https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/pratele-prirody-jeden-jez-na-labi-je-podvod-na-verejnost
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Přátelé přírody: Jeden jez na Labi je podvod na veřejnost

18.5.2005 14:50 | PRAHA (EkoList)
Projekt jednoho jezu na Labi je podvod na veřejnost. Tvrdí to Marián Páleník, šéf sdružení Přátelé přírody. „Nejde o nový projekt, nýbrž o první část už jednou zamítnutého záměru,“ vysvětluje Páleník. Zastánci jezů na Labi však nesouhlasí. Vládou na konci března požehnaný nový projekt je prý výrazně jiný. „Jde o kompromis, který respektuje zájmy plavby i ochrany životního prostředí,“ shrnuje Marcela Švejnohová, mluvčí ministerstva dopravy.
 

Vládní požehnání plánu jednoho plavebního stupně v Děčíně je nejnovějším příspěvkem v roky trvající diskusi o zkvalitnění splavnosti Labe na severu Čech. Na první pohled to vypadá, že tak nadobro padl původní záměr na výstavbu dvou jezů. Podle ekologických aktivistů to však vůbec není jisté. „Jde prakticky o totožný projekt s jedinou změnou – že zatím se postaví jen jeden jez,“ říká dlouholetý odpůrce regulace Labe Páleník a dodává: „Pak bude mnohem jednodušší prosadit i ten druhý.“

Že mají oba projekty řadu styčných bodů, připouští také představitel investora stavby Jan Bukovský, šéf oddělení rozvoje Ředitelství vodních cest (ŘVC). Zároveň však upozorňuje, že projekt jednoho jezu obsahuje zásadní odlišnosti. Především podle něj nedojde k zásahům v přírodně nejvzácnějších lokalitách, protože těch se dotýkala právě stavba druhého jezu. „Vedle toho byl vodní stupeň u Děčína posunut a ubyly některé stavby na břehu,“ vyjmenovává změny Bukovský.

„Došlo k posunutí jezu nejvýš o 20 metrů a zmizelo pár stavbiček na břehu. To ale nijak zásadně nemění původní projekt,“ odmítá argumenty investora Páleník. Jako další důkaz, že „jednojezová“ varianta je svým způsobem trojský kůň, uvádí Páleník nadměrnou velikost plavební komory a rozsah vybetonovaných břehů. „Z toho je zřejmé, že projekt do budoucna počítá s druhým jezem.“

Nákladní loď ČSPL Děčín plující po Labi v Německu.
Foto: Jan Šatoplet/EkoList
Naturový oříšek
Značnou podobnost starého a nového projektu připouští také Werner Hentschel, šéf Správy chráněné krajinné oblasti (CHKO) Labské pískovce, jejíhož území se stavba dotkne a jejíž část patří do Natury 2000. Právě na správě se poprvé objevila podrobnější dokumentace projektu spolu s žádostí o stanovisko pro posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Zdárný proces posouzení EIA bude prvním tvrdým oříšek pro investora. Hlavní slovo zde totiž bude mít ministerstvo životního prostředí (MŽP) a CHKO Labské pískovce. Přičemž obě instituce jezům nefandí.

Podle Daniela Vondrouše, tajemníka ministra životního prostředí, je zatím předčasné hovořit o stavbě jezu jako o hotové věci. Podle jeho slov bude zásadní tzv. naturové posouzení, tedy ve vztahu k síti chráněných území Natura 2000. „Na rozdíl od klasického stanoviska k posouzení EIA, které není závazné, se projekt bez pozitivního naturového vyjádření neobejde,“ vysvětluje Vondrouš. Případný spor ohledně posouzení pak bude rozhodovat Evropská komise. Postoj MŽP by přitom mohl najít v Bruselu zastání, protože na místo ředitele ochrany přírodních zdrojů evropského komisariátu pro životní prostředí na začátku května nastoupil dosavadní náměstek českého ministra životního prostředí Ladislav Miko. Na starost bude mít mimo jiné právě Naturu 2000.

Výsledek posouzení EIA bude pro investora důležitý také z ekonomického hlediska. Kladným výsledkem je totiž podmíněné případné čerpání peněz z evropských fondů. Což může být pro projekt, jehož náklady se zatím odhadují na cca 3,2 miliardy, důležitý aspekt. Přesnější informace o dalším postupu nebo financování projektu zatím nejsou známy. Bukovský z ŘVC zatím jen odhadl, že o územní rozhodnutí by mohla firma zažádat v třetím čtvrtletí letošního roku.

Oslavují politici a podnikatelé
Ministerstvo dopravy označuje projekt jediného jezu na Labi za ústupek ochráncům životního prostředí. Na místo ochránců však projekt vítali především podnikatelé a regionální politici. Na podporu projektu už v únoru vystoupil hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc nebo exministr dopravy Jaromír Schling ruku v ruce s podnikateli, a to nejen ve vodní dopravě. Například Jan Horák, předseda ústecké hospodářské komory, se v tisku nechal slyšet, že zakládá sdružení zastánců jezu. Podnikatelé si od stavby slibují velký rozvoj obchodu a průmyslu. Jan Aster z firmy Česko-saské přístavy pro ČTK uvedl: „Stali bychom se opět obrovským překladištěm, kterým může proudit až milion tun nákladu ročně. Teď je to jen třetina.“

Podle investora na věci nic nemění ani fakt, že jeden jez by nezajistil tolik žádané celoroční splavnění Labe. „Zvednutí hladiny v Děčíně a prohrábka dna zajistí především celoroční spojení mezi Děčínem a Německem,“ potvrzuje Bukovský z ŘVC. Podle něj by to i tak byl výrazný přínos pro českou vodní dopravu.

Článek je převzat z tištěného EkoListu květen 2005.


reklama

 
Jan Bouchal

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist