Současné problémy baterií může pomoci vyřešit elektrolyt vynalezený českými vědci

„Nová technologie elektrolytu je mimořádně zajímavá pro bateriový průmysl. Lze ji začlenit do dvouiontových bateriových systémů, které využívají levnější a dostupné materiály. Náš objev posouvá dvouiontové baterie blíže k praktickým aplikacím v reálném světě,“ říká Jiří Červenka, vedoucí skupiny Materiály a systémy v nanoměřítku ve Fyzikálním ústavu AV ČR.
Dvouiontové baterie na rozdíl od běžných jednoiontových lithium iontových baterií využívají pro ukládání energie dva různé ionty z elektrolytu. To principiálně umožňuje dosažení vyššího napětí a energetické hustoty.
Své řešení jednoho z klíčových omezení dvouiontových baterií – rychlého vyčerpání aktivních iontů na rozhraní elektrod – vědci nazvali elektrolyt se suspendovanými částicemi soli (SPSE). Udržováním dostupnosti iontů přesně tam, kde jsou potřeba, minimalizuje SPSE koncentrační polarizaci a zvyšuje účinnost.
Stabilní na vzduchu, škálovatelný a kompatibilní s běžnými materiály
Elektrolyt je díky své stabilitě na vzduchu, tekutosti a snadné manipulaci i po delším skladování vhodný pro výrobu a rozsáhlé aplikace. Přestože je pro jeho optimální funkčnost nutné stopové množství vody, neohrožuje stabilitu.
Při laboratorních testech prokázal nový elektrolyt stabilní výkon a kompatibilitu s běžně používanými materiály baterií, jako je zinek a grafit. Tyto vlastnosti ukazují na potenciál pro levné, škálovatelné bateriové systémy použitelné pro elektromobily, skladování energie z obnovitelných zdrojů a osobní elektroniku.
S využitím textu tiskové zprávy Fyzikálního ústavu Akademie věd ČR.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (14)
vaber
6.5.2025 18:27Jaroslav Řezáč
7.5.2025 11:49 Reaguje na vaberRevoluční technologie je bezpečnější a levnější než Li-Ion
„Založení této gigatovárny v Göteborgu je rozhodujícím krokem, jak pokračovat v transformaci jednoho z nejdynamičtějších automobilových regionů na světě. A stát se předním globálním dodavatelem udržitelných baterií,“ řekl Peter Carlsson, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Northvolt. Ta se přitom zaměřuje na sodíko-iontové baterie, které jsou primárně určené pro skladování energie, ale Northvolt momentálně intenzivně pracuje na jejich uplatnění v automobilovém průmyslu.
Karel Valenta
6.5.2025 23:29Pokud to ten nový elektrolyt bude umět, tak to by byla výhra.
Jaroslav Řezáč
7.5.2025 11:50 Reaguje na Karel ValentaKarel Valenta
7.5.2025 15:26 Reaguje na Jaroslav Řezáčhttps://en.wikipedia.org/wiki/Northvolt
Northvolt AB je švédská společnost zabývající se vývojem a výrobou baterií, která se zajímá o lithium-iontovou technologii pro elektromobily.[4] Společnost byla založena v roce 2015 dvěma bývalými manažery společnosti Tesla a v roce 2021 uvedla do provozu svůj první výrobní závod ve Skellefteå ve Švédsku a oznámila plány na pět dalších v Evropě a Severní Americe. Společnost vyhlásila bankrot podle kapitoly 11 ve Spojených státech dne 21. listopadu 2024.[5] Následně 12. března 2025 vyhlásila bankrot ve Švédsku. Jedná se o největší bankrot v moderní historii švédského průmyslu.[6]
Jaroslav Řezáč
8.5.2025 10:20 Reaguje na Karel ValentaNehledě na to, že má negativní vliv těžba Lithia na prostředí.
Karel Valenta
8.5.2025 12:12 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJaroslav Řezáč
8.5.2025 10:23 Reaguje na Karel ValentaJaroslav Řezáč
8.5.2025 10:25 Reaguje na Karel ValentaHonza Honza
7.5.2025 09:04Je-li cena nové baterie bez dotace 800 tis. a baterie má výdrž 10let při šetrném nabíjení, tak koupě takovéhoto auta je ekonomický nesmysl.
Něco jiného by bylo, kdyby cena baterie byla rozumně třeba 400 tis, ale byla recyklovatelná, modulární vyměnitelná, po skončení životnosti se třeba vyměnil elektrolyt a elektrody, nějaké vadné moduly třeba za 100 tis Kč a elektroauto fungovalo dál.
Ale snížil by se tím zisk firem a příjem stát rozpočtu z daní- už by to nebyl neopravitelný předražený povinný výrobek - ideální pro vytahování peněz z lidí (podobně to platí i pro TČ)
Honza Honza
7.5.2025 09:10 Reaguje na Honza HonzaProti těmto posunům v argumentaci bojoval již V. Klaus.