Kužvart: Stanovisko k plavebním stupňům vydáme do měsíce
"Ještě nás nikdo nepřesvědčil o tom zásadním - tedy o společenské a ekonomické výhodnosti celého projektu," komentoval to ministr životního prostředí Kužvart. Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC), které je investorem projektu, argumentuje nutností nových plavebních stupňů kvůli stabilizaci hladiny Labe na jeho dolním toku. Současná kolísavá hladina řeky totiž činí potíže současným lodním dopravcům. S tímto záměrem ale nesouhlasí ani ministr Kužvart, ani jeho saský protějšek Flath. "Já chápu motivaci investora, rozumím ekologickým přínosům vodní dopravy," říká Steffen Flath. "Ovšem pokud by měla být cenou za tuto ekologickou dopravu konstantní hladina Labe, pak je to cena příliš vysoká," dodal ministr Flath. Kolísavá hladina je podle něj jedinou šancí na přežití unikátních přírodních společenstev v říčních nivách na německé i české straně hranic.
Ze stejných důvodů nesouhlasí se stavbou vodních děl i zástupci ekologických organizací Přátelé přírody a Arnika. Obě sdružení sbírají podpisy pod své petice proti vodním dílům, které dosud podepsalo zhruba 13 000 lidí. "Pod naší peticí je dodnes 8 850 podpisů a, jak jsem se dozvěděl od pana Dostála z Arniky, pod jejich petici se podepsaly asi 4 000 lidí," řekl dnes EkoListu Marian Páleník z Přátel přírody.
Miloš Kužvart dnes zároveň upozornil, že spojení Česka se Saskem dnes prakticky ve stejné trase již zajišťuje mezinárodní železniční koridor a dálnice D8. "Projekt dalšího dopravního spojení za šest až sedm miliard korun by proto musel mít opravdu dobré zdůvodnění," říká Kužvart. Oba ministři se na dnešním setkání shodli, že by bylo třeba spíše investovat do rozvoje železniční sítě na obou stranách hranic. "Není v takovém stavu, v jakém by měla být vzhledem k rozšiřování Evropské unie (EU)," řekl k tomu saský ministr Flath a navrhl zvážit, zda by se právě na rozvoj železnice neměly přesměrovat prostředky plánované na stavbu vodních děl Malé Březno a Prostřední Žleb. "Pokusíme se navíc zjistit v Bruselu, zda by nebylo možné získat prostředky z fondů EU na modernizaci lodí," dodal Flath.
Kužvart s Flathem také ocenili přínos kombinované železniční dopravy - tzv. "RoLa", která vede z Lovosic do Drážďan. "Nedávno jsem byl v Lovosicích na oslavách půlmiliontého kamiónu, který RoLa přepravila," řekl Kužvart. Se saským kolegou se prý shodl na tom, že by pro větší atraktivitu tohoto způsobu dopravy měly vyrůst dva další terminály RoLa - v Praze a v Berlíně.
Foto: Jakub Kašpar/EkoList
reklama