Havlíček: Stát dá na elektromobilitu do roku 2030 celkem 34 miliard
11.11.2021 11:00 | PRAHA
(ČTK)
Většina prostředků bude určena na rozvoj dobíjecí infrastruktury.
Licence | Některá práva vyhrazena
Vedle dotací stát chystá i nepřímou podporu, která zahrnuje kvóty pro nákup elektromobilů ve státní sféře, výhodnější odepisování. "Na přelomu roku by měl odstartovat dotační program na nákup elektrických vozů pro podnikatele. Financovaný bude z Národního plánu obnovy," uvedl Havlíček.
Podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Josefa Pokorného je Česko zatím z hlediska prodeje elektromobilů až na 20. místě v Evropě. Za leden až říjen se v Česku prodalo 2021 elektromobilů, což je o sedm procent více, než ve stejném období loni. Lépe se dařilo hybridním vozům, jejich odbyt stoupl o 97 procent na 18 641 aut.
reklama
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.
Dále čtěte |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (33)
PH
Pavel Hanzl
11.11.2021 11:18Babišistán je založen na otevřených lžích a slibů zcela mimo realitu.
Drmola Havlíček jde za 14 dní dodupy a slibuje něco do roku 30!!!!!
Odpovědět
Drmola Havlíček jde za 14 dní dodupy a slibuje něco do roku 30!!!!!
ZŠ
Zbyněk Šeděnka
11.11.2021 11:46Vzhledem k tomu, že v Česku zhruba 50% elektrické energie pochází z tepelných elektráren, zdá se mi tvrzení o ekologické elektromobilitě jako bohapustá lež.
Odpovědět
VK
PH
Pavel Hanzl
11.11.2021 12:58 Reaguje na Václav KainNa tuhle ideologii jede už třeba celé Norsko, už tam jsou oblasti, kde je problém koupit benzín nebo naftu.
A funguje jim to tam velmi dobře. Asi dobrá ideologie.
Odpovědět
A funguje jim to tam velmi dobře. Asi dobrá ideologie.
SP
Svatá Prostoto
11.11.2021 13:01 Reaguje na Pavel HanzlTam je to velmi snadné.
Daně jak kráva na ne-elektromobily (e-golf vás tam stojí míň, než klasika v základu) plus fakt, že díky ropě a plynu, to je ten krásný paradox:-))), mají peněz, že nevědí co s nima.
Odpovědět
Daně jak kráva na ne-elektromobily (e-golf vás tam stojí míň, než klasika v základu) plus fakt, že díky ropě a plynu, to je ten krásný paradox:-))), mají peněz, že nevědí co s nima.
ZŠ
Zbyněk Šeděnka
11.11.2021 13:13 Reaguje na Pavel HanzlAž to tam pojede nějakých dvacet let, tak si o tom popovídáme. Zatím jsou jejich auta nová a nepotřebují výměnu baterek a podobně. Co pak budou dělat Norové s kvanty starých baterií, které nikdo nebude chtít a kdo si koupí starý elektromobil, když první investice do něj bude výměna baterií, která stojí několik set tisíc korun. K tomu ještě fakt, že starý elektromobil je jako starý počítač nebo telefon. Elektronika je díky vývoji někde jinde a na ty staré auťáky už ani neseženete náhradní díly. A mohu se zeptat, jakým způsobem by náš stát nahradil ztrátu daní z prodeje fosilních paliv, kdyby všichni u nás přešli na elektromobily?
Odpovědět
PH
Pavel Hanzl
11.11.2021 13:26 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaBaterie se recyklují
https://oenergetice.cz/akumulace-energie/chemicky-gigant-basf-postavi-nemecku-pilotni-zavod-recyklaci-baterii
A hlavně. Nová Muskova baterie garantuje milión kilomerů, což je maximální životnost auta. Takže žádné výměny nehrozí, celé elauto je jednoduché a minimálně náročné na údržbu, žádné olejové náplně, brzdové desky atd. atd. atd. asi se musí měnit jen pneumatiky.
Odpovědět
https://oenergetice.cz/akumulace-energie/chemicky-gigant-basf-postavi-nemecku-pilotni-zavod-recyklaci-baterii
A hlavně. Nová Muskova baterie garantuje milión kilomerů, což je maximální životnost auta. Takže žádné výměny nehrozí, celé elauto je jednoduché a minimálně náročné na údržbu, žádné olejové náplně, brzdové desky atd. atd. atd. asi se musí měnit jen pneumatiky.
Pe
Petr
11.11.2021 16:20 Reaguje na Pavel HanzlS tou jednoduchostí a minimální údržbou se dost pletete.
Eletromobily mají:
- jednostupňový redukční převod. Kde je převod, je i olej. A žádý olej nevydrží věčně. Mění se asi tak často, jako v automatické převodovce.
- klasický 12V akumulátor. Ani ten nevydrží věčně.
- chladící okruh akumulátoru (možná i motoru, nevím) s chladící kapalinou a některá i s fitrem. Nutná pravidelná výměna kapaliny/filtru.
- velmi složitý brzdový systém s nutnou pravidelnou výměnou brzdové kapaliny (cca 2 roky) a pravidelným mazáním destiček a třmenů (málo se používají a mají tendenci zareznout). A občas samozřejmě i výměna destiček.
- větší hmotnost a tím i rychlejší sjíždění pneumatik, častější seřizování geometrie, plus občas nějaké ty čepy, stabilizátory, pružiny a tlumiče pérování,...
- složitý samotný vysokonapěťový systém. Ten sice nepatří do běžné údržby, ale i tam platí, že nic nevydrží věčně. A komponenty jsou fakt drahé.
Servisní intervaly EV bývají 1x ročně, nebo 15 - 30 tisíc km, kdy se kontroluje a mění co je třeba.
Odpovědět
Eletromobily mají:
- jednostupňový redukční převod. Kde je převod, je i olej. A žádý olej nevydrží věčně. Mění se asi tak často, jako v automatické převodovce.
- klasický 12V akumulátor. Ani ten nevydrží věčně.
- chladící okruh akumulátoru (možná i motoru, nevím) s chladící kapalinou a některá i s fitrem. Nutná pravidelná výměna kapaliny/filtru.
- velmi složitý brzdový systém s nutnou pravidelnou výměnou brzdové kapaliny (cca 2 roky) a pravidelným mazáním destiček a třmenů (málo se používají a mají tendenci zareznout). A občas samozřejmě i výměna destiček.
- větší hmotnost a tím i rychlejší sjíždění pneumatik, častější seřizování geometrie, plus občas nějaké ty čepy, stabilizátory, pružiny a tlumiče pérování,...
- složitý samotný vysokonapěťový systém. Ten sice nepatří do běžné údržby, ale i tam platí, že nic nevydrží věčně. A komponenty jsou fakt drahé.
Servisní intervaly EV bývají 1x ročně, nebo 15 - 30 tisíc km, kdy se kontroluje a mění co je třeba.
JO
Jarka O.
11.11.2021 16:40 Reaguje na Petr:-)) dobrý. A to autům vůbec nerozumim. Ale o hašení elaut, kdy hasiči přijíždí s cisternou vody a jeřábem, kterým auto do té nádrže musí ponořit, jsem cosi slysela, a o zákazech jejich parkování v podzemních garážích z důvodů neuhasitelnosti normálními postupy.
Odpovědět
PH
Pavel Hanzl
11.11.2021 16:55 Reaguje na Jarka O.Nová Dacia má nad baterií hrdlo, kterým se dá v případě požáru zatopit jen baterie ane celé auto.
Odpovědět
PH
Pavel Hanzl
11.11.2021 16:57 Reaguje na PetrTaky se musí vyměnit čelní sklo, když se rozbije atd. atd.
Destičky se prakticky neojíždějí vůbec, protože se brzdí rekuperací......dá se vymyslet skutečně dost problémů...
Odpovědět
Destičky se prakticky neojíždějí vůbec, protože se brzdí rekuperací......dá se vymyslet skutečně dost problémů...
Pe
Petr
11.11.2021 18:07 Reaguje na Pavel HanzlTo není vymyšlené, to je skutečnost, daná buď provozem, nebo přímo předepsaná výrobcem a vázaná na záruku.
Rozdíl v údržbě mezi spalovacím a elektrickým pohonem je tedy v podstatě jen ve výměně motorového oleje a filtru, plus spotřebního materiálu souvisejícího s motorem (rozvody, svíčky/vstřiky, výfuk). Ostatní údržba je v podstatě plus mínus stejná, stejně častá i stejně drahá.
Odpovědět
Rozdíl v údržbě mezi spalovacím a elektrickým pohonem je tedy v podstatě jen ve výměně motorového oleje a filtru, plus spotřebního materiálu souvisejícího s motorem (rozvody, svíčky/vstřiky, výfuk). Ostatní údržba je v podstatě plus mínus stejná, stejně častá i stejně drahá.
Pe
Petr
12.11.2021 06:49 Reaguje na PetrŘíkat o nějakém dnešním autě že je jednoduché je dobrý vtip. Lidé si z dětství pamatují autíčko na baterky a mají jasno.
Ve skutečnosti je elektromobil velice, velice složitý. A kvůli vysokonapěťovým systémům i servisně náročný.
Odpovědět
Ve skutečnosti je elektromobil velice, velice složitý. A kvůli vysokonapěťovým systémům i servisně náročný.
VS
Va Shek
12.11.2021 06:43 Reaguje na PetrVýměna prevodoveho oleje není předepsané. Porovnání automatické převodovky se stálým převodem je nesmysl.
12v baterie není zatěžování startovací proudem.
Chladící okruh pracuje s mnohem nižší teplotou.
Rzdovy systém je stejný jako u spalovacího auta.
Seřizování geometrie atd... Nechápu souvislost s druhém pohonu.
Odpovědět
12v baterie není zatěžování startovací proudem.
Chladící okruh pracuje s mnohem nižší teplotou.
Rzdovy systém je stejný jako u spalovacího auta.
Seřizování geometrie atd... Nechápu souvislost s druhém pohonu.
Pe
Petr
12.11.2021 09:40 Reaguje na Va ShekSpalovací auta také mají "doživotní" náplň v převodovkách. Krásný termín. Neporovnávám převodovky, ale výměnnou lhůtu oleje.
Podvozek má větší zátěž, auto je těžší.
A brzdový systém vůbec není stejný. Je propojený s rekuperací a právě kvůli ní musí být schopen kdykoliv okamžitě měnit brzdný účinek. Proto je plný čidel a ventilů, má tlakové čerpadlo atd.
Odpovědět
Podvozek má větší zátěž, auto je těžší.
A brzdový systém vůbec není stejný. Je propojený s rekuperací a právě kvůli ní musí být schopen kdykoliv okamžitě měnit brzdný účinek. Proto je plný čidel a ventilů, má tlakové čerpadlo atd.
VS
Va Shek
12.11.2021 10:57 Reaguje na PetrAno, uvádí se tzv. doživotní náplň. Porovnávat ale potrebu výměny oleje u automatické převodovky a jednoduchého převodu ev je zavádějící.
Ev není výrazně těžší než mnoha spalovaci auta.
Princip brzd je shodný, a provedení není výrazně jiné než u aut s ABS a ESP.
Celkové je váš příspěvek z mého pohledu dost nevyvazeny.
Zkuste sepsat co je za predepsany servis třeba na 150 tis km spalovací auta.
Odpovědět
Ev není výrazně těžší než mnoha spalovaci auta.
Princip brzd je shodný, a provedení není výrazně jiné než u aut s ABS a ESP.
Celkové je váš příspěvek z mého pohledu dost nevyvazeny.
Zkuste sepsat co je za predepsany servis třeba na 150 tis km spalovací auta.
Pe
Petr
12.11.2021 11:11 Reaguje na Va ShekDoživotní náplň, tomu já říkám zavádějící.
Reagoval jsem na názor, že elektromobily jsou jednoduché a nenáročé na údržbu. Vy v tom hledáte stále něaké jiné významy. Pokud chcete vyváženost, máte možnost to rozepsat a upřesnit.
Odpovědět
Reagoval jsem na názor, že elektromobily jsou jednoduché a nenáročé na údržbu. Vy v tom hledáte stále něaké jiné významy. Pokud chcete vyváženost, máte možnost to rozepsat a upřesnit.
VS
Va Shek
12.11.2021 13:04 Reaguje na PetrAno, elektromobil je v porovnání se spalovacím pohonem jednoduší a levnější na pravidelný servis.
Výměna náplní, rozvodů, vodních pump, svíček, filtrů, řemenů odpadá.
Stejně tak riziko fatální poruchy v podobě zadrení, poruchy turba atd je menší.
Samozřejmě je u ev riziko v podobě závady na baterii.
Odpovědět
Výměna náplní, rozvodů, vodních pump, svíček, filtrů, řemenů odpadá.
Stejně tak riziko fatální poruchy v podobě zadrení, poruchy turba atd je menší.
Samozřejmě je u ev riziko v podobě závady na baterii.
Pe
Petr
12.11.2021 13:41 Reaguje na Va ShekTo máte pravdu, ale stále mluvíte o něčem jiném.
Tady šlo o názor, že elektromobil je jednoduchý a minimálně náročný na údržbu. A to není pravda ani náhodou a to jsem i zkoušel ukázat. Ae asi nechápete.
Odpovědět
Tady šlo o názor, že elektromobil je jednoduchý a minimálně náročný na údržbu. A to není pravda ani náhodou a to jsem i zkoušel ukázat. Ae asi nechápete.
VS
Va Shek
12.11.2021 19:25 Reaguje na PetrZ hlediska údržby je ev jednoznačně jednoduší.
O jednoduchosti ohledně množství dílů také. Dnešní Spalovací motor je velice složitý.
Stále tedy nevím kam míříte..
Odpovědět
O jednoduchosti ohledně množství dílů také. Dnešní Spalovací motor je velice složitý.
Stále tedy nevím kam míříte..
Pe
Petr
12.11.2021 10:10 Reaguje na Va ShekInformací je plný internet.
Například zde:
https://www.adpartner.cz/sites/default/files/docs/etf_10.pdf
Odpovědět
Například zde:
https://www.adpartner.cz/sites/default/files/docs/etf_10.pdf
VK
Václav Kain
11.11.2021 17:31 Reaguje na Pavel HanzlLžete,ale to je irelevantní.Je to prostě nesmysl,který se dříve či později projeví.
Odpovědět
PH
Pavel Hanzl
12.11.2021 09:41 Reaguje na Václav KainUž se dávno projevilo. Elauta jedou na plný pyn po celém světě. Pro městský provoz jsou skoro ideální a většina provozu se stejně dělá ve městech.
Odpovědět
LK
SP
Svatá Prostoto
11.11.2021 12:59Koukám, že mi unikla nějaká vládní soutěž, kdo projebe víc peněz za ptákoviny. Maláčová, Schillerová, Havlíček ... čelo pelotonu je vzácně vyrovnané:-).
A v reálu nás čeká rozpočtové provizorium min do Velikonoc:-))).
Odpovědět
A v reálu nás čeká rozpočtové provizorium min do Velikonoc:-))).
PH
Pavel Hanzl
11.11.2021 13:27 Reaguje na Svatá ProstotoBabišistán je systém přímo dělaný na projebávání gigantických peněz.
Odpovědět
RV
Richard Vacek
11.11.2021 12:59Podnikatelé si zaslouží, aby jim stát přispěl na elektromobil.
Odpovědět
PH
SP
Svatá Prostoto
12.11.2021 14:00 Reaguje na Pavel HanzlVy zase víte prd a děláte chytrého, co?
Dotační programy na auta samozřejmě existují, jen se nejedná o nárokovou automatickou dotaci.
Odpovědět
Dotační programy na auta samozřejmě existují, jen se nejedná o nárokovou automatickou dotaci.
VM
Vladimir Mertan
11.11.2021 19:11V pohode, veď my chudobnejší sa na to radi poskladáme. Hlavne aby sme nepresiahli 1.5 stupňa globálnej teploty. Za 34 miliárd to bude o koľko stotiniek? Alebo to budú tisícinky či desaťtisícinky? Či skôr kto na to nemá už svoje staré auto nepoužije ani na nutné prejazdy a kto na to má sa bude prevážať koľko mu baterky dovolia :-)
Odpovědět
PH
Pavel Hanzl
12.11.2021 09:43 Reaguje na Vladimir MertanA prečo sme chudobnějšie, keď celé normálna Európa je bohatá?
Odpovědět
SP
Svatá Prostoto
12.11.2021 14:03 Reaguje na Pavel HanzlKdyž pominu pitomost vašeho dotazu, na který správná odpověď je ta, že starej Procházka v 2014 neudržel nejen moč, ale vládu na uzdě a od té doby to jde do kopru ... a že tomu Germáni párkrát fest pomohli, tak by mne zajímalo, čo si tak Hanzel predstavujete pod normálnou Evropou?
Odpovědět
SP