https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/osn-shromazduje-penize-s-cilem-odvratit-ekologickou-katastrofu-u-jemenu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

OSN shromažďuje peníze s cílem odvrátit ekologickou katastrofu u Jemenu

16.6.2022 01:41 (ČTK)
Foto | Joaquim Procopio / Flickr.com
OSN začala organizovat skupinové financování, které má pomoci odčerpat přes milion barelů ropy z rozpadajícího se tankeru u jemenských břehů. Šestačtyřicet let stará loď FSO Safer se může podle OSN kdykoli rozlomit nebo explodovat, což by způsobilo mimořádnou ekologickou katastrofu.
 

O jejím špatném stavu se ví dlouho a k přečerpání ropy je zapotřebí nejméně 80 milionů dolarů (1,9 miliardy korun), dárcovské státy přislíbily zhruba tři čtvrtiny potřebné sumy, tento týden slíbila deset milionů Saúdská Arábie. OSN se snaží chybějící peníze získat jinou cestou.

Odčerpání ropy se kvůli nedostatku financí odkládá, napsal zpravodajský server BBC.

"Snažíme získat potřebných 80 milionů dolarů do konce tohoto měsíce. Dá se to zvládnout, ale je třeba se o to snažit. Proto vyzýváme veřejnost, aby nám pomohla k této sumě dospět," sdělil humanitární koordinátor OSN pro Jemen David Gressly. Prohlásil, že skupinovým financováním chce OSN získat do konce června pět milionů dolarů, takže by se mohlo s odčerpáváním ropy začít v červenci.

Skupinové financování - crowdfunding - znamená, že na cílovou částku přispívá větší počet jednotlivců i po menších částkách.

"Pokud ropa unikne do moře, pak odhady na její odstranění činí 20 miliard dolarů," řekl Gressly.

FSO Safer byl postaven v roce 1976 jako supertanker a později byl upraven, aby mohl sloužit jako zásobník vytěžené ropy. Nyní kotví poblíž ropného terminálu Rás Ísa nedaleko jemenského rudomořského přístavu Hudajdá, kontrolovaného povstaleckými šíity.

Tanker o délce 376 metrů má podle odhadů v útrobách 1,14 milionu barelů ropy, což je mnohonásobek množství, které v roce 1989 uniklo z havarovaného tankeru Exxon Valdez.

V roce 2015 byly pozastaveny údržbové práce na FSO Safer a od té doby se jeho technický stav značně zhoršil. V Jemenu začaly roku 2014 boje mezi šíity podporovanými Íránem a tamní vládou, jíž od roku 2015 pomáhá koalice sunnitských států. Podle odhadů konflikt nepřežilo 150 000 lidí a více než 23 milionů potřebuje pomoc.

Gressly řekl, že vzhledem ke stavu, v jakém je Safer, je v případě nečinnosti katastrofa "nejen pravděpodobná nebo možná, ale jistá".

OSN počítá s tím, že se problémy kolem Saferu budou řešit ve dvou etapách. Po odčerpání ropy bude nutné loď odtáhnout a najít za ni náhradu. Dohromady to má stát 144 milionů dolarů.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (7)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

va

vaber

16.6.2022 08:34
je to stejné všude ve světě,
někdo udělá bordel a jiní to musí uklízet,
proč se nejde po majitelích?
společnost se zruší a vinik neexistuje? ,ale společnost jsou konkrétní lidé,
ovšem kapitalisti v dnešním politickém systému musí být chráněni
jak se projevuje havárie Exxon Valdez na pobřeží dnes, tenkrát měli největší starost o ztráty při rybolovu
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.6.2022 09:43
A bude hůře! Po odmítnutí ruské ropy nastane boom tankerů a to i těch, které už měly být sešrotovány. Pojistka je věc jedna, ale hradí se z ní
i všechny škody na životním prostředí? A co indexace takové pojistky vzhledem ke stáří tankeru? Proč asi plují pod vlajkami trpasličích zemí, které neručí takřka ničím a za nic? Opět jsme u kšeftu, jak vydělat za
KAŽDOU cenu!
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

16.6.2022 10:33 Reaguje na Břetislav Machaček
Ta registrace zřejmě není ani o tom, že by za tu loď ten stát ručil, ale spíše o tom, že zaregistrování je jednodušší než v zemích, které byly známy svou velkou flotilou.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.6.2022 09:12 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Ony ty státy sice neručí hmotně, ale měly by ručit tím, že
je u nich vymahatelné právo soudit a odsoudit viníky. Je to
jako s daňovými ráji, kam se mohou uchýlit i různí dlužníci
ze států s vymahatelností práva. Uloží tam své peníze a taky
sebe, protože tam nikomu nesmrdí ani ty špinavé peníze. Je
to výsměch právu a je tolerován i těmi, co mají práva plná
ústa. Kdopak drží ochrannou ruku nad daňovými ráji a zeměmi
registrujícími plující vraky? Víte to? A nyní si spočítejte,
že 1+1=2 a zjistíte, kdo za tím vším je. Je to bezbřehý
kapitalizmus, kterému jde pouze o zisky za KAŽDOU cenu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.6.2022 12:07 Reaguje na Břetislav Machaček
Za tankery neručí žádné státy, ale pojišťovny, kde jsou povinně registrovány.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.6.2022 12:05
A kdo to má platit?? To si snad dělají srandu? Kolik vydělávají ropné státy na současnému zvýšení ceny ropy? Stovky nebo tisíce miliard dolarů??
Nakopal bych je do hader všechny!!!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.6.2022 12:25
Ovšem vývoj jde dost šejdrem. Tyhle škody platí pojišťovny a proto je každý tanker povinně pojištěn. Jenže ty odmítají pojistit tanker s ruskou ropou. Co včil?
Samozřejmě Rusi vytvořili jakousi superpojišťovnu a protože potřebují zoufale jakýkoliv vrak, tak pojistí i šílenost, která se sotva drží nad vodou.
A co když se rozpadne a vytvoří gigahavárii? Rusi nikdy nic neplatí a nějaké plnění je absolutně nezajímá, je to přece jen válečné štvaní imperialistů z Volstrítu.
Ale přístavy, která tohle přijmou, jsou jen v Indii. Tak doufám, že na ně OSN skočí a zarazí jim to.
Odpovědět
 
reklama


Blíž přírodě

Pražská EVVOluce
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist