https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/na-prazskych-sbernych-dvorech-konci-stale-vice-nebezpecnych-tiskovych-kazet-z-ciny-2
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Na pražských sběrných dvorech končí stále více nebezpečných tiskových kazet z Číny

7.3.2025 05:47 | PRAHA (Ekolist.cz)
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek.
Asociace renovátorů tonerů z.s. ve spolupráci s Magistrátem Hlavního města Prahy v rámci projektu Šetřipřírodu.cz sbírá na vybraných pražských sběrných dvorech použité tonerové a inkoustové tiskové kazety pro jejich následné ekologické zpracování renovátory. Stále větší podíl kazet nelze nijak zpracovat a zamořují životní prostředí.
 
Zatímco v roce 2023 byl podíl jednorázových tiskových kazet 82 %, v roce 2024 stoupl na 85 %. Jednorázové kazety, typicky původem z Číny, technologicky neumožňují renovaci (opětovné použití ke stejnému účelu) ani recyklaci (materiálové využití). Celých 84 % z použitých tiskových kazet tak bylo zlikvidováno. Dle řady nezávislých výzkumu plasty v těchto kazetách velmi často obsahují zakázané zpomalovače hoření obsahující perzistentní organické znečišťující látky (POPs), které se při jejich spalování uvolňují do ovzduší a následně shromažďují v organismech i v zemských a vodních ekosystémech.

Vincent van Dijk, generální tajemník asociace ETIRA k těmto čínským kazetám dříve uvedl: „V případě DekaBDE se nejedná o jednotlivé případy, ale o systémový problém asijských kompatibilních kazet obsahujících extrémně vysoké koncentrace nebezpečných látek. Mnoho asijských výrobců dokonce tvrdí, že jejich kazety jsou kompatibilní s nařízeními REACH a RoHS, ale samozřejmě nejsou.“

Výskyt zpomalovačů hoření uvolňovaný z těchto asijských kompatibilních tiskových kazet dokládá i předkládací zpráva pro Parlament České republiky, signovaným v Praze dne 12. února 2018 předsedou vlády České republiky, kde se mimo další uvádí: „Komerční směs dekabromdifenyletheru (c-dekaBDE, kongener BDE-209) patří mezi tzv. bromované zpomalovače/zhášeče hoření a jeho přítomnost ve výrobcích zabraňuje rozhoření ohně v jeho počátku. Je v životním prostředí široce detekována, vysoké koncentrace byly nalezeny v řadě organismů především u ptáků a u vyder a lišek žijících v okolí měst. Koncentrace u řady žab, ryb a ptáků dokonce překračovaly hodnoty, od kterých jsou prokazatelné vývojové, neurotoxické a endokrinní účinky. Používané výrobky obsahující dekaBDE a odpad obsahující/kontaminovaný dekaBDE jsou současným hlavním zdrojem těchto látek v ČR.“

Předpokládá se, že dlouhodobé působení těchto látek vede k poškození schopnosti reprodukce, poškození nervového systému, poškození imunitního systému, ke změnám v činnosti štítné žlázy. Trvalé vystavení kontaktu během nitroděložního vývoje může vést k narušení vývoje mozku a kostry. Obrovsky varující je výzkum týmu profesorky Jany Hajšlové z VŠCHT, který prokázal bromované zpomalovače v mateřském mléce všech testovaných matek na Olomoucku.

Pouze 16 % vysbíraných tiskových kazet bylo originálních nebo dříve renovovaných originálních kazet, které umožňují renovaci. Tyto kazety byly předány specializovaným firmám, které zajistí jejich renovaci a kazety tak dostanou druhý život, předejdou vzniku odpadu, ušetří významné množství emisí skleníkových plynů a dojde k úspoře primárních přírodních zdrojů.

Stále narůstající podíl jednorázových čínských kazet neustále zvyšuje náklady na likvidaci vysbíraného materiálu a neumožňuje rozšiřování sběru, obrovské množství kazet, z nichž část by byla znovu využitelná tak končí ve směsném odpadu.


reklama

Pavel Hrdlička
Autor je pracovník Asociace renovátorů tonerů, z.s.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (30)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

7.3.2025 06:56
intelektuální explozi kapesních mozků je skoro zbytečné komentovat. Co jim nenapíšete na vrata, to neví.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

7.3.2025 07:21
Zase plno zbytečných keců o ničem. Jedná se o střet zájmů členů nějakého zájmového spolku, který nedokáže renovovat vysbírané čínské kazety a jejich nucenou likvidací, tím přichází o svůj kšeft.
Ty kazety snad nepadají z nebe? Někdo konkrétní, je do EU i k nám snad dováží a přes obchodní síť je distribuuje. Pokud jsou ty kritizované čínské kazety opravdu tak moc závadné, ať se autor místo psaní článku pro veřejnost, obrátí na kompetentní úřad a doloží mu svá moudra!
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

7.3.2025 07:32 Reaguje na Tonda Selektoda
to, že tonery jsou nebezpečným odpadem je dávno známé... to, že jsou schopní je vyhazovat kamkoliv je známé a nejde jen o Firmy...
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

7.3.2025 08:10 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Pokud se jedná o nebezpečný odpad, ten patří na skládku nebezpečného odpadu, nebo do spalovny nebezpečného (nikoliv komunálního) odpadu. Odpad může jeho původce předat pouze osobě oprávněné k nakládání odpadem, nikoliv kdejakému „renovátorovi“.
Odpovědět
PH

Pavel Hrdlička

8.3.2025 07:16 Reaguje na Tonda Selektoda
Dobrý den, není to pravda. METODICKÉ SDĚLENÍ odboru odpadů Ministerstva životního prostředí k nakládání s použitými tonerovými kazetami podle zákona č. 542/2020 Sb., výrobcích s ukončenou životností ze 17. února 2021 stanový, že použitou tonerovou kazetu je možné a účelné odevzdat Na subjekty, které provádí plnění tiskařských tonerů, pokud nejsou zároveň samy jejich výrobci.
Odpovědět

Radek Čuda

7.3.2025 11:43 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Tady je ale řeč o tom, že byly odevzdány do sběrných dvorů ... a nic lepšího s nimi uživatel udělat jaksi nemůže.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

7.3.2025 16:59 Reaguje na Radek Čuda
Přesně tak! Pokud občan odloží nepotřebnou věc do popelnice, do kontejneru na odpad, nebo ji odevzdá ve sběrném dvoře, z nepotřebné věci se stává komunální odpad. Ze zákona, původcem komunálního odpadu je obec, která je povinna zajistit další využití, nebo likvidaci odpadu. Obec je oprávněna odpad předat k využití, nebo k likvidaci pouze osobě oprávněné k nakládání s odpady. Tedy nikoli nějakému spolku, který do odpadu (kazety) nasype prášek, nebo naleje inkoust, a odpad (doplněnou kazetu) si se ziskem znovu prodá na trhu, jako zboží!
Odpovědět
PH

Pavel Hrdlička

8.3.2025 07:26 Reaguje na Tonda Selektoda
Dobrý den, mýlíte se. Použitou tonerovou kazetu je možné a účelné odevzdat subjektu, které provádí plnění tiskařských tonerů, pokud nejsou zároveň samy jejich výrobci. Odebírání použitých tonerových kazet, které se nestaly odpadem je možné pouze tehdy, pokud subjekt, provádějící tento odběr, přímo sám zajistí jejich tzv. renovaci.
Odpovědět
PH

Pavel Hrdlička

8.3.2025 07:27 Reaguje na Radek Čuda
Může předejít vzniku odpadu, spotřebě primárních přírodních surovin a emisi skleníkových plynů tím, že si zakoupí již renovovanou tiskovou kazetu, nikoliv nově vyrobenou tiskovou kazetu.
Odpovědět

Viktor Šedivý

8.3.2025 22:09 Reaguje na Pavel Hrdlička
Kdo má rád svou tiskárnu, "úsporám" tohoto typu se raději vyhne. Jsou to drahé úspory.
Odpovědět
PH

Pavel Hrdlička

9.3.2025 15:34 Reaguje na Viktor Šedivý
Dobrý den, proč myslíte? Renovovaná kazeta uvedená do stavu, kdy funkčně odpovídá nově vyrobené originální kazetě. Tedy u tonerových kazet se kazeta kompletně rozebere, vyčistí, vymění se typicky optický válec, stěrky, u některých i část převodového ústrojí a kazeta se složí, naplní, otestuje. Kvalita je zcela srovnatelná s originální kazetou. Mimochodem mnozí originální výrobci to dělají shodně, jen kazetu pak označují jako nově vyrobenou. Jednorázové kazety jsou oproti tomu vyráběny univerzálně jako náhražka širokého spektra typů, běžně se napékají na jednotce a sypou od odpadní nádobky.
U inkoustových kazet se typicky renovují tiskové kazety s integrovanou tiskovou hlavou. I když se kazety důkladně měří před renovací a po renovaci, skutečně je zhruba každá třístá vadná. Ale vzhledem k tomu, že tisková hlava je součástí kazety, opět nemůže dojít k nadměrnému opotřebení tiskárny.
Odpovědět

Radek Čuda

10.3.2025 16:04 Reaguje na Pavel Hrdlička
A nebo nemusí tisknout vůbec a může psát ekoinkoustem.

Jenže o tom tu řeč není, reagoval jsem na "vyhazování kamkoli" o kterém psal pan Řezáč, když skutečnost je taková, že odevzdání do sběrného dvora je ten nejzodpovědnější způsob, jak se uvedeného zbavit.
Odpovědět
PH

Pavel Hrdlička

11.3.2025 09:32 Reaguje na Radek Čuda
Dobrý den, to je úplný alibismus. Se sběrného dvora se to stejně odveze na skládku, případně se naředí s jiným druhem odpadů a v určité míře využije alespoň energeticky, s okamžitým uvolněním polybromovaných zpomalovačů hoření do ovzduší. Ale po výbuchu spalovny v Ostravě to spalovny přijímají velmi omezeně. Dopad do životního prostředí je shodný.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

11.3.2025 10:33 Reaguje na Pavel Hrdlička
Kdybyste viděl nějakou spalovnu, asi byste v diskusi nelhal o okamžitém uvolnění polybromovaných zpomalovačů hoření do ovzduší. Spalovna není skládka odpadků, která občas zahoří a kouř se pak line krajinou.
Zkuste se přihlásit k exkurzi do některé spalovny a podívat se, jak se odpad skutečně spaluje, jak se z něj vyrábí teplo a elektřina, a jak se vzniklé spaliny v několika stupních čistí, aby splňovaly zákonem předepsané emisní limity znečištění ovzduší, než jsou vypuštěny komínem.
A co se týče Vámi uvedeného výbuchu v Ostravě, tam není spalovna komunálního odpadu, ale odpadu nebezpečného, což je úplně jiná liga...
Odpovědět
PH

Pavel Hrdlička

8.3.2025 07:21 Reaguje na Tonda Selektoda
Dobrý den, slovo neumí je silně zavádějící. Ono to prostě nejde. Jednorázové tonery jsou vyrobeny skutečně jednorázově a jejich konstrukce neumožňuje renovaci. Tento konstrukční rozdíl představuje pro čínské výrobce zásadní úsporu výrobních nákladů - prostě to "natvrdo" slisují, zatímco originální tonery musí být kompletně demontovatelné, jednotlivé díly jsou spojeny typicky vruty, uchycení kluzných částí je v pouzdrech. Jednorázové tonery nic takového nemají.
Odpovědět
PH

Pavel Hrdlička

8.3.2025 07:35 Reaguje na Tonda Selektoda
Nová legislativa se připravuje mnoho let, prvním výsledkem je Zákon č. 387/2024 Sb. Zákon o obecné bezpečnosti výrobků a o změně některých souvisejících zákonů, ačkoliv sám jsme velmi skeptický k reálné vymahatelnost. Čínské kazety obvykle porušují již stávající legislativu, ale v ČR prostě není dostatečná kapacita dozorových orgánů.
Odpovědět
HH

Honza Honza

7.3.2025 10:00
Celý problém souvisí s celkovým nesmyslným trendem společnosti- ke stále složitějším výrobkům, údajně sofistikovanějším s lepší funkcí, ve skutečnosti plných šidítek, aby výrobek vydržel záruční lhůtu a pak se musel zlikvidovat, přitom nikoho nezajímá, jak se ekologicky zlikviduje.
Je to vlastně příčina Green Dealu: povinné předražené výrobky s krátkou dobou užití = ideál pro obohacení firem (a zisk z dané pro stát)

Dřív se zabalil salám do kusu papíru, byly kotle na uhlí bez elektriky na 100 let, teď stačí, že odejde čidlo a je s celým kotlem konec.
TČ stojí 400 tis, přitom by stačilo po 15 letech vyměnit kompresor za 50 tis-kdyby ale byl! Kdyby to někdo uměl!
Oprava přístroje se nevyplatí, přitom i v TV stačí vyměnit celou řídící desku a obrazovka zůstane. Výrobky by ale musely být taky z výroby na tuto jednoduchou výměnu připraveny. Elektroauta s vyměnitelnou baterií, baterie rozebíratelná na články a vyměnit jen některé, atd.

Když se o dělat nebude, vyčerpáme suroviny, jejich těžba bude stále náročnější a dražší a celý svět zaplavíme jedy, nejhorší jsou plasty, ty jsou už v každé naší buňce, asi budeme čekat až buňky všech organizmů budou odumírat, všechny propadnou rakovině a pak budeme bádat nad tím jak je plastický sáček výhodnější než kus papíru, levnější, jeho výroba energeticky méně náročnější než papír.

Měl jsem kdysi tiskárnu s páskem, který jsem vždy natřel inkoustem a bylo to, tisklo to dál. Jsou i tiskárny na doplnění inkoustu.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

7.3.2025 14:25
Originální toner? Výrobci tiskáren mají cenovou politiku takovou, aby se napakovali na spotřebním materiálu. Jejich snaha jde do takových (nezákonných) absurdit, že na tonery umisťují čipy, které znemožňují použití originálního toneru koupeného Americe v tiskárně koupené v EU. A nic se s tím nedělá. A originální kazety nejdou obvykle ani znovu naplnit, tak co to tady uvádí lobista za nesmysly.
Naštěstí tu máme čínskou alternativu. Kazety které jsou opakovaně plnitelné, čínský prášek do tunerů a i čínské čipy, které fungují stejně jako ty originální.
Odpovědět
PH

Pavel Hrdlička

8.3.2025 07:32 Reaguje na Richard Vacek
Pro zajímavost - doporučuji si někdy zjistit, co obsahuje onen čínský prášek a jaké emise pak během tisku vdechujete.
Současně máte na trhu alternativu kvalitních renovovaných tiskových kazet, které tím, že jsou vyráběny v zemích EU musí splňovat velmi přísnou legislativu EU.
Stejnou legislativu teoreticky musí splňovat i ony čínské tonery, ale dozorové orgány prostě neumí kontrolovat dovážené produkty bez označení výrobce, takže se soustředí pouze na pár zbývajících evropských výrobců.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

8.3.2025 21:43 Reaguje na Pavel Hrdlička
No dobře, jedná se tedy o výrobek pro jednorázové použití. Po jeho užití nelze jeho funkci obnovit.
Vhozením do popelnice, nebo předáním ve sběrném dvoře, se z něj stává komunální odpad.
Odpad pak může být předán buď k materiálové recyklaci, nebo k energetickému využití, nebo se má uložit na skládce. Navíc platilo, že pokud se nepotřebná věc, jednou stala odpadem, nebylo již možné, ji znovu aktivovat, nebo ji po úpravě (opravě), třeba i znovu prodat pro původní způsob použití.
Co se týče té zmíněné metodiky. Je to jen obezlička – účelový výklad, k obejití zákona. Jasně, pokud majitel té kazety, tuto místo vyhození do popelnice, nebo odevzdání ve sběrném dvoře, kazetu předá podnikateli „renovátorovi“, kazeta se vlastně odpadem vůbec nestane – jen změní svého majitele.
Jestli však má takový renovátor odbornou znalost o nebezpečnosti té kazety, nebo o škodlivosti jejích komponent pro lidské zdraví, má se se svou znalostí obrátit na příslušnou inspekci a nevymlouvat se v diskusi na kapacitní možnosti inspekce. Od toho si snad ze svých daní, tyto inspekční orgány platíme, aby konaly?
Odpovědět
PH

Pavel Hrdlička

9.3.2025 15:39 Reaguje na Tonda Selektoda
Je to metodický pokyn Ministerstva životního prostředí.
Od toho si snad ze svých daní, tyto inspekční orgány platíme, aby konaly? Kéž by to tak opravdu bylo...
Odpovědět
RV

Richard Vacek

9.3.2025 06:46 Reaguje na Pavel Hrdlička
Předpokládám, že ten jedovatý čínský prášek vdechují hlavně v Číně. Když se podívám na dobu dožití, tak ta Čína nás i přes ty jedy brzy dostihne:
https://data.worldbank.org/indicator/SP.DYN.LE00.IN?end=2022&locations=CN-CZ&start=1960&view=chart
Odpovědět
PH

Pavel Hrdlička

9.3.2025 15:37 Reaguje na Richard Vacek
Dobrý den, netuším, čím tisknou v Číně. Ale existuje obrovské množství studií emisí vznikajících při tisku. Např. https://www.spravnytoner.cz/wp-content/uploads/Emission-_Tests_of_Clone_Toner.pdf
Fraunhofer Institute for Environmental, Safety, and Energy Technology UMSICHT.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

10.3.2025 19:34 Reaguje na Pavel Hrdlička
Emise vznikající při tisku ale nemusí mít vůbec žádný měřitelný vztah na zdravotní stav osob. Dokonce se můžeme dostat i do takových absurdit, že čínský toner smrdí, takže obsluha otevře okno a tím je ve zdravějším prostředí, než obsluha "nezávadnějšího" toneru, která nic necítí a proto vdechuje víc jedů.
Odpovědět
PH

Pavel Hrdlička

11.3.2025 09:35 Reaguje na Richard Vacek
Dobrý den, to je úplně stejné, jako tvrzení, že emise vznikající při spalování olovnatého benzínu Special ve Škodě 120 nepředstavují žádná zdravotní rizika :)
Odpovědět
RP

Radim Polášek

10.3.2025 09:01
Problém je daný nesmyslnou či vyděračskou obchodní politikou výrobců tiskáren, kteří tiskové kazety a další spotřební materiál neúměrně zdražují.
A pak se diví, že se objevují výrobci alternativ, kteří dokážou z těch kazet ve stejné kvalitě potisknout papír dvakrát, čtyřikrát levněji, protože je to prostě technicky snadno a se ziskem vyrobitelné a dosažitelné.
Bláboly o škodlivosti čínských kazet jsou nesmysl, ty výrobky se k nám nepašují načerno, ale dovážejí oficiálně a prodávají je oficiální prodejci, kteří zisk z toho přiznávají a daní.
Pro státní instituce není žádný problém toto zboží prověřit a prodej závadných tiskových kazet zakázat a prodejce a dovozce případně pokutovat.
Odpovědět
PH

Pavel Hrdlička

11.3.2025 09:38 Reaguje na Radim Polášek
Dobrý den, bohužel se mýlíte. Výrobky často nesplňují Reach, RoHS, namají označené typy plastů, obsahují DecaBDE, nemají na těle uvedeného výrobce. Ono si stačí vzít jakýkoliv laciný alternativní toner do ruky a sám uvidíte, že to tak je.
A ano, pro ČIŽP je to obrovský problém.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

11.3.2025 10:54 Reaguje na Pavel Hrdlička
V tom případě, tyto výrobky nesplňují podmínky pro jejich uvádění na trh v EU. Naproti tomu, prodejce, distributor, možná i výrobce těchto výrobků, jsou známi. Proč to tedy řešíte na Ekolistu? Jde snad o Váš střet zájmu, kdy používání levnějších jednorázových tiskových kazet omezuje Váš kšeft z jejich renovací?
Odpovědět
RP

Radim Polášek

12.3.2025 22:31 Reaguje na Tonda Selektoda
Přesně tak. Jestli ty kazety nesplňují podmínky pro uvádění na trh EU, tak jsou tady kontrolní orgány, které jsou povinny kazety otestovat, závady zjistit, zajistiti nápravu vykoupením a likvidací závadného zboží distributorem, případně potrestání distributora.
Odpovědět
PH

Pavel Hrdlička

16.3.2025 08:03 Reaguje na Radim Polášek
Dobrý den, kdyby to bylo tak, jak píšete, tyto výrobky by na trhu být nemohli. Bohužel takto systém uvádění výrobků na trh nefunguje.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist