https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/inspekce-se-na-zaklade-podnetu-zabyva-experimentem-vedcu-a-rybaru-na-rece-becve
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Inspekce se zabývá experimentem vědců a rybářů na řece Bečvě Aktualizováno

31.8.2021 17:33 | VALAŠSKÉ MEZIŘÍČÍ (ČTK/Ekolist)
Vědci a rybáři proto před několika týdny pokusně do Bečvy vylili u vyústění rožnovského kanálu solný roztok a zaznamenávali, jak se v řečišti chová.
Vědci a rybáři proto před několika týdny pokusně do Bečvy vylili u vyústění rožnovského kanálu solný roztok a zaznamenávali, jak se v řečišti chová.
Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) se zabývá nedávným experimentem vědců a rybářů na řece Bečvě, kterým se snažili přispět k objasnění loňské otravy řeky. Mluvčí ČIŽP Jiří Ovečka sdělil, že inspekce se pokusem zabývá ze zákona na základě podnětu, který obdržela. Kdo podnět podal, není jasné. Mluvčí ČIŽP uvedl, že to nemůže zveřejnit.
 
ČIŽP se v rámci prošetřování obrátila na Akademii věd ČR. Akademii bylo 30. 8. doručeno oznámení ČIŽP o zahájení kontroly v souvislosti s aplikací roztoku chloridu sodného do toku Bečva v katastrálním území Valašské Meziříčí. "AV ČR v této věci poskytne ČIŽP veškerou vyžádanou součinnost, nicméně ani sama AV ČR, ani její pracoviště nevyvíjí v souvislosti s uvedeným předmětem kontroly žádné aktivity v rámci výzkumných nebo jiných činností a důvodně proto předpokládáme, že kontrola bude ukončena jako bezpředmětná," stojí ve vyjádření Akademie věd.

Kontrola se zjevně týká experimentu profesora Jakuba Hrušky, který pokus provedl ve svém volném čase jako soukromá osoba, při pokusu mu pomáhali místní rybáři. "Pokus byl soukromou iniciativou pana Hrušky. Nicméně je zřejmé, že prokázal nedostatky v současném vyšetřování havárie, která vědce se zaměřením na biologii a ekologii nemůže nechat chladným," stojí ve stanovisku Akademie věd.

Pokus spočíval v tom, že vědci a rybáři vylili u vyústění rožnovského kanálu solný roztok a zaznamenávali, jak se v řečišti chová. "My jsme si chtěli ověřit, jak se bude chlorid sodný, čili solanka, který je anorganická záležitost stejně jako kyanid draselný, ve vodě chovat. A potvrdilo se, že se rozptýlil v celé šíři toku, v celém profilu řeky, už po 600 metrech," řekl předseda místní organizace Českého rybářského svazu Hustopeče nad Bečvou Stanislav Pernický.

Oficiální vyšetřovací verze však počítá s tím, že znečištění toku pochází z rožnovské výusti. A jak tvrdí soudní znalec Jiří Klicpera, toxická látka se po několik kilometrů držela při břehu, aniž by trávila ryby, a v toku se rozšířila až posléze. Policie kvůli tomu od června stíhá společnost Energoaqua z Rožnova pod Radhoštěm na Vsetínsku a jejího jednatele Oldřicha Havelku. Podle kriminalistů došlo ke spáchání dvou trestných činů. Havelkovi hrozí až pětileté vězení, firmě zákaz činnosti a peněžitý trest. Energoaqua spravuje tovární areál bývalé rožnovské Tesly. Zajišťuje v areálu i čištění odpadních vod, odcházejí z něj kanálem, který ústí ve Valašském Meziříčí do Bečvy. Pokus Jakuba Hrušky demonstruje nesmyslnost podezření, že otrava přišla až z Rožnova.

Kdo podal kvůli experimentu podnět ČIŽP, Pernický neví. "Dostali jsme datovkou oznámení o zahájení kontroly inspekce. Mám se dostavit 8. září do Brna k podání vysvětlení. Ale nevím, co se mnou chtějí diskutovat," uvedl Pernický.

Podle člena sněmovní vyšetřovací komise a starosty Uherského Hradiště Stanislava Blahy (ODS) se vědci a rybáři pokoušeli prokázat, jak fungují mísící zóny v řece Bečvě. "Snažili se pouze přispět k tomu, aby se do případu vneslo více jasno, protože momentálně se opíráme jenom o znalecký posudek pochybného znalce Klicpery. A já rozhodně jsem na straně lidí, kteří se o Bečvu dlouhodobě zajímají a zabývají se všemi pochybnostmi, které od katastrofy loňského 20. září vyvstaly," řekl ČTK Blaha.

Ekologická havárie, kterou podle ČIŽP způsobily kyanidy, postihla Bečvu v úseku pod Valašským Meziříčím na Vsetínsku až po Přerov. Jedovaté látky do vody unikly loni 20. září, podle odborníků poškodily biotop a podmínky pro všechny na vodu vázané organismy asi na 40 kilometrech toku. Do kafilerie odvezli rybáři přes 40 tun ryb.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (22)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

31.8.2021 20:09
Inspekce se namá zabývat žádnými experimenty, ta má stát kompletně před soudem za spoluvinu.
Odpovědět
Jan  Knap

Jan Knap

31.8.2021 21:25
ČIŽP má sama máslo na hlavě a o tom rádoby soudním znalci Klicperovy nemluvě. Bud´ je neschopný nebo podplacený, jinak by nemohl tvrdit, že ryby utíkali 3.5 km po proudu před otravou, nebo že se jim ta látka vyhnula tím, že se přemístili k druhému břehu. Toto tvrzení by šlo pochopit, pokud´ by se jednalo o 2-3 druhy a ne o takové množství druhů s tak rozdílnou biologii, únikovou reakcí a pod. Petrův Zdar
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

1.9.2021 05:12
Přesný portrét ČIŽP ! To, co dělat má nedělá , to co dělat nemá, dělá.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

1.9.2021 06:48
Takže když se stane historicky největší otrava řeky, tak ČÍŽP dělá, že neexistuje (na objednávku), ale když pak někdo rozporuje výsledky očividně účelově vedeného vyšetřování, tak je ČÍŽP velice aktivní a prošetřuje spravedlivé šetření situace.... v takové zemi žijeme..... a preference toho, kdo tento mafiánský systém řídí neustále stoupají.... hloupost a hovadství vládnou ČR....

Všechno si to děláme sami... nepochopím....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.9.2021 09:25 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Vysvětlení vidím jen jediné: perfektně promyšlená i vedená hybridní válka. Tenhle národ nebyl nikdy v historii tak totálně zblblý.
Nebo jsem alespoň něco takového nenašel.
Otázkou ale je, jak hluboko se budeme muset propadnout, než to lidem dojde.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

3.9.2021 05:48 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Nemyslel jsem si, pane Kašparku, že s vámi v něčem budu moci souhlasit či mít na nějaký problém stejný či podobný názor. No, mýlit se je lidské. V tomhle souhlasím.
Odpovědět

Jirka Černý

1.9.2021 11:07
Tohle už snad ani není vtipný.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

1.9.2021 13:25
Zajímá mne, kdo podal podnět, aby se ČIŽP experimentem vědců a rybářů na Bečvě zabývala. Nebyl to náhodou někdo z podniku DEZA?
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

6.9.2021 22:30 Reaguje na Majka Kletečková
Je to dost pravděpodobné....
Odpovědět
os

orb slavík

1.9.2021 16:50
Tak mi to připadá, jako když se dozametávají stopy. Všechna fakta jsou díky burešovcům a úředníkům místního ČIŽP zamlžena a ztracena. Soudní znalec spíše připomíná komika. Myslím, že ani největší skalní příznivci bureše ve skrytu duše nevěří, že silně kontaminovaná voda cca tři kilometry neotráví žádnou rybu a pak najednou pod kanálem z DEZY, ryby začnou hynout.
Mohlo by to nakonec dopadnout tak, že ČIŽP obviní rybáře a vědce, kteří provedli výše uvedený expediment z možnosti otravy řeky a uloží jim pokutu. Brabec to ocení a s pomocí Mafry a buršových propagandistů se nakonec zjistí, že si Bečvu otrávili sami rybáři. Omlouvám se za zlehčování problému.Cítím se podveden a jsem smutný, že tak velký problém se nevyřešil.
Odpovědět

Jirka Černý

1.9.2021 18:35 Reaguje na orb slavík
Myslím že přeceňujete Babišovo příznivce, pro ně je podle všeho logika sprosté slovo. A podle volebních průzkumů jich není málo.
Odpovědět
FP

FRANTIŠEK PTÁČNÍK

1.9.2021 20:24 Reaguje na orb slavík
Naprosto s Vámi souhlasím, cítím se jako Vi a možná se to zdá ale mě je zle ze všeho, viz jak jsem napsal úmyslná likvidace lesů a keců, že by do roka dorostly nové lesy. Je to stejné jako s tou vodou. Cítím se též podvedený a smutný, již dlouho. Promiňte, že jsem užil Vaše slova.
Odpovědět
FP

FRANTIŠEK PTÁČNÍK

1.9.2021 20:19
Je mi líto znám některé lidi z ČIŽP, ale otrava řeky se měla řešit hned, na to se vykašlali. Jenže oni neudělali nic ani proti rozmnožení kůrovce v našich lesích Lesama České republiky, LČR. Zde je totální selhání a sta miliardové škody, ožebračení lidí.
Když jsem vyděl tu spoušť v řece, bylo mi z toho zle. Jako jednotlicec v této zemi nemáte šanci nic uhájit. Doufám, že se rybáři ubrání aroganci téhle země.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.9.2021 14:05 Reaguje na FRANTIŠEK PTÁČNÍK
Nevykašlali. Pan Geuss přece jasně napsal, že "odvedli profesionální práci a nikdo nepochybil".

Arogantní není tahle země, ale vládní mafie. Budou brzo volby.....
Odpovědět
RP

Radim Polášek

3.9.2021 20:22
Čistě teoreticky byl ten pokus nesmyslný, protože pokud se s jistotu neví, co za látka či odpad způsobil tu otravu, nemůže se ani s jistotou vědět, jaká byla viskozita toho odpadu a jaká byla rozpustnost toho odpadu ve vodě v Bečvě.. Nikdo pak nemůže tvrdit, že rozptýlení toho solného roztoku, jehož viskozita je velmi nízká, prakticky totožná s vodou a jeho rozpustnost, tedy snadnost ředění vodou je velmi vysoká, bylo totožné nebo aspoň podobné jako rozptýlení té škodliviny, pokud vytekla z tohoto rožnovského kanálu.
Pokus pana profesora Hrušky pouze ukázal, jak by to vypadalo v nejnepříznivějším případě, tedy když by byla ta škodlivina velmi tekutá a velmi snadno mísitelná s vodou.
Ale jaká ta škodlivina, co to tedy vlastně ve skutečnosti bylo a co tam vedle pravděpodobně kyanidu, který tam zřejmě byl, bylo za ostatní látky, které ty parametry nějak ovlivnily, nevíme. Protože analýzy otrávené vody se díky katastrofální lajdáckosti a tureckému řízení pokrývání té havárie zůčastněnými osobami nebo z jiných důvodů neudělalo.
Ovšem v praxi je spíš pravděpodobnější, že ta škodlivina nebyla tolik viskoznější a nebyla tak málo rozpustná ve vodě, aby proti tomu solnému roztoku byly nějaké výraznější rozdíly.
Ale například jako důkaz u soudu by to určitě neprošlo.
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

4.9.2021 11:59 Reaguje na Radim Polášek
Promiňte pane Polášku, ale já si myslím, že ten jejich pokus není až tak nesmyslný.

On totiž ukázal více, než si možná jeho hlavní aktéři původně plánovali:

1) porovnání rozpustnosti NaCl a KCN je úvaha správným směrem, v daném zředění nehraje viskozita žádný podstatný vliv a je pravda, že se to běžně používá

2) detekce rozdílné vodivosti takto naředěného roztoku soli je podstatně přesnější než vizuální detekce barviva, kterou použil znalec - neznalec, takže hydrodynamické vlastnosti toku lze zmapovat nesrovnatelně přesněji, což jednoznačně přispěje ke zjištění pravděpodobného šíření kontaminačního mraku a to je ve veřejném zájmu

3) ukázali, že když se chce, tak to jde - a to se v této zemi neodpouští (viz parta nadšenců, která za víkend naprogramovala elektronický prodej dálničních známek a dnes po nich neštěkne ani pes)

4) oněch 20 kg soli s přihlédnutím k aktuálnímu průtoku a objemu následného naředění skutečně životní prostředí neohrozí - je to stejné jako běžně provozované čističky odpadních vod (ČOV), které nejsou schopny odstraňovat soli a vypouští je do recipientu (řeky), kde se to pak naředí (a že např. z takové mlékárny jich není málo, ale vejdou se do limitu vodoprávního úřadu na výpusti z ČOV a jede se dál)

5) je třeba poctivě uznat, že podle vodního zákona tento pokus měl být předem projednán s místně příslušným vodoprávním úřadem, který takovéto provozní pokusy má oprávnění povolit, případně v povolení stanovit další podmínky pokusu či měření a to bylo porušeno

Proto bych si dovolil nabídnout všem, kteří budou předvoláni k podání vysvětlení na ČIŽP v souvislosti s tímto pokusem, že jim pomohu s úkony ve správním řízení, včetně odvolacího řízení proti pokutě.

Mělo to smysl! Jenom příště postupujte v souladu s vodním zákonem, kolegové. Jde o jednoduchou žádost, určitě by Vám bylo vyhověno.

K tomu ČIŽP: nenechte se otrávit úředním šimlem - nezpůsobili jste žádnou měřitelnou újmu na životním prostředí, takže Váš čin nenaplňuje skutkovou podstatu přestupku. Materiálním znakem přestupku se rozumí jeho společenská škodlivost, což znamená, že ke spáchání přestupku může dojít pouze za současného splnění dvou podmínek:

- čin musí vykazovat znaky uvedené v zákoně (formální podmínka, kterou jste porušili)

a zároveň

- musí být v určitém minimálním stupni škodlivý pro společnost (materiální podmínka), která není splněna v rozsahu, který by byl měřitelný či jinak objektivizovatelný (t.j. nedá se spolehlivě určit). Důkazní břemeno je na straně správního orgánu, nikoliv na Vás.

Klidně se ozvěte na info@jirikvitek.cz
Odpovědět
rl

rýpal lesní

5.9.2021 13:35 Reaguje na Jiří Kvítek
Ušetřil jste mi práci :-)
Ještě bych připsal tolik, že doufám, že závěry pokusu poskytnou jak PČR, ČIŽP, MŽP i soudnímu znalci, stejně jako vh. orgánu. "Kdokoliv kdo se cítí býti dotčen ... má možnost uvést okolnosti svědčící ... Orgán zváží..." (SprŘ).
<rl>
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

6.9.2021 06:56 Reaguje na rýpal lesní
Ano, máte pravdu. Teď se ukáže co v ČIŽP opravdu je.

Možná by měli šetřit a zvažovat také tak dlouho, jako to dělali s tou otravou Bečvy. To znamená, že nechají uběhnout promlčecí dobu a skutek nebude již možno potrestat. Nebylo by to spravedlivější?
Odpovědět
OD

Ondřej Dočkal

5.9.2021 22:42 Reaguje na Jiří Kvítek
Dobrý den ,

není co dodat - jenom osobně se nedomnívám, že by k uvedenému pokusu nutně potřebovali výjimku - ale to je otázka osobního názoru.

§ 39/1 VZ hovoří sice o tom, že závadné látky jsou ty, které MOHOU ohrozit jakost vod... nicméně mám za to, že by se při těchto úvahách mělo přihlížet k množství užívaných látek - ve vztahu k průtokům apod.

POkud bychom lpěli na liteře zákona doslova, mohli bychom se dostat do absurdních výkladů, že např. rybář, používající vnadící směs při rybolovu - a to bez povolení výjimky dle § 39/7/b VZ se taktéž dopouští porušení zákona.. protože používá látku - která - nutno přiznat - ve velkém množství podstatným způsobem může tu kvalitu vody ohrozit.

Ale to je otázka pro právníky - snad brzy zjistíme, jak to je.

V každém případě je určitě užitečné nejdřív vodoprávní úřad kontaktovat, a nechat si od nich napsat aspoň že pro tento pokus není povolení potřeba, protože je to v pohodě...
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

6.9.2021 06:51 Reaguje na Ondřej Dočkal
Ano, naprosto s Vámi souhlasím.

Příště by to bylo na jistotu, kdyby byl nějaký doklad (klidně i úřední záznam) o projednání s vodoprávním úřadem, který v závěru konstatuje, že to v tomto případě nevyžaduje. I to by měla ČIŽP uznat.
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

6.9.2021 22:28
Takže zřejmě budu v zimě v případě sněhové pokrývky posílat na ČIŽP i solení na mostech přes Vsetínskou i Rožnovskou Bečvu, protože to zasažení povrchových vod solí bude zcela jistě daleko vyšší než v tomto případě....
Odpovědět
IP

Ivo Pujman

7.9.2021 08:56
ČIŽP je zkorumpovaná organizace, která dnes hledá jen výmluvy a tiše podporuje ty, kdo sice porušili ekologické zákony v tomto státě, ale jsou dost zadobře s věrchuškou. Zkuste se podívat na NEDEJ SE+ na Časovaná bomba v CHKO. Už třicet let ČIŽP ví, že v CHKO Český kras leží divoká skládka nebezpečného a toxického odpadu bez jakékoli izolace od krasového podloží, zná majitele a původce této skládky, a neustále blábolí o tom, že je lepší tuto skládku nechat na místě tak jak je! Zákony a rozsudek soudů o povinnosti vyklidit tuto skládku, která je navíc městem Berounem navezena nelegálně i na soukromé pozemky, ČIŽP i její nadřízený orgán MŽP velkoryse přehlížejí a ignorují už 30 let! Bojím se, že takovéto byrokraty a neschopné lidi bude muset vymést ne čas po volbách, ale nějaký Brejvik. A mám z toho hrůzu....
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist