https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/kampan-cesko-pije-vodovodu-propagujici-kohoutkovou-vodu-v-restauracich-i-v-domacnostech-predstavila-svoje-vysledky
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

British Council: Kampaň Česko pije vodovodu propagující kohoutkovou vodu v restauracích i v domácnostech představila svoje výsledky

14. března 2011 | British Council
Mezinárodní organizace British Council uzavírá v České republice třetí ročník úspěšné celoevropské iniciativy za snížení emisí CO2 s názvem Challenge Europe. Tento projekt se snažil hledat řešení některých výzev spojených s klimatickými změnami. Jedním ze tří projektů posledního ročníku je projekt Česko pije vodovodu, který si vytkl za cíl upozornit veřejnost na emise skleníkových plynů a další negativní dopady spojené s konzumací balené vody a rovněž zvýšit úroveň gastronomických služeb v České republice.

Primárním cílem projektu bylo propagovat konzumaci kohoutkové vody jak v domácnostech, tak v restauracích. Balená voda představuje podle výzkumů jednu z největších zátěží pro životní prostředí. Její výroba, balení do plastových či skleněných obalů, doprava na místo spotřeby, recyklace a v neposlední řadě i množství produkovaného plastového odpadu velmi zatěžuje planetární ekosystémy. Většina takto distribuované vody se balí do láhví z PET, který je sice recyklovatelný, ale zdaleka ne všechny obaly se podaří vrátit do oběhu.

Studie životních cyklů nápojových obalů v ČR vypracovaná v roce 2007 pro Ministerstvo životního prostředí ukazuje, jak náročné tyto obaly jsou pro životní prostředí. Vyplývá z nich například, že na jednu 1,5l plastovou láhev se spotřebuje 6,5 MJ energie, což je stejně jako na 45 minut žehlení. Výroba lahví je také náročná na spotřebu vody – na skleněnou láhev o objemu 0,25l je jí třeba 2 230 litrů. Tato čísla jsou vysoká, neboť je do nich započítána skutečně veškerá energie a suroviny nutné během života produktu – počínaje těžbou ropy a konče zpracováváním na skládkách. V kontrastu s tím výroba pitné vody pro vodovody má až milionkrát menší dopad na životní prostředí.

„Za vyloženou absurditu považujeme prodej běžné pitné kohoutkové vody, kterou některé firmy stáčí z vodovodu a pak ji prodávají. Nejenže balení této vody není ekologické, ale její prodej je doslova ohlupováním zákazníků. Ti bohužel z etikety nezjistí, že až za stonásobnou cenu kupují stejnou vodu, která jím teče z kohoutku,“ říká Zuzana Cabejšková, studentka Přírodovědecké fakulty UK a jedna z Advokátek klimatu.

Českou republikou putovaly Vodní bary

Kampaň oslovila širší veřejnost formou Vodních barů, kde měli zájemci možnost srovnat ve slepých ochutnávkách tři vzorky vod (z vodovodu, balenou pitnou a balenou pramenitou) a hodnotit je. Vodní bary putovaly v uplynulém roce po České republice po různých akcích, jako například Eurofestival v Pardubicích, EkoFilm České Budějovice, DesignBlok Praha, GastroFestival Ostrava. Touto kontaktní kampaní bylo osloveno celkem 937 lidí. „Účastníci ve slepých testech hodnotili známkou chuť vzorků a posléze odhadovali, který vzorek byl který typ vody. Ukázalo se, že správně přiřadit vzorky dokázal jen každý pátý. Tři čtvrtiny lidí daly vodě z vodovodu lepší nebo stejnou známku jako baleným vodám. Kuriózní je, že 40 % návštěvníků si myslelo, že vzorek, který jim chutnal nejméně, bude voda z kohoutku, a přitom šlo o balenou – to hezky ukazuje zažitý předsudek,“ poznamenává Marta Zveibil Hrubá, absolventka FAMU a další z Advokátek klimatu.

Advokátky rovněž založili webové stránky www.ceskopijevodovodu.cz a skupinu Česko pije vodovodu na Facebooku, která získala více než 1000 příznivců. Ve spolupráci s výzkumnou agenturou Synovate a komunikační agenturou Alperg Communications zrealizovali průzkum názorů obyvatel ČR na kohoutkovou a balenou vodu (naleznete v samostatné tiskové zprávě).

Kvalitativní a zdravotní hlediska

Pití balené vody, kromě toho, že nemá ekonomický smysl a zatěžuje životní prostředí, nemá až na opodstatněné výjimky žádné zdravotní přínosy. „Neexistuje jediný důkaz o tom, že by pití balené vody měla jakýkoliv přínos pro zdraví (srovnáváme samozřejmě vodu hygienicky nezávadnou). V některých případech, například při špatném skladování, může mít balená voda horší kvalitu než voda, která čerstvě vytéká z kohoutku. V praxi se opakovaně setkávám s tím, že balené vody s vyšším obsahem rozpuštěných minerálních látek můžou mít dokonce negativní dopad na zdraví – pokud jsou konzumovány často a tvoří podstatnou součást pitného režimu. Jedná se hlavně o minerální vody s vysokým obsahem sodíku (lidé s vysokým krevním tlakem, obézní), u některých lidí (se sklonem ke vzniku ledvinových kamenů vápenatého typu) je problematické pití vod s vysokým obsahem vápníku. Z některých plastových lahví, zejména měkčích, levnějších, se může v průběhu skladování uvolňovat do nápoje malé množství ftalátů, které stoupá, pokud je láhev například na slunci,“ uvádí dietoložka MUDr. Václava Kunová.

Restaurace přátelské k „vodovodě“ získávají samolepku a jsou propagovány na webu

Kromě domácností se Advokátky klimatu zaměřily také na oslovení restaurací. Těm, které se k projektu připojí, nabízejí samolepku s emblémem projektu, která zákazníky už při vstupu upozorní, že v ní mohou požádat o kohoutkovou vodu zdarma. V tomto úsilí se advokátky klimatu spojily s už existujícím projektem vodovoda.cz, kde zájemci naleznou informace o výhodách vody z vodovodu, seznam restaurací z hlediska jejich ochoty servírovat kohoutkovou vodu a kde o této problematice mohou diskutovat. Na podstránce www.vodovoda.cz/ceskopijevodovodu/kde-uz-to-funguje je mapka se seznamem restaurací, které získaly nálepku. „Od spuštění našeho projektu koncem září 2010 se zapojilo na 185 podniků ve všech krajích ČR. V tomto projektu hodláme i nadále pokračovat,“ uvádí Lydia Hähnel, studentka Přírodovědecké Fakulty UK a další z Advokátek klimatu.

Podávání kohoutkové vody v restauracích je přitom v mnoha zemích zcela běžné. „V zemích, kde jsem působil, je servírování kohoutková voda hostům automatické. Doufám, že tento trend brzy dorazí v plné síle i do Čech, a umožní tak restauratérům přispět k ochraně životního prostředí,“ Paul Day, majitel pražské restaurace Sansho, dříve sous chef ve slavné londýnské restauraci Nobu.

Po ukončení projektu pod hlavičkou British Council (od dubna 2011) chce tým Česko pije vodovodu pokračovat jako občanské sdružení. „Plánujeme propagovat pití vody z kohoutku v českých restauracích pomocí větších happeningů. Při nich chceme upozornit zejména na množství odpadu, které pitím balených nápojů vyprodukuje za rok jediná domácnost. Nejbližší akci plánujeme na 22. březen při příležitosti mezinárodního dne vody. V budoucnu bychom chtěly otevřít i „vodovodní“ e-shop,“ říká Marta Zveibil Hrubá.

Advokáti klimatu děkují za podporu MUDr. Kunové za poskytnutí web hostingu, Evropské komisi za poskytnutí prostor pro vodní bar v Pardubicích a Českých Budějovicích, také DesignBloku za poskytnutí prostor pro vodní bar, Lunchtime.cz za zavedení filtru „vodovoda“ do svého systému třízení restaurací, iniciativě Cyklisté vítáni za upozornění svých členských restaurací na projekt, SodaStreamu za poskytnutí výhry do fotosoutěže (sodovkovač).


Pro více informací kontaktujte Martu Brichovou, projektovou manažerku Challenge Europe v České republice, na marta.brichova@britishcouncil.cz nebo telefonu 221 991 114, nebo Petra Jedličku, Alperg Communications, na petr.jedlicka@alperg.cz, nebo telefonu 774 303 303.


O Advokátech klimatu (Climate Advocates)

Mezinárodní organizace British Council již třetím rokem organizuje úspěšnou celoevropskou iniciativu za udržitelnou budoucnost s názvem Challenge Europe. Projekt spojuje mladé lidi, kteří mají originální a praktické nápady, jak nastartovat ve společnosti změny pozitivním směrem. Celkem se do projektu zapojilo přes 600 Advokátů klimatu z 18 evropských zemí.

Třetí ročník Challenge Europe nabídl skupině 15 lidí z České republiky ve věku 18 až 35 let příležitost ovlivnit dění a za podpory British Council a jeho partnerů realizovat vlastní projekty. V tomto ročníku, který bude uzavřen na konci března 2011,vznikly kromě Česko pije vodovodu ještě další tři projekty: Šetrná kancelář, Biodiverzitní Facebooková hra a konference Znečištění ovzduší a způsoby řešení v malých obcích.

British Council na projektu spolupracuje s řadou evropských organizací. V České republice ho podporují Britské velvyslanectví v Praze, Centrum pro dopravu a energetiku, Heinrich-Böll-Stiftung, Respekt Institut, o.p.s., Informační centrum OSN a Zastoupení Evropské Komise v České republice.

Více o projektu Challenge Europe najdete na http://challengeeurope.britishcouncil.org/

O British Council

British Council je mezinárodní organizace Spojeného království pro kulturní vztahy. Působí ve 110 zemích a snaží se budovat důvěru a porozumění mezi jednotlivci, komunitami i národy. Již přes sedmdesát let usiluje British Council v České republice o posílení vztahů se Spojeným královstvím. British Council podporuje otevřenou diskusi na aktuální společenská témata a napomáhá výměně zkušeností v oblasti vzdělávání a rozvoje občanské společnosti.


Tento text byl publikován v rámci projektu Ekolist.cz – zpravodajství o změnách klimatu, který je realizován díky finanční podpoře SFŽP a MŽP.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist