Obhájci vleků na Ovčárně tvrdí, že lyžování přírodě v Jeseníkách neškodí
EkoList: Ve své tiskové zprávě uvádíte několik věcí, které jsou v přímém rozporu s tím, co tvrdí ministr životního prostředí Miloš Kužvart (ČSSD). Říkáte například, že po uzavření vleků "A" a "C" zůstanou v provozu pouze dětské a střední vleky. Vlek "S+S", kterému MŽP výjimku prodloužilo, také patří do této kategorie?
Marek Mohyla: Vlek "S+S" je v pěkném, prudkém svahu, ale je to vlek pouze střední velikosti.
EkoList: Střední velikost znamená co? Jak dlouhá je sjezdovka u vleku "S+S"?
Asi dvě stě metrů.
EkoList: Tvrdíte, že podle bruntálského úřadu práce přijde o práci 2 200 lidí. Ministr Kužvart mluví o dvaceti. Jak si vysvětlujete tento rozpor?
Pan Kužvart mluví přímo o obsluze těchto dvou vleků. Pak to může být opravdu pouze dvacet lidí. Na Ovčárně je šest vleků - tři krátké a tři dlouhé. Pan Kužvart plánuje dva dlouhé zastavit a ten třetí dlouhý povolit pouze pod podmínkou, že se zkrátí o 200 metrů. Tím pádem v areálu zůstanou pouze vleky střední a dětské. Kvůli tomu nestojí za to pomalu ani místním lidem, aby na Ovčárnu jeli. A už vůbec ne, aby tam někdo jel na dovolenou. A lidé tak přestanou jezdit i do okolních, níže položených středisek. Odtud totiž vždycky, když bylo málo sněhu (v těchto níže položených areálech se lyžuje zhruba tři až čtyři týdny v roce), mohli vyjet nahoru na Ovčárnu. Takže lidé pojedou na dovolenou do Krkonoš, nebo si rok počkají, našetří, a pojedou třeba do Alp. Z tohoto pohledu opravdu na dvou vlecích leží osud regionu Bruntálsko, protože právě tyto dva vleky jsou to nejatraktivnější v oblasti. A představte si Bruntálsko, které je opravdu chudým krajem s více než 14 % nezaměstnaností. Zdejší lidé se začali orientovat na turistiku, došlo k takovému pěknému spojení s přírodou. Byla nastartována skvělá spolupráce s ochranáři, o čemž svědčí i to, že kontrola MŽP po letošní sezóně například u vleku "A" nezjistila žádné nové poškození. U vleku "C" zjistila poškození na deseti malých ploškách do půl metru čtverečního.
EkoList: Ministerstvo ale tvrdí, že provozovatelé vleků porušili dohodnutá pravidla...
Provozovatelé vleků nikdy nevyjeli s rolbami bez povolení Správy CHKO Jeseníky. Její pracovníci tam povolují vše. Oni rozhodují, jestli vleky pojedou, nebo ne. Když si navíc vezmete, že mezi nimi a provozovateli nepanuje právě přátelský vztah, těžko si představit, že by vleky pouštěli, když není dostatek sněhu. Praxe minulých let byla taková, že vlek jel pouze, bylo-li sněhu dost. To, co dneska MŽP tvrdí, zkrátka není pravda. A uvědomme si, proč to pan Kužvart tvrdí.
EkoList: Co tím máte na mysli?
Za chvíli skončí volební období a pan Kužvart by se jistě rád prezentoval tak, že někde zachránil kus cenné přírody, kde docházelo k její "obrovské devastaci". Jenomže se, myslím, trochu přepočítal. Místní obyvatele hodně nazlobil, jelikož oni podnikali v turismu, dbali na to, aby k žádnému poškozování nedocházelo. To se povedlo a dnes jsou na veřejnosti očerňováni, že devastují přírodu.
EkoList: Ovčárna ale není přece jediný lyžařský areál v Jeseníkách. Co třeba Červenohorské sedlo?
To je jiná spádová oblast Jeseníků. Pokud jede někdo lyžovat na tuto stranu Jeseníků, tak se tam i ubytuje. To není alternativa pro lidi z Bruntálska.
Ještě bych chtěl říct jednu věc. To není spor ochrana přírody versus lyžování. Tam prostě k poškozování přírody nedochází.
EkoList: Čili myslíte, že je to jen politická kauza?
Já nevím, co to je, ale určitě to není jen spor příroda versus lyžování.
reklama