https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/pivo-i-planeta-maji-mit-tu-spravnou-teplotu-radi-tacky
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Pivo i planeta mají mít tu správnou teplotu, radí tácky

16.6.2010 13:10 | PRAHA (Ekolist.cz)
Když si Češi něco potřebují říct, sejdou se v hospodě. To je místo, kde se řeší skutečně důležité věci. Na tomto faktu staví klimatická kampaň pozitivních pivních podtácků. Ty pijáky upozorňují, že „pitím místního točeného piva šetří přírodu“ nebo že „pivo si nejlépe vychutnáš, když přijdeš do hospody pěšky.“ Podtácky byly včera pokřtěny v řetězci The Pub.
 

pivní tácky
"Když pivo, tak půl litru, když CO2, tak maximálně 350 ppm," říká jeden z návrhů pivních tácků. Klimatické pivní podtácky v restauraci The Pub
Foto: Hugo Charvát

Myšlenku inspirovat návštěvníky hospod pivními tácky, které namísto reklamy budou štamgasty upozorňovat na nebezpečí klimatických změn, představila skupina pěti dobrovolníků v říjnu loňského roku. Takzvaní „advokáti klimatu“ jsou součásti programu British Council s názvem „Challenge Europe“ (Výzva pro Evropu).

Nápad již od začátku počítal s pozitivní inspirací a humorem. „Určitě nechceme nikoho strašit nějakou apokalypsou, naopak chceme být pozitivní,“ prohlásila při včerejším křtu tácků Magda Šimonová. Hlavním úkolem prý je, aby lidé vzali téma klimatických změn za své. Přestože je téma známé, lidé k němu prý nemají žádný osobní vztah. „Chtěli jsme zdůraznit, že stačí malé krůčky. Člověk nemusí být hned radikálním aktivistou, ale stačí začít se zajímat,“ prohlásila Šimonová. K tomu by právě pivní tácky měly přispět tím, že snadno fungují jako vzkaz. Návrhy tácků upozorňují pivaře například sdělením, že „pivo ze sedmého schodu už není co bývalo“ nebo „sdílením hospody s ostatními neplýtváš doma energií“.

Původně chtěli advokáti klimatu najít pivovar, který by nechal na své tácky z jedné strany natisknout informace o klimatu a z druhé strany by zůstalo normální logo propagovaného nápoje. Firmy si stejně nechávají tácky tisknout a tak by projekt neměl vytvářet žádné další znečištění. „Pivovarům se ta myšlenka líbila, ale nebyly ochotný do tisku investovat vlastní náklady,“ řekla Ekolistu.cz Šimonová. Nakonec se advokáti klimatu dohodli až s řetězcem The Pub, který bude tácky používat ve svých devíti provozovnách v České republice. Jde ale o jednorázovou akci: vydání jedné série tácků, které se budou používat až do vypotřebování. Podle odhadu tak budou návštěvníci pohostinství svá piva podkládat klima-tácky zhruba do konce prázdnin.

Akce Challenge Europe probíhá třetím rokem v zemích Evropské unie. Skupiny mladých lidí připravují společně projekty, které mají pomoci snížit emise skleníkových plynů. Druhý ročník loňského ročníku vedle tácků nabídl i „Pohádky k nakousnutí“ - recepty a pohádky pro děti, které upozorňují na možnosti levné a lokální kuchyně. Dalším projektem byl seminář a exkurze do nízkoenergetických budov - „Biodomy“.


reklama

 
Hugo Charvát
Vydání tohoto textu bylo podpořeno z Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí ČR. Za obsah je zodpovědná výhradně redakce serveru Ekolist.cz a nelze jej v žádném případě považovat za názor MŽP.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist