Před Suezským průplavem stojí i lodě se stovkami hladových ovcí na palubě
"Každá hodina se počítá a úmrtnost ovcí bude už jen stoupat. Jedenáct rumunských lodí nabralo velké zpoždění a jsme si jistí, že krmení pro zvířata už došlo," uvedl šéf evropské pobočky nevládní organizace Animals International Gabriel Paun.
Od začátku února Rumunsko po moři vyváželo na 50 000 ovcí týdně, zájem o ně roste kvůli blížícímu se muslimskému svátku ramadán. Většina ovcí plula do Saudské Arábie a Jordánska, vyplývá z údajů rumunské asociace chovatelů a exportérů dobytka (Acebop).
Zdržení v Suezském průplavu není letos prvním případem, kdy jsou naloděná zvířata v ohrožení. Minulý týden španělské úřady nařídily utracení 1600 krav, které pluly ze Španělska do Turecka více než tři měsíce. Turecké úřady se obávaly, že se zvířata nakazila katarální horečkou. Tento měsíc šlo ve Španělsku už o druhý podobný případ, začátkem března museli takto utratit téměř 900 krav, které strávily přes dva měsíce na cestě lodí po Středozemním moři a které původně rovněž mířily do Turecka.
Za rok 2018 země Evropské unie vyvezly více než 2,8 milionů zvířat, z čehož bylo 625 000 krav a 2,2 milionů ovcí a koz. Více než polovina ovcí a koz pocházela právě z Rumunska. Nejčastějšími destinacemi bylo Turecko, Sýrie, Jordánsko, Egypt a Libye. Zvířata nejčastěji plula z přístavů v Rumunsku, Francii a Španělsku, uvedla AFP s odvoláním na statistiky EU.
Přečtěte si také |
Judit Laura Krásná: Zastavme nesmyslné utrpení. Plavidlo plné zvířat je po třech měsících na moři zpět ve ŠpanělskuOchránci zvířat již několik let upozorňují na nevyhovující stav plavidel, která jsou často stará a nevhodná pro přepravu zvířat například kvůli nízkým stropům nebo strmým plošinám. Ve většině případů se jedná o lodě, které dříve přepravovaly auta. Na palubě také zpravidla není přítomen veterinář, který by v průběhu plavby řešil případné obtíže. V průměru tyto plavby přes Středozemní moře trvají pět až osm dní, podle Evropské komise se ale někdy protáhnou i na několik týdnů.
Důvodem pro převoz živých zvířat není trvanlivost masa ani nutnost rituální porážky, ale jednoduše cena porážky, která v Evropě vyjde výrazně dráž, je přesvědčena Agathe Gignouxová z organizace bojující za kvalitní životní podmínky zvířat CIWF.
reklama