https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/romana-sonkova-nejvetsi-forma-plytvani-potravinami-na-svete
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Romana Šonková: Největší forma plýtvání potravinami na světě

19.10.2025 | Romana Šonková |
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Na Světový den výživy přichází mezinárodní organizace Compassion in World Farming (CIWF) s novou zprávou, která odhaluje dosud přehlížený problém: každoročně se promrhá 766 milionů tun obilí tím, že se zkrmí zvířatům ve velkochovech. Pokud by se toto obilí využilo přímo pro lidskou spotřebu, mohli bychom nasytit o dvě miliardy lidí více.
 
Zpráva s názvem „Food Not Feed – Jak zastavit největší formu plýtvání potravinami na světě“ upozorňuje na neefektivní systém průmyslového zemědělství, který nejenže způsobuje utrpení zvířat a ničí přírodu, ale také odčerpává veřejné peníze a ohrožuje globální potravinovou bezpečnost.

Šokující čísla ze zprávy:

    • 766 milionů tun obilí se každoročně zkrmí zvířatům – více než se vyhodí potravin v domácnostech, gastronomii i maloobchodu dohromady.

    • V EU by ukončení zkrmování obilí uvolnilo 15 milionů hektarů půdy – v USA dalších 7 milionů hektarů.

    • V EU se ročně vyhodí 59 milionů tun potravin, ale 125 milionů tun obilí se ztrácí jako krmivo – to by mohlo nasytit 247 milionů lidí.

    • V USA je situace ještě horší: 160 milionů tun obilí zkrmeného zvířatům by mohlo nasytit 288 milionů lidí.

Ztráty nejen potravinové, ale i ekologické

Velkochovy dramaticky zvyšují poptávku po obilí, což vede k odlesňování, degradaci půdy, ztrátě biodiverzity, znečištění vody i ovzduší. Pokud bude trend pokračovat, do roku 2040 bude nutné zdvojnásobit produkci obilí, což je neudržitelné.

Neefektivní přeměna obilí na živočišné potraviny

Zvířata přeměňují obilí na maso a mléko velmi neefektivně:

    • Ze 100 kalorií obilí vhodného pro lidskou spotřebu získáme jen 3–25 kalorií.

    • Ze 100 g bílkovin jen 5–40 g.

Výzva vládám: Potraviny pro lidi, ne krmivo pro velkochovy

Compassion in World Farming vyzývá veřejnost k podpisu otevřeného dopisu národním vládám, který požaduje:

    • Plán na snížení závislosti na obilí a sóji jako krmivu

    • Reformu veřejných dotací a veřejného stravování

    • Podporu udržitelných zemědělských systémů a rostlinné stravy

Citace odborníka

Peter Stevenson, hlavní politický poradce CIWF, říká: „Je neuvěřitelné, že zatímco stovky milionů lidí po celém světě hladovějí a čelíme trojité planetární krizi, velkochovy každoročně promrhají stovky milionů tun potravin. Tyto intenzivní velkochovy jsou nejen hlavní příčinou utrpení zvířat, ale také významně přispívají ke klimatické změně a ničení přírody. Navíc se v jejich provozu nenávratně ztrácí obrovské množství potravin, které by mohly posílit potravinovou bezpečnost.

Vlády by měly neefektivní intenzivní velkochovy závislé na obilí přestat podporovat prostřednictvím dotací z veřejných peněz. Je nezbytné přijmout udržitelné a spravedlivé strategie, které upřednostní potraviny pro lidi před krmivem pro zvířata. Pokud bychom obilí využívali přímo pro lidskou spotřebu namísto pro výkrm zvířat na maso či mléko, mohli bychom každý rok nasytit až o neuvěřitelné 2 miliardy lidí více.”

Společně s novou zprávou představila organizace také interaktivní mapu, která názorně ukazuje množství potravin promarněných v důsledku intenzivního chovu zvířat ve vybraných klíčových zemích světa.


reklama

 
foto - Šonková Romana
Romana Šonková
Autorka je českou zástupkyní organizace Compassion in World Farming.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (62)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

19.10.2025 06:45
Copak užitková zvířata, ta alespoň sníme. Ale to mrhání potravou pro domácí mazlíčky. Víte, kolik lidí by tady mohlo být navíc, kdybychom vybily všechny ty psy, kočky, křečky, papoušky, rybičky a želvy? Tímto směrem bychom měli napřít své úsilí.
Navíc bez domácích mazlíčků bychom uvolnili zvěrolékaře pro lidské potřeby.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

19.10.2025 07:22 Reaguje na Richard Vacek
1*
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

19.10.2025 07:32 Reaguje na Richard Vacek
A eště je snědli co? Toby bylo potravin.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

19.10.2025 09:53 Reaguje na Richard Vacek
Bioplynky ...... tam končí kukuřičné lány.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

19.10.2025 14:36
Pes zavřený i v paneláku/králíkárně,
toulavá kočka všude.
!
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

19.10.2025 20:44
Směšná. Do krmiv se zpracovává odpad.
Odpovědět
PB

Petr Brok

20.10.2025 16:01 Reaguje na Jindřich Štěpánek
Odpad z čeho? Z hospodářských zvířat, která jsou pro lidskou výživu. Nebudou-li zvířata pro lidi, nebude ani odpad pro mazlíčky.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

19.10.2025 22:23
To vše dělá zisky a z nich se platí daně.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

20.10.2025 07:33
Tak toto je pěkná hloupost.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

19.10.2025 22:22 Reaguje na Richard Vacek
No jo, ale ti zvěrolékaři jsou móóóc drazí, platí vysoké daně a tím plní státní kasu.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

19.10.2025 06:45
Peter Stevenson a paní Šonková , tak jako většina lidí asi nechodí do obchodu kupovat pouze chleba a placky. Chtéjí mít různorodou stravu. Tedy i mléko , sýry, maso. No a pokud někomu vadí, že se na polích pěstuje i krmivo pro zvířata.....Vy pokrytci , to vám nevadí že se tam pěstuje i " žrádlo pro bioplynky". Pan politický poradce CIWF by se také mohl vzpamatovat. Bylo by asi na místě místo lží vysvětlit proč nejste schopni ze současné produkce a jejich přebytků nasytit ty dnes hladovějící. Takže nelžete tady co byste mohli když vlastně nic moc nemůžete.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

19.10.2025 07:33 Reaguje na Jarek Schindler
Tak. Bioplynky bičování půdy hnojivy, eroze...
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

19.10.2025 07:34 Reaguje na Jarek Schindler
A biopaliva a dřevo na štěpky a pelety ...
Odpovědět
ss

smějící se bestie

19.10.2025 07:37 Reaguje na Slavomil Vinkler
Předkové z toho musí rotovat v hrobech -
Švehla by na takové vzal bič.
!
Odpovědět
FP

FRANTIŠEK PTÁČNÍK

19.10.2025 09:12 Reaguje na smějící se bestie
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

19.10.2025 07:35 Reaguje na Jarek Schindler
A plochy OZE na orné půdě...
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

19.10.2025 09:22 Reaguje na Jarek Schindler
Ne vždy mohu Jarku říci, že s Vámi plně souhlasím, nicméně právě nastala ta chvíle.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

19.10.2025 15:22 Reaguje na Jakub Graňák
Můžeme to nazvat první vlaštovkou. Ta sice jaro nedělá ale je zas lepší než drátem do oka.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

19.10.2025 18:36 Reaguje na Jarek Schindler
Zatím se pouze bavíme, vlaštovkou bych to nazýval,kdyby se ve Vámi výše zmíněném něco změnilo k lepšímu:-)
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

19.10.2025 19:55 Reaguje na Jakub Graňák
Já měl na mysli ten váš nynější souhlas. Ten jsem pojmenoval tou vlaštovkou. Samozřejmě v reálu se nic nezmění. Nějaká menšina bude neustále vymýšlet jak to ostatním ztížit až k znechucení.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

20.10.2025 11:22 Reaguje na Jarek Schindler
Kdoví jestli mluvíme o menšině - měšťáků je hafo:-)
Odpovědět
ss

smějící se bestie

19.10.2025 09:40 Reaguje na Jarek Schindler
ONO BY SE TO DALO NAPSAT I
takto -
největší forma plýtvání potravinami je ten, že je spotřebovávají takový experti a pisálkové, že.
!
Odpovědět
FP

FRANTIŠEK PTÁČNÍK

22.10.2025 11:09 Reaguje na smějící se bestie
ANO
Odpovědět
Václav Hellebrand

Václav Hellebrand

19.10.2025 07:59
Při vší úctě k autorce tohoto článku a k jejímu právu na názor, jsem větší blábol dlouho nečetl.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

19.10.2025 08:32 Reaguje na Václav Hellebrand
A zřejmě, ani dlouho číst nebudeme.
Odpovědět
ig

19.10.2025 08:39 Reaguje na smějící se bestie
Kdepak, ty blbosti stále gradují. Věnujeme jim pozornost, reagujeme (=krmíme trolly), tak si budou vymýšlet stále extrémnější požadavky :D
Odpovědět
JF

Josef Folta

19.10.2025 08:53
Nechápu, proč bychom měli krmit miliardy lidí navíc. Ať se uživí sami. Je to jenom jejich problém, že nadělají spoustu dětí, které pak neuživí.
Odpovědět
Pe

Petr

19.10.2025 09:09
A to není zdaleka vše a rozhodně je potřeba začít u sebe. Miliony lidí hladovějí a členové mezinárodní organizace Compassion in World Farming si klidně popíjejí kávu, čaj a kakao, jedí si exotické ovoce a zeleninu, oblékají se do oblečení z bavlny, lnu, konopí, juty, a jezdí auty poháněnými technickými plodinami...
Odpovědět
FP

FRANTIŠEK PTÁČNÍK

19.10.2025 09:20
Já bych to viděl tak. Odstranit haly, překladiště a části fabrik a zoorat je. Pak moře fotovoltajek, ty v době nouze proudu nic nedávají. No a BIOPLYNKY, tak to je kráva největší, ta ekologická zátěž je ale obrovská, to investovat do jídla, tedy obilovin, to by bylo. A jako komunisté, intravilány obcí a zde je to pro obživu obyvatel. Třeba stavět na místech kde jsou ruiny fabrik, třeba Havlíčkův Brod. Plastimat, Zetor a kouknete na proti přes údolí a zde stojí nová Futaba na poli. Tak a nebo se můžeme pást, když nebude maso a mléko. Ušetříme na naftu a každý si pro sebe nasuší. To budou jatka jak se začne vybijet dobytek, koně zvířata v ZOO a co ještě?
Odpovědět
Vojtěch  Maruška

Vojtěch Maruška

19.10.2025 10:16
Chybí jeden velmi podstatný údaj , mám-li správné informace , pak jen v ČR až 40% obilí končí ve spalovnách , alias. bioplynkách . Nemluvě o kukuřici která je pro tento účel přímo pěstována . Konečně , co také s obilím , které je tak důkladně chemicky ošetřováno , že se nehodí ani pro zkrmení zvířat . Šárka
Odpovědět

Vítězslav Šorab

19.10.2025 14:58 Reaguje na Vojtěch Maruška
Tak to mate informace špatné.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

19.10.2025 22:26 Reaguje na Vítězslav Šorab
Právě včera jsm četl, že se u nás vypěstuje o 1/3 obilí více, než kolik potřebujeme k jídlu. A že zemědělci mají velké problémy ho vyvést.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

19.10.2025 22:27 Reaguje na Jaroslav Pokorný
-vyvézt-
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.10.2025 10:37
Odtrženost autorky od života je tragická, když odsuzuje chov zvířat pro
výživu lidí. Uvedu příklad písně Pavla Dobeše o havířském turistickém
pochodu, kde se zpívá, že bez špeku nejsou na šachtě výkony. To věděli
i fašisté, když dávali havířům větší příděly masa, než třeba ouřadům.
V mase, mléku a vejcích jsou živiny z rostlin koncentrovány a na tentýž
výdej kalorií při dřině stačí čtvrt kila masa nahradit tři kila chleba.
Dovedete si představit vegána s třemi kila chleba v žaludku při dřině
v dole a nebo v huti? Autorka asi nikoliv a myslí si, že všichni pouze
sedí v kancelářích a k udržování organismu stačí rohlík a okurka. Ti mudrlanti odtržení od skutečného života potřebují jako sůl začít makat
manuálně a ta paní stejně jako naše babičky ohánět se motykou na poli.
Tam by ji přešly ty hloupé nápady , které považuje za moudra.
Odpovědět

Jan Šimůnek

19.10.2025 11:16
Pochopitelně, nesmysly. Potravu jíme nejen kvůli kaloriím, ale kvůli řadě nutrientů, které rostlinná potrava obecně a obilí zvláště lidskému organismu nejsou s to dodat.
Autorka šveholí o bílkovinách, ale ve všech druzích obilí absentují pro člověka esenciální aminokyseliny, které vyrobí až bachorová mikroflóra přežvýkavců (nebo nějaké její analogy u jiných typů býložravců). Chybí tam pro člověka esenciální mastné kyseliny. Chybí tam železo, vápník a řada dalších nutrientů. Případně nejsou ve formě vstřebatelné lidským trávicím ústrojím (viz makrobiotici vyšších stupňů, v podstatě umírající na mnohočetné nutriční deficity).
Prostě se se musíme smířit s tím, že potraviny živočišného původu potřebujeme, dokonce asi ve větším množství než naši předkové, protože nám mj. pomáhají vyrovnávat se se stresy, s jakými si naši předkové nemuseli lámat hlavu.

Jediné obdivuhodné na tomto článku je míra neznalostí autorky.
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

19.10.2025 12:38 Reaguje na Jan Šimůnek
1*

Naprosto správně!

Tento článek je odstrašující ukázkou toho, že lidé, kteří nekonzumují maso, nemají určité nutrienty a proto píší z hladu!

Číst se to opravdu nedá a má to zhoršující se tendenci.

Jestli nás navenek zastupují takoví lidé, tak to je lepší tam nedelegovat nikoho, protože autorka článku je opravdu mimo realitu!
Odpovědět
PD

Pavel Daněk

21.10.2025 11:36 Reaguje na Jiří Kvítek
Bohužel, ale nedostatek určité složky potravy se vždy někde ukáže, viz úmrtí veganky, později frutariánky, v Asii. Nebyla již schopna sama posoudit svůj stav, nedostatek určitých látek se v organismu odrazí špatnou funkcí mozku a neschopností logického uvažování.
Odpovědět
pk

pepa knotek

19.10.2025 11:49
Autorka neví o výživě člověka zhola nic, naštěstí podobní pomatenci o výrobě potravin nerozhodují a snad to tak i zůstane, pokud obyvatelstvo nebude podobná individua někam volit.
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

19.10.2025 12:38 Reaguje na pepa knotek
1*
Odpovědět

Vítězslav Šorab

19.10.2025 15:04
Ne všechno obili je v potravinarske kvalitě a co s travnimi porosty,ktere jsou zakladem krmení přežvýkavců.Nevsude se daji pestovat naprimo potraviny vhodne k jídlu lidí, ale nejaky rozumnejsi kompromis by neuskodil a uprednostnovat bilozravce(skot, ovce, kozy) pred vsezravcemi(prasata, kureci).
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

19.10.2025 18:39 Reaguje na Vítězslav Šorab
Taky jsem se zamyslel nad tím, zda pí. Šonková hodlá krmnou pšenici zkrmovat lidem... Pokud ano, tak by měla jít příkladem:-)
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

20.10.2025 23:22 Reaguje na Jakub Graňák
No, podle toho, co splácala v tom článku, bych řekla, že pro paní Šonkovou bude ideálním druhem krmiva pastva.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

21.10.2025 07:46 Reaguje na Marcela Jezberová
I pasené ... potřebují sem tam trochu toho jádra:-)
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

21.10.2025 21:00 Reaguje na Jakub Graňák
No, pokud byste hladověl, tak sníte jakoukoliv pšenici. Ta "potravinářská" je jen naše rozežranost.
Odpovědět

Jan Šimůnek

19.10.2025 16:25
Vítězslav Šorab 19.10.2025 15:04
Problém je, že všežravci vám vyrostou rychleji a za méně peněz. A u koz a ovcí je ještě problém s "ekologickým" návratem šelem.
Odpovědět
FO

František Orság

19.10.2025 16:43
Ať se děje co se děje, tak to zrní přijde zvířatům. Jenom z těch užitkových je užitek.
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

19.10.2025 20:40
Má Evropa problém s hladem ? Nemá, takže mě tyto výpočty nechávají v klidu.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

20.10.2025 07:38
Kuchyňské zbytky byly vždy.Postarala se o ně domácí zvířata.Naše šelmičky domácí čekají co zbude,na větší porce prasátka .... kecy.
Odpovědět
MK

Michal Kratochvíl

20.10.2025 09:12
A my potřebujeme nasytit další dvě miliardy lidí na světě? A co až nasytíme tím krmným obilím ty dvě miliardy? Blahobyt přinese další a další miliardy lidí, to tahle planeta ještě snese? Možná to zní krutě a sobecky, protože my žijeme v té "lepší" části světa, ale tohle je přesně ten brzdící mechanismus, kdy dochází k alespoň částečné brzdě a regulaci lidstva na planetě.
Odpovědět
Plha z Kojčic

Plha z Kojčic

20.10.2025 10:26
A co brambor. Brambor vám není líto ? Víte kolik jich ročně skončí v lihovarech ? Je jich tolik, že by se z toho jednomu zamotala palice !
Odpovědět

Radek Čuda

20.10.2025 12:37
" ... každoročně se promrhá 766 milionů tun obilí tím, že se zkrmí zvířatům ve velkochovech."

Myslím, že už tato první věta článku stačí na to, aby bylo zřejmé, že autorce zkrátka a dobře ... no, mrhá sice ne, ale je to hodně blízko.

A jen tak na okraj ... kdyby se to obilí zkrmilo zvířatům v malochovech, tak už by se nepromrhalo?

Tady fakt někdy publikuje materiál ...
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

20.10.2025 23:23 Reaguje na Radek Čuda
1*
Odpovědět
PB

Petr Brok

20.10.2025 16:10
Ne každá půda je vhodná pro vypěstování potravinářské pšenice, či sladového ječmene. Ne každá pastvina je vhodná pro pěstování zeleniny. Ano ve velkochovech se krmí jen obilím. V malochovech a "doma" se krmí i mnohé, co zbyde ze zeleniny, brambor, ovoce, topinambur atd. Při zrušení velkochovů by nápor na malochovy nebyl zvádnutelným. Zřejmě to míří k úplnému zákazu potravin živočišného původu v EU. Pak by nastala masová turistika za masem, která by přinesla nové velké problémy.
Odpovědět
AM

Anežka M

21.10.2025 13:32 Reaguje na Petr Brok
1*

co dodat.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

22.10.2025 12:10 Reaguje na Petr Brok
Ano ve velkochovech se krmí jen obilím. .............
No, to snad myslíte jen jako nadsázku?!
Odpovědět
PB

Petr Brok

22.10.2025 13:18 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Krmná směs pro prasata a drůbež obsahuje převážně obiloviny, trochu extrahovaného sojového nebo řepkového šrotu a minerální a vitamínové doplňky.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

22.10.2025 19:17 Reaguje na Petr Brok
Jo, vy jste myslel prasata a drůbež. Já skot.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

20.10.2025 19:57
Za plýtvání č.1. považuji pěstování biomasy pro bioploynky.
Za plýtvání č.2. považuji přeplněné regály v supermarketech ze kterých
končí potraviny v bioplynkách a kafilériích.
Za plýtvání č.3. považuji zákaz zkrmení jídelních zbytků hospodářskými
zvířaty
Za plýtvání č.4. považuji nekvalitní potraviny, které končí jako odpad
Za plýtvání č.5. považuji živit armádu darmožroutů, kteří plácají ty
EKOnesmysly!
Odpovědět
PD

Pavel Daněk

21.10.2025 06:37
S názorem souhlasím jen částečně, proč živit lidi v zemích, kde mohou hospodařit sami, ale zjistili, že se jim vyplatí stát s nataženou rukou a brečet. A pokud nic nedostanou, popadnou zbraně a jdou si to ukrást do sousední země, kde jsou chytřejší a snaží se hospodařit sami.
Odpovědět
LP

Libor Petr

21.10.2025 23:00
2 miliardy lidí na víc? To jako zakázat šprcky, jak to chtělí náboženští radikálové?
Není planeta přelidněná i tak?
Odpovědět
LP

Libor Petr

21.10.2025 23:02
2 miliardy lidí na víc? To jako zakázat šprcky, jak to chtělí náboženští radikálové?
Není planeta přelidněná i tak?
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

22.10.2025 19:15
A tohle jste viděli?

https://www.ceskatelevize.cz/porady/14928010364-rok-2050-pujde-to-i-bez-masa/
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist