Klatovy zahájily stavbu velké retenční nádrže pro zadržení odpadní vody za silného deště
Podzemní zakrytá železobetonová retenční nádrž o objemu 6000 metrů krychlových bude zadržovat takzvaně odlehčené odpadní vody, tedy směs splaškových a dešťových vod, které zatím při dešti přepadají ve dvou odlehčovacích komorách přímo do Drnového potoka.
"Podzemní akumulační prostor nádrže tvoří pět sekcí, které se postupně plní. Každá sekce má šířku 5,6 metru, délku 53 metrů a průměrnou hloubku vody čtyři metry. Zachycené a akumulované odpadní vody budou po odeznění deště čerpány zpět do kanalizace a následně čištěny na čistírně odpadních vod, což významně sníží vnos znečištění do potoka," popsal Chroust. Drnový potok je nejvodnatější přítok řeky Úhlavy, která je hlavním zdrojem pitné vody nejen pro Klatovy, ale také například pro Plzeň.
Nádrž je jedním z protipovodňových opatření doporučených v městském generelu. "Některé menší retenční nádrže na kanalizační síti již byly realizovány, například v Jungmannově ulici nebo v Karafiátově ulici. Další opatření jsou teprve v projekční přípravě nebo jsou zařazena v zásobníku investičních akcí města. Právě zahajovaná stavba retenční nádrže před ČOV je však z investičního hlediska nejvýznamnější," dodal Chroust.
Stavba vyjde na 233,6 milionu korun včetně DPH, dotace ze Státního fondu životního prostředí činí 117,8 milionu, zbytek zaplatí město bez využití úvěru. "Z pohledu výše investic se jedná o třetí nejvýznamnější investiční akci města za posledních 30 let, hned po rekonstrukci a modernizaci ČOV Klatovy a dosud nejvýznamnější vodohospodářské stavbě Klatovy - Čisté město," řekl Chroust.
S výstavbou retenční nádrže počítá Generel odvodnění města Klatov z roku 2004, v letech 2016 až 2018 se zpracovávala projektová dokumentace. Loni město podalo žádost o dotaci. Generel odvodnění původně navrhoval dvě retenční nádrže - jednu na pravém břehu Drnového potoka s minimálním objemem 3770 metrů krychlových a druhou na levém břehu potoka s minimálním objemem 1745 kubíků. S ohledem na prostor a náklady na stavbu a budoucí provoz se nakonec staví jedna velká nádrž na levém břehu. Nad podzemní nádrží je provozní budova.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (5)
Slavomil Vinkler
23.10.2024 14:05Martin Vlk
23.10.2024 15:18Je jasne, ze takovy system by se budoval podstatne dele, vysledek by ale mohl fungovat dalsi staleti.
Slavomil Vinkler
23.10.2024 17:25 Reaguje na Martin VlkJindřich Duras
24.10.2024 21:07 Reaguje na Martin VlkJindřich Duras
24.10.2024 21:12Tak doufejme, že bude město po dokončení téhle retenční zdrže hbitě pokračovat dalšími opatřeními. Tohle první je teprve prvním krokem správným směrem. Situaci ale zdaleka neřeší.