https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/dita-l.n-michalickova-zastavme-nesmyslne-utrpeni.plavidlo-plne-zvirat-je-po-trech-mesicich-na-mori-zpet-ve-spanelsku
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dita L. Michaličková: Zastavme nesmyslné utrpení. Plavidlo plné zvířat je po třech měsících na moři zpět ve Španělsku

22.3.2021
Skot přepravovaný na lodi Elbeik.
Skot přepravovaný na lodi Elbeik.
Plavidlo Elbeik, které přepravuje hospodářská zvířata na porážku, je po třech měsících na moři zpět ve Španělsku. Naléhavě žádáme španělské orgány a EU, aby vyložily 1 610 zvířat, dobytka, která jsou ještě naživu, a vysvobodily je z utrpení.
 

Plavidlu bylo nyní španělskými orgány nařízeno, aby doplulo do přístavu Kartagena, po tříměsíční odysee ve Středozemním moři. Ty stejné orgány ale věděly, že zvířata byla odmítnuta v cílové zemi již v prosinci 2020.

Přesně před třemi měsíci vyplula libanonská loď Elbeik, naplněná 1 776 zvířaty ze zemí EU, z Tarragony ve Španělsku směr Blízký východ. V místě určení však kvůli podezření na katarální horečku ovcí bylo odmítnuto zvířata vyložit a porazit. Od té doby majitelé lodi a libanonští majitelé zvířat se zvířaty křižovali Středozemní moře a hledali jinou zemi mimo EU, která zvířata určená na maso přijme.

Vykládání mrtvých zvířat z lodi Elbeik.
Vykládání mrtvých zvířat z lodi Elbeik.
Zdroj | Four Paws

Podobný osud potkal i zvířata v plavidle Karim allah, která byla také naložena ve Španělsku v polovině prosince. Po odmítnutí na Blízkém východě a v severní Africe, po třech měsících v lodi, byla teprve před pár dny dovezena zpět do Španělska, vyložena a poražena přímo v přístavu. Přitom španělské orgány již 21. prosince 2020 věděly, že zvířata jsou ve třetí zemí odmítnuta. Bohužel, neinformovaly Evropskou komisi. Jak uvádí Eurogroup for Animals, Evropská komise byla pouze informována italskou veterinární správou o situaci poblíž Cagliary (Itálie) a to 18. února 2021. V tom samém čase obě plavidla dobytek převážela a nedobrovolně věznila již dvě měsíce.

Plavidlo Elbeik zastavilo před pár dny poblíž ostrova Menorka. Majitelé zvířat se stále snažili najít kupce ve třetí zemi a žádali španělské ministerstvo zemědělství o vydání nových certifikátů o zdraví zvířat. Ministerstvo na jejich opakované žádosti nereagovalo. Až 16. března vydalo plavidlu Elbeik příkaz, aby doplulo do přístavu Kartagena pro kontrolu zdravotního stavu zvířat a jejich welfare (životních podmínek).

Nařízení rady 1/2005 o ochraně zvířat během přepravy uvádí, v článku 3: „Nikdo nesmí provádět ani nařídit přepravu zvířat způsobem, který jim může přivodit zranění nebo zbytečné utrpení“. V tomto článku 3 nařízení dále požaduje splnění dalších podmínek:
- zvířata jsou způsobilá k přepravě,
- předem byla učiněna všechna nezbytná opatření, aby se minimalizovala délka trvání cesty a uspokojily potřeby zvířat během cesty,
- přeprava se uskutečňuje do místa určení bez prodlení a pravidelně se kontrolují a náležitě zajišťují dobré životní podmínky zvířat;

Po třech měsících uzavření v lodi, bez pohybu, čerstvého vzduchu, veterinární péče a s omezenými zásobami krmiva je zřejmé, že životy zvířat a jejich welfare byly vážně ohroženy a ustanovení nařízení nedodrženo.

V lodi podle posledních informací uhynulo již 160 zvířat.

Společnost pro zvířata žádá opakovaně Španělsko a EU (DG Health, DG Agri), aby zvířata byla vyložena a aby nebyl umožněn jejich další export do třetí země. K našim žádostem se připojilo přes 120 osob na základě našich výzev. Žádosti Španělsku a EU posílají další evropské organizace a evropští poslanci. Je zde stále riziko, že Španělsko nebude jednat v souladu s nařízením 1/2005 (čl. 21 – 26), které nařizuje ukončení přepravy zvířat a jejich vyložení, pokud došlo k porušení ustanovení o zajištění dobrých životních podmínek zvířat při přepravě. V tomto případě došlo k nedodržování většiny ustanovení nařízení.

Je zde stále riziko, že tato zubožená zvířata mohou být znovu prodána do některé země mimo EU. Ve většině z nich (především země Blízkého východu a Afriky) je se zvířaty zacházeno hrubě, jsou zde týrána a mučena. Je běžné, že z vozidel bez ramp jsou zvířata shazována, jsou mlácena a píchána do očí, do těla, do pohlavních orgánů. Zvířata zde jsou zabíjena způsobem, který je v rozporu s normálním zacházením se zvířaty a s legislativou EU, zažívají ohromná muka - za týrání a jejich plného vědomí je jím podříznuto hrdlo. Umírají s hrůzou v očích několik minut.

Zvířata nejsou pytle s bramborami, nejsou uzpůsobena na přepravu a trpí od samého začátku. Jsou to živé cítící bytosti. Je zločin, že je umožněno, tolerováno a podporováno obchodování se zvířaty tímto bezohledných způsobem. A je to zločin, že jsou umožněny jejich dálkové transporty do zemí mimo EU. Z ČR například do Libanonu, Iráku, Turecka, Ruska, Uzbekistánu, Tádžikistánu, Kazachstánu,…. To vše tolerují a podporují EU a její členské země, ze kterých zvířata pocházejí. Pokrytectví, ignorace předpisů a ostuda. Bohužel, oběťmi jsou nevinná zvířata.

Dokud tohle týrání zvířat v řádu miliard zvířat ročně neskončí, svět se nezlepší.

Dokumentační záběry Four Paws/Vier Photen z nakládání zvířat v přístavu Kartagena ve Španělsku.

Další informace zde.

Kampaň Stop transportům se zvířaty požaduje:

Maximální limit 6 až 8 h pro přepravu zvířat savců na jatka, na výkrm a odchov a maximální limit 4 h pro přepravu drůbeže.
– nahrazení dlouhotrvající přepravy zvířat přepravou masa, jatečných půlek, živočišných produktů, genetického materiálu;
– porážení zvířat co nejblíže místu nebo v místě jejich chovu a výkrmu;
– vysoké postihy za nedodržování předpisů na ochranu zvířat;
– z dlouhodobého hlediska upřednostnění rostlinné stravy pro celý svět.

reklama

 
foto - Michaličková Dita L.
Dita L. Michaličková
Autorka je zakladatelkou Společnosti pro zvířata, která je zapojená v kampaních za ukončení zneužívání zvířat použitých pro hospodářské účely, za zastavení dálkových transportů, za zákaz zábavní pyrotechniky a dalších aktivit pro zvířata a etické zacházení s nimi. Spolupracuje s Eurogroup for Animals, Animal Welfare Foundation, Animals Angels, ČSOP a dalšími organizacemi.

 twitter
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (23)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Sl

Slovan

22.3.2021 11:00
Jak mohou být podobné "transporty smrti" dneska ještě možné? Zakázat, okamžitě!
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

23.3.2021 11:45 Reaguje na Slovan
Souhlas... :(
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

22.3.2021 14:08
Takové sviňárny by měly být trestné a to tresty od 10ti let výše. Kvůli mizerným pár eurům navíc!
Odpovědět
DA

DAG

22.3.2021 16:40
Smutné. Jestli jsem to pochopil správně, tak chyba se stala naloděním nemocných zvířat. Pochybuju, že je chtěli měsíce vozit po moři. Řešení je porážka v Evropě a prodej konečného produktu. Pokud ovšem nebyl důvod převozu halal porážka. Protože ta do Evropy nepatří. Ať si židi a arabové skáčou sebevíc.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

22.3.2021 17:43 Reaguje na DAG
Loď vypravená ze Španělska plula směr Blízký východ a po odmítnutí blízkovýchodní zemí pak cestovala po Středozemním moři. Hledal se jiný stát mimo EU, která zvířata určená na maso přijme. Severní Afrika je převážně muslimská, takže hádám, že pro ten ubohý dobytek byla halal porážka zamýšlena.

Živý skot patří mezi 10 nejvýznamnějších agrárních položek, které ČR vyváží do zemí mimo EU.
Odpovědět

Viktor Šedivý

22.3.2021 19:46
Takže hlavní část problému je v blíže neurčené zemi Středního Východu.
Neměla byste tedy protestovat zejména a v první řadě tam?
Odpovědět

Jirka Černý

22.3.2021 19:56 Reaguje na Viktor Šedivý
Mějte rozum, dnes se protestuje zásadně bezpečně, šel by jste pořádat průvod hrdosti LGBT do Pákistánu? Asi by to nebyl nejlepší nápad. On to snad i někdo zkusil a zrovna to nedopadlo. Nic to nemění na tom že tohle je fakt svinstvo které pohne s každým kdo má jen špetku empatie.
Odpovědět

Viktor Šedivý

22.3.2021 21:21 Reaguje na Jirka Černý
Svinstvo to nepochybně je, obtěžovat kvůli tomu výrobce či exportéra je ale přinejmenším nesmyslné.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

23.3.2021 16:45 Reaguje na Viktor Šedivý
Zajímalo by mne, jak by jednotliví "výrobci" (chovatelé) reagovali, když by se dozvěděli, jak musela jejich zvířata dlouhou dobu trpět před svým usmrcením.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

22.3.2021 20:08
Mi se ty převozy dobytka na jatka na dlouhé vzdálenosti taky nelíbí, ale
zkuste přesvědčit odběratele, ať se spokojí se zamraženým masem a nechtějí
živá zvířata. Naopak pak zkuste přesvědčit chovatele, ať nejdou do toho
výhodného obchodu, který je o dodávce živých zvířat. Představte si to,
jak kdysi putoval první dobytek a koně třeba do Ameriky na plachetnicích
a trvalo to často měsíce. Nechci to omlouvat, ale naopak kritizovat
a kritizuji jakékoliv trápení byť zvířat určených na jatka. Doma mne
vždy učili, že i zvíře k zabití se nemá týrat a zabít ho pokud možno
rychle. Pokud se bude se zvířaty obchodovat, tak budou stále i tyto
excesy a chybou je to, že si zvířata nepřevezme cílový veterinář
a kupec už u nakládky. Pokud by si přijeli s vlastní lodí, udělali
veterinární prohlídku a zaplatili před odplutím, tak by měli snahu
doplout co nejdřív, zvířata už by nemohli odmítnout a týrat putováním
zpět. Viním tak i prodejce a dopravce, kteří podcenili možnost, že
zvířata kupec odmítne. Budiž to poučením a novou normou obchodu se
zvířaty. To považuji za jediný možný způsob předejít podobné situaci.
Ať se EU ukáže, jak umí být akční a podmínit vývozy právě tímto.
Odpovědět

Viktor Šedivý

22.3.2021 21:22 Reaguje na Břetislav Machaček
Výsledkem takové "akčnosti" by byla leda ztráta trhů.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

23.3.2021 00:21 Reaguje na Viktor Šedivý
EU by měla halali trhy spojené s transportem živých zvířat oželet. Jedině tak lze zabránit utrpení, které zvířata čeká při dlouhotrvající přepravě a následnému krutému zacházení v zemích mimo EU.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

23.3.2021 09:28 Reaguje na Majka Kletečková
Nechci poučovat, ale halali je lovecké troubení
při honech a ta rituální porážka je halal.
Diktovat komu a kam prodávat a odkud a od koho zase
kupovat už tu bylo a u některých komodit funguje
díky sankcím. Bohužel kráva není tank a tak se
tím politici nebudou zabývat.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

23.3.2021 13:00 Reaguje na Břetislav Machaček
Když se mi na konec slova vloudilo i, tak mi asi v uších zněly lovecké fanfáry :).
Odpovědět

Viktor Šedivý

23.3.2021 10:24 Reaguje na Majka Kletečková
"Oželet trhy"?
Vy se příliš nesetkáváte s ekonomickou realitou, že?
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

23.3.2021 12:59 Reaguje na Viktor Šedivý
Po čtení Vašich poznámek, nabývám přesvědčení, že současní ekonomové a jimi adorovaná tržní ekonomika zisku za každou cenu, jsou největšími škůdci lidstva a největšími nepřáteli jeho budoucnosti.
Odpovědět

Viktor Šedivý

23.3.2021 13:30 Reaguje na Jiří Daneš
Takové "zisk za každou cenu" zní dostatečně pohoršeně, smutnou skutečností ale je, že ziskové ekonomické aktivity prostě musíte mít za každou cenu, jinak dříve či později chcípnete hlady.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

23.3.2021 13:01 Reaguje na Viktor Šedivý
Než zisky za takovou cenu, raději oželet takové trhy. Kdybyste žil coby běloch v polovině 19. století, tak byste pravděpodobně díky Vašemu velkému uvědomování si ekonomické reality nechtěl zrušit otroctví. Jižanské státy se nakonec s nedobrovolnou ztrátou levné pracovní síly dokázaly úspěšně vypořádat. Proč by EU postupně a řízeně nemohla přistoupit k tomu, aby zvířata narozená na jejím území byla na jejím území také poražena? Zvířata cítí bolest a utrpení podobně jako lidé převážení v železničních vagonech do koncentráků během WW2.
Odpovědět

Viktor Šedivý

23.3.2021 13:26 Reaguje na Majka Kletečková
Máte-li výrazně kladné saldo obchodní bilance, můžete si dovolit ten luxus, že z ideologických důvodů odmítnete některé obchody.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

23.3.2021 00:21
Podle oficiálních údajů Státní veterinární správy bylo v loňském roce vyvezeno z ČR do zemí mimo EU 50 tisíc kusů živého skotu (Alžírsko 4 025 zvířat, Irák 1 000, Libanon 3 431, Turecko 29 418, Uzbekistán 7 252, ...). Do tohoto počtu nejsou započítána zvířata oficiálně určená do jiného státu EU, která jsou z něj pak za pár týdnů přeprodána do třetí země na Blízkém východě nebo v Africe.
Odpovědět
DA

DAG

23.3.2021 07:50 Reaguje na Majka Kletečková
Zajímavé, ovšem logické. Afrika a blízký východ je potravinově nesoběstačný. Populace, i když už pomaleji, ale roste.
To bude výrazný problém.
Myslím, že by se to nějakým způsobem vyřešit, protože oni asi těch potravin budou potřebovat čím dál víc.
Jinak by ty lodě možná pluly obráceně, ale s migranty. Mimochodem to co s dobytkem se dělo s lidmi.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

23.3.2021 13:04
Země mimo EU, kam se zvířata z EU hojně vyvážejí, jsou většinou muslimské. Zvířata jsou tam nejen podřezávána při plném vědomí. Velmi často jsou před tím ještě krutě mučena. Na videu z Afriky jsem viděla, jak zvířata brutálně dostávají z kamionů, býky píchali do očí a podřezávali jim šlachy.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

23.3.2021 19:54
Pravděpodobně se už nepodaří zachránit nic.
Další z "úspěchů" podivného spolku, který se jmenuje EU.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist