https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/judit-laura-krasna-tragedie-jalovicek-na-d8-dalsi-duvod-proc-ukoncit-dalkove-transporty-zvirat
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Judit Laura Krásná: Tragédie jaloviček na D8 – další důvod, proč ukončit dálkové transporty zvířat

23.1.2024
Zablokovaná dálnice
Zablokovaná dálnice
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Havárie kamionu s 33 jalovičkami (dálnice D8, 17. ledna) je dalším příkladem a důkazem strádání zvířat v dálkových transportech, nereálností přepravovat zvířata na dlouhé vzdálenosti bez jejich strádání a utrpení; lhostejnosti a nehumánnosti přístupu politiků, kteří několik desetiletí neudělali nic viditelného pro zastavení tohoto týrání zvířat.
 
Účel transportu jaloviček je sice uveden jako „chov“ (předpokládáme, že jsou/byly také březí), ale i zde existují možnosti, jak zvířata ušetřit utrpení dálkové přepravy: přepravovat genetický materiál, přepravovat chovná zvířata jen v rámci sousedních zemí a na krátké vzdálenosti; zacházet se zvířaty jako s živými tvory a skutečně vymáhat a dodržovat předpisy na jejich ochranu proti týrání.

Jalovice v péči hasičů.
Jalovice v péči hasičů.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

Společnost pro zvířata ihned 17. ledna zaslala žádost krajské veterinární správě, aby přeživší jalovičky byly umístěny do náhradního ustájení pro zotavení v České republice, než budou pokračovat dál do Maďarska.

Zvířata, která přežila, byla zraněná, v šoku, v panice, vyčerpaná, nebyla by schopna v tak špatném stavu pokračovat za pár hodin dál v cestě. Pro jejich plné zotavení psychické i fyzické je potřeba několik dnů, pokud vůbec. Bylo by i v rozporu s předpisy poslat zvířata hned na další pokračování cesty.

Státní veterinární správa nám 19. ledna uvedla, že bylo nařízeno přepravci udělat přestávku v cestě a jalovičky byly 17. ledna převezeny do náhradního ustájení poblíž. Nevíme však na jak dlouho.

Jalovičky směřovaly z Dánska do Maďarska. V Maďarsku jsou velká shromažďovací střediska. Do nich jsou svážena zvířata ze zemí EU (zejména skot domácí) a jsou překupníky tvořeny „zásilky“. Zásilky poté směřují do Turecka, přes Turecko dál na střední a Blízký východ anebo po moři tamtéž a do zemí Afriky a Arabského poloostrova. Další stovky tisíc zvířat EU jsou vyváženy přes Polsko, Ruskou federaci do zemí dálného východu.

Jedná se o ohromné utrpení zvířat.

Údaje nejsou

Ani EU ani členské země nemají žádné údaje o tom, kolik zvířat dojede do cílové destinace živých, kolik jich je zraněných, kolik samic potratilo (zmetalo) nebo předčasně porodilo, kolik zvířat uhynulo později na následky vyčerpání nebo zranění.

Jsou informace o tom, jak dobytek z EU v těchto zemích živoří. Mluvíme o desítkách tisíc skotu domácího z ČR a stovkách tisíc z EU, každým rokem.

Ve většině z třetích zemí je se zvířaty zacházeno daleko hrubším a krutým způsobem než v Evropě a v EU, neexistují předpisy na jejich ochranu a porážka je zde prováděna brutálně, v zemích muslimských dokonce za plného vědomí zvířete – bez předchozího omráčení. To vše je v rozporu s legislativou EU a předpisy Světové organizace pro zdraví zvířat, OIE.

Ignorování rozsudku

Většina členských zemí EU také ignoruje rozsudek Evropského soudního dvora z roku 2015, který rozhodl, že nařízení Rady č. 1/2005, o ochraně zvířat během přepravy, platí až do cíle cesty, tj. i v třetí zemi (nikoli jen na hranice EU, jak argumentují členské země EU) a tudíž musí být zvířatům zajištěny podmínky, aby nedošlo k jejich strádání. Pokud tak zajistit nelze, členské země nemají přepravu povolit.

Neustále žádáme představitele EU a členských zemí, aby namísto zvířat bylo exportováno maso, jatečné půlky, živočišné potraviny, genetický materiál. Od cargo firem víme, že lze tyto položky přepravovat v chladících vozech, boxech i na jiné kontinenty. Zvířata mají prožít život v zemi, kde byla narozena. Jen tak bude možné ukončit jejich veliké strádání, které jim politici a agro-byznys způsobují v dálkových transportech.

Více informací najdete na webu www.stoptransport.cz nebo v článku Důkazy o strádání zvířat při dlouhotrvající přepravě.


reklama

 
foto - Krásná Judit Laura
Judit Laura Krásná
Autorka je zakladatelkou Společnosti pro zvířata, která je zapojená v kampaních za ukončení zneužívání zvířat použitých pro hospodářské účely, za zastavení dálkových transportů, za zákaz zábavní pyrotechniky a dalších aktivit pro zvířata a etické zacházení s nimi. Spolupracuje s Eurogroup for Animals, Animal Welfare Foundation, Animals Angels, ČSOP a dalšími organizacemi.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (20)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

23.1.2024 07:21
Ono je to také o cenách za dopravu v kamionech, že !
Při přepravě zvířat a pár dalších, by měli být v kamionu podle délky trasy 2řidiči a zřejmě i závozník, starající se o přepravovaná zvířata - potom by nebyl problém.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

23.1.2024 07:22 Reaguje na smějící se bestie
Podmínky navrhovaného řešení = konec globalizace.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

23.1.2024 16:20 Reaguje na smějící se bestie
globalizace otravuje nejen lidi, ale i zvířata.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

24.1.2024 17:09 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Je to o MÍŘE globalizace. Všeho moc škodí a je na čase NĚKTERÉ činnosti deglobalizovat. Třeba zákazem dálkových transportů živých zvířat nebo jejich velkým omezením tím, že budou muset být dodržovány mnohem přísnější podmínky zabraňující velkému utrpení zvířat během takové přepravy. Podstatné je, že zrovna v tomto případě existují šetrnější a etičtější alternativy.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

23.1.2024 08:53
Mě vadí spíše legální i ilegální transporty jiných živočichů.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

23.1.2024 16:21 Reaguje na Slavomil Vinkler
jaký v tom je rozdíl?
jedno tahají v kufru po letištích a druhé po silnicích.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

23.1.2024 10:25
Naše dceřinná firma vozila a vozí zvířata po celé Evropě. Návěs musí být vybaven vyhříváním a napaječkami, kontrola zvířat a režim je docela přísný. Takový návěs má jen pro zajímavost cenu okolo 10 milionů. Tím nemá být řečeno, že dálková přeprava je něco ideálního, ale pouze to, že zvířata nestrádají tak moc, jak si veřejost představuje.
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

23.1.2024 10:32
Možná, že bychom měli při přemístění hospodářských zvířat z místa "A" do místa "B" využít jejich přirozeného přemisťování krajinou za potravou a vodou.
A určitě ochránci budou spokojení, zvířata jen oživí to co dělali jejich předci.
A i EU bude spokojena, ušetří hodně pohonných hmot v rámci omezení CO2.
Budou nadšení i chovatelé koní, budou mít pro ně využití.
Pokud v prériích a savanách býložravci migrují tisíce kilometrů, tak nebude problém, aby z Dánska přešli z Dánska do Maďarska.
Tak schválně - kdo je proti vrátit se k tradičnímu přesunu hospodářských, zvířat, který je založen na zvycích volně žijících býložravců?
PS: o licenci na prodej lístků pro diváky pro sledování přehánění hospodářských zvířat si zažádám - 10% ze zisku věnuji na osvětu o vlivu přírodních usní na zdraví nohou.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

23.1.2024 12:14 Reaguje na Pavel Jeřábek
Hezká nadsázka a hlavním trhem by mohl být opět v Praze Václavák.
Sem by zvířata putovala po svých po magistrále a odtud uličkami
do okolí. Cestou by se pásla v parcích, vyprázdnila před úřadem
vlády a na hradním nádvoří stejně, jako dnes postupují zemědělci
v Německu s hromadami hnoje před vládními budovami a zatarasenými
cestami traktory. Tak by to byly stáda dobytka s honáky na koních
a "trpěliví" řidiči by obdivovali před sebou na cestě stáda krav.
Prostě naivní slečna si představuje svět bez přepravy zvířat a
z jedné havárie z tisíců přeprav bez havárie udělá problém č.1.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

23.1.2024 14:11 Reaguje na Břetislav Machaček
Ono by stačilo do současné vietnamské tržnice SAPA - bývalý masokombinát pro Prahu.
Odpovědět
pk

pepa knotek

23.1.2024 12:41
Nejde jen o transporty skotu, jsem zvědav jak EU vyřeší např. halal porážky na zatím svém území. Hlavně že se někde ruší klecové chovy nosnic a pak se odjinud klecová vejce dováží, zmatek nad zmatek.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

23.1.2024 19:23 Reaguje na pepa knotek
Byrokrat si vytváří budoucí práci nařízeními a jinými kravinami. Pak
má co kontrolovat a když už na tu kontrolu sám nestačí, tak přijmou
dalšího byrokrata. Do nekonečna to asi nepůjde, ale zatím to takto
ještě funguje. Sice na dluh a s vyždímáním skutečně pracujících.
Čekám, kdy se potrefené husy do mne obují, že kritizuji ouřady a
všelijaké na oko "pracující" lidi, kteří sem z nudy píšou hlavně
v pracovní době.
Odpovědět
PB

Petr Brok

23.1.2024 12:56
Turci dobře platí a tak i od nás se tam hovězí dobytek posílá. Úplně bez přepravy by byly domácí porážky a přímý prodej konečnému zákazníkovi. To je však limitováno třemi ks za rok, nebo šílenými předpisy na malá jatka. Cílem EU je ale nejíst maso, tak proč by pro to něco udělala. Pokud se jí to zadaří vzroste turistika za masem. Já třeba nikam nejezdím, ale za masem bych jezdil a často.
Odpovědět
ig

23.1.2024 21:01
utrpení = krávy * nákladní automobily * silnice * konkurenční cena * spokojený zákazník. Jedno z toho stačí anulovat a utrpení zmizí :D
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

24.1.2024 07:05 Reaguje na
Krávy, neb prdí. Tím začít a on zmizí i ten celý řetězec, včetně zákazníka.
Znáte ten vývoj: jeden se.. na všechny (kult osobnosti) všichni se... na jednoho (potlačování kultu), všichni se.. na vše (budování ...), není na co sr...(vítězství...), není co sr..
Odpovědět
MM

Milan Milan

24.1.2024 09:20
Z nejrůznějších důvodů se převážejí a přepravují lidi, zvířata i ostatní zboží, to je trend. Havárií a tragédií i mrtvých je bohužel dost a dost, ale to přece není důvod zrušit třeba přepravu lidí ve vlacích. Nebo jo?
Odpovědět
ig

24.1.2024 13:59 Reaguje na Milan Milan
Veškerou dopravu je třeba zakázat. Kdyby to mělo zachránit jednu jalovici, má to smysl.
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

25.1.2024 07:54
Přeprava obchodovatelné komodity z místa dostatku do místa nedostatku je od nepaměti principem obchodu! To asi nikdo nezmění.

"...Havárie kamionu s 33 jalovičkami (dálnice D8, 17. ledna) je dalším příkladem a důkazem strádání zvířat v dálkových transportech..."

Tato havárie je především důkazem toho, jaké skutečné poměry na D1 panují. Co si tam někteří řidiči TIR dovolí je až neuvěřitelné, zejména jsou-li z Polska - nad tím zůstává rozum stát. Jenom škoda, že je skoro nikdo netrestá.

Jinak autorkou navrhovaná řešení jsou většinou reálně neproveditelná. Kdyby si zkusila jet ony 4 hodiny (4 h pro drůbež, 8 h pro zbývající zvířata) s přepravovanými zvířaty (jako spolujezdec - vedle řidiče), možná by jí překvapilo, kam se za tu dobu dostane. Průjezdnost naší silníční sítě je směšně nízká a s tak velkým vozidlem nelze dělat žádné zázraky.

Nelíbí se mi týrání zvířat, ale navrhovaná řešení nejsou reálně uskutečnitelná - někde na chov jednoduše podmínky nejsou a hotovo. Ale maso je potřeba. Určitě bych v EU zakázal a tvrdě trestal halal porážky!

Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

25.1.2024 18:46 Reaguje na Jiří Kvítek
Souhlas a ještě dodám, že naivní představy zabíjet zvířata rovnou
na pastvě neprojdou nejen z veterinárního hlediska, ale hlavně z
hlediska ekonomického. Slečna, či paní asi neví jaké úkony se dějí
při zpracování zabitého zvířete a co vše je třeba k tomu potřebné.
To není zabití, či doražení nemocného kusu, ale zásobení milionů
lidí ve městech a to nelze provádět po kusech na pastvině. Ono to
je i o specializaci řezníků na daný úkon, aby byl proveden správně,
rychle a efektivně. Muselo by násobně přibýt řezníků objíždějících
pastviny s potřebným vybavením a veterinářů, kteří dohlédnou na
zdraví zvířete před porážkou a zda někdo jen nedobíjí nemocný kus.
Od toho je nucený výsek a nikoliv jatka se zdravými zvířaty. Už
vidím nadšení řezníků v dešti, mrazu a sněhu porážet zvířata na
pastvinách místo k tomu určených porážkových prostor. Vždy to tu
vymýšlejí lidé, kteří neporazili ani jedno zvíře a kteří jsou
pouhými potížisty pro ostatní zainteresované osoby.
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

26.1.2024 18:52 Reaguje na Břetislav Machaček
Máte pravdu!

Bohužel slečna (či paní) autorka, toho neví o dost víc a tak by v první řadě měla přijít do reálného provozu a také dostudovat související předpisy.

Možná by se pak za takový článek v budoucnu i červenala, kdo ví?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist