Judit Laura Krásná: Tragédie jaloviček na D8 – další důvod, proč ukončit dálkové transporty zvířat
Společnost pro zvířata ihned 17. ledna zaslala žádost krajské veterinární správě, aby přeživší jalovičky byly umístěny do náhradního ustájení pro zotavení v České republice, než budou pokračovat dál do Maďarska.
Zvířata, která přežila, byla zraněná, v šoku, v panice, vyčerpaná, nebyla by schopna v tak špatném stavu pokračovat za pár hodin dál v cestě. Pro jejich plné zotavení psychické i fyzické je potřeba několik dnů, pokud vůbec. Bylo by i v rozporu s předpisy poslat zvířata hned na další pokračování cesty.
Státní veterinární správa nám 19. ledna uvedla, že bylo nařízeno přepravci udělat přestávku v cestě a jalovičky byly 17. ledna převezeny do náhradního ustájení poblíž. Nevíme však na jak dlouho.
Jalovičky směřovaly z Dánska do Maďarska. V Maďarsku jsou velká shromažďovací střediska. Do nich jsou svážena zvířata ze zemí EU (zejména skot domácí) a jsou překupníky tvořeny „zásilky“. Zásilky poté směřují do Turecka, přes Turecko dál na střední a Blízký východ anebo po moři tamtéž a do zemí Afriky a Arabského poloostrova. Další stovky tisíc zvířat EU jsou vyváženy přes Polsko, Ruskou federaci do zemí dálného východu.
Jedná se o ohromné utrpení zvířat.
Údaje nejsou
Ani EU ani členské země nemají žádné údaje o tom, kolik zvířat dojede do cílové destinace živých, kolik jich je zraněných, kolik samic potratilo (zmetalo) nebo předčasně porodilo, kolik zvířat uhynulo později na následky vyčerpání nebo zranění.Jsou informace o tom, jak dobytek z EU v těchto zemích živoří. Mluvíme o desítkách tisíc skotu domácího z ČR a stovkách tisíc z EU, každým rokem.
Ve většině z třetích zemí je se zvířaty zacházeno daleko hrubším a krutým způsobem než v Evropě a v EU, neexistují předpisy na jejich ochranu a porážka je zde prováděna brutálně, v zemích muslimských dokonce za plného vědomí zvířete – bez předchozího omráčení. To vše je v rozporu s legislativou EU a předpisy Světové organizace pro zdraví zvířat, OIE.
Ignorování rozsudku
Většina členských zemí EU také ignoruje rozsudek Evropského soudního dvora z roku 2015, který rozhodl, že nařízení Rady č. 1/2005, o ochraně zvířat během přepravy, platí až do cíle cesty, tj. i v třetí zemi (nikoli jen na hranice EU, jak argumentují členské země EU) a tudíž musí být zvířatům zajištěny podmínky, aby nedošlo k jejich strádání. Pokud tak zajistit nelze, členské země nemají přepravu povolit.Neustále žádáme představitele EU a členských zemí, aby namísto zvířat bylo exportováno maso, jatečné půlky, živočišné potraviny, genetický materiál. Od cargo firem víme, že lze tyto položky přepravovat v chladících vozech, boxech i na jiné kontinenty. Zvířata mají prožít život v zemi, kde byla narozena. Jen tak bude možné ukončit jejich veliké strádání, které jim politici a agro-byznys způsobují v dálkových transportech.
Více informací najdete na webu www.stoptransport.cz nebo v článku Důkazy o strádání zvířat při dlouhotrvající přepravě.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (20)
smějící se bestie
23.1.2024 07:21Při přepravě zvířat a pár dalších, by měli být v kamionu podle délky trasy 2řidiči a zřejmě i závozník, starající se o přepravovaná zvířata - potom by nebyl problém.
smějící se bestie
23.1.2024 07:22 Reaguje na smějící se bestieJaroslav Řezáč
23.1.2024 16:20 Reaguje na smějící se bestieMajka Kletečková
24.1.2024 17:09 Reaguje na Jaroslav ŘezáčSlavomil Vinkler
23.1.2024 08:53Jaroslav Řezáč
23.1.2024 16:21 Reaguje na Slavomil Vinklerjedno tahají v kufru po letištích a druhé po silnicích.
pavel peregrin
23.1.2024 10:25Pavel Jeřábek
23.1.2024 10:32A určitě ochránci budou spokojení, zvířata jen oživí to co dělali jejich předci.
A i EU bude spokojena, ušetří hodně pohonných hmot v rámci omezení CO2.
Budou nadšení i chovatelé koní, budou mít pro ně využití.
Pokud v prériích a savanách býložravci migrují tisíce kilometrů, tak nebude problém, aby z Dánska přešli z Dánska do Maďarska.
Tak schválně - kdo je proti vrátit se k tradičnímu přesunu hospodářských, zvířat, který je založen na zvycích volně žijících býložravců?
PS: o licenci na prodej lístků pro diváky pro sledování přehánění hospodářských zvířat si zažádám - 10% ze zisku věnuji na osvětu o vlivu přírodních usní na zdraví nohou.
Břetislav Machaček
23.1.2024 12:14 Reaguje na Pavel JeřábekSem by zvířata putovala po svých po magistrále a odtud uličkami
do okolí. Cestou by se pásla v parcích, vyprázdnila před úřadem
vlády a na hradním nádvoří stejně, jako dnes postupují zemědělci
v Německu s hromadami hnoje před vládními budovami a zatarasenými
cestami traktory. Tak by to byly stáda dobytka s honáky na koních
a "trpěliví" řidiči by obdivovali před sebou na cestě stáda krav.
Prostě naivní slečna si představuje svět bez přepravy zvířat a
z jedné havárie z tisíců přeprav bez havárie udělá problém č.1.
smějící se bestie
23.1.2024 14:11 Reaguje na Břetislav Machačekpepa knotek
23.1.2024 12:41Břetislav Machaček
23.1.2024 19:23 Reaguje na pepa knotekmá co kontrolovat a když už na tu kontrolu sám nestačí, tak přijmou
dalšího byrokrata. Do nekonečna to asi nepůjde, ale zatím to takto
ještě funguje. Sice na dluh a s vyždímáním skutečně pracujících.
Čekám, kdy se potrefené husy do mne obují, že kritizuji ouřady a
všelijaké na oko "pracující" lidi, kteří sem z nudy píšou hlavně
v pracovní době.
Petr Brok
23.1.2024 12:56Slavomil Vinkler
24.1.2024 07:05 Reaguje naZnáte ten vývoj: jeden se.. na všechny (kult osobnosti) všichni se... na jednoho (potlačování kultu), všichni se.. na vše (budování ...), není na co sr...(vítězství...), není co sr..
Milan Milan
24.1.2024 09:20Jiří Kvítek
25.1.2024 07:54"...Havárie kamionu s 33 jalovičkami (dálnice D8, 17. ledna) je dalším příkladem a důkazem strádání zvířat v dálkových transportech..."
Tato havárie je především důkazem toho, jaké skutečné poměry na D1 panují. Co si tam někteří řidiči TIR dovolí je až neuvěřitelné, zejména jsou-li z Polska - nad tím zůstává rozum stát. Jenom škoda, že je skoro nikdo netrestá.
Jinak autorkou navrhovaná řešení jsou většinou reálně neproveditelná. Kdyby si zkusila jet ony 4 hodiny (4 h pro drůbež, 8 h pro zbývající zvířata) s přepravovanými zvířaty (jako spolujezdec - vedle řidiče), možná by jí překvapilo, kam se za tu dobu dostane. Průjezdnost naší silníční sítě je směšně nízká a s tak velkým vozidlem nelze dělat žádné zázraky.
Nelíbí se mi týrání zvířat, ale navrhovaná řešení nejsou reálně uskutečnitelná - někde na chov jednoduše podmínky nejsou a hotovo. Ale maso je potřeba. Určitě bych v EU zakázal a tvrdě trestal halal porážky!
Břetislav Machaček
25.1.2024 18:46 Reaguje na Jiří Kvítekna pastvě neprojdou nejen z veterinárního hlediska, ale hlavně z
hlediska ekonomického. Slečna, či paní asi neví jaké úkony se dějí
při zpracování zabitého zvířete a co vše je třeba k tomu potřebné.
To není zabití, či doražení nemocného kusu, ale zásobení milionů
lidí ve městech a to nelze provádět po kusech na pastvině. Ono to
je i o specializaci řezníků na daný úkon, aby byl proveden správně,
rychle a efektivně. Muselo by násobně přibýt řezníků objíždějících
pastviny s potřebným vybavením a veterinářů, kteří dohlédnou na
zdraví zvířete před porážkou a zda někdo jen nedobíjí nemocný kus.
Od toho je nucený výsek a nikoliv jatka se zdravými zvířaty. Už
vidím nadšení řezníků v dešti, mrazu a sněhu porážet zvířata na
pastvinách místo k tomu určených porážkových prostor. Vždy to tu
vymýšlejí lidé, kteří neporazili ani jedno zvíře a kteří jsou
pouhými potížisty pro ostatní zainteresované osoby.
Jiří Kvítek
26.1.2024 18:52 Reaguje na Břetislav MachačekBohužel slečna (či paní) autorka, toho neví o dost víc a tak by v první řadě měla přijít do reálného provozu a také dostudovat související předpisy.
Možná by se pak za takový článek v budoucnu i červenala, kdo ví?