet evidentně máte a informací na něm je více než dost. V životě to totiž málokdy funguje tak, že Vám někdo všechno naservíruje hotové.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

3.6.2021 08:11 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Prave s tou selekci informace z "odbornych" zdroju mam problem. Kdyz treba v tom clanku na wiki vidim vetsinou naproste banality (pominu li tedy to Vaccinium myrtillus a Vaccinium vitis-idaea tak sasanka uz tam vymizela, sedmikvitek je obecne rozsirena rostlinka v Jizerkach, Krkonosich a jiste i jinde v sudetskych horach, jestrabniku je tolik druhu a jsou tak promenlive ze nemam nazor - a co tam jeste zbyva?) Slysim sice na argumenty "To byla tak krasna hora, kdyz jsme tam chodivali po uzke zarostle pesince a nikdo nikde nas nerusil" ale to je argument cimrmanovskeho druhu "chtel mit hospodu ale stvalo ho, ze tam chodili lidi" Vratim se radeji ke Snezce tu znam - a hlavne jeji okoli - lepe. Rostoucim davum "dobyvajicim" jeji vrchol proste nelze zabranit. Lze dat pozadavky na infrastrukturu - zpoplatnit pobyt nahore, vydlazdit to nahore velkoryse kamenem at to tam nevypada jako vchod na pastvinu z kravina, financne motivovat lidi slevami na lanovce kdyz pojedou dolu lanovkou a nahore se zdrzi jen chvili atd.) Lze zkusit formulovat co vlastne nejvic urazi pocity milovniku te krajiny (mluvim o pocitech, ty mi prijdou dulezitejsi nez "vedecke" odkazy na rostlinky o kterych 99.99% navstevniku nevi jak vypadaji a kdyz jim je ukazete, ohrnou nos "a co je na tom zajimaveho?" a maji casto pravdu) Ja si myslim, ze jde hlavne o budovy, ktere na hrebeny hor skutecne patri jen v male mire a na vrcholky pak uz vubec ne. (Snad krome tech rozhledem tu a tam, bez infrastruktury.) Tohle si dokonce - mozna - myslim i o Jestedu... prestoze stareho pana Hubacka jsem vzdy ctil :)
Nebo tedy jinak, Jested je slavny prestoze ten vrchol je zcela zdevastovan tim ohromnym poctem navstevniku a infrastrukturou, ktera je jim tam k dispozici
Odpovědět
Sl

Slovan

3.6.2021 17:30 Reaguje na Miloš Zahradník
https://drusop.nature.cz/ost/chrobjekty/zchru/index.php?SHOW_ONE=1&ID=1298

Stahujte a studujte.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

4.6.2021 09:01 Reaguje na Slovan
Vzdyt tam nic neni! Nic moc konkretniho, co se Kralickeho Snezniky tyce a uz vubec nic konkretniho, by se tykalo te vrcholove plosiny kolem rozhledny. Zvonek vousaty a rerisnice Opitzova? Kde presne rostou a jak jsou ohrozeny? (A jsme v demokracii cili otazka "A opravdu jsou zajmy zachovani zvonku vousateho a rerisnice Opitzovy tesne vedle rozhledny dulezitejsi, nez radost z vyletu statisice - hlavne tedy polskych - prislusniku Homo Sapiens?) nemuze byt zakazana. Ten popis lze pouzit pro vicemene kazdou stran ve vysce kolem 1400 m n m v Krkonosich ci Jesenikach ! pricemz krkonosske kary jsou bohatsi.

Předmět ochrany: Přirozené lesní porosty tvořené především společenstvy horských, podmáčených a rašelinných smrčin, acidofilních a květnatých bučin, suťových lesů a olšin; přirozená bezlesí tvořená především společenstvy arktoalpínských trávníků, lavinových drah s vysokostébelnými nivami, acidofilní vegetace alpínských drolin, acidofilní vegetace alpínských skal a štěrbinové vegetace silikátových skal a drolin; mokřady tvořené především společenstvy vrchovištních rašelinišť, pramenišť a potočních niv; populace vzácných a ohrožených druhů rostlin zejména zvonku vousatého a řeřišnice Opizovy včetně jejich biotopů
Odpovědět
SS

Stanislav Svoboda

4.6.2021 21:19 Reaguje na Miloš Zahradník
V Národní přírodní rezervace Králický Sněžník platí pravidla daná zákonem č. 114/92 a soustavou Natura 2000. Adekvátně je tomu na polské straně hranice. Vaše soukromé názory na tom nic nezmění. Radost z výletu statisíců... To je vážně k smíchu.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

5.6.2021 10:05 Reaguje na Stanislav Svoboda
Tohle delal v pozdnich letech bolsevik. Kdyz byl (malokdy, vetsina lidi nad nim uz zlomila hul pote, co si uvedomila, ze diskutovat s nim nejde) tazan v nejake konkretni situaci "Proc delate to, co delate?" schoval se za vedouci ulohy strany (dnes Natura 2000) - o ktere se proste nediskutuje. Radost z toho, ze muzu vycestovat do kapitalisticke ciziny apod. To je prece k smichu...

To se vazne nenajde nikdo, kdo by byl schopen napr. zde na ekolistu vysvetlit zajemcum, zvedavym cim je ten hektar pudy (ci kolik) potrebny na vystavbu rozhledny (ktera uz tam pred 100 lety byla...) tak mimoradne botanicky cenny, aby to zaslouzilo rozdmychat dalsi pohranicni spor mezi dvema sousednimi staty? O Polacich si pritom nedelam iluze, jsou v leccems napr. ve vecech tykajicich se setrneho vztahu k prirode desitky let za nami (specialne pak ti povalecni presidlenci z dnesni Ukrajiny kterym trvalo pulstoleti, nez se v tech Sudetech aspon trochu zabydleli a zacali citit jako domaci patrioti) Jenze tenhle velky stat tu na nasich hranicich proste je - a bude. Rozhledna na Snezniku mi priotom prijde jako malickost vuci treba takovemu mamutimu hotelu Golebiewski pod Snezkou. I kdyz zrovna asi ten zabral pozemek nechraneny Naturou 2000 ;)
Odpovědět
SS

Stanislav Svoboda

5.6.2021 11:26 Reaguje na Miloš Zahradník
Proč pořád řešíte botaniku? Na Králickém Sněžníku jde o celý komplex přírodních prvků vázaných na arktoalpinskou tundru a navazující porosty. Celá plocha NPR je že zákona chráněna proti poškozování - nejen prostor kolem rozhledny. Ty vaše statisíce šťastných turistů, které rozhledna ročně přitáhne NPR zcela jistě poškodí v mnoha ohledech. Jsou v krajině místa, která bychom měli nechat přírodě. Už jich je ve střední Evropě naprosté minimum.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

6.6.2021 09:00 Reaguje na Stanislav Svoboda
Proc porad resim botaniku? Tak poporade. Geologicky je to tam banalni, podobne horniny buduji mnohe jine useky "sudetskych" pohori. Zivocisna rise? Pozoruhodne to tam je - tak jako vsude na horach v takove vysce meteorologicky a klimatologicky to se ale stavbou rozhledny nezmeni
Zbyva ta estetika a nostalgie tech, kteri znali ameli radi tu horu bez navstevniku. Jenze v dobe, kdy uz tam jezdi stavebni stroje jsou to ponekud opozdene namitky. Nemluve samozrejme o tom hlavnim totiz o tom, ze jde jiz o uzemi jineho statu
Odpovědět
rl

rýpal lesní

7.6.2021 19:52
Je to tu diskuse jako s omáčkou či bez omáčky.

Na Králičáku rozhledny i nějaké chaty byly. Poté byly zbořeny, nejen kvůli politice, spíš kvůli tomu, že prostě zchátraly za války a nechtělo se do toho dávat víc peněz. Selaví. Nyní záměr rozhledny, no budiž, spíše bych bral nějakou útulnu či možnost na přespání a věžičku k tomu, malý bufet nebo zázemí pro turisty. Když se už staví, mělo by se dávat pozor na to, aby se nezhuntovalo větší území než stavba. Materiál - z části místní, z části vrtulník, proč ne. Rubat skálu rukama je hodně obtížné, takže za mne dočasně stroje. Hlavně zněčištění, ropné látky atd. Zeleň tam okolo moc není, trávník vzejde. Nevím zda tam jsou nějaké vzácné druhy ale asi ne, to by povolení nebylo.

Ale co mne štve víc, je to, že nakonec z toho bude byznys, a tržby budou to hlavní, o co půjde. Jedno zda z Polska či Česka, stejně jsou to Němci :-)

A nejvíce ? Já za deset let v lese ani jednou nevytáhnul peněženku, s vyjímkou jednoho místa s občerstvením. Za přespání i kouknutí, když je slota, proč ne. Ale neměl by to být průchoďák, a k tomu to směřuje. Dostalo to ale povolení.

I přesto petici nepodepíši, jsou ještě zásadnější věci. Pokud ale stavbaři budou škodit, jsou na to úřady a pokuty. Zatím se zdá že řádí na staveništi a na přístupové cestě, v Polsku. Z videa a fotek jsem nic víc nevyčetl.
<rýpal lesní>
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist