Emisní norma Euro 7 je potenciálně škodlivá pro životní prostředí, řekl Kupka
Kupka se ve Francii sešel s ministry dopravy Německa, Itálie a Polska, k jednání se na dálku připojili i zástupci Slovenska, Rumunska, Portugalska a Maďarska. Mezi hlavní odpůrce návrhu Euro 7/VII patří právě Itálie a Německo, kde je stejně jako v Česku automobilový průmysl důležitou součástí ekonomiky.
Norma Euro 7 by podle Kupky mohla škodit životnímu prostředí, jelikož v zemích jako Česko "by přispěla ke stárnutí automobilové flotily v ulicích" a ohrozila investice automobilek do alternativních pohonů. Euro 7 by podle Kupky způsobilo zdražení nových vozidel a přimělo lidi déle jezdit ve starších vozech, které jsou pro životní prostředí škodlivější.
"Do (nařízení) chceme přivést trochu zdravého rozumu. Dnešní první jednání jsme jako Česko iniciovali, naše důvody jsou dobře podložené a jsme připravení i dál hrát aktivní roli," řekl Kupka. Dodal, že koalice podobně smýšlejících států v následujících dnech připraví dokument s hlavními připomínkami, s nimiž seznámí Evropskou komisi (EK) i další státy EU.
Emisní norma Euro 7, kterou navrhla EK, má mimo jiné omezit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší, a to nejen z výfuků, ale také brzd a pneumatik. Cílem je také sladit limity pro benzinová a naftová auta. Vozidla jí budou muset vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům. Vozy mají mít navíc čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat. Pokud pravidla schválí členské země a Evropský parlament (EP), měla by pro nová osobní auta platit od poloviny roku 2025, pro nákladní o dva roky později.
Kupka dnes řekl, že doufá nejen ve změnu "nerealistických požadavků", které by Euro 7 kladlo na automobilový průmysl, v příštím měsíci, ale i v odložení začátku platnosti normy, a to alespoň o čtyři roky. Zpravodajem pro Euro 7 za EP je český europoslanec Alexandr Vondra z frakce Evropských konzervativců a reformistů. Ten dnes řekl, že vyjednávání jsou teprve na začátku a že si je jistý, že změny se prosadit podaří.
Jako "špatný a nerealistický" označil dnes v prohlášení Euro 7 i europoslanec Ondřej Kovařík (Renew Europe). "Rozsah požadavků bude mít negativní vliv na budoucnost automobilového průmyslu nejen v České republice, ale také negativní ekonomické a sociální dopady," řekl Kovařík, který působí jako stínový zpravodaj v dopravním výboru EP.
EK v rámci takzvané Zelené dohody (Green Deal) usiluje o snížení emisí nových automobilů o 55 procent do roku 2030. Silniční doprava je podle EK největším zdrojem znečištění vzduchu ve městech a podle odhadů způsobila v roce 2018 předčasné úmrtí až 70.000 lidí v EU.
Současně platnou normou je od roku 2014 Euro 6. Ta kromě dalšího snížení limitů emisí oxidu uhelnatého například zavedla recirkulaci výfukových plynů a u naftových vozů systém AdBlue, který do zplodin vstřikuje močovinu, aby neutralizoval oxidy dusíku.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (23)
Pavel Hanzl
13.3.2023 20:01Miroslav Vinkler
13.3.2023 21:00 Reaguje na Pavel HanzlIvo Kohn
14.3.2023 08:26 Reaguje na Miroslav VinklerPavel Hanzl
14.3.2023 09:31 Reaguje na Ivo KohnMiroslav Vinkler
14.3.2023 09:32 Reaguje na Ivo KohnČR předsednictví skončilo 3. ledna ´23.
Fun fact - myslíte asi novodobého Koniáše v sukních - Jourovou ? Zvolena sice za ANO , si po návratu do ČR , vrátí-li se , ani neškrtne , pro ČR další Konrád Heinlein.
Ivo Kohn
15.3.2023 16:49 Reaguje na Miroslav Vinklersv
17.3.2023 12:01 Reaguje na Miroslav Vinklervaber
14.3.2023 08:36 Reaguje na Pavel Hanzla ty Hanzl, jsi ještě nedávno jásal v Ekolistu jak je dobře že nyní se tak neděje a jsme věrní lokajove a proto dostaneme víc plynu,
pamatuješ si vůbec jedinou větu co jsi vyblekotal včera? protože zítra budeš blekotat úplný opak a vůbec ti to nevadí
vaber
15.3.2023 08:23 Reaguje na Pavel HanzlPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Pavel Hanzl
14.3.2023 09:27 Reaguje na vaberMimo toho je pro nás extrémně důlažité, abychom měli v Eu dobré postavení, což se díky předsednictvím podařilo. A taky souhlasím s tím, že naše vláda nejsou žádní eurohujeřei, (jak melou dezoláti), ale aktivně a realisticky se proti těmto nesmyslům staví.
Tohle jsem tvrdil vždycky a fakt, že ty čteš asi p.delí, je mimo mě.
Miroslav Vinkler
14.3.2023 09:38 Reaguje na Pavel HanzlTenhle slepenec nemůže obstát v soutěži s Čínou, USA, Indií ve zkoušce času. To neříká Vinkler, ale historie. Pokud se pletu, tak to dokažte příkladem z minulosti.
Pavel Hanzl
14.3.2023 13:36 Reaguje na Miroslav Vinkler"Přes všechny své četné nedostatky a prohřešky si Evropa zajistila nesmírně cenný, ba nedocenitelný soubor kompetencí a obratností a může se o něj dělit se zbytkem planety, který ho má ke svému přežití zapotřebí dnes víc, než kdy jindy". Zygmunt Bauman 2013
Břetislav Machaček
14.3.2023 10:15 Reaguje na Pavel Hanzlprotože v EU vládne Evropská komise a nejsilnější
klub v Evropském parlamentu. Vše ostatní je pouze
divadlo pro občany a Kupka má takový vliv, jako
vy na můj názor na OZE. Měnit složení rozpečeného
koláče lze pouze přidáním nějaké posypky a nebo třešínkou na povrchu. Pokud se proti Euro 7
nepostaví většina poslanců v Europarlamentu, tak
se stane závaznou normou a pomůže pouze odchod z tohoto spolku technických analfabetů. Ono to není
o spalovácích, ale je to nenápadné snižování
individuální dopravy pro méně movité občany. Ti
bohatí si koupí vozidla vyhovující i té normě a
zbytek bude odkázán na hromadnou dopravu a nebo
bude sedět doma na zadku. I bicyklu se otírají
z gumy pláště na kole a moderní kola mají brzdy
na stejném principu, jako auta a motocykly. I
ten koňský potah jezdí na pneumatikách! A co tak
otěr asfaltu z vozovek? To nebude předmětem omezení?
Aha, to ne, protože po nich budou jezdit pouze ta
auta vyhovující Euro 7! Když budou pneumatiky více
odolné otěru, tak o to více budou otírat asfalt
a u brzd to je tak, že buď se otírá obložení a nebo
buben (kotouč)brzdy. Nic mezi tím není a záleží na škodlivosti otěru a ceně otírané součástky.
U železnice bylo a je dilema, zda tvrdé koleje a
měkká kola a nebo měkké koleje a kola tvrdá. Kdysi
to byly měkké koleje a nyní měkká kola. Totéž je
u trolejí a u materiálu sběračů(pantrografů). Nyní
je to tvrdá trolej a měkký snadněji vyměnitelný
materiál sběračů(většinou uhlík). Vždy se tedy něco
otírá a opotřebovává a stejně to tak i bude. Jde
tu ale hlavně o ABSOLUTNÍ snížení vozidel a nic
jiného. Je třeba říci lidem pravdu, že zarůstáme
vozidly a dá se to řešit pouze cenově, pokud tu
nechceme nastolit přídělový systém ve stylu 1 auto
na rodinu a dost. Movití budou mít stále aut několik
a nemovití nakonec nula, když to bude řešit pouze
"trh" pokřivený nařízeními tvářícími se ekologicky.
Je to diktát elit, které se chtějí už i na cestách
zbavit "obtížných" chudáků, kteří je zdržují a taky
zabírají svými levnými auty parkovací místa. Je to
likvidace levných aut na úkor těch předražených na
které ti chudí nebudou mít peníze. Ojetiny časem
omezí a nebo rovnou zakážou a budou mít volné cesty
a prázdná parkoviště. Tož jim zatleskejte a vraťte
vládě tu pro vás "zbytečnou" valorizaci důchodu!
Miroslav Vinkler
14.3.2023 10:41 Reaguje na Břetislav MachačekJe to velmi zajímavé téma , v každém případě postup EU je lidově "na prsa".
Dovedu si představit zcela jiná řešení, podstatně levnější a efektivnější.
Pavel Hanzl
14.3.2023 13:38 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
14.3.2023 16:10 Reaguje na Pavel Hanzl"demokraticky" přehlasují ty nové a chudší
jak se zastropováním cen energií, které jsou
pro ně přijatelné, tak s dražšími ekonormami
na vozidla, vytápění a průmysl. Pro bohaté
to není nikdy takový šok, jako pro chudé a
ty náklady ustojí. Mít zde platy jako Němci, tak nebude nikomu vadit drahé auto podle normy Euro 7, když mohou ještě ojetinu prodat na
východ. Naše ojetiny už není komu prodat a
na koupi nového auta má málokdo. Ano je to
demokratické rozhodnutí většiny, která nebere
v potaz ekonomické možnosti menšiny. Je to
jako když starousedlíci na vesnici umožní
stavbu satelitního městečka ve vesnici
a noví obyvatelé je přečíslí. Následně si
demokraticky odhlasují zákaz topení tuhými
palivy a chov domácích zvířat, protože je
ráno budí kohouti starousedlíků. I toto je
demokratické rozhodnutí a starousedlíci mají
smůlu. Nakonec si trhají vlasy z hlavy, že
umožnili příchod náplavu, který je omezuje.
Je to demokratické? Ano je, ale je to slušné?
Tomu se říká pro dobrotu na žebrotu a pěkně
ptáčku zpívají, když ho lapají, ale pak ho
zavřou do klece a dozpívá. Pamatujete si na
lákadla typu srovnání ekonomiky starých a
nových zemí EU včetně mezd atd.! I po 20.
letech je průměrná mzda poloviční(i třetinová) a náklady na energie a potraviny stejné a nebo i vyšší. Jen si spořte tu valorizaci důchodu, ať si můžete koupit elektroauto, až vám EU
zakáže používat váš malý spalovák. Možná pak
pochopíte, že ta valorizace slouží k tomu,
aby s inflací nedocházelo k poklesu reálných
příjmů, ke kterým bez valorizace dojde. To
není o ideologii, ale o realitě dnešní situace. Francouzi stávkují, aby nešli do penze v 64 a naše ovce drží pusu, když se
jim chystá odchod do penze v 68 a více.
To je ta rovnost a svornost v rámci EU?
Tůdle, to je o tom, že je EU dvoukolejná
a po případném připojení Ukrajiny možná
dokonce trojkolejná.
Pavel Hanzl
15.3.2023 08:03 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
15.3.2023 08:30 Reaguje na Pavel Hanzlmožné i mezi řádky, ale to dokáže pouze inteligent, který pochopí myšlenku a zbytek si domyslí. To ale není váš případ, když čtete mezi řádky, ale nechápete a překrucujete
původní myšlenky. Právě takovým je
určen můj vysvětlující komentář +
praktické příklady, aby myšlenku
snadněji pochopili. Vaše chyba, že
chápat nechcete a nakonec i dobrá
výmluva, když na otázky neznáte
odpovědi.