https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nemecka-vlada-schvalila-narodni-vodikovou-strategii
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Německá vláda schválila národní vodíkovou strategii

11.6.2020 11:27 | BERLÍN (ČTK)
Molekuly vodíku.
Molekuly vodíku.
Licence | Volné dílo (public domain)
Německá vláda schválila národní vodíkovou strategii. Berlín chce takzvaně dekarbonizovat svou ekonomiku a postupně snížit emise uhlíku. Vodíková strategie v tom má zemi pomoct po odstavení uhelných a jaderných elektráren. Kabinet navrhuje do roku 2030 vybudovat zařízení na výrobu "zeleného" vodíku elektrolýzou o výkonu 5000 megawattů a do roku 2040 jejich výkon zdvojnásobit. Ministr hospodářství Peter Altmaier řekl, že Německo bude v oboru vodíkových technologií lídrem, jako to bylo před 20 lety v sektoru obnovitelných zdrojů.
 

Německé vládní strany minulý týden schválily nový balík opatření za 130 miliard eur (téměř 3,5 bilionu Kč) na podporu ekonomiky zasažené pandemií. Balík zahrnoval i devět miliard eur pro vybudování zařízení na výrobu "zeleného" uhlíku, z toho dvě miliardy jsou určeny pro mezinárodní partnerství.

Rozšířením tohoto alternativního paliva chce Německo využít svou větrnou a solární energetiku k nahrazení energetiky fosilní a jaderné. Vodík má v plánu uplatnit při vytápění a v dopravním sektoru, zejména při pozemní přepravě velkých nákladů a v letectví. Tak chce nakonec nahradit ropu a zemní plyn.

Německo každý rok spotřebuje v energetickém, ocelářském či chemickém průmyslu 55 terawatthodin (TWh) "nezeleného" vodíku, který s sebou nese vysoké emise uhlíku.

Zelené vodíkové produkty obsahují vodík získaný elektrolýzou za pomoci obnovitelných zdrojů, syntetický metan a doplňkově i biometan. Zmíněné produkty zatím nejsou konkurenceschopné kvůli vysokým nákladům, velkým ztrátám energie při jejich výrobě a legislativním překážkám. Cílem strategie je pomoci náklady snížit a legislativní překážky odstranit.

Německý ministr hospodářství Altmaier uvedl, že vodíková ekonomika se může stát hlavní položkou exportu. Ministr dopravy Andreas Scheuer má pak za to, že vodíková doprava je příležitostí pro německé automobilky a zabezpečí pracovní místa.

První mezinárodní iniciativa se rozvíjí s Marokem a týká se zapojení solární energie při produkci vodíku. Ministerstvo školství a výzkumu je připraveno do roku 2023 do nové strategie investovat dalších 310 milionů eur (8,3 miliardy Kč).


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (7)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

11.6.2020 13:28
Tak jsem zvědav s čím národ top technické inteligence 20 století v Evropě i na světě přijde.
Pointa je jasná - zbavit se závislosti na ruském plynu, který slouží jako energie do elektráren , které se ve stovkách ks musí budovat na vyvážení distribuční sítě v důsledku expanze nestabilních OZE.

Nevěřím tomu, to by musel přijít silný technologický průlom a žádný z posledních odborných článků z oblasti vodíkového hospodářství tomu nenasvědčuje.
(ledaže by zase něco vymyslili Rusové :-) )
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.6.2020 18:05 Reaguje na Miroslav Vinkler
Co naposled vymysleli Rusové?
Bombu Satan, která spálí oblast velkou jak celá Francie. Supersonickou ponorku, která doveze jadernou nálož k jakémukoliv přístavu světa a zničí ho. Rakety se středním doletem s více jadernými rotujícími hlavicemi, které nezachytí protivzdušná obrana. Nadzvukový bojovník vyzbrojený čtyřmi nukleárními útočnými raketami atd. atd. atd. atd. atd.
A co teda vymyslí s tím vodíkem? Bude to zase jenom na ničení a zabíjení lidí?
Odpovědět

Viktor Šedivý

12.6.2020 08:02 Reaguje na Miroslav Vinkler
To je ono - top 20. století. Jenže ve století jedenadvacátém už převážně jen prožírají bývalou slávu.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

11.6.2020 14:30
"Cílem strategie je pomoci náklady snížit a legislativní překážky odstranit". On ten "zelený vodík" nemá ani tak překážky legislativní, jako hlavně fysikální, a na ta je každá strategie krátká; fysikální zákony prostě platí, bez ohledu na vládní usnesení a hlasování sněmoven.
Odpovědět

Jan Šimůnek

11.6.2020 17:26 Reaguje na Jiří Daneš
Zpátečníku!
Samozřejmě, že když se sněmovna, vedená pokrokovými ekologickými aktivisty, usnese, tak ty zákony platit přestanou. Sovětští polárníci také přece rozdojili kozla.
Odpovědět

Jan Šimůnek

11.6.2020 17:24
Obávám se převelice, že soudruzi ze Spolkové republiky Německo dělají chybu.

Jen tak namátkou: Ty legislativní překážky tam nejsou proto, že by chtěli "čmoudící naftoví rumplováci" škodit pokrokovému vodíkovému hospodářství, ale proto, že je to strašlivě nebezpečný plyn, vybuchující ve směsi se vzduchem v poměru od cca 1 procenta do cca 99 procent. Proto úroveň bezpečnosti prostě musí být vysoká, jinak bude spousta mrtvých. Mě kdysi za časů "pyrotechnického mládí" bouchlo pod rukama pár ml vodíku s trochou vzduchu a plechová nálevka, pod kterou jsem ten vodík jímal, vystřelila nějakých 10 m vysoko, naštěstí nikdo a nic nebylo v cestě.
A vodík (vyráběný elektrolýzou nebo podobně) pochopitelně není zdroj energie, ale jen její úložiště, ovšem velmi neefektivní a s mnoha zásadními nevýhodami (jiná situace by byla, kdybychom vodík někde těžili, jako třeba naftu nebo uhlí), jenže to bychom pro něj museli lítat na Jupiter nebo ještě dál.

A od takovýchto nesmyslů už v počátečních úvahách se z toho celého záměru stává nesmysl naprosto totální.
Odpovědět
ig

11.6.2020 21:54
Kancelář pro uvádění románových příběhů na pravou míru sděluje:

"vodíková doprava je příležitostí pro německé automobilky" = zase se automobilkám něco nařídí nebo zakáže a auta budou zase dražší a horší.

"vodíková doprava zabezpečí pracovní místa" = s vodíkem je všechno složitější a pracnější, tak bude potřeba víc lidí, kteří budou chybět jinde.

"Berlín chce snížit emise uhlíku" = Berlín kecá, protože kdyby chtěl, nerušil by jaderné elektrárny a nestavěl místo nich Nord Stream 2.

"Německo každý rok spotřebuje ... "nezeleného" vodíku, který s sebou nese vysoké emise uhlíku" = vyrábět vodík ze zemního plynu je mnohem levnější než jakoukoliv jinou technologií.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist