Paroubkova vláda představila svůj program
Poněkud paradoxní situace, kdy Česká republika má během tří let již třetí vládu, ovšem s téměř stejným personálním složením, se projevuje i na textu programového prohlášení. Paroubkova vláda si v oblasti životního prostředí, dopravy či zemědělství nevymýšlela žádné zvláštní novinky proti programu své předchůdkyně vedené Stanislavem Grossem. Celé pasáže textu jsou doslova převzaté z programu Grossovy vlády a dokument má i stejnou strukturu. Program Paroubkova kabinetu je oproti Grosovu programu asi o 1000 slov delší, pasáže věnované životnímu prostředí a zemědělství jsou však výrazně zkrácené. Doprava si naopak, pokud jde o délku textu, u Paroubka polepšila.
Asi nejjednoznačnějším vyjádřením Paroubkovy vlády v ekologické oblasti je závazek nepřipustit "snížení úrovně ochrany životního prostředí a přírody jako důležitého předpokladu pro zajištění kvalitních podmínek pro život občanů" a v souvislosti s účastí veřejnosti na rozhodování ve věcech životního prostředí zachovat "současnou úroveň občanských práv v této oblasti".
Úsilí vlády o omezení individuální automobilové dopravy kontrastuje s ambiciózním programem výstavby dálnic. Na snímku dálnice D8. | |
Ilustrační foto: Jan Šatoplet/EkoList |
V oblasti ochrany přírody se vláda omezuje na "kvalitní péči o soustavu chráněných území NATURA 2000". Zatímco Vladimír Špidla sliboval v srpnu 2002 vyhlášení Chráněných krajinných oblastí Novohradské hory, Český les a Střední Poohří, vláda Stanislava Grosse v srpnu 2004 se spokojila s vyhlášením CHKO Český les (což také splnila). Paroubkova vláda žádnou další CHKO nepřipravuje.
Paroubkova vláda na druhou stranu od Grosse převzala bod, který byl už ve Špidlově programu - totiž připravit "koncepci rozpočtově neutrální ekologické daňové reformy" a předložit návrhy příslušných zákonů. Již Grossova vláda si ale splnění tohoto úkolu odsunula až na samý konec roku 2005, takže je málo pravděpodobné, že by parlament do voleb v červnu 2006 stačil příslušné daňové úpravy schválit. Je také otázka, jak se ministrům podaří sladit tento závazek s jiným slibem, totiž "nepředkládat návrhy na zvýšení daňových sazeb".
V oblasti dopravy mají všechny vlády společná hesla o podpoře veřejné dopravy na straně jedné a důraz na budování dálnic na straně druhé. Potřebu dálnic zřejmě ministři každé další vlády pociťují silněji a silněji: zatímco Špidlova vláda konkrétní dopravní stavby prakticky neuvádí, Grossova již podává obsáhlý výčet žádoucích dálnic (D1, D3, D5, D8, D11, D47), kterému ovšem předchází seznam železničních koridorů. V Paroubkově prohlášení již seznam dálnic železnice předběhl a rozšířil se o několik rychlostních silnic. Současně s výstavbou dálnic hodlá vláda (stejně jako její předchůdkyně) podpořit veřejnou osobní dopravu, aby tak "čelila neúměrnému nárůstu automobilové individuální dopravy".
Ambice, které má nová vláda v oblasti výstavby dálnic, jí ale v porovnání s jejími předchůdkyněmi chybějí právě ve veřejné dopravě. Zatímco Vladimír Špidla sliboval přístup občanů k veřejné dopravě zlepšit "z hlediska jejího rozsahu a kvality", Stanislav Gross i Jiří Paroubek ho chtějí již jen zajistit "v potřebném rozsahu, kvalitě a za přijatelnou cenu". Gross však navíc sliboval sjednotit "podmínky pro úhradu ztráty z veřejné hromadné dopravy pro silniční i železniční dopravu"; tento cíl Paroubek nemá.
V zemědělství vláda upouští od výslovné podpory ekologického zemědělství, kterou měla na programu Grossova vláda. V programu sice zůstává podpora "environmentální funkce zemědělství včetně obnovitelných zdrojů energie", na rozdíl od Grosse se ale Paroubek již nezavazuje podporovat "ekologické zemědělství, včetně zpracování a prodeje ekologických potravin jako formu hospodaření na zemědělské půdě".
V oblasti energetiky klade nastupující kabinet, stejně jako jeho předchůdce, důraz na podporu obnovitelných zdrojů energie a na snižování energetické náročnosti národního hospodářství. Na rozdíl od Grosse je však Paroubkova vláda konkrétnější a výslovně se zavazuje, že "přijme aktualizovaný Národní program na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie na rok 2006, k naplnění tohoto cíle se zaměří na podporu efektivního využití obnovitelných a v podmínkách České republiky efektivních energetických zdrojů".
K ekologickým tématům v programovém prohlášení vlády se včera vyjádřilo Hnutí DUHA. Mezi klíčové pozitivní body prohlášení podle DUHY patří závazek projednat koncepci ekologické daňové reformy a předložit návrhy příslušných zákonů, dále záměr investovat do péče o krajinu přinejmenším stejný díl evropských zemědělských dotací jako v letech 2004-2006, plán podpořit „rozvoj kombinované dopravy s cílem snížit počet kamionů na silnicích“, slib zajistit „financování údržby a oprav…železniční sítě“ a rozhodnutí připravit takovou dopravní politiku, která dokáže „snížit vliv na životní prostředí“.
Vojtěch Kotecký z Hnutí DUHA zároveň ocenil slib vlády, že „nepřipustí snížení úrovně ochrany životního prostředí a přírody jako důležitého předpokladu pro zajištění kvalitních podmínek pro život občanů“ a „zachová současnou úroveň občanských práv“ v ekologických zákonech. Naráží tím mimo jiné na návrh ministerstva průmyslu a obchodu, který požaduje zjednodušení a proškrtání ekologické legislativy (víc viz článek DUHA: Ministerstvo průmyslu chce omezit zákony chránící zdraví). „Nedovedu si představit, jak by někdo dokázal s vážnou tváří interpretovat materiál ministerstva průmyslu jako záměr, který je v souladu s tímto programovým prohlášením," říká Vojtěch Kotecký.
"Kabinet zkrátka razantní škrty v zákonech, které mají chránit zdravý život každého z nás a zajišťují lidem informace o znečištění, hned v zárodku rázně zatrhl," říká Kotecký.
reklama