Judit Laura Krásná: Zastavme nesmyslné utrpení. Plavidlo plné zvířat je po třech měsících na moři zpět ve Španělsku
Plavidlu bylo nyní španělskými orgány nařízeno, aby doplulo do přístavu Kartagena, po tříměsíční odysee ve Středozemním moři. Ty stejné orgány ale věděly, že zvířata byla odmítnuta v cílové zemi již v prosinci 2020.
Přesně před třemi měsíci vyplula libanonská loď Elbeik, naplněná 1 776 zvířaty ze zemí EU, z Tarragony ve Španělsku směr Blízký východ. V místě určení však kvůli podezření na katarální horečku ovcí bylo odmítnuto zvířata vyložit a porazit. Od té doby majitelé lodi a libanonští majitelé zvířat se zvířaty křižovali Středozemní moře a hledali jinou zemi mimo EU, která zvířata určená na maso přijme.
Podobný osud potkal i zvířata v plavidle Karim allah, která byla také naložena ve Španělsku v polovině prosince. Po odmítnutí na Blízkém východě a v severní Africe, po třech měsících v lodi, byla teprve před pár dny dovezena zpět do Španělska, vyložena a poražena přímo v přístavu. Přitom španělské orgány již 21. prosince 2020 věděly, že zvířata jsou ve třetí zemí odmítnuta. Bohužel, neinformovaly Evropskou komisi. Jak uvádí Eurogroup for Animals, Evropská komise byla pouze informována italskou veterinární správou o situaci poblíž Cagliary (Itálie) a to 18. února 2021. V tom samém čase obě plavidla dobytek převážela a nedobrovolně věznila již dvě měsíce.
Plavidlo Elbeik zastavilo před pár dny poblíž ostrova Menorka. Majitelé zvířat se stále snažili najít kupce ve třetí zemi a žádali španělské ministerstvo zemědělství o vydání nových certifikátů o zdraví zvířat. Ministerstvo na jejich opakované žádosti nereagovalo. Až 16. března vydalo plavidlu Elbeik příkaz, aby doplulo do přístavu Kartagena pro kontrolu zdravotního stavu zvířat a jejich welfare (životních podmínek).
Nařízení rady 1/2005 o ochraně zvířat během přepravy uvádí, v článku 3: „Nikdo nesmí provádět ani nařídit přepravu zvířat způsobem, který jim může přivodit zranění nebo zbytečné utrpení“. V tomto článku 3 nařízení dále požaduje splnění dalších podmínek:
- zvířata jsou způsobilá k přepravě,
- předem byla učiněna všechna nezbytná opatření, aby se minimalizovala délka trvání cesty a uspokojily potřeby zvířat během cesty,
- přeprava se uskutečňuje do místa určení bez prodlení a pravidelně se kontrolují a náležitě zajišťují dobré životní podmínky zvířat;
Po třech měsících uzavření v lodi, bez pohybu, čerstvého vzduchu, veterinární péče a s omezenými zásobami krmiva je zřejmé, že životy zvířat a jejich welfare byly vážně ohroženy a ustanovení nařízení nedodrženo.
V lodi podle posledních informací uhynulo již 160 zvířat.
Společnost pro zvířata žádá opakovaně Španělsko a EU (DG Health, DG Agri), aby zvířata byla vyložena a aby nebyl umožněn jejich další export do třetí země. K našim žádostem se připojilo přes 120 osob na základě našich výzev. Žádosti Španělsku a EU posílají další evropské organizace a evropští poslanci. Je zde stále riziko, že Španělsko nebude jednat v souladu s nařízením 1/2005 (čl. 21 – 26), které nařizuje ukončení přepravy zvířat a jejich vyložení, pokud došlo k porušení ustanovení o zajištění dobrých životních podmínek zvířat při přepravě. V tomto případě došlo k nedodržování většiny ustanovení nařízení.
Je zde stále riziko, že tato zubožená zvířata mohou být znovu prodána do některé země mimo EU. Ve většině z nich (především země Blízkého východu a Afriky) je se zvířaty zacházeno hrubě, jsou zde týrána a mučena. Je běžné, že z vozidel bez ramp jsou zvířata shazována, jsou mlácena a píchána do očí, do těla, do pohlavních orgánů. Zvířata zde jsou zabíjena způsobem, který je v rozporu s normálním zacházením se zvířaty a s legislativou EU, zažívají ohromná muka - za týrání a jejich plného vědomí je jím podříznuto hrdlo. Umírají s hrůzou v očích několik minut.
Zvířata nejsou pytle s bramborami, nejsou uzpůsobena na přepravu a trpí od samého začátku. Jsou to živé cítící bytosti. Je zločin, že je umožněno, tolerováno a podporováno obchodování se zvířaty tímto bezohledných způsobem. A je to zločin, že jsou umožněny jejich dálkové transporty do zemí mimo EU. Z ČR například do Libanonu, Iráku, Turecka, Ruska, Uzbekistánu, Tádžikistánu, Kazachstánu,…. To vše tolerují a podporují EU a její členské země, ze kterých zvířata pocházejí. Pokrytectví, ignorace předpisů a ostuda. Bohužel, oběťmi jsou nevinná zvířata.
Dokud tohle týrání zvířat v řádu miliard zvířat ročně neskončí, svět se nezlepší.
Přečtěte si také |
Zvířata má před utrpením při dálkové přepravě chránit unijní legislativa. Ta se ale roky naprosto ignoruje, říká MichaličkováDokumentační záběry Four Paws/Vier Photen z nakládání zvířat v přístavu Kartagena ve Španělsku.
Kampaň Stop transportům se zvířaty požaduje:
Maximální limit 6 až 8 h pro přepravu zvířat savců na jatka, na výkrm a odchov a maximální limit 4 h pro přepravu drůbeže.– nahrazení dlouhotrvající přepravy zvířat přepravou masa, jatečných půlek, živočišných produktů, genetického materiálu;
– porážení zvířat co nejblíže místu nebo v místě jejich chovu a výkrmu;
– vysoké postihy za nedodržování předpisů na ochranu zvířat;
– z dlouhodobého hlediska upřednostnění rostlinné stravy pro celý svět.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (23)
Slovan
22.3.2021 11:00Jiří Daneš
22.3.2021 14:08DAG
22.3.2021 16:40Majka Kletečková
22.3.2021 17:43 Reaguje na DAGŽivý skot patří mezi 10 nejvýznamnějších agrárních položek, které ČR vyváží do zemí mimo EU.
Viktor Šedivý
22.3.2021 19:46Neměla byste tedy protestovat zejména a v první řadě tam?
Jirka Černý
22.3.2021 19:56 Reaguje na Viktor ŠedivýViktor Šedivý
22.3.2021 21:21 Reaguje na Jirka ČernýMajka Kletečková
23.3.2021 16:45 Reaguje na Viktor ŠedivýBřetislav Machaček
22.3.2021 20:08zkuste přesvědčit odběratele, ať se spokojí se zamraženým masem a nechtějí
živá zvířata. Naopak pak zkuste přesvědčit chovatele, ať nejdou do toho
výhodného obchodu, který je o dodávce živých zvířat. Představte si to,
jak kdysi putoval první dobytek a koně třeba do Ameriky na plachetnicích
a trvalo to často měsíce. Nechci to omlouvat, ale naopak kritizovat
a kritizuji jakékoliv trápení byť zvířat určených na jatka. Doma mne
vždy učili, že i zvíře k zabití se nemá týrat a zabít ho pokud možno
rychle. Pokud se bude se zvířaty obchodovat, tak budou stále i tyto
excesy a chybou je to, že si zvířata nepřevezme cílový veterinář
a kupec už u nakládky. Pokud by si přijeli s vlastní lodí, udělali
veterinární prohlídku a zaplatili před odplutím, tak by měli snahu
doplout co nejdřív, zvířata už by nemohli odmítnout a týrat putováním
zpět. Viním tak i prodejce a dopravce, kteří podcenili možnost, že
zvířata kupec odmítne. Budiž to poučením a novou normou obchodu se
zvířaty. To považuji za jediný možný způsob předejít podobné situaci.
Ať se EU ukáže, jak umí být akční a podmínit vývozy právě tímto.
Viktor Šedivý
22.3.2021 21:22 Reaguje na Břetislav MachačekMajka Kletečková
23.3.2021 00:21 Reaguje na Viktor ŠedivýBřetislav Machaček
23.3.2021 09:28 Reaguje na Majka Kletečkovápři honech a ta rituální porážka je halal.
Diktovat komu a kam prodávat a odkud a od koho zase
kupovat už tu bylo a u některých komodit funguje
díky sankcím. Bohužel kráva není tank a tak se
tím politici nebudou zabývat.
Majka Kletečková
23.3.2021 13:00 Reaguje na Břetislav MachačekViktor Šedivý
23.3.2021 10:24 Reaguje na Majka KletečkováVy se příliš nesetkáváte s ekonomickou realitou, že?
Jiří Daneš
23.3.2021 12:59 Reaguje na Viktor ŠedivýViktor Šedivý
23.3.2021 13:30 Reaguje na Jiří DanešMajka Kletečková
23.3.2021 13:01 Reaguje na Viktor ŠedivýViktor Šedivý
23.3.2021 13:26 Reaguje na Majka KletečkováMajka Kletečková
23.3.2021 00:21DAG
23.3.2021 07:50 Reaguje na Majka KletečkováTo bude výrazný problém.
Myslím, že by se to nějakým způsobem vyřešit, protože oni asi těch potravin budou potřebovat čím dál víc.
Jinak by ty lodě možná pluly obráceně, ale s migranty. Mimochodem to co s dobytkem se dělo s lidmi.
Majka Kletečková
23.3.2021 13:04Miroslav Vinkler
23.3.2021 19:54Další z "úspěchů" podivného spolku, který se jmenuje EU.