Pro Třinecké železárny znamená zdražení povolenek náklady ve stovkách milionů
Mluvčí Liberty Ostrava (LO) Barbora Černá Dvořáková řekla, že na ostravskou huť nebude mít zvýšení cen povolenek aktuálně žádný vliv. Na rozdíl od TŽ ale LO nemá vlastní energetický závod, ceny povolenek tak ovlivní ceny, které huť platí za elektřinu.
Jedna povolenka opravňuje k vypuštění jedné tuny oxidu uhličitého do ovzduší. Provozovatelé monitorují své emise, vykazují je každoročně ministerstvu životního prostředí a vyřazují za ně povolenky. S povolenkami lze obchodovat. Firmy dostávají část povolenek bezplatně od státu, zbytek si mohou koupit na trhu nebo v aukci.
Cena emisních povolenek v Evropské unii dosáhla tento týden rekordu a poprvé přesáhla hranici 50 eur (1292 korun) za tunu. K růstu cen přispívá mimo jiné přísnější politika ochrany klimatu a také vysoká poptávka od investorů.
Ředitelka komunikace Veolie ČR Marcela Dvořáková uvedla, že emisní povolenky silně zatěžují teplárenství. "Také proto, ale i v návaznosti na evropské trendy, se skupina Veolia snaží postupně snižovat emise CO2 pomocí investic do ekologizace a modernizace. Jde především o nahrazení uhlí biomasou a dalšími čistšími palivy, ale vliv mají také energetické úspory," uvedla Dvořáková. Veolia plánuje snížit emise CO2 v následujících letech o dalších minimálně 20 procent.
Macková řekla, že z hlediska produkce emisí skleníkových plynů jsou na tom železárny v Třinci poměrně dobře. Emisní intenzita výroby oceli v třinecké huti je v posledních deseti letech na stabilní úrovni 1,7 až 1,8 tuny oxidu uhličitého na tunu oceli.
"Díky dlouhodobé snaze o snižování emisí v Evropě jsme stejně jako jiné špičkové evropské hutě dosáhli technologicky optimálního stavu při stávající rudné cestě výroby oceli. Pro srovnání, emisní intenzita velkých světových výrobců mimo Evropu přesahuje dvě tuny CO2 na tunu vyrobené oceli," uvedl generální ředitel TŽ Jan Czudek.
Černá řekla, že LO nyní povolenky nakupovat nepotřebuje. "Povolenky máme řádně odevzdané a nepředpokládáme teď žádný nákup povolenek. Předpokládáme, že někdy v červnu se budou přidělovat povolenky do dalšího období," řekla mluvčí LO.
Pro dění kolem LO jsou ale emisní povolenky v posledních dnech jedním z hlavních témat, protože firma část svých povolenek minulý týden prodala sesterskému podniku v Rumunsku. Odboráři kvůli tomu na středu svolali protestní mítink a situací se zabývá i vláda. LO si povolenky v minulých letech šetřila, chce je využít k financování nezbytné modernizace.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (7)
Jaroslav Řezáč
7.5.2021 07:13Jan G
7.5.2021 18:44 Reaguje na Jaroslav ŘezáčViktor Šedivý
7.5.2021 11:12Jan G
7.5.2021 19:16 Reaguje na Viktor ŠedivýBřetislav Machaček
7.5.2021 20:30dovážet kolejnice z Číny, ocel do betonových pražců, na mosty a
trolejové sloupy asi taky. Kamenivo na trať rovněž, protože
otevírat nové lomy je fuj. A co elektřina pro pohon vlaků? To budou
jezdit pouze, když bude svítit slunce a foukat vítr? No nic hutníky
přeškolíme na ekology, politology, novináře a umělce. Ono se dá
vše opravdu někde koupit, ale za co? Za potištěné bezcenné papírky?
Pomalu, ale jistě se z průmyslové země stává země závislá na dovozu
a je to dokonce oslavováno jako úspěch. Je to vrchol hlouposti a
nebo čísí záměr?