https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/kuzvart-stanovisko-k-plavebnim-stupnum-vydame-do-mesice
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

fotogalerie uvnitřKužvart: Stanovisko k plavebním stupňům vydáme do měsíce

21.1.2002 14:45 | PRAHA (EkoList)
Zhruba do tří týdnů až do měsíce by mělo ministerstvo životního prostředí (MŽP) vydat své stanovisko k plánované stavbě dvou nových plavebních stupňů na dolním toku řeky Labe v Malém Březně a Prostředním Žlebu. Potvrdil to dnes na setkání se saským ministrem životního prostředí a zemědělství Steffenem Flathem (CDU) ministr Miloš Kužvart (ČSSD). K plánované stavbě obou vodních děl se oba ministři staví spíše kriticky.
 

"Ještě nás nikdo nepřesvědčil o tom zásadním - tedy o společenské a ekonomické výhodnosti celého projektu," komentoval to ministr životního prostředí Kužvart. Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC), které je investorem projektu, argumentuje nutností nových plavebních stupňů kvůli stabilizaci hladiny Labe na jeho dolním toku. Současná kolísavá hladina řeky totiž činí potíže současným lodním dopravcům. S tímto záměrem ale nesouhlasí ani ministr Kužvart, ani jeho saský protějšek Flath. "Já chápu motivaci investora, rozumím ekologickým přínosům vodní dopravy," říká Steffen Flath. "Ovšem pokud by měla být cenou za tuto ekologickou dopravu konstantní hladina Labe, pak je to cena příliš vysoká," dodal ministr Flath. Kolísavá hladina je podle něj jedinou šancí na přežití unikátních přírodních společenstev v říčních nivách na německé i české straně hranic.

Ze stejných důvodů nesouhlasí se stavbou vodních děl i zástupci ekologických organizací Přátelé přírody a Arnika. Obě sdružení sbírají podpisy pod své petice proti vodním dílům, které dosud podepsalo zhruba 13 000 lidí. "Pod naší peticí je dodnes 8 850 podpisů a, jak jsem se dozvěděl od pana Dostála z Arniky, pod jejich petici se podepsaly asi 4 000 lidí," řekl dnes EkoListu Marian Páleník z Přátel přírody.

Miloš Kužvart dnes zároveň upozornil, že spojení Česka se Saskem dnes prakticky ve stejné trase již zajišťuje mezinárodní železniční koridor a dálnice D8. "Projekt dalšího dopravního spojení za šest až sedm miliard korun by proto musel mít opravdu dobré zdůvodnění," říká Kužvart. Oba ministři se na dnešním setkání shodli, že by bylo třeba spíše investovat do rozvoje železniční sítě na obou stranách hranic. "Není v takovém stavu, v jakém by měla být vzhledem k rozšiřování Evropské unie (EU)," řekl k tomu saský ministr Flath a navrhl zvážit, zda by se právě na rozvoj železnice neměly přesměrovat prostředky plánované na stavbu vodních děl Malé Březno a Prostřední Žleb. "Pokusíme se navíc zjistit v Bruselu, zda by nebylo možné získat prostředky z fondů EU na modernizaci lodí," dodal Flath.

Kužvart s Flathem také ocenili přínos kombinované železniční dopravy - tzv. "RoLa", která vede z Lovosic do Drážďan. "Nedávno jsem byl v Lovosicích na oslavách půlmiliontého kamiónu, který RoLa přepravila," řekl Kužvart. Se saským kolegou se prý shodl na tom, že by pro větší atraktivitu tohoto způsobu dopravy měly vyrůst dva další terminály RoLa - v Praze a v Berlíně.

Saský ministr životního prostředí Steffen Flath (vpravo) Ministr Steffen Flath (CDU) Ministr Flath (vlevo) a šéf odboru EIA na MŽP ČR Martin Říha
Saská a česká delegace při jednání v salónku Palmovka hotelu Hilton v Praze Ministr životního prostředí Miloš Kužvart a jeho náměstkyně Eva Tylová Ministr Kužvart se svojí tiskovou mluvčí Ritou Gabrielovou

Foto: Jakub Kašpar/EkoList


reklama

 
Jakub Kašpar

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist