První rozpočet Fondu dopravy vyvolal rozpaky
V roce 2001 se počítá s investicemi takřka na všech stávajících dálnicích. "Doufáme, že se nám podaří dokončit stavbu dvou úseků dálnice D8, úsek Pražského silničního okruhu Třebonice - Ruzyně," říká ministr dopravy Jaromír Schling (ČSSD). S investicemi se ale počítá i na dálnici D1 z Prahy na Brno, na dálnici D11 z Prahy na Hradec Králové, na tahu na České Budějovice (D3) i na severomoravské D47. "Věříme, že se podaří ještě v prosinci, nejdéle snad v lednu 2001 začít dostavovat obchvat Plzně na dálnici D5," říká Jaromír Schling.
Rozpočet SFDI počítá také s investicemi 8,9 miliardy korun na dostavbu I. a II. železničního koridoru. "Měly by být dokončeny do roku 2002 tak, aby v roce 2003 začal běžný provoz. To znamená, že osobní rychlíky by tu mohly jezdit rychlostí až 160 kilometrů v hodině," slibuje ministr Schling.
Na opravy stávajících silnic má jít v roce 2001 1,7 miliardy korun. To je podle předsedy Odborového svazu pracovníků v dopravě Stanislava Havrlíka naprosto nedostatečné. "Čtvrtina silnic I. třídy je u nás v havarijním stavu, totéž platí o 1560 mostech, o 41 procentech silnic II. třídy a dokonce o plné polovině silnic třetí třídy," říká Havrlík. Podle něj kvůli nízkému rozpočtu na opravy stoupne vnitřní dluh silniční infrastruktury a budoucí náklady stoupnou o 60 procent. "Pokud je vnitřní dluh na českých silnicích kolem 350 miliard korun, pak nelze očekávat záchranu od SFDI, který má roční rozpočet desetkrát nižší. Rozbité silnice neopravíme za dva nebo za tři roky," brání se ministr dopravy Schling. Podle něj jde o dlouhodobý problém, který by se mohl začít zlepšovat poté, co do silnic začnou investovat kraje. "Mám pocit, že se pan ministr chtěl poněkud vyhnout odpovědi," říká Jaroslav Vácha (US), poslanec Královéhradeckého krajského zastupitelstva a kandidát Čtyřkoalice do krajské rady. "Z jeho výroku vůbec nevyplývá, kde by kraje potřebné peníze měly vzít, z čeho by vlastně měly do oprav silnic investovat. Já musím souhlasit s připomínkou pana Havrlíka, že stav silnic u nás je velmi špatný," dodává Vácha.
Ten zároveň kritizoval fakt, že rozpočet SFDI počítá pouze se 165 milióny korun pro stavbu dálnice D11 směrem na Hradec Králové. "To je tak na projekt a něco málo navíc, myslím, že starosta Chlumce nad Cidlinou z toho nebude nadšen," rozčiluje se Jaroslav Vácha. Vyjádření starosty Chlumce nad Cidlinou Miroslava Uchytila se nám nepodařilo získat. "Pan starosta je právě na cestě ve Francii, ale až se vrátí, jistě vám rád odpoví," řekl nám pouze Čeněk Kodejška, tajemník chlumeckého městského úřadu.
Vodní doprava se může v příštím roce těšit na investice SFDI ve výši 350 miliónů korun. Oproti tomu cyklostezky se dočkají pouhých 10 miliónů. "To je naprosto směšná částka," komentuje rozpočet SFDI pro cyklistickou dopravu Petr Štěpánek, předseda sdružení Oživení/Greenways ČR, které cyklostezky u nás buduje. Podle něj dopravní politika vlády s cyklistickou dopravou počítá. "V ČR jezdí pravidelně do práce na kola jedno až tři procenta lidí a tak by měla být i částka do infrastruktury cyklistické dopravy poměrná - tedy mezi 340 milióny a jednou miliardou korun," říká Štěpánek. Pokud se plánovaných 10 miliónů korun rozdělí mezi čtrnáct nových krajů, zbude na každý z nich zhruba 700 tisíc korun - za ty se, podle Petra Štěpánka dá postavit pouhých 300 metrů cyklostezky. "Přitom v některých regionech je cyklistická doprava velmi důležitá, například na Královéhradecku, Olomoucku, Pardubicku či Břeclavsku," dodává Štěpánek.
reklama