https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/havlicek-stat-da-na-elektromobilitu-do-roku-2030-celkem-34-miliard
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Havlíček: Stát dá na elektromobilitu do roku 2030 celkem 34 miliard

11.11.2021 11:00 | PRAHA (ČTK)
Většina prostředků bude určena na rozvoj dobíjecí infrastruktury.
Většina prostředků bude určena na rozvoj dobíjecí infrastruktury.
Stát podpoří rozvoj elektromobility do roku 2030 celkem 34 miliardami korun. Většina prostředků bude určena na rozvoj dobíjecí infrastruktury. Během zahájení veletrhu e-Salon to uvedl ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček.
 

Vedle dotací stát chystá i nepřímou podporu, která zahrnuje kvóty pro nákup elektromobilů ve státní sféře, výhodnější odepisování. "Na přelomu roku by měl odstartovat dotační program na nákup elektrických vozů pro podnikatele. Financovaný bude z Národního plánu obnovy," uvedl Havlíček.

Podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Josefa Pokorného je Česko zatím z hlediska prodeje elektromobilů až na 20. místě v Evropě. Za leden až říjen se v Česku prodalo 2021 elektromobilů, což je o sedm procent více, než ve stejném období loni. Lépe se dařilo hybridním vozům, jejich odbyt stoupl o 97 procent na 18 641 aut.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (33)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

11.11.2021 11:18
Babišistán je založen na otevřených lžích a slibů zcela mimo realitu.
Drmola Havlíček jde za 14 dní dodupy a slibuje něco do roku 30!!!!!
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

11.11.2021 11:46
Vzhledem k tomu, že v Česku zhruba 50% elektrické energie pochází z tepelných elektráren, zdá se mi tvrzení o ekologické elektromobilitě jako bohapustá lež.
Odpovědět
VK

Václav Kain

11.11.2021 12:28
Elektromobily nejsou auta,ale ideologie.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.11.2021 12:58 Reaguje na Václav Kain
Na tuhle ideologii jede už třeba celé Norsko, už tam jsou oblasti, kde je problém koupit benzín nebo naftu.
A funguje jim to tam velmi dobře. Asi dobrá ideologie.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

11.11.2021 13:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Tam je to velmi snadné.
Daně jak kráva na ne-elektromobily (e-golf vás tam stojí míň, než klasika v základu) plus fakt, že díky ropě a plynu, to je ten krásný paradox:-))), mají peněz, že nevědí co s nima.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

11.11.2021 13:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Až to tam pojede nějakých dvacet let, tak si o tom popovídáme. Zatím jsou jejich auta nová a nepotřebují výměnu baterek a podobně. Co pak budou dělat Norové s kvanty starých baterií, které nikdo nebude chtít a kdo si koupí starý elektromobil, když první investice do něj bude výměna baterií, která stojí několik set tisíc korun. K tomu ještě fakt, že starý elektromobil je jako starý počítač nebo telefon. Elektronika je díky vývoji někde jinde a na ty staré auťáky už ani neseženete náhradní díly. A mohu se zeptat, jakým způsobem by náš stát nahradil ztrátu daní z prodeje fosilních paliv, kdyby všichni u nás přešli na elektromobily?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.11.2021 13:26 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Baterie se recyklují
https://oenergetice.cz/akumulace-energie/chemicky-gigant-basf-postavi-nemecku-pilotni-zavod-recyklaci-baterii

A hlavně. Nová Muskova baterie garantuje milión kilomerů, což je maximální životnost auta. Takže žádné výměny nehrozí, celé elauto je jednoduché a minimálně náročné na údržbu, žádné olejové náplně, brzdové desky atd. atd. atd. asi se musí měnit jen pneumatiky.
Odpovědět
Pe

Petr

11.11.2021 16:20 Reaguje na Pavel Hanzl
S tou jednoduchostí a minimální údržbou se dost pletete.
Eletromobily mají:
- jednostupňový redukční převod. Kde je převod, je i olej. A žádý olej nevydrží věčně. Mění se asi tak často, jako v automatické převodovce.
- klasický 12V akumulátor. Ani ten nevydrží věčně.
- chladící okruh akumulátoru (možná i motoru, nevím) s chladící kapalinou a některá i s fitrem. Nutná pravidelná výměna kapaliny/filtru.
- velmi složitý brzdový systém s nutnou pravidelnou výměnou brzdové kapaliny (cca 2 roky) a pravidelným mazáním destiček a třmenů (málo se používají a mají tendenci zareznout). A občas samozřejmě i výměna destiček.
- větší hmotnost a tím i rychlejší sjíždění pneumatik, častější seřizování geometrie, plus občas nějaké ty čepy, stabilizátory, pružiny a tlumiče pérování,...
- složitý samotný vysokonapěťový systém. Ten sice nepatří do běžné údržby, ale i tam platí, že nic nevydrží věčně. A komponenty jsou fakt drahé.

Servisní intervaly EV bývají 1x ročně, nebo 15 - 30 tisíc km, kdy se kontroluje a mění co je třeba.

Odpovědět
JO

Jarka O.

11.11.2021 16:40 Reaguje na Petr
:-)) dobrý. A to autům vůbec nerozumim. Ale o hašení elaut, kdy hasiči přijíždí s cisternou vody a jeřábem, kterým auto do té nádrže musí ponořit, jsem cosi slysela, a o zákazech jejich parkování v podzemních garážích z důvodů neuhasitelnosti normálními postupy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.11.2021 16:55 Reaguje na Jarka O.
Nová Dacia má nad baterií hrdlo, kterým se dá v případě požáru zatopit jen baterie ane celé auto.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.11.2021 16:57 Reaguje na Petr
Taky se musí vyměnit čelní sklo, když se rozbije atd. atd.
Destičky se prakticky neojíždějí vůbec, protože se brzdí rekuperací......dá se vymyslet skutečně dost problémů...
Odpovědět
Pe

Petr

11.11.2021 18:07 Reaguje na Pavel Hanzl
To není vymyšlené, to je skutečnost, daná buď provozem, nebo přímo předepsaná výrobcem a vázaná na záruku.
Rozdíl v údržbě mezi spalovacím a elektrickým pohonem je tedy v podstatě jen ve výměně motorového oleje a filtru, plus spotřebního materiálu souvisejícího s motorem (rozvody, svíčky/vstřiky, výfuk). Ostatní údržba je v podstatě plus mínus stejná, stejně častá i stejně drahá.
Odpovědět
Pe

Petr

12.11.2021 06:49 Reaguje na Petr
Říkat o nějakém dnešním autě že je jednoduché je dobrý vtip. Lidé si z dětství pamatují autíčko na baterky a mají jasno.
Ve skutečnosti je elektromobil velice, velice složitý. A kvůli vysokonapěťovým systémům i servisně náročný.
Odpovědět
VS

Va Shek

12.11.2021 06:43 Reaguje na Petr
Výměna prevodoveho oleje není předepsané. Porovnání automatické převodovky se stálým převodem je nesmysl.
12v baterie není zatěžování startovací proudem.
Chladící okruh pracuje s mnohem nižší teplotou.
Rzdovy systém je stejný jako u spalovacího auta.
Seřizování geometrie atd... Nechápu souvislost s druhém pohonu.

Odpovědět
Pe

Petr

12.11.2021 09:40 Reaguje na Va Shek
Spalovací auta také mají "doživotní" náplň v převodovkách. Krásný termín. Neporovnávám převodovky, ale výměnnou lhůtu oleje.
Podvozek má větší zátěž, auto je těžší.
A brzdový systém vůbec není stejný. Je propojený s rekuperací a právě kvůli ní musí být schopen kdykoliv okamžitě měnit brzdný účinek. Proto je plný čidel a ventilů, má tlakové čerpadlo atd.
Odpovědět
VS

Va Shek

12.11.2021 10:57 Reaguje na Petr
Ano, uvádí se tzv. doživotní náplň. Porovnávat ale potrebu výměny oleje u automatické převodovky a jednoduchého převodu ev je zavádějící.
Ev není výrazně těžší než mnoha spalovaci auta.
Princip brzd je shodný, a provedení není výrazně jiné než u aut s ABS a ESP.
Celkové je váš příspěvek z mého pohledu dost nevyvazeny.
Zkuste sepsat co je za predepsany servis třeba na 150 tis km spalovací auta.
Odpovědět
Pe

Petr

12.11.2021 11:11 Reaguje na Va Shek
Doživotní náplň, tomu já říkám zavádějící.
Reagoval jsem na názor, že elektromobily jsou jednoduché a nenáročé na údržbu. Vy v tom hledáte stále něaké jiné významy. Pokud chcete vyváženost, máte možnost to rozepsat a upřesnit.
Odpovědět
VS

Va Shek

12.11.2021 13:04 Reaguje na Petr
Ano, elektromobil je v porovnání se spalovacím pohonem jednoduší a levnější na pravidelný servis.

Výměna náplní, rozvodů, vodních pump, svíček, filtrů, řemenů odpadá.
Stejně tak riziko fatální poruchy v podobě zadrení, poruchy turba atd je menší.

Samozřejmě je u ev riziko v podobě závady na baterii.
Odpovědět
Pe

Petr

12.11.2021 13:41 Reaguje na Va Shek
To máte pravdu, ale stále mluvíte o něčem jiném.
Tady šlo o názor, že elektromobil je jednoduchý a minimálně náročný na údržbu. A to není pravda ani náhodou a to jsem i zkoušel ukázat. Ae asi nechápete.
Odpovědět
VS

Va Shek

12.11.2021 19:25 Reaguje na Petr
Z hlediska údržby je ev jednoznačně jednoduší.
O jednoduchosti ohledně množství dílů také. Dnešní Spalovací motor je velice složitý.

Stále tedy nevím kam míříte..
Odpovědět
Pe

Petr

12.11.2021 10:10 Reaguje na Va Shek
Informací je plný internet.
Například zde:
https://www.adpartner.cz/sites/default/files/docs/etf_10.pdf
Odpovědět
VK

Václav Kain

11.11.2021 17:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Lžete,ale to je irelevantní.Je to prostě nesmysl,který se dříve či později projeví.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.11.2021 09:41 Reaguje na Václav Kain
Už se dávno projevilo. Elauta jedou na plný pyn po celém světě. Pro městský provoz jsou skoro ideální a většina provozu se stejně dělá ve městech.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

11.11.2021 13:00 Reaguje na Václav Kain
:D :D :D
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

11.11.2021 12:59
Koukám, že mi unikla nějaká vládní soutěž, kdo projebe víc peněz za ptákoviny. Maláčová, Schillerová, Havlíček ... čelo pelotonu je vzácně vyrovnané:-).

A v reálu nás čeká rozpočtové provizorium min do Velikonoc:-))).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.11.2021 13:27 Reaguje na Svatá Prostoto
Babišistán je systém přímo dělaný na projebávání gigantických peněz.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

11.11.2021 12:59
Podnikatelé si zaslouží, aby jim stát přispěl na elektromobil.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.11.2021 09:43 Reaguje na Richard Vacek
U nás se elauta nijak nedotují.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

12.11.2021 14:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy zase víte prd a děláte chytrého, co?

Dotační programy na auta samozřejmě existují, jen se nejedná o nárokovou automatickou dotaci.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

11.11.2021 19:11
V pohode, veď my chudobnejší sa na to radi poskladáme. Hlavne aby sme nepresiahli 1.5 stupňa globálnej teploty. Za 34 miliárd to bude o koľko stotiniek? Alebo to budú tisícinky či desaťtisícinky? Či skôr kto na to nemá už svoje staré auto nepoužije ani na nutné prejazdy a kto na to má sa bude prevážať koľko mu baterky dovolia :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.11.2021 09:43 Reaguje na Vladimir Mertan
A prečo sme chudobnějšie, keď celé normálna Európa je bohatá?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

12.11.2021 14:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Když pominu pitomost vašeho dotazu, na který správná odpověď je ta, že starej Procházka v 2014 neudržel nejen moč, ale vládu na uzdě a od té doby to jde do kopru ... a že tomu Germáni párkrát fest pomohli, tak by mne zajímalo, čo si tak Hanzel predstavujete pod normálnou Evropou?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

12.11.2021 14:03 Reaguje na Svatá Prostoto
Kua ... 1914 :-)))
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist