Praha a Středočeši budou spolupracovat na trolejbusových tratích
"Slíbili jsme, že do roku 2024 bude v Praze o pětinu méně emisí a do roku 2030 bude třetina autobusů poháněná elektricky. S DPP a Středočeským krajem začneme připravovat dva další projekty, které nás zase o něco přiblíží k tomuto cíli," uvedl pro ČTK náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Využito má být tzv. dynamické dobíjení, kdy trolej je pouze v některých úsecích a zbytek jede vůz na baterii. U první zmíněné trati by k ní byly vozy připojeny asi 70 procent délky trasy. V případě trati do Kostelce by projekt navazoval na zavedení trolejbusů na pražské lince 140 z Palmovky do Čakovic. Na její vybudování již DPP získal stavební povolení. Trolejemi by byla trasa pokryta minimálně z poloviny.
Kromě ekologičtějšího provozu má přechod na trolejbusy podle dokumentu zajistit vyšší kapacitu spojů. U trati z Brandýsa by u linky číslo 375 namísto nynějších dvoučlánkových autobusů mohly být nasazovány tříčlánkové vozy.
Náklady na projekt či výkupy pozemků jsou u prvé trati odhadovány na asi 13,97 milionu. Stavební práce na 565,94 milionu. U druhé je to 10,2 milionu na projekt a 385,38 milionu na stavbu. Náklady by byly rozděleny podle délky dráhy v tom kterém kraji. V případě Prahy by byly hrazeny z rozpočtu DPP. Na stavbu by kraje chtěly získat peníze z evropských fondů.
Projektová příprava a vyřešení majetkoprávních záležitostí by se měly uskutečnit v letech 2021 až 2023. Stavba by pak postupně začala v roce 2024 a trvala asi dva roky.
Praha spolu s DPP chystá na svém území elektrifikaci dalších linek MHD. Nyní pracuje například na nasazení trolejbusů na linku 119 na letiště v Ruzyni. Elektřinou poháněné vozy plánují například na lince číslo 134 z Dvorců k Podolské vodárně. Elektrifikovány by měly být rovněž čtyři autobusové linky na levém břehu.
reklama