https://ekolist.cz/cz/publicistika/civilizace/soucasne-problemy-baterii-muze-pomoci-vyresit-elektrolyt-vynalezeny-ceskymi-vedci
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Současné problémy baterií může pomoci vyřešit elektrolyt vynalezený českými vědci

6.5.2025 11:39 | PRAHA (Ekolist / s využitím TZ AV ČR)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
O krok blíže jednodušší výrobě baterií, které navíc mají větší stabilitu a delší životnost, se posunuli vědci z Fyzikálního ústavu AV ČR. V odborném periodiku Journal of Materials Chemistry A představili novou polopevnou látku pro baterie, která by mohla změnit budoucnost ukládání energie. Suspenzní elektrolyt s částečkami soli zlepšuje výkon a životnost dvouiontových baterií.
 
Baterii, zjednodušeně řečeno, tvoří galvanický článek, zdroj elektrického napětí, a elektrolyt, tedy kapalný nebo tuhý roztok, který vede elektrický proud. Na rozdíl od tradičních elektrolytů, které se v roztoku zcela rozpouštějí, obsahuje inovativní elektrolyt týmu českých fyziků suspendované částice soli. Ty se nikdy zcela nerozpustí, zůstávají v blízkosti povrchu elektrody a přirozeně vytvářejí vysoce koncentrovanou vrstvu aniontů, která udržuje chemickou rovnováhu baterie během nabíjení a vybíjení. Tím se snižují nežádoucí vedlejší účinky a baterie vydrží déle a lépe funguje.

„Nová technologie elektrolytu je mimořádně zajímavá pro bateriový průmysl. Lze ji začlenit do dvouiontových bateriových systémů, které využívají levnější a dostupné materiály. Náš objev posouvá dvouiontové baterie blíže k praktickým aplikacím v reálném světě,“ říká Jiří Červenka, vedoucí skupiny Materiály a systémy v nanoměřítku ve Fyzikálním ústavu AV ČR.

Dvouiontové baterie na rozdíl od běžných jednoiontových lithium iontových baterií využívají pro ukládání energie dva různé ionty z elektrolytu. To principiálně umožňuje dosažení vyššího napětí a energetické hustoty.

Své řešení jednoho z klíčových omezení dvouiontových baterií – rychlého vyčerpání aktivních iontů na rozhraní elektrod – vědci nazvali elektrolyt se suspendovanými částicemi soli (SPSE). Udržováním dostupnosti iontů přesně tam, kde jsou potřeba, minimalizuje SPSE koncentrační polarizaci a zvyšuje účinnost.

Stabilní na vzduchu, škálovatelný a kompatibilní s běžnými materiály

Elektrolyt je díky své stabilitě na vzduchu, tekutosti a snadné manipulaci i po delším skladování vhodný pro výrobu a rozsáhlé aplikace. Přestože je pro jeho optimální funkčnost nutné stopové množství vody, neohrožuje stabilitu.

Při laboratorních testech prokázal nový elektrolyt stabilní výkon a kompatibilitu s běžně používanými materiály baterií, jako je zinek a grafit. Tyto vlastnosti ukazují na potenciál pro levné, škálovatelné bateriové systémy použitelné pro elektromobily, skladování energie z obnovitelných zdrojů a osobní elektroniku.

S využitím textu tiskové zprávy Fyzikálního ústavu Akademie věd ČR.


reklama

 
Fyzikální ústav AV ČR

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (14)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

va

vaber

6.5.2025 18:27
Dobré to bude až někdo takovou baterii vyrobí a prokáže lepší kvalitu. Už aby to bylo.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

7.5.2025 11:49 Reaguje na vaber
jak se ukazuje stavět baterie Li-ION baterie jsou zastaralou technologií...

Revoluční technologie je bezpečnější a levnější než Li-Ion

„Založení této gigatovárny v Göteborgu je rozhodujícím krokem, jak pokračovat v transformaci jednoho z nejdynamičtějších automobilových regionů na světě. A stát se předním globálním dodavatelem udržitelných baterií,“ řekl Peter Carlsson, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Northvolt. Ta se přitom zaměřuje na sodíko-iontové baterie, které jsou primárně určené pro skladování energie, ale Northvolt momentálně intenzivně pracuje na jejich uplatnění v automobilovém průmyslu.
Odpovědět
KV

Karel Valenta

6.5.2025 23:29
Současně nejvíce rozšířené LiFePO4 baterie nelze nabíjet při mínusových teplotách.
Pokud to ten nový elektrolyt bude umět, tak to by byla výhra.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

7.5.2025 11:50 Reaguje na Karel Valenta
dokud tam je Lithium, tak je to nekonkurence schopné...
Odpovědět
KV

Karel Valenta

7.5.2025 15:26 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Oni na té revoluční technologii se spoustou "zelených" úvěrů zkrachovali :
https://en.wikipedia.org/wiki/Northvolt
Northvolt AB je švédská společnost zabývající se vývojem a výrobou baterií, která se zajímá o lithium-iontovou technologii pro elektromobily.[4] Společnost byla založena v roce 2015 dvěma bývalými manažery společnosti Tesla a v roce 2021 uvedla do provozu svůj první výrobní závod ve Skellefteå ve Švédsku a oznámila plány na pět dalších v Evropě a Severní Americe. Společnost vyhlásila bankrot podle kapitoly 11 ve Spojených státech dne 21. listopadu 2024.[5] Následně 12. března 2025 vyhlásila bankrot ve Švédsku. Jedná se o největší bankrot v moderní historii švédského průmyslu.[6]
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

8.5.2025 10:20 Reaguje na Karel Valenta
ono to je úplně jedno...protože Lithium je z toho vzhledem k množství potřebném nejdražší položka, takže nutnost se toho zbavit chápou i v Číně.
Nehledě na to, že má negativní vliv těžba Lithia na prostředí.
Odpovědět
KV

Karel Valenta

8.5.2025 12:12 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Cena lithia je od roku 2024 na polovině, v tom bych problém neviděl. Sodíkové baterie lze již v Číně koupit, ale jsou o něco dražší. A teprve se uvidí, kolik cyklů tyto baterie dlouhodobě vydrží.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

8.5.2025 10:23 Reaguje na Karel Valenta
technologie se vyvíjí v Číně, Evropa je už jen zdání vlastní důležitosti... žádný smysluplný potenciál v Evropě v zásadě není, jen čím dál hloupější nařízení z Bruselu, jenž peníze odtékají do Číny.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

8.5.2025 10:25 Reaguje na Karel Valenta
I kdyby omylem v ČR něco vybádali, tak to prodají Americe...
Odpovědět
HH

Honza Honza

7.5.2025 09:04
Chválihodná snaha, ale poblém elektroaut je předražená nevyměnitelná baterie, její výměna stojí mnohonásobně více než ojetý dobře funkční spalovák = tím je elektroauto zcela nekonkurenceschopné.
Je-li cena nové baterie bez dotace 800 tis. a baterie má výdrž 10let při šetrném nabíjení, tak koupě takovéhoto auta je ekonomický nesmysl.
Něco jiného by bylo, kdyby cena baterie byla rozumně třeba 400 tis, ale byla recyklovatelná, modulární vyměnitelná, po skončení životnosti se třeba vyměnil elektrolyt a elektrody, nějaké vadné moduly třeba za 100 tis Kč a elektroauto fungovalo dál.
Ale snížil by se tím zisk firem a příjem stát rozpočtu z daní- už by to nebyl neopravitelný předražený povinný výrobek - ideální pro vytahování peněz z lidí (podobně to platí i pro TČ)
Odpovědět
HH

Honza Honza

7.5.2025 09:10 Reaguje na Honza Honza
povinný: z důvodu že zachraňujeme planetu od přehřátí, podobná argumentace je u NP: chrání nejcenější partie před člověkem, ne jestli přispívají funkci přírodě, podobná argumentace je u války s Putinem: ne jestli máme šanci válku vyhrát bez toho abychom si totálně nezničili zemi
Proti těmto posunům v argumentaci bojoval již V. Klaus.
Odpovědět
DA

DAG

8.5.2025 13:19
Kdybych dostal korunu za každý článek, který informuje o vynálezu baterie, která je převratná a změní budoucnost, tak už jsem milionář.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

8.5.2025 19:41
Súčasné batérie elektromobilov majú problémy? A nikoho z diskutujúcich to neprekvapilo? Čo na to Petr Daniš? V jeho uzavretom svete fungujú elektromobily skvele. :-)
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

11.5.2025 08:56 Reaguje na Vladimir Mertan
Jsou jedinci, kteří si hrají na odborníka, mají potřebu ostatní lidi poučovat, ale nestrpí jiný pohled nebo názor, na předmět jejich zájmu. Pokud psaním a zveřejňováním svých moudrostí na internetu nikomu neškodí, je lepší nechat je, ať si v klidu blouzní dál…
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist