https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/emise-co2-se-v-nemecku-loni-zvysily-a-zeme-neplni-ani-zavazek-pro-rok-2020
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Emise CO2 se v Německu loni zvýšily a země neplní ani závazek pro rok 2020

15.3.2022 14:48 | BERLÍN (ČTK)
Za loňský nárůst emisí CO2 je zodpovědný především energetický sektor, který vypustil meziročně o 27 milionů tun oxidu uhličitého více.
Za loňský nárůst emisí CO2 je zodpovědný především energetický sektor, který vypustil meziročně o 27 milionů tun oxidu uhličitého více.
Foto | littlenelly (rare but there) / Flickr
Německo v roce 2021 vypustilo o 4,5 procenta více oxidu uhličitého (CO2) než v předloňském roce. Nepříznivá bilance znamená, že země ani loni nesplnila svůj závazek snížit do roku 2020 emise tohoto skleníkového plynu ve srovnání s rokem 1990 o 40 procent. Na dnešní tiskové konferenci to oznámil Spolkový úřad pro životní prostředí (UBA). Zatímco v roce 2020 Německo emisní plán díky výraznému hospodářskému útlumu vyvolaném pandemií nemoci covid-19 splnilo, postupné oživování ekonomiky v loňském roce situaci opět změnilo.
 

"Snížení emisí skleníkových plynů z roku 2020 je takřka z poloviny opět ztraceno," řekl šéf UBA Dirk Messner. Německo loni vypustilo 762 milionů tun oxidu uhličitého, což je o 33 milionů tun více ve srovnání s rokem 2020. Emise CO2 tak loni oproti roku 1990 klesly o 38,7 procenta. Oproti stavu z roku 2020 je to výrazné zhoršení, protože tehdejší poměr k roku 1990 ukazoval snížení o 41,3 procenta.

Zhoršení emisní bilance Německu komplikuje cestu za klimatickou neutralitou. Země chce dosáhnout rovnováhy mezi emisemi CO2 a opatřeními na jejich neutralizaci do roku 2045. Komplikace si vláda uvědomuje, protože německý ministr hospodářství a ochrany klimatu Robert Habeck v lednu prohlásil, že Německo za klimatickými cíli značně zaostává a že do roku 2030 je nutné oproti současnému stavu ztrojnásobit roční tempo snižování škodlivých emisí. Habeck rovněž uvedl, že se možná nepodaří splnit klimatické plány ani pro nadcházející rok.

"Naše čísla jasně ukazují, že cíle spolkové vlády je nutné řešit co nejrychleji. Musíme rychle budovat více solárních a větrných zdrojů energie," řekl Messner. Vytápění budov podle něj musí přejít na tepelná čerpadla, aby bylo možné vyhřívání plynem a topným olejem co nejrychleji odstavit. "I energetickými úsporami u našich domů můžeme mnohého dosáhnout," řekl. "Každý z nás může přispět k ochraně klimatu. O něco méně topit, občas nechat stát auto a když už budeme muset vyjet, tak řídit o něco pomaleji," dodal Messner.

Za loňský nárůst emisí CO2 je zodpovědný především energetický sektor, který vypustil meziročně o 27 milionů tun oxidu uhličitého více. Důvodem je mimo jiné větší spalování uhlí kvůli vysoké poptávce po elektrické energii, kterou nedokázala uspokojit omezená výroba z obnovitelných zdrojů a ani drahý plyn. Výroba energie z obnovitelných zdrojů loni dokonce klesla o sedm procent kvůli špatným povětrnostním podmínkám.

Německo se navíc potýká s pomalou výstavbou větrných elektráren. Loni vybudovalo 484 pevninských větrných elektráren s instalovaným výkonem 1925 megawattů, což je sice ve srovnání s předchozím rokem nárůst nově instalovaného výkonu o 35 procent, ale podle strojírenského svazu VDMA je tempo nedostatečné. Na moři loni Německo nevytvořilo žádné nové větrné elektrárny.

Habeck nyní slibuje co největší podporu obnovitelným zdrojům, aby z nich Německo do roku 2030 získávalo 80 procent energie. Podle něj je nezbytné odpoutat se od fosilních paliv nejen z klimatických důvodů, ale také bezpečnostních. Německo je totiž závislé na ruské ropě a především na ruském plynu, což chce Habeck rychle změnit.

Emise CO2 se loni zvýšily nejen v energetickém sektoru, ale také v dopravě, která vypustila o tři miliony tun oxidu uhličitého více než v roce 2020. V průmyslu se meziročně emise zvýšily o devět milionů tun, čímž se vrátily na úroveň roku 2019. Snížení naopak hlásí sektor vytápění a energetické úspornosti budov, kde emise poklesly o čtyři miliony tun, zemědělství s minus 1,2 milionem tun a odpadové hospodářství.


reklama

 
Aleš Zápotocký
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (50)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

15.3.2022 15:36
Jó, to maj z toho jejich zelenýho blbnutí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.3.2022 16:28 Reaguje na smějící se bestie
Jo, jo, Němčouři si stanovili tvrdé podmínky a nesplnili je. My jsme si nestanovili žádné, tak jsme totálně v pohodě.
Jsme největší špinavci Evropy a jen si v tom lebedíme.
A ty lemry líné loni postavily jen asi 1400 MW ve větru, zatímco my na stejně výkoný blok JE vypisujeme tendr už asi 10 let a pořád ani houno.
My jsma fakt kabrňáci a ti hlupáci nám nesahají ani po podrážky na botách.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

15.3.2022 16:47 Reaguje na Pavel Hanzl
S největšími špinavci v Evropě jsme vát to u ž vysvětlili, i odkazy dali, vy jste se dokonce hrozně divil ... a už je to zase pryč.

V té vaší palici se nic neudrží.
Vám nemá cenu nic vysvětlovat. Akorát vás nakopnout.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

15.3.2022 18:39 Reaguje na Svatá Prostoto
ignorovat
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.3.2022 18:49 Reaguje na Svatá Prostoto
Kdo má největší emise na člověka nebo jednotku DPH?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

15.3.2022 19:58 Reaguje na Pavel Hanzl
TY !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.3.2022 20:06 Reaguje na smějící se bestie
"Hovno" řekl Švejk, aby se nějak vmísil do debaty.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

15.3.2022 20:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzle opět jste tady za hlupáka!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.3.2022 20:50 Reaguje na Jaroslav Studnička
Pán zase objevil Ameriku. Ještě něco tak objevného sem můžete kdáknout?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

15.3.2022 20:57 Reaguje na Pavel Hanzl
No, máte pravdu, že byť vás znám, tak dokážete překvapit hloupějšími a ještě hloupějšími příspěvky.
Odpovědět
EN

Emil Novák

15.3.2022 22:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Proč zase lžete, Hanzle? My jsme si podmínky stanovili také a splnili je: "Aktuální vyhodnocení ukazuje, že se cíl pro rok 2020, tedy snížení emisí o 20 % oproti roku 2005 podařilo naplnit."
https://www.mzp.cz/cz/news_20211005-Vlada-schvalila-Vyhodnoceni-politiky-ochrany-klimatu
Němci plní, tedy vlastně neplní ty "tvrdé podmínky" podobně jako my i třeba Poláci, jejichž energetika je často považovaána za nejšpinavější zemi v EU: https://ibb.co/2dp4Gyj
Dalších hned několik lží je v tvrzení "A ty lemry líné loni postavily jen asi 1400 MW ve větru, zatímco my na stejně výkoný blok JE vypisujeme tendr už asi 10 let a pořád ani houno." Žádný tendr na stejně výkonný blok JE nevypisujeme už asi 10 let, není to ani tři roky, a ten stejně výkonný blok vyrobí zhruba 5× více elektřiny než ty větrníky, navíc stabilně v průběhu celého roku. Vzhledem k tomu že německá energetika je přibližně 8× větší než ta naše, tak je to tedy dost bídná bilance. Vlastně v přepočtu na velikost jejich eneregetiky nám stačí postavit jeden jaderný blok za 40 let a budeme mít poměrově stejný přírůstek roční výroby jako oni ve větru stejným tempem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.3.2022 07:48 Reaguje na Emil Novák
"....ten stejně výkonný blok vyrobí zhruba 5× více elektřiny než ty větrníky,..."
Ten výkonný bok, který jsme nepostavili a dalších 20 let nepostavíme, toho hódně vyrobí.
Vaše logika je zcela kouzelná a stále mě fascinuje.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.3.2022 07:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže Němčouři postaví každý rok tolik větrných zdrojů, které my můžeme postavit až za 40 let.
Takže jsme na tom vlastně úplně stejně.
Jen zcela nepatrný rozdíl je v tom, že oni budou mít celých 40 elektřinu, kdežto my kulový.

Až postavíme v Řeži tokamak, tak budeme mít elektřiny 100x víc, než je spotřeba celé ČR. Takže stačí, abychom ho postavili za 100 let a jsme na tom jak Němčouři.
A jsme kabrňáci a můžem jít na pivo....
Vaše logika je zcela kouzelná.......
Odpovědět
EN

Emil Novák

17.3.2022 08:34 Reaguje na Pavel Hanzl
Nepřekvapuje mě, že vám opět uniká, že prakticky veškerý výkon německých větrných elektráren, který za posledních 20 let postavili, hravě v poměru k velikosti obou zemí předčí dva bloky Temelína, které jsme spustili už cca před těmi dvaceti lety. Nehledě na to, že tu novou výrobu elektřiny z větru "zvládli" Němci dokonale zazdít odstavením stejně nízkoemisních jaderných zdrojů, takže když tyto dva zdroje sečteme, jsou na tom v podstatě pořád stejně jako před dvaceti lety a jediné přírůstky v nízkoemisní elektřině tvoří solární elektrárny, které ten spuštěný Temelín dokonale strčí do kapsy.
Takže my už tu novou nízkoemisní elektřinu máme dvacet let, kdežto oni ji s mnohem menším tempem v poměru k velikosti energetiky těch dvacet let budují.
A ještě mi prozraďte, jak jste přišel na to, že díky tokamaku v Řeži budeme mít elektřiny "100x víc, než je spotřeba celé ČR". To by takový tokamak musel ročně vyrobit 7140 TWh, tedy za předpokladu že by běžel celý rok bez odstávky, musel by mít výkon 81,5 GW. Přitom první demonstrační tokamak DEMO, který by mohl vyrábět elektřinu nejdříve v roce 2050, má mít elektrický výkon 0,6 GW.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

16.3.2022 08:42 Reaguje na Pavel Hanzl
https://oze.tzb-info.cz/fotovoltaika/23298-v-roce-2021-se-v-cr-postavilo-62-megawattu-nove-fotovoltaiky
To jsou převážně menší střešní instalace, narozdíl od vás ti lidé vtom něco opravdu dělají zatím co vy jen kecáte.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

15.3.2022 16:20
Jak je tohle možný? Dyť tu Hanzl furt píše jak skoro všechno OZE, akumulace, vodík, pohoda, jazz a světlé zítřky.

Tohle se může přece stát jen v babišistánu plném ropáckých koblih;-))).

Že by v něčem soudruzi z NDR udělali chybu;-)?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.3.2022 16:30 Reaguje na Svatá Prostoto
V tom, že věřili nejhorší zrůdě současnosti, Amíci jim to vykládali furt, ještě dávali sankce na NS2, jenže nic platno. Naši ropáci (včetně vás) to taky podporovali ďa cyp.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

15.3.2022 16:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne že by Putin nebyl hovado a magor, ale není na světě zase tak málo fleků, kde by ho brali všemi deseti a hodně rádi.

My ropáci jsme jako podporovali konkrétně CO? Že mají svoji energetickou transformaci postavit na ruském plynu? Fakt jo? A to nám sem jistě dáte řadu odkazů, kde jsme to psali. Nebo to zase byl jen další váš sen s rukou v nočníku?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.3.2022 20:05 Reaguje na Svatá Prostoto
Pořád jste kritizoval výhrady proti NS2, především Americké embargo.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

15.3.2022 20:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Demagogu, nechápete souvislosti.
Americké výhrady proti NS2 byly čistě ekonomické. Američani si chtěli odstranit konkurenci v podobě levných dodávek plynu.

Když ovšem pomineme odkud ten plyn je, tak je jasný fakt, že Německo dekarbonizaci energetiky postavilo na OZE a plynu.
Toto skuteční odborníci dlouhodobě kritizují, na rozdíl od "expertů" jako jste vy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.3.2022 20:51 Reaguje na Jaroslav Studnička
Nebyly ekonomické, byly především politické a říkali to rovnou.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

15.3.2022 20:57 Reaguje na Pavel Hanzl
:-))) no, když tomu věříte.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

16.3.2022 12:34 Reaguje na Jaroslav Studnička
No, tady bych se Hanzla zastal. Ten postoj USA a dalších zemí byl skutečně primárně politický, protože NS2 ještě více umožňuje Rusku zásobovat Německo plynem a současně mít možnost dusit země, které ruský plyn odebírají z jiných rour.

Jenže uvedené je možné pouze za té situace, kdy by Němci byli ochotni ostatní země (ve většině případů rovněž členy EU a NATO) "hodit přes palubu".


Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.3.2022 08:01 Reaguje na Svatá Prostoto
Jéžišmarjá, rozumný názor, tolik sexu naráz?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

17.3.2022 10:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Vod vás ... njn, když Bůh dopustí, i Hanzl spustí:-))).
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

16.3.2022 12:28 Reaguje na Pavel Hanzl
NS2 žádný problém NENÍ ... NEBYL a NEBUDE. Postavil to Gazprom za své a Němci plyn z něj NEMUSÍ odebírat.

Jedna roura sem, jedna tam.

Pokud Germáni fakt budou chtít ruský plyn odebírat, tak jej prostě odebírat budou, zda i S NS2 nebo BEZ něj je fuk.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.3.2022 08:03 Reaguje na Svatá Prostoto
Nestalo se vám něco? Rozumný názor! I pan Vinkler občas napíše něco rozumného...... konec světa!!
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

17.3.2022 10:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Je fajn, že se vám to zdá rozumné, škoda jen, že tím vyvracím ten váš nesmysl z 15.3.2022 16:30, ve kterém tvrdíte, jak jsme hrozně podporovali bratrství hrdinného Sovětského svazu se čtvrtou (nebo kua kolikátou) Říší.
Odpovědět
EN

Emil Novák

15.3.2022 22:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Těmi našimi ropáky jistě myslíte hlavně sám sebe, když jste tu básnil jak "Západ na Rusku není závislý vůbec. Přes Družbu jde dnes k nám snad jen 5% plynu, kupujeme ho na burze v Rotterdamu."
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.3.2022 14:44 Reaguje na Emil Novák
To bylo dost dávno...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.3.2022 14:45 Reaguje na Emil Novák
Když byla plynová krize v roce 2009, do Evropy nešel plyn rourami přes Ukrajinu vůbec a nikoho se to prakticky nedotklo.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

16.3.2022 15:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Ehm ... krom cen:-). A taky byly plné zásobníky a Rusko potřebovalo Evropě dodávat, bo díky fin krizi slítla ropa a plyn fest dolů a Sovětům nastaly poněkud těžké časy. Bylo tedy jasné, že ve svém vlastním zájmu tu situaci relativně rychle vyřeší.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.3.2022 08:05 Reaguje na Svatá Prostoto
A dnes nepotřebuje? Kdo zapalatí miliardu denně na Ukrajině?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

17.3.2022 10:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Teď jsou ve Svaté válce ... už zase. Že nemají co žrát jim dojde až časem, teď ještě jednou na krev. Což bohužel umí. Navíc přes Asii si vždy něco dotáhnou.

Takže jo, dožene je to, ale ještě to bude chvíli trvat. Naneštěstí.
Odpovědět
EN

Emil Novák

16.3.2022 15:24 Reaguje na Pavel Hanzl
To nebylo dávno, to bylo loni a je z toho krásně vidět, že jste to podporoval hlavně vy sám.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.3.2022 08:04 Reaguje na Emil Novák
Píšu v roce 2009.
Odpovědět
EN

Emil Novák

17.3.2022 08:37 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy jste tvrdil, že dávno bylo když jste psal "Západ na Rusku není závislý vůbec", dávno to přitom nebylo, tvrdil jste to loni.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

15.3.2022 17:21
O osud Německa nemám starost, najmou si pana Hanzla a ten jim to tam rozsvítí tak, že na to do smrti nezapomenou.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

15.3.2022 18:40 Reaguje na Miroslav Vinkler
1*
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.3.2022 20:16 Reaguje na Miroslav Vinkler
Už se stalo. Už podporují Ukrajinu bez výhrad.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

15.3.2022 18:47
Běžný rozpor mezi sny a realitou. A lidé bez technického vzdělání mají ten rozpor zvlášť výrazný.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.3.2022 20:14 Reaguje na Richard Vacek
A lidé bez rozumu (bez ohledu na vzdělání) tohle nemají šanci pochopit vůbec.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

15.3.2022 20:33 Reaguje na Pavel Hanzl
Teeeda, takto se trefit do vlastní nohy.
Odpovědět
pm

16.3.2022 07:06
A jak je to u nás s podporou OZE. Včera jsem zabrousil do ceníků ČEZu. Mají službu virtuální baterie pro malé solární elektrárny o které jsem uvažoval. A co jsem tam nenašel. Od dubna zvedají pro tento produkt cenu kWh na 5,9Kč. Nejen, že si za službu účtují vyšší poplatek 199/měsíc, ještě napálí takovou cenu za kWh. Takže, přes léto, kdy není taková spotřeba, FVE odpojím a zapnu až s topením na podzim.
Odpovědět
EN

Emil Novák

16.3.2022 07:25 Reaguje na
ČEZ není charitativní organizace, aby sponzorovala domácnostem jejich účty za elektřinu. Logicky nebude nabízet takovou službu, na které by prodělávala. OZE podporuje stát úplně jinými nástroji než je virtuální baterie, což je čistě komerční produkt ČEZu. Počítejte do budoucna s tím, že s větším rozšířením FVE přestanou dodavatelé nabízet virtuální baterie úplně, podobně se produkty na bázi netmeteringu ruší i v jiných zemích, kde už je penetrace střešních FVE vyšší.
Odpovědět
pm

16.3.2022 12:15 Reaguje na Emil Novák
Ano, charita to není. Ale mnou vyrobenou energii si vezme zadarmo rád :/
Odpovědět
EN

Emil Novák

16.3.2022 12:21 Reaguje na
Hloupý kdo dává, hloupější kdo nebere... :/
Odpovědět
LB

Lukas B.

16.3.2022 08:25
německo se díky (nebo spíš správně česky kvůli nebo vinou) blbnutí s energetikou stalo trojským koněm ruska. a to prosím to německo, které outsourcovalo většinu energeticky náročného průmyslu do jiných zemí.

s obavami čekám, kdy (větrníky poseté) německo vrazí kudlu do zad středo a východoevropským státům bývalého ostbloku výměnou za plyn.
Odpovědět
LB

Lukas B.

16.3.2022 08:45 Reaguje na Lukas B.
zatím se v Německu nevylíhl žádný Churchill, ale neztrácejme naději - za šest neděl skončí topná sezóna. němci mají v zásadě tři možnosti dalšího postupu: 1. rusko a spojenectví s ním (utsourovaný grýndýl), 2. blbnout a mrznout a chudnout (upřímný grýndýl) a 3. přestat blbnout a za cenu dočasného nepohodlí se ozdravit
Odpovědět
MD

Milan Dostál

16.3.2022 09:45 Reaguje na Lukas B.
V tomto komentáři je popsána úroveň uvažování v EU, asi i v Německu a nakonec i nás, lidí kteří vedou naši společnost. Upřímně, je to k blití. Zvláště heslo na konci sedí.
https://www.krajskelisty.cz/praha/26959-tak-si-nandejte-svetr-senator-fischer-resi-energetickou-krizi-po-svem-komentar-stepana-chaba.htm
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist