https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/jak-si-mohou-prospet-elektromobily-solarni-farmy-a-bezbreha-komerce-nakupnich-center
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jak si mohou prospět elektromobily, solární farmy a bezbřehá komerce nákupních center?

16.2.2021 06:22 | PRAHA (Ekolist.cz)
Střechy velkých obchodů znamenají plochu zastavěnou, ale přesto volnou. Supermarkety navíc stojí na dohled městům, relativně nedaleko od obytné zástavby. Decentralizovaně, blízko k místu spotřeby, bez potřeby velkých rozvodných sítí.
Střechy velkých obchodů znamenají plochu zastavěnou, ale přesto volnou. Supermarkety navíc stojí na dohled městům, relativně nedaleko od obytné zástavby. Decentralizovaně, blízko k místu spotřeby, bez potřeby velkých rozvodných sítí.
Foto | JBers / Flickr
Těžko si představit příhodnější symbol konzumu a neekologického spotřebitelského chování než pořádnou halu nákupního centra vystavěnou někde na zelené louce za městem. Jenže právě takové supermarkety mohou v USA sehrát zásadní úlohu při snaze o dekarbonizaci národní ekonomiky a posílení obnovitelných zdrojů energie.
 

S instalacemi solárních panelů se vždycky pojí pár otázek. Třeba kam je příhodně umístit, aby byly blízko místu spotřeby a přitom neblokovaly půdu pro zástavbu nebo zemědělskou výrobu. A taky, kdo by je měl zaplatit a proč by něco takového dobrovolně dělal. Už v roce 2016 poukázala Environment America (sdružení státních organizací zabývajících se ochranou životního prostředí v USA) na možné řešení. Dost komplexní. Svůj teoretický výzkum tehdy totiž zacílily totiž na desítku největších obchodních řetězců v Severní Americe, společnosti jako J. C. Penney, Kohl´s, Costco, Home Depot. A samozřejmě Walmart. Tyto společnosti s mnohamiliardovými obraty totiž disponují jak kapitálem, tak i potřebným prostorem.

Krabice, kam se jen podíváte

Dohromady totiž po celých Státech obhospodařují 102 000 velkokapacitních nákupních center. Obřích krabic supermarketů, opravdu velkých prodejen. Průměrná rozloha jedné takové haly na americkém severovýchodě činí 7760 metrů čtverečních, a teoreticky k dispozici je tu 13 788 takových. Na západním pobřeží je průměrná plocha jedné takové krabice 7950 metrů, a je jich tu více než 26 500. Když to posčítáme, je to kolem 41 800 hektarů potenciálně využitelné plochy. Už zastavěné, ale přesto volné. Na střechách supermarketů, které stojí, stejně jako u nás, na dohled městům, relativně nedaleko od obytné zástavby. Decentralizovaně, blízko k místu spotřeby, bez potřeby velkých rozvodných sítí.

Pochopitelně, že už si majitelé těchto obchodních center nabízené výhody povšimli a tyhle jejich střešní farmy se ještě donedávna podílely na 30 % celonárodní americké solární instalované kapacity. Ve srovnání s celkovým potenciálem to ale byl jen pouhopouhý zlomek. Pokud by se střešními panely skutečně osadily všechny "big-box" prodejny desítky největších řetězců, instalovaná kapacita by přesáhla výkon 62 GW. Aniž by ubrala jedinou píď z americké zemědělské nebo zastavitelné půdy. Oněch 62 GW by přitom hravě dorovnalo veškerou zatím instalovanou solární kapacitu celých Spojených států amerických.

Inženýři a matematici z MIT vybrali jedno modelové parkoviště společnosti Walmart a nechali jej „zakrýt“ solárními panely. Vytvořili tím nejen příjemný stín, ale vyrobili také 3,1 MW čisté solární energie, kterou mohli zásobovat stovku dobíječek.
Inženýři a matematici z MIT vybrali jedno modelové parkoviště společnosti Walmart a nechali jej „zakrýt“ solárními panely. Vytvořili tím nejen příjemný stín, ale vyrobili také 3,1 MW čisté solární energie, kterou mohli zásobovat stovku dobíječek.

Do Walmartu, nebo na benzínku?

Pochopitelně zbývá vyřešit, proč by nákupní řetězce do něčeho takového měly dobrovolně investovat. Tedy kromě obvyklých prvků motivace: dotací a grantů, daňových úlev, zelených kreditů a greenwashingu zákazníků, pobídky na energeticky soběstačný provoz a úspory. Ty všechny ale dohromady tvoří jen jakousi motivační nadstavbu spojenou s marketingem a managementem, který mohou a nemusí akceptovat. Jestli se ale něčeho nákupní řetězce dobrovolně nikdy nezřeknou, tak svých zákazníků. A právě s tím nyní pomáhají – další teoretickou/demonstrační studií - inženýři a matematici z MIT. Vybrali si jedno modelové parkoviště společnosti Walmart a nechali jej „zakrýt“ solárními panely.

Vytvořili tím víc, než jen příjemný stín pro zaparkovaná auta a komfort jejich řidičů. Vyrobili ještě 3,1 MW čisté solární energie, kterou mohli zásobovat stovku dobíječek. Pokud byste sem přijeli s elektromobilem, můžete tu nakupovat a současně dobíjet. Elegantní, protože jako zákazník ušetříte čas a energii. A škodní na tom nebudou ani provozovatelé obchodu. S dobíječkami elektromobilů jsou totiž i progresivní Spojené státy dost na štíru. Je jich pořád málo a jsou daleko od těch, kteří by je docenili. Jenže 90 % americké populace žije do vzdálenosti 24 kilometrů od nejbližšího Walmartu.

Dáme jim energii k nákupu zadarmo

Velkokapacitní solární parkoviště u nákupního centra znamená, že sem s Teslou nebo jiným elektromobilem budete zajíždět (a nakupovat) pravidelně. Budete muset. A to je přesně to, na co nejen manažeři Walmartu, ale všech velkých nákupních center slyší. Nákupní centra jsou rozvrstvena po mapě Spojených států velmi pravidelně, podobně jako benzínky. Pokud by byla všechna v podstatě zbytná plocha parkovišť jen tohoto řetězce zakryta solárními panely, je tu potenciál k vytvoření 346 000 dobíjecích míst a k 11,1 GW čisté energie. Pokud by na hru se solárním parkováním přistoupili další, bylo by to úplně dokonalé.

A znovu, bez toho aby bylo zapotřebí zabírat půdu jinde. Inženýři z MIT si pochvalují, že by solární parkoviště u nákupních center mohly dláždit nejen cestu zelenějšímu konzumerismu, ale reálně pomocí s lepší obslužností okolních komunit, které by třeba rádi přešly k elektromobilitě, ale bez dostupných dobíječek se do toho nehrnou. A samozřejmě, dobíječky na solárních parkovištích by zase posloužily jako dokonalá reklama pro elektromobily. Jejich řidiči by během nakupování „šetřili“, protože by se jim auto nabíjelo čistou elektřinou.


reklama

 
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (12)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

16.2.2021 08:58
Tohle je zcela logická a prakticky realizovatelná cesta, ale proč se to masivě ještě nerozšířilo?
Fosilní energie je příliš levná.
Řešením by byla progresivní a hlavně celosvětově přímo u těžební společnosti vybíraná uhlíková daň.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.2.2021 09:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak s tou cestou měli začít, když prosazují elektromobily. Uvidíme, jak levná bude časem ta elektrická energie. Uhlíková daň není cesta !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.2.2021 09:47 Reaguje na smějící se bestie
Tohle běží už dávno, i u nás Lídl staví na svých obchodňácích fve zcela běžně. Panely nad parkovišti pro zaměstnance u velkých fabrik je taky nápad z USA a dávno funguje. Ale to rozšíření má rezervy. V tom článku zase objevili Ameriku.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

16.2.2021 09:55 Reaguje na smějící se bestie
Právě, že uhlíková daň je cesta a to skoro jediná.... pokud člověk chce zachovat co nejdéle tento současný společensko-ekonomický model, který je založený na nadspotřebě a je neudržitelný (a stejně bude muset přijít něco nového co zohlední CELOU REALITU), tak tento dílčí problém musí řešit takto...

Emisní povolenky jsou příkladem DOBŘE FUNGUJÍCÍHO systému započítávání jedné z extrenalit jakéhokoliv oboru lidské činnosti. Tento systém hnul s energetikou, a ve vlastním zájmu jí zbavuje spalování uhlí i jiných fosilních paliv.... podařilo se hnout s něčím co bylo dlouhá léta nemyslitelné...

Konečně se lidstvu daří vnést aspoň nějakou spravedlnost do podnikání....
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.2.2021 10:24 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Jenom se přitom nesmí zapomínat na tu uhlíkovou stopu i u těch elektromobilů a to od začátku výroby až po jejich likvidaci, u baterií především.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.2.2021 11:47 Reaguje na smějící se bestie
Uhlíková daň bude uvalena na VEŠKERÉ uhlíkové palivo a nikoho už nebude zajímat, na co se použije.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

16.2.2021 09:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Není to logické, ale to lidské počínání není, takže se nedivme... hodně je to o setrvačnosti myšlení. Energie z OZE je nejlevnější, v tom problém netkví...
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

16.2.2021 09:44
Ano... pokud to bude jako přechodná věc, protože celý svět potřebuje hlavně jednu zásadní věc a tou je SNÍŽENÍ SPOTŘEBY a to tento způsob uvažování neřeší. Tímto se podaří podpořit dobrou věc, ale má to i svoje ale...

Bezbřehá spotřeba je to zaklínadlo co má na svědomí všechny možné krize vyvolané člověkem a je tak zásadní například v nakládání z odpady (rychloobrátkové zboží, nešetrné využívání zdrojů planety), míra vypouštění CO2 i jiných látek, které devastují celou planetu, plýtvání s vodou atd. atd.

Současný celosvětový společensko-ekonomický model prostě nefunguje (z dlouhodobého hlediska a po započtení všech externalit), takže toto konkrétní řešení je spíš prášek na bolest hlavy, než zjišťování proč nás všechny bolí.... to je třeba mít na mysli....

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.2.2021 10:01 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Teorie je hezká věc, ale snížení spotřeby je zcela nereálné z podstaty člověka. Ten se uskromní POUZE pod tlakem, jinak ne.
A až na to dojde vlivem klimatické změny, tak bude už pozdě.
Tak jaké je realizovatelné řešení?
Teď si vzít prášek na bolest a snažit se tu katastrofu co nejvíce oddálit a mezitím vymudrovat systém, který by řešil podstatu.

Pohledem do historie zjistíme, že podstatu je schopno tvarovat pouze náboženství. Proto vidím jako jediné řešení masivně rozšíření nové víry Gaia....
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.2.2021 10:58
Toto je řešení pro zblblíky, kteří jsou schopni strávit v nákupním centru
půl dne. Normální člověk přijede, nakoupí za 30 minut a jede. Za těch 30
minut nabije stěží mobil a ne elektromobil. Ano, pokud má někdo hobby být
celý den v nákupním centru, tak se tam nají, nakoupí a ještě dobije auto.
On tam ale taky utratí často zbytečně tolik, co ušetřil tím nabitím. Budou taky tento benefit poskytovat, když nebude fotovoltaika vyrábět a oni
budou nakupovat na burze energii ze záložních paroplnů ? To by se jim
asi setsakra prodražilo a tak na to nevěřím. Ve slunné Kalifornii to je
asi realizovatelné i díky tomu, že tam ti lidé tráví nakupováním část
dne, ale u nás to bude tak dobré pouze pro zblblíky a pouze tehdy, když
bude svítit slunce na plné pecky. To už ale bude zase nákupní středisko
potřebovat kvanta energie na klimatizaci a větrání, protože tyto stavby
to díky své konstrukci nutně potřebují. Takže pro nás další plácnutí do
vody, které se líbí pouze lidem, co neuvažují prakticky a nemají patřičné
energetické a ekonomické vzdělání. To platí hlavně pro nejnadšenější
propagátory a zastánce tohoto bludu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.2.2021 11:06 Reaguje na Břetislav Machaček
Nakoupíte za 30 minut, přijedete domů a zastrčíte auto do zásuvky své střešní fve. Půl národa bude stejně trvale na home office a zbytek budou důchodci....
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.2.2021 11:39
Pro jednoho trola dodám, že pokud bude půlka na home offise a druhá půlka
důchodci, tak mu nikdo nevyrobí elektromobil, solární panel s tou stříškou
a nabíječkou a nebudou tam asi ani prodavači. Někdo musí vše vyrobit, aby
mohla část lidí sedět doma v domech, které musel někdo zase postavit.
Nedělejte lidi z home office spásu ekonomiky, protože na dálku nikdo nikdy
nebude nic vyrábět, opravovat, těžit, pěstovat a třeba nad tím pouze
fyzicky dozírat. Naopak se možná mnozí šéfové zamyslí nad těmi zaměstnanci
z domova a proředí jejich řady (v bankách se už tak děje) a nebo to bude
pro ně standart i s těmi problémy, kterým to mnohým přináší. A důchodci?
Nás koronáč proředí taky a bude nám stačit minivoltaika pro světýlko na
pomníků.

a pri ljeh
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist