https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/emisni-norma-euro-7-je-potencialne-skodliva-pro-zivotni-prostredi-rekl-kupka
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Emisní norma Euro 7 je potenciálně škodlivá pro životní prostředí, řekl Kupka

13.3.2023 19:58 | ŠTRASBURK (ČTK)
Norma Euro 7 by podle Kupky mohla škodit životnímu prostředí, jelikož v zemích jako Česko "by přispěla ke stárnutí automobilové flotily v ulicích" a ohrozila investice automobilek do alternativních pohonů.
Norma Euro 7 by podle Kupky mohla škodit životnímu prostředí, jelikož v zemích jako Česko "by přispěla ke stárnutí automobilové flotily v ulicích" a ohrozila investice automobilek do alternativních pohonů.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Emisní norma Euro 7 je podle českého ministra dopravy Martina Kupky nerealistická a v některých evropských zemích včetně Česka potenciálně škodlivá pro životní prostředí. Ministr to řekl ve Štrasburku po jednání se svými protějšky ze sedmi zemí Evropské unie.
 

Kupka se ve Francii sešel s ministry dopravy Německa, Itálie a Polska, k jednání se na dálku připojili i zástupci Slovenska, Rumunska, Portugalska a Maďarska. Mezi hlavní odpůrce návrhu Euro 7/VII patří právě Itálie a Německo, kde je stejně jako v Česku automobilový průmysl důležitou součástí ekonomiky.

Norma Euro 7 by podle Kupky mohla škodit životnímu prostředí, jelikož v zemích jako Česko "by přispěla ke stárnutí automobilové flotily v ulicích" a ohrozila investice automobilek do alternativních pohonů. Euro 7 by podle Kupky způsobilo zdražení nových vozidel a přimělo lidi déle jezdit ve starších vozech, které jsou pro životní prostředí škodlivější.

"Do (nařízení) chceme přivést trochu zdravého rozumu. Dnešní první jednání jsme jako Česko iniciovali, naše důvody jsou dobře podložené a jsme připravení i dál hrát aktivní roli," řekl Kupka. Dodal, že koalice podobně smýšlejících států v následujících dnech připraví dokument s hlavními připomínkami, s nimiž seznámí Evropskou komisi (EK) i další státy EU.

Emisní norma Euro 7, kterou navrhla EK, má mimo jiné omezit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší, a to nejen z výfuků, ale také brzd a pneumatik. Cílem je také sladit limity pro benzinová a naftová auta. Vozidla jí budou muset vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům. Vozy mají mít navíc čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat. Pokud pravidla schválí členské země a Evropský parlament (EP), měla by pro nová osobní auta platit od poloviny roku 2025, pro nákladní o dva roky později.

Kupka dnes řekl, že doufá nejen ve změnu "nerealistických požadavků", které by Euro 7 kladlo na automobilový průmysl, v příštím měsíci, ale i v odložení začátku platnosti normy, a to alespoň o čtyři roky. Zpravodajem pro Euro 7 za EP je český europoslanec Alexandr Vondra z frakce Evropských konzervativců a reformistů. Ten dnes řekl, že vyjednávání jsou teprve na začátku a že si je jistý, že změny se prosadit podaří.

Jako "špatný a nerealistický" označil dnes v prohlášení Euro 7 i europoslanec Ondřej Kovařík (Renew Europe). "Rozsah požadavků bude mít negativní vliv na budoucnost automobilového průmyslu nejen v České republice, ale také negativní ekonomické a sociální dopady," řekl Kovařík, který působí jako stínový zpravodaj v dopravním výboru EP.

EK v rámci takzvané Zelené dohody (Green Deal) usiluje o snížení emisí nových automobilů o 55 procent do roku 2030. Silniční doprava je podle EK největším zdrojem znečištění vzduchu ve městech a podle odhadů způsobila v roce 2018 předčasné úmrtí až 70.000 lidí v EU.

Současně platnou normou je od roku 2014 Euro 6. Ta kromě dalšího snížení limitů emisí oxidu uhelnatého například zavedla recirkulaci výfukových plynů a u naftových vozů systém AdBlue, který do zplodin vstřikuje močovinu, aby neutralizoval oxidy dusíku.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (23)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

13.3.2023 20:01
Zajímavé je, že tahle eurohujerská vláda se zcela racionálně a důvodně staví proti skutečným nesmyslům made in EU. To vláda loupeživého estébáka mohutně kritizovala v našich médiích, ale v EU vše odkývala v hlubokém předklonu.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

13.3.2023 21:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Euro 7 schváleno za čs předsednictví lokajem Fialou a jeho pohůnky.
Odpovědět
IK

Ivo Kohn

14.3.2023 08:26 Reaguje na Miroslav Vinkler
Pokud vím, tak návrh Euro 7 zveřejnila Evropská komise loni v listopadu a nikdo ho zatím neschválil. Měl jsem za to, že schvalovací orgány (Rada EU, které se předsednictví týká + EU parlament) nastupují až v momentě zveřejněného návrhu (zdá se, že to teď právě dělá Kupka, do jehož resortu tahle agedna spadá). Můžete mi prosím objasnit tu přímou spojitost s "lokajem Fialou a jeho pohůnky" potažmo českým předsednictvím a předloženým návrhem? Fun fact: Babišův lokaj je místopředsedkyní orgánu, který je za vydání tohoto návrhu přímo odpovědný.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.3.2023 09:31 Reaguje na Ivo Kohn
Vinkler rád manipuluje fakty a vždy tak, abychom byli ta úplné blby a Evropa za blbistán.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

14.3.2023 09:32 Reaguje na Ivo Kohn
Podle pracovního programu Komise na rok 2021 zveřejněného dne 19. října 2020 musela být iniciativa předložena do konce roku. Nakonec byla předložena 10. listopadu 2022.V Europarlamentu Výbor pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin (ENVI), dne 14. prosince 2022 proběhla výměna názorů s Komisí o návrhu na zasedání výboru ENVI dne 24. ledna 2023.
ČR předsednictví skončilo 3. ledna ´23.
Fun fact - myslíte asi novodobého Koniáše v sukních - Jourovou ? Zvolena sice za ANO , si po návratu do ČR , vrátí-li se , ani neškrtne , pro ČR další Konrád Heinlein.
Odpovědět
IK

Ivo Kohn

15.3.2023 16:49 Reaguje na Miroslav Vinkler
Asi jsem natvrdlý, ale já tu spojitost pořád nevidím, musíte na mě pomaleji. Co má ENVI společného s předsednictvím a Fialou? To samé pracovní program Komise?
Odpovědět
sv

sv

17.3.2023 12:01 Reaguje na Miroslav Vinkler
Fun fact - vinkler netuší jaký je rozdíl mezi Evropskou komisí a předsednictvím. Mimochodem, vinkler, co máš proti Jourové? Nedělala a nedělá přece nic jiného, než co dělal tvůj guru bureš, když byl v bruselu, tedy v předklonu hledal pozadí, které by mu přineslo co největší zisk do vlastní kapsy.
Odpovědět
va

vaber

14.3.2023 08:36 Reaguje na Pavel Hanzl
já vzpomínám jak nás dnešní vládci strašili ,že za vlády Babiše nedostaneme unijní peníze ,protože naše tehdejší vláda odmítala energetickou koncepci EU a přijímat uprchlíky,
a ty Hanzl, jsi ještě nedávno jásal v Ekolistu jak je dobře že nyní se tak neděje a jsme věrní lokajove a proto dostaneme víc plynu,
pamatuješ si vůbec jedinou větu co jsi vyblekotal včera? protože zítra budeš blekotat úplný opak a vůbec ti to nevadí
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.3.2023 09:22 Reaguje na vaber
Podívej se do zrdcadla trubo.
Odpovědět
va

vaber

15.3.2023 08:23 Reaguje na Pavel Hanzl

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.3.2023 09:27 Reaguje na vaber
Hlupáčku blbečku, já vždy zastával EU a vždy jsem tvrdil, že některé její postupy považuji za nesmyslané. Euro 7 a zákaz spalováků na prvním místě.
Mimo toho je pro nás extrémně důlažité, abychom měli v Eu dobré postavení, což se díky předsednictvím podařilo. A taky souhlasím s tím, že naše vláda nejsou žádní eurohujeřei, (jak melou dezoláti), ale aktivně a realisticky se proti těmto nesmyslům staví.
Tohle jsem tvrdil vždycky a fakt, že ty čteš asi p.delí, je mimo mě.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

14.3.2023 09:38 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzl, jako vždy jsou na prášky. EU je co ? Ani federace, ani konfederace, ani spolkový stát -- je to kočkopes , který nemá ani vlastní ústavu , velí mu nikým nevolená EK a zastřešuje několik desítek států s rozdílným společenským,kulturním a jazykovým prostředím.
Tenhle slepenec nemůže obstát v soutěži s Čínou, USA, Indií ve zkoušce času. To neříká Vinkler, ale historie. Pokud se pletu, tak to dokažte příkladem z minulosti.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.3.2023 13:36 Reaguje na Miroslav Vinkler
Taky mi vadí, že EU není stadnardní federace se všemi atributy. Zrovna my bychom na tom brutálně vydělali.
"Přes všechny své četné nedostatky a prohřešky si Evropa zajistila nesmírně cenný, ba nedocenitelný soubor kompetencí a obratností a může se o něj dělit se zbytkem planety, který ho má ke svému přežití zapotřebí dnes víc, než kdy jindy". Zygmunt Bauman 2013
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

14.3.2023 10:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Celé to střídání s předsednictvím je pouhá komedie,
protože v EU vládne Evropská komise a nejsilnější
klub v Evropském parlamentu. Vše ostatní je pouze
divadlo pro občany a Kupka má takový vliv, jako
vy na můj názor na OZE. Měnit složení rozpečeného
koláče lze pouze přidáním nějaké posypky a nebo třešínkou na povrchu. Pokud se proti Euro 7
nepostaví většina poslanců v Europarlamentu, tak
se stane závaznou normou a pomůže pouze odchod z tohoto spolku technických analfabetů. Ono to není
o spalovácích, ale je to nenápadné snižování
individuální dopravy pro méně movité občany. Ti
bohatí si koupí vozidla vyhovující i té normě a
zbytek bude odkázán na hromadnou dopravu a nebo
bude sedět doma na zadku. I bicyklu se otírají
z gumy pláště na kole a moderní kola mají brzdy
na stejném principu, jako auta a motocykly. I
ten koňský potah jezdí na pneumatikách! A co tak
otěr asfaltu z vozovek? To nebude předmětem omezení?
Aha, to ne, protože po nich budou jezdit pouze ta
auta vyhovující Euro 7! Když budou pneumatiky více
odolné otěru, tak o to více budou otírat asfalt
a u brzd to je tak, že buď se otírá obložení a nebo
buben (kotouč)brzdy. Nic mezi tím není a záleží na škodlivosti otěru a ceně otírané součástky.
U železnice bylo a je dilema, zda tvrdé koleje a
měkká kola a nebo měkké koleje a kola tvrdá. Kdysi
to byly měkké koleje a nyní měkká kola. Totéž je
u trolejí a u materiálu sběračů(pantrografů). Nyní
je to tvrdá trolej a měkký snadněji vyměnitelný
materiál sběračů(většinou uhlík). Vždy se tedy něco
otírá a opotřebovává a stejně to tak i bude. Jde
tu ale hlavně o ABSOLUTNÍ snížení vozidel a nic
jiného. Je třeba říci lidem pravdu, že zarůstáme
vozidly a dá se to řešit pouze cenově, pokud tu
nechceme nastolit přídělový systém ve stylu 1 auto
na rodinu a dost. Movití budou mít stále aut několik
a nemovití nakonec nula, když to bude řešit pouze
"trh" pokřivený nařízeními tvářícími se ekologicky.
Je to diktát elit, které se chtějí už i na cestách
zbavit "obtížných" chudáků, kteří je zdržují a taky
zabírají svými levnými auty parkovací místa. Je to
likvidace levných aut na úkor těch předražených na
které ti chudí nebudou mít peníze. Ojetiny časem
omezí a nebo rovnou zakážou a budou mít volné cesty
a prázdná parkoviště. Tož jim zatleskejte a vraťte
vládě tu pro vás "zbytečnou" valorizaci důchodu!
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

14.3.2023 10:41 Reaguje na Břetislav Machaček
Tak příkrý bych asi nebyl , souvisí to se zvyšujícím se bohatstvím společnosti a zvyšující se technickou mobilitou v návaznosti na růst populace.
Je to velmi zajímavé téma , v každém případě postup EU je lidově "na prsa".
Dovedu si představit zcela jiná řešení, podstatně levnější a efektivnější.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.3.2023 13:38 Reaguje na Břetislav Machaček
Vaše plky jsou prostě jak dycky. Pojem "demokracie" už nepochopíte nikdy.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

14.3.2023 16:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Staré bohatší země s více voliči a poslanci
"demokraticky" přehlasují ty nové a chudší
jak se zastropováním cen energií, které jsou
pro ně přijatelné, tak s dražšími ekonormami
na vozidla, vytápění a průmysl. Pro bohaté
to není nikdy takový šok, jako pro chudé a
ty náklady ustojí. Mít zde platy jako Němci, tak nebude nikomu vadit drahé auto podle normy Euro 7, když mohou ještě ojetinu prodat na
východ. Naše ojetiny už není komu prodat a
na koupi nového auta má málokdo. Ano je to
demokratické rozhodnutí většiny, která nebere
v potaz ekonomické možnosti menšiny. Je to
jako když starousedlíci na vesnici umožní
stavbu satelitního městečka ve vesnici
a noví obyvatelé je přečíslí. Následně si
demokraticky odhlasují zákaz topení tuhými
palivy a chov domácích zvířat, protože je
ráno budí kohouti starousedlíků. I toto je
demokratické rozhodnutí a starousedlíci mají
smůlu. Nakonec si trhají vlasy z hlavy, že
umožnili příchod náplavu, který je omezuje.
Je to demokratické? Ano je, ale je to slušné?
Tomu se říká pro dobrotu na žebrotu a pěkně
ptáčku zpívají, když ho lapají, ale pak ho
zavřou do klece a dozpívá. Pamatujete si na
lákadla typu srovnání ekonomiky starých a
nových zemí EU včetně mezd atd.! I po 20.
letech je průměrná mzda poloviční(i třetinová) a náklady na energie a potraviny stejné a nebo i vyšší. Jen si spořte tu valorizaci důchodu, ať si můžete koupit elektroauto, až vám EU
zakáže používat váš malý spalovák. Možná pak
pochopíte, že ta valorizace slouží k tomu,
aby s inflací nedocházelo k poklesu reálných
příjmů, ke kterým bez valorizace dojde. To
není o ideologii, ale o realitě dnešní situace. Francouzi stávkují, aby nešli do penze v 64 a naše ovce drží pusu, když se
jim chystá odchod do penze v 68 a více.
To je ta rovnost a svornost v rámci EU?
Tůdle, to je o tom, že je EU dvoukolejná
a po případném připojení Ukrajiny možná
dokonce trojkolejná.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.3.2023 08:03 Reaguje na Břetislav Machaček
Vaše orgie grafomanie nastíhám, pokud nejste schopen sdělit názor v několika větách, nechte si ho.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

15.3.2023 08:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Blbům je nejlépe vše vysvětlit, ale debilovi ani to nepomůže. Píše a čte zkratkovitě pouze to, co je schopen při svém IQ chápat. Číst je dokonce
možné i mezi řádky, ale to dokáže pouze inteligent, který pochopí myšlenku a zbytek si domyslí. To ale není váš případ, když čtete mezi řádky, ale nechápete a překrucujete
původní myšlenky. Právě takovým je
určen můj vysvětlující komentář +
praktické příklady, aby myšlenku
snadněji pochopili. Vaše chyba, že
chápat nechcete a nakonec i dobrá
výmluva, když na otázky neznáte
odpovědi.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

16.3.2023 12:09 Reaguje na Břetislav Machaček
Mascháčku, ale vy chachaři jste chtěli být chudší, a na ty bohatší země jste 40 let mířili raketami s atomovými hlavicemi. Tak se holt místo ježdění autem vrátíte k mávání spry a kladivy na špejlích, a budete místo výkletů učit děti pohádky o Leninovi. Můžete jim také ukázat kartínky Maskvýýý.
Odpovědět
sv

sv

17.3.2023 12:07 Reaguje na vaber
A to sis vycucal z kterýho prstu? Zkus vzpomínat hlavou místo burešovým pozadím, pak zjistíš, že riziko ztráty dotací hrozilo díky burešově střetu zájmů (premiér i když na prd kontra finální majitel jednoho z největších příjemců EU dotací v ČR) a díky jeho zlodějinám a podvodům právě v oblasti evropských dotací. Kvůli nějaké "energetické politice" nehrozilo naprosto nic, protože co před bureše v Bruselu předložili, to v předklonu podepsal.
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

15.3.2023 07:30
Čím jsem starší, tím víc mne unavuje sdílet krok s pesimistou. Najít ve složité době optimistu je zázrak, nebo procitnutí v psychiatrickém zařízení.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.3.2023 08:08 Reaguje na Zdenek Wenzel
Já s tím problém nemám. Dívám se na vše z té lepší stránky a dnes si užívám období života, kdy mi tělo celkam slušně funguje (což asi člověk, který neprošel ohněm vražedných zdravotních problémů asi neocení), můžu pracovat na projektu, který mě vyloženě baví a jsem dobře placen, rodinu mám taky v pohodě.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist