https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/romana-sonkova-ukonceni-nakupu-zivych-kapru-ma-ve-spolecnosti-stale-vetsi-podporu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Romana Šonková: Ukončení nákupu živých kaprů má ve společnosti stále větší podporu

17.12.2024
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Podle nejnovějšího průzkumu CIWF Česko by se pouze pět procent lidí v Česku na Vánoce neobešlo bez nákupu živého kapra. Právě na ně cílí každoroční předvánoční kampaň Vánoce pro kapry, která znovu zdůrazňuje, že ryby určené ke konzumaci prodané v živém stavu do rukou koncových zákazníků zbytečně trpí. Tuto Kampaň letos podpořily i další známé osobnosti včetně herečky Lucie Benešové či spisovatelky Petry Soukupové. CIWF Česko vítá osvětovou kampaň Magistrátu hlavního města Prahy Vaše tradice, moje trápení, která se nese v podobném duchu.
 
Citlivost lidí vůči utrpení ryb podle našich průzkumů v Česku povzbudivě roste a poslední z nich ukázal, že pouze 5 % respondentů trvá na tom, že si kapra chce odnést domů živého. Ostatním by nevadilo, pokud by si mohli koupit pouze kapra již usmrceného. Stále tedy ubývá lidí, kteří nevědí, že kapr ve vaně a při domácí zabijačce zbytečně trpí. Co se s takovým kaprem děje, nelze ani nijak kontrolovat. Státní veterinární správa, která hlídá řádné zacházení s rybami na stáncích, ztrácí prodané ryby z dohledu.

Podle odborné zprávy Rizika snížení welfare kaprů při stánkovém prodeji dochází při prodeji kaprů v živém stavu do rukou zákazníků k zásadnímu zhoršení welfare (životní pohody) ryb.

    • Při přenášení v igelitové tašce bez vody se zhoršuje funkce žaber a kapři se dusí.
    • V případě přechovávání v domácnosti, například typicky ve vaně, jsou kapři vystavení teplotnímu šoku a nedostatku kyslíku. Navíc chlor, pokud je obsažený ve vodě, jim poškozuje nejen kůži, ale i nervovou soustavu.
    • Při následném neodborném usmrcování není kapr v mnoha případech dostatečně omráčen, a neztrácí tak svou citlivost a schopnost vnímání.
    • Kapři vypuštění zpět do volné přírody pravděpodobně nepřežijí. Jejich energetické zásoby jsou vyčerpané a může dojít také k teplotnímu šoku.

Spoluautor zprávy, rybí etolog z České zemědělské univerzity prof. Ondřej Slavík k tomu říká: „Ryby vnímají bolest podobně jako savci nebo ptáci, a proto je potřeba je chránit před utrpením. Ukončením prodeje živých ryb do rukou zákazníků kapry ušetříme zbytečného stresu a strádání. A protože ryby odchované v zajetí nejsou schopny úspěšně přežít v přírodě, nevypouštějme vánoční kapry ani do volných vod.“

„Pro nás lidi jsou Vánoce svátkem radosti a klidu, ale také časem, kdy se snažíme být velkorysí a laskaví ke svým nejbližším, ale i ke světu kolem. Zkusme být o letošních Vánocích soucitní i vůči kaprům a malou změnou našich zvyků jim pojďme ušetřit velké kapří trápení,“ vyzývá veřejnost Jiří Pospíšil, náměstek pražského primátora, který stojí za kampaní hlavního města Prahy upozorňující na neblahé dopady zvyků spojených s prodejem vánočních kaprů. Lepšímu zacházení s kapry se věnují také například Ostrava či Olomouc prostřednictvím osvětových článků.

„Tím, že si nekoupíte živého kapra domů, o nic nepřijdete a jeho zachráníte před utrpením. Za tu krátkou zábavu to rozhodně nestojí. Děkuji, že nepodporujete zbytečné utrpení zvířat,“ uzavírá herečka Lucie Benešová.

Statistiky:

• Česká republika patří k největším producentům kaprů v Evropské unii. Česko (stejně jako Polsko) vyprodukuje až 25 % kaprů. V roce 2022 se v ČR vylovilo 18 411 tun kaprů. Před Vánoci se prodá kolem 85 % tuzemských ryb prodávaných v ČR. V roce 2023 se vánoční kapři prodávali na 3 000 místech.

• Cílem kampaně CIWF Česko je ukončit prodej ryb v živém stavu (ať už o Vánocích či v průběhu roku). Nekupovat živé ryby doporučuje i Rybářské sdružení ČR, které vydalo své doporučení k nákupu vánočních ryb, v němž mimo jiné vyzývá veřejnost, aby si kupované ryby nechala odborně usmrtit na prodejním místě. Podobně se každoročně vyjadřuje také Státní veterinární správa. Své stanovisko, které následně podpořila i Komora veterinárních lékařů, vydala i Ústřední komise pro ochranu zvířat:„…ÚKOZ důrazně doporučuje, aby ryby určené k následné konzumaci byly při prodeji odborně usmrceny prodejcem či jím k tomu určeným a vyškoleným personálem.“

• Další informace o kampani hl. m. Prahy Vaše tradice, moje trápení najdete na adrese https://praha.eu/vanoce-pro-kapry

• Compassion in World Farming (Soucit ve světovém zemědělství) založil v roce 1967 britský chovatel dojnic, který byl znepokojen rozvojem průmyslových velkochovů. Dnes je CIWF přední mezinárodní organizace na ochranu hospodářských zvířat odhodlaná ukončit průmyslové velkochovy a docílit humánního a udržitelného zemědělského hospodaření a výroby potravin. Ústředí má ve Spojeném království, kanceláře ve Francii, Itálii, Nizozemí, Polsku, Belgii a USA a své zastoupení v České republice, Španělsku, Švédsku, Číně a Jihoafrické republice. Více informací na www.ciwf.cz.


reklama

 
foto - Šonková Romana
Romana Šonková
Autorka je českou zástupkyní organizace Compassion in World Farming.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (38)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PJ

Pavel Jeřábek

17.12.2024 12:27
Jen strkáme hlavu do písku, protože ryby se tak jako tak dovezou někam do zpracovatelského provozu, kde se ryby usmrcují průmyslově, a nejsem si jist, zda skutečně v tom množství probíhá optimálně.
A potom nám dovezou porce zabalené v igelitu, buď chlazené nebo zmrazené.
Takže další odpad a plastový.
Nicméně - máme dobrý pocit, že nic nevidíme.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.12.2024 13:21 Reaguje na Pavel Jeřábek
1*
Odpovědět
JB

Jan Bednář

17.12.2024 19:33 Reaguje na Pavel Jeřábek
Přínos je v tom, že nemalou část lidí toto odradí a od nákupu ryby ustoupí úplně. Nyní je žene nějaká nepochopitelná touha po splnění "tradic" a chtějí si stůj co stůj zamordovat něco živého.
Odpovědět
JG

Jan G

17.12.2024 20:46 Reaguje na Jan Bednář
Já ty lidi fakt nechápu. Proč to zabíjejí? Vždyť kapr nejlépe chutná živý! Jíst mrtvoly, kdo to kdy viděl ... Fuj, zvrácené! Já si toho živého kapra v puse pěkně omejlám a je to lepší jak bonbon!
Odpovědět

Viktor Šedivý

21.12.2024 12:32 Reaguje na Jan Bednář
Příjem živočišných bílkovin těžko vyřešíte jinak, než "zamordováním něčeho živého".

Přece jen mrchožrouti nejsme.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

28.12.2024 14:46 Reaguje na Jan Bednář
V čem vidíte "nepochopitelnou touhu po splnění tradic"?
Kapra máme prostě rádi (a jíme ho i mimo Vánoce).
Při prodeji u kádě mi ho zabijí. Uměl bych to taky (a po léta jsem to dělal), ale domů se lépe nese zabitý.
Vykuchám si ho a připravím rozhodně raději sám, bez spěchu a pečlivě, než aby se mi v něm vrtal někdo jiný. Nebo abych kupoval nějaký průmyslově zpracovaný balíček.
A vo tom to, pane, je.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

18.12.2024 09:20 Reaguje na Pavel Jeřábek
Přesně. Co oči nevidí, srdce nebolí.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

18.12.2024 17:54 Reaguje na Pavel Jeřábek
Tady nejde o utrpení kaprů. Tady jde o další nenávistnou kampaň. Je to pořád dokola. Myslivci, rybáři, včelaři, zahrádkáři. Vždy si něco vyštrachají.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

20.12.2024 10:37 Reaguje na Michal Ukropec
1***
Odpovědět
ml

22.12.2024 19:40 Reaguje na Michal Ukropec
Ano. Vnímám také jako jednu z nenávistných kampaní...
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

22.12.2024 12:39 Reaguje na Pavel Jeřábek
1*
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

22.12.2024 12:39 Reaguje na Pavel Jeřábek
1*
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

17.12.2024 16:45
Nerozumím s čím CIWF bojuje. Naprostá většina lidí si koupí kapra den nebo dva předem a nechá si ho na sádkách nebo u kádě "odborně" zabít (= praštit paličkou a následně vykrvit proříznutím žaber). Spousta lidí si ho nechá následně i zpracovat (zbavit šupin, vykuchat, porcovat...). Výrazná menšina lidí přijde s barelem, vaničkou nebo kbelíkem na kárce. Nabere si vodu z kádě a kapra si odnese domů do většího zahradního jezírka, koupacího jezírka, rybníčku nebo zahradní tůně, kde si ho do zpravování nechá v nějakém haltýři. Tím živý kapr nijak zásadně netrpí. Teprve pokud někdo živého kapra nosí v igelitce bez vody (!) a přechovává ho v bytě ve vaně chlorovanou vodou dopouští se týrání. To se nevyřeší administrativními zákazy ale spíš edukací obyvatelstva. Kdo se chce chovat opravdu eticky zajede si přímo na nejbližší sádky, kde si nechá kapra nebo lína zabít. Tím omezí manipulaci s rybou na nezbytné minimum.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

17.12.2024 21:34 Reaguje na Dalibor Motl
Přece nějací promrzlí prodejci ryb u kádě s vodou před supermarketem, nebudou tomu marketu kazit jeho lukrativní předvánoční kšefty! To je pravý důvod těchto článků. Za pár dnů, si žádný ochránce na rybníky, rybáře, sezonní prodejce ryb, natož na kapry, vůbec nevzpomene.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

20.12.2024 10:37 Reaguje na Tonda Selektoda
1***
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

22.12.2024 12:39 Reaguje na Dalibor Motl
1*
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

17.12.2024 16:52
Záchrancom zneužívaných, úbohých, človekom chovaných kaprov doporučujem motivačné video kŕmiaceho sa kormorána, vytrhávajúceho zo živej ryby kusy mäsa. U nás k videniu hociktorý zimný deň priamo za domom, hneď po rozodnení.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

17.12.2024 17:26 Reaguje na Peter Sládek
1**
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.12.2024 18:39 Reaguje na pavel peregrin
!
Odpovědět
JB

Jan Bednář

17.12.2024 19:35 Reaguje na Peter Sládek
No vidíte, kormorán vytrhá rybě maso a ta velmi často přežije a žije dál a v rádoby odborných článcích se člověk dočte, že ryba pobouchaná ze sádek nemá šanci na přežití :-D
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

17.12.2024 19:56 Reaguje na Jan Bednář
Mreny ktorým kormorán otvorí brucho vôbec netrpia. Tie ekovládkam nevadia, na tie nedostali granty.
https://www.slovenskyrybar.sk/datamagazin/32017/clanky/68_najdokonalejsi_predator_sveta/images/10_3093_bk90xetu61_16549.jpg?t=1734461235
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.12.2024 18:07
K dopravě kaprů bez vody pouze dodám, že kapry z Třeboně vozili formani
na vozech v mokré slámě už ve středověku do Prahy a Vídně. Já když kapra
ulovím, tak ho nezabíjím u vody, ale dovezu ho v navlhčené tašce domů do haltýře na potoce, kde se pak čistí týden i více. Cesta mi trvá až půl
hodiny a ještě se mi nestalo, že by cestou leknul a byl poškozený tak,
že pak uhyne v tom haltýři. Mimochodem týráním může být i přeprava auty
v kádích, kde při brždění ryby narážejí o sebe a stěny kádí. Ono i to
vylovení ryby z vody a fotečka při 35 stupních na slunci není žádný
ideál. Už samotný výlov pomocí keseru a třídícího stolu není ideál,
ale jinak to ani nejde. Jsou druhy, které to nevydrží, ale právě pro tu odolnost při manipulaci se z kapra stala ryba vhodná k přepravě a nebo sádkování, protože čerstvost byla vždy u ryb základem jejich konzumace. Když vidím zachlazené a zamražené půlky se zaskočenou krví asi leklých
a nevykrvených kaprů, tak chápu každého, který požaduje kapra živého
a nikoliv zpracovaného někde mimo jeho oči. No a když si někdo koupí
takovou leklou naporcovanou rybu, tak se nedivím, že mu nechutná a
raději si koupí vepřové, kuřecí a nebo nejí maso vůbec. Dobře mu tak!
Já už svoji praxi měnit nemíním, protože mám rád rybu čerstvou a
správně zabitou a zpracovanou. Má kamarádka si nechala zabít a taky
vykuchat kapra "odborníkem" ve stánku, který mu proříznul žluč
a snažil se ji ho prodat se znečištěnou břišní dutinou od žluči.
Kamarádka ale není hloupá a nechala mu ho, ať si ho sní sám. Pak
si už jinde raději koupila kapra živého a požádala mne o jeho
zabití a naporcování.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

20.12.2024 10:27 Reaguje na Břetislav Machaček
Kapr nepotřebuje vodu, tomu na určitou dobu hodin stačí k dýchání vzdušného kyslíku vlhkost na žábrech. Je to jedna z menšiny ryb, kterým to takhle stačí.
A nebýt té vlastnosti, tak bychom nejspíš tady kapra neměli, protože v antické době by ho Římani nedokázali dovézt z míst jeho přirozeného výskytu, poloostrova Malé asie či snad řek na severu Černého moře až k nám.
Odpovědět
JB

Jan Bednář

17.12.2024 19:31
• Kapři vypuštění zpět do volné přírody pravděpodobně nepřežijí. Jejich energetické zásoby jsou vyčerpané a může dojít také k teplotnímu šoku. //// Ale přežijou, to víte, že přežijou. V proboha vůbec někdo, jak vypadá teplotní šok u ryby? Jde o chvilkový stav způsobený prudkou změnou teploty a projevuje se chvilkovou malátností ryby. Za celých dvacet let, co jsem choval jak naše tak sladkovodní ryby se mi nestalo, že by na následky teplotního šoku nějaká umřela. Holt cca půl hodiny vrávoravě plavala nebo byla u hladiny ale vždycky to rozplavala a žila dál. A co se týče toho vydání se z energie....od toho má ryba zásobu podkožního tuku. Kdyby ho neměla tak by to byl vuhblej mrzáček, kterého by si nikdo na jídlo nekoupil. Taaková banda diletantů bez elementáírních znalostí problematiky se snaží psát rádoby odborné články. Bože můj, to je tragédie.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

20.12.2024 10:35 Reaguje na Jan Bednář
Vánoční kapr ale zásobu podkožního tuku nemívá, protože jeho spotřebovávání hladověním v sádkách v čisté vodě po pozimním výlovu a do předvánočního prodeje je podstatou odstranění bahniční chuti kapřího masa.
A když pustíte o vánocích kapra do řeky, tak musí v té řece tak 3 - až 5 měsíců vydržet bez potravy, dokud se voda v řece neoteplí tak, že kapr začne hledat a přijímat potravu. A do té doby by měl vydržet jenom s tukovými zásobami, které prakticky nemá. A v neznámém prostředí v řece, kde nemívá zimoviště jako v rybníku, ve kterém přežívá zimu prakticky bez pohybu, ale v závislosti na stavu vody a kdovíčem se musí hýbat a plavat.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

21.12.2024 20:07 Reaguje na Jan Bednář
Velmi často nepřežije. No myslím že loni, se některý z prodejců v Pardubicích zbavil zbytku kaprů do řeky a v lednu tam jich bylo mnoho mrtvých.
Odpovědět
JG

Jan G

17.12.2024 20:36
Cokoliv, co žije a chceme to sníst, před usmrcením trpí. Je jedno, zda-li je to kuře, prase, kráva, ryby, cvrčci ... . Souhlasím, že zvíře by se nemělo zbytečně trápit a smrt by měla být rychlá, ale výsledek to stejně nezmění. Smrt je smrt. Ryby chytám celý svůj život. Je to záliba, lov a v posledních desetiletích i má obživa. Rád si chytím rybu, rád ji přinesu domů a rád si ji dám k jídlu. Už jakmile vytáhnu rybu z vody, zažívá šok. Je vysílená a vytažení z vody do jiného prostředí je pro ni velice stresující. Často se ryba při manipulaci zraní (zejména větší a starší kusy-může dojít i k vnitřnímu krvácení prasknutím kosti). Rybu, kterou si chci přisvojit, většinou nedávám do vezírku, ale snažím se ji co nejrychleji a nejšetrněji usmrtit. Nechci, aby se trápila. Když lidé před Vánoci kupují živého kapra tak je to proto, aby měli kontolu nad tím, co jedí a zda-li je to čerstvé. Kapra dají do igelitky a nesou ho domů. Často ho dají ještě do vany napuštěné vodou. Ale většinou ryba nepřežije (chlor ve vodě naleptává skřele). Žádný normální člověk nechce rybu trápit a proto ji nakonec většinou "klepne" po hlavě. Již několik generací tomu tak je, nikomu to nikdy nevadilo. Poslední dobou se ale objevují různé kampaně a iniciativy, které chtějí prodej živých ryb zakázat. Prý, aby se ryby tolik netrápily. Mnohé z těchto iniciativ jsou komerční a zavádějí je obchodní řetězce, kterým je najednou líto trápících se tvorů. Zakazují prodej živých ryb před prodejnou, ale zákazníci si mohou koupit mraženého kapra. Možná i chlazeného. Pravděpodobně takový kapr před smrtí asi netrpěl. Nevylovili ho, nenastrkali do kádí, nepřevezli, nehodili na stůl a zabili ho velmi humánně. Možná mu dopřáli před smtí ještě kapří wellness. Tomu můžeme věřit. Ale pouze věřit. Protože v tom obchodě nevíme, odkud byl vyloven, zda-li byl ten kapr zdravý, kdy a jak byl zpracován, zda-li byl čerstvý či zda-li to vůbec byl kapr. Celá tato médii řízená veřejná debata, která narušuje již tak ne zrovna zdařilou předvánoční atmosféru, tyto snahy obchodních řetězců podporuje. Vlastně jim přímo nahrává. Snad se nedočkám časů, kdy si kapra na Vánoce budeme smět koupit pouze již zpracovaného někde z mrazícího pultu. Po zakoupení a rozmražení zjístíme, že konzistence masa je blátivá, chuť nepříjemná a cena přemrštěná. Ale s kapříkem se před smtí určitě zacházelo jako s králem! Asi podobně jako s kuřátky před porážkou ...
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

17.12.2024 21:31
Pokud někdo nechce kapra týrat, ať si ho nechá odborně zabít, vykuchat a třeba i naporcovat.
Konzumace těla každého tvora, ať již se jedná o hmyz, plže, ptáky, ryby, či savce, znamená jejich usmrcení. To si snad tito potrhlí aktivisté myslí, že člověk je býložravec?
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

28.12.2024 14:53 Reaguje na Tonda Selektoda
Ano, myslí si to.
A tvrdí například, že naši praprapředkové maso nežrali.
Asi nevědí, že šimpanz, náš úplně nejbližší příbuzný, je docela aktivní predátor. Že loví a žere menší opice (a žere dokonce i přemožené šimpanze z jiné tlupy).
Náboženští blouznivci se vždycky od ostatní populace liší nějakou potrhlou "jedinou pravdou". A tohle magoření není nic jiného než forma náboženství.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

18.12.2024 14:47
Kolem roku 1970 jsem četl sci-fi od nějakého sovětského autora.Kupodivu přeloženo do češtiny.Tušil dekadenci.Lidstvo se v budoucnu mělo množit instrumentálně,protože sex je hrubý,nevkusný,tedy .... v budoucnu nepřirozený.Přeberme si to.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

18.12.2024 19:38
Jen kampaň užitečných idiotů. Supermarket má mnohem větší zisk z prodeje naporcovaných kaprů v plastu za 250 - 300 Kč za kilo z chlaďáku než z pronájmu kousku plochy na svém parkovišti, kde se kapr prodává za 110 Kč za kilo.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.12.2024 10:10 Reaguje na Radim Polášek
Odtamtud vítr fičí a navíc tu je i línost dnešní generace rybu
zabít a zpracovat a to dokonce i mezi sportovními rybáři. Před časem se mi jeden svěřil, že přešel na chyť a pusť, protože už nechce vraždit a jíst tak ušlechtilé tvory jakými ryby jsou. Po nějaké době jsem ho i s jeho manželkou potkal v supermarketu a
měli ve vozíku velké balení rybích filetů a uzené šproty. Nedalo
mi to a říkám mu, že to jsou taky ryby a jejich zabití jinými
mu nevadí, tak proč tedy nezabíjí i kapry a jiné naše ryby? Na
to odpověděla jeho žena, že je LÍNÝ je zabít a zpracovat a že
by si dala raději kapra, štiku a nebo candáta, které kdysi hojně
lovil a nosil domů k jídlu. Následně se začali hádat a rači ani
nevím, jak ta hádka dopadla, zda přiznal línost povýšenou na tu
lásku k rybám, kterým odmítá vzít život. Ano línost a taky línost
pak uklidit po takovém zabíjení a zpracování třeba kuchyň v bytě.
Já to dělám doma ve sklepě, kde to až tak nevadí a nejsem líný
udělat to, co generace předků před námi. Dnes je trend nevidět
smrt ani blízkých, kteří umírají sami, nebo s cizími lidmi někde
v nemocnici a natož pak zabít zvíře k jídlu. Nechají to na jiné,
které navíc kritizují za krutost porážky a zacházení se zvířaty
před ní. Hlavně že oni mají "svědomí" čisté, když si to maso už
zpracované kupují v obchodě. My ne, my kupujeme maso v balíčku,
my to zvíře netýrali a nezabili, to udělali druzí ZA NÁS !!!
Odpovědět
RP

Radim Polášek

19.12.2024 12:02 Reaguje na Břetislav Machaček
Přesně tak
1***
Odpovědět
JO

Jarka O.

19.12.2024 10:55
Nákup živých kaprů není problém. Babička,která nemá sílu a nářadí, si nechá kapra zabít přímo u rybářů, a kdo to umí, zabije si ho doma. Co p. Šonková řeší.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

19.12.2024 20:55 Reaguje na Jarka O.
Co řeší? Tak především:
1./ zviditelní tzv. registrovanou charitu „Compassion in World Farming“, se sídlem ve Velké Británii.
2./ některé zákazníky svým článkem přiměje koupit si již mrtvou rybu, z chladícího boxu supermarketu. Tím skrytě škodí podnikání tuzemských rybářů a prodejců živých kaprů.
3./ za zveřejnění svého článku, jistě obdrží i zasloužený honorář.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

20.12.2024 10:36 Reaguje na Tonda Selektoda
1***
Odpovědět

Petr Šrámek

20.12.2024 20:55
Za prvý jsem proti utrpení jakéhokoli organismu. Ale alespoň etolog Slavík z univerzity by si měl uvědomit že ryby jsou v systému obratlovců
4 třídy pod savci. ...ptáci, plazi, obojživelníci, ryby. Takže je třeba oprostit se od dojmů a emocí a chovat se podle toho že ryba je studenokrevný živočich s o dost jiným nervovým systémem a tedy vnímáním bolesti než savec. Všichni se k tomu chovají jak k zachraňování koloušků ale ryba je prostě ryba.
Jakou alternativu nám aktivistická společnost nabízí ?????..odchov v bahnitých rybnících absolvují stejně. Vylovení, manipulací, přidušení, dopravníky, pády, nárazy....převoz,... Stejné. Dále sádky- údajné hladovění, další výlov a nakládací manipulace a naposledy namačkaný převoz na místo a to buď na rybí jatka nebo do kádí na ulicích.... Opět úplně stejné. . Jak přesně se ryba zabíjí a co tedy musí absolvovat v místě k tomu určených a pak putuje do supermarketu do pultů a jak se k ní chovají prodejci a lidé když si ji nesou domů si myslím, že se minimálně podobá. Tak o co tedy jde?? O vybuzenou aktivistickou zblblost, kdy každý opět mluví o tom co nedomyslí do konce, studenokrevnou rybu přirovnávají k teplokrevnému savci a je dokonce i možné že ryba přinesená v igelitce domů a puštěná do chlorové vody trpí míň než ta která se zpracuje až do porcí na prodej v marketech. Vždyť ví někdo, do jaké vody se ryba pustí v rybím masokominátu před usmrcením? Není chlorovaná? Pustí se vůbec do vody nebo jen do suchého kontejneru před konečným usmrcením ? Ví někdo jak je tam namačkána - v lepším případě ve vodě, v horším, jak jsem psal na sucho a na jak dlouho?? Ví někdo jak dlouho čeká na smrt a ví někdo jak je zabitá? Není možné že dokonce lekne a pak je teprv zpracována? Proboha o čem se tady pořád bavíme? Takhle aktivisti žvaní do všeho, bez logiky, bez znalosti a pochopení problému. Totální celospolečenská mozková destrukce. Přesto všem přeji krásné Vánoce.
P.s. nejde marketům spíše o to mít kšeft se svojí rybou v pultu a nenechat kšeft cizím obchodníkům vedle jejich marketu? něco na tom asi bude, že?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

21.12.2024 19:54 Reaguje na Petr Šrámek
Viděl někdo, jak se vytahují sítě na trawleru plné leklých, udušených ryb?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist