https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/reuters-pocet-elektroaut-v-norsku-by-letos-mohl-prekonat-pocet-benzinovych
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Počet elektroaut v Norsku by letos mohl překonat počet benzinových

3.4.2024 09:58 | OSLO (ČTK)
Nabíjení elektromobilů v Oslu.
Nabíjení elektromobilů v Oslu.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Počet bateriových elektromobilů na norských silnicích by do konce letošního roku nebo na začátku příštího roku měl poprvé překonat počet aut s benzinovým motorem. Vyplývá to z výpočtů agentury Reuters a analytiků. Ještě několik let ale bude podle analytiků trvat, než počet bateriových elektromobilů překoná i počet aut s naftovým motorem.
 

Posun k elektromobilům v Norsku je částečně způsoben štědrými pobídkami země. Norsko má 5,5 milionu obyvatel a chce se stát první zemí, která ukončí prodej nových benzinových a naftových aut, a to do roku 2025. Devět z deseti nově prodaných vozů na počátku letošního roku byly bateriové elektromobily.

Pokud by norský případ následovalo více zemí, celosvětová poptávka po ropě by mohla dosáhnout vrcholu dříve, než se předpokládalo. Mezinárodní agentura pro energii (IEA) vidí nyní vrchol poptávky před rokem 2030 a automobily a dodávky se mají na poptávce po ropě podílet více než 25 procenty.

Přechod Norska však nebyl levný. Země osvobodila bateriové elektromobily od daní uvalených na vozy se spalovacím motorem. Investovala také do veřejných nabíjecích stanic pro elektromobily.

Podle údajů norské správy veřejných silnic, na které se Reuters odvolává, tvořily bateriové elektromobily v polovině března 24,3 procenta z 2,9 milionu vozů v Norsku. Vozy s benzinovým motorem tvořily 26,9 procenta. To představuje pro vozy s benzinovým motorem náskok o téměř 76 000 vozů, což je méně, než činil loňský prodej bateriových elektromobilů. Loni se v Norsku prodalo 104 590 elektromobilů.

"Pokud tento (trend) bude pokračovat i v příštích 12 měsících a vzhledem k tomu, že prodej čistě benzinových aut je nyní zanedbatelný, bude příští rok touto dobou na silnicích více bateriových elektromobilů než čistě benzinových aut, a možná to bude ještě před koncem tohoto roku," uvedl výzkumník institutu CICERO zaměřeného na změnu klimatu Robbie Andrew.

Vzhledem k tomu, že na norských silnicích jezdí o téměř 370 000 vozů s naftovým motorem více než elektromobilů, bude pravděpodobně trvat tři až čtyři roky, než elektromobily předstihnou i naftové vozy, dodal Andrew.

Počet elektromobilů má předstihnout počet benzinových vozů navzdory nedávnému zpomalení prodeje. Prodej nových elektromobilů v Norsku se loni snížil přibližně o čtvrtinu kvůli celkovému poklesu prodeje v době růstu úrokových sazeb a snižování některých vládních pobídek. Přesto prodej bateriových elektromobilů na celkovém prodeji v lednu činil rekordních 92,1 procenta, uvedla norská silniční federace OFV. V březnu tento podíl činil 89,3 procenta, zatímco prodej nových aut meziročně klesl o 49,7 procenta.

Loni středo-levá vláda zrušila osvobození od daně z přidané hodnoty pro elektromobily s cenou nad 500.000 norských korun (1,1 milionu Kč). To zdražilo modely jako Tesla X a Audi e-tron.

Prudký růst obliby elektromobilů snížil také poptávku po benzinu a naftě. Podle údajů norského statistického úřadu a výpočtů agentury Reuters od roku 2021 klesl prodej nafty a benzinu u norských čerpacích stanic o osm procent. Údaj nezahrnuje prodej nafty pro nákladní vozy. Trh s fosilními palivy však stále zůstává silný, protože poptávku částečně podpořil prodej hybridních automobilů, které kombinují baterie se spalovacím motorem. K 15. březnu jezdilo na norských silnicích téměř 340.000 hybridních vozů, většinou dobíjených ze zásuvky s benzinovým motorem. Ty tvořily 12 procent celkového vozového parku. V posledních letech ale hybridy ztrácejí podíl na trhu, protože vláda zrušila pobídky k jejich prodeji.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (10)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

HH

Honza Honza

3.4.2024 14:14
Tady právě oproti názoru všech klima a ekopesimistů (jako jsem např. já) jsou elektroauta správná volba k ochraně klimatu. Pokud je vytvořena dobrá síť, nabíječky apod.
Stačilo by úložiště energie (to Norsko má) a elektroauta jsou super!
Odpovědět
Anyr

Anyr

3.4.2024 18:30 Reaguje na Honza Honza
Osobně tedy více fandím vodíku... :)
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

4.4.2024 09:06 Reaguje na Anyr
ono to dává větší smysl, věřit autům, které budou mít vlastní nádrž, než půl tuny baterií pod nohama.
Elektroauto je z velké čísti přepracované.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

4.4.2024 09:59 Reaguje na Anyr
Zelený vodík má zatím mnohem více nedořešeností než baterky. Tady je věštit moc složité, to ani Zeman s Klausem nedokáží.
Odpovědět
LB

Lukas B.

5.4.2024 08:08 Reaguje na Honza Honza
norsko je takové malé, kulturnější a demokratičtější rusko - tj. bohatá benzínová pumpa a plynárna evropy.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

3.4.2024 19:04
Norsko, Norsko, to mi něco říká. Není to ta země, která rozšiřuje těžbu ropy a plynu aby tím masivně dotovala prodej elektroaut?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

4.4.2024 09:14 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
ono to nevybočuje z diktátu Bruselu. Budeme se cítit ekologicky ale zprasíme vše okolo.
A tak dovážíme Amazonský prales do bioplynky, abychom se cítili eko apod.
Spotřebitelská náročnost ve vztahu k ekologii nesnížila ale zvýšila. Ničíme více zdrojů ale marketing nám to dává jako zelené. To, že se zvýšilo dobívání nerostů a kovů už v Bruselu nevadí, ZKRÁTKA EKOLOGIE ZA VŠECHNY PRACHY.
VŠICHNI JSME SOUČÁSTÍ OBCHODU A ZOBCHODOVÁNÍ a marketéři na cokoliv nás nutí různými způsoby " věřit" že oni sami to myslí s námi nejlépe, než Mi se sebou.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

4.4.2024 07:38
Stačí, když se správně pokřiví trh a výsledkem může být jakýkoliv nesmysl. A nemusíme chodit ani moc daleko. Obdobně byl u nás boom přímotopů, boom kotlů na plyn.
Odpovědět
pk

pepa knotek

4.4.2024 07:45
Doufám, že autor v rámci objektivity přidá každý druhý den článek, jak je to v ostatních zemích po celé zeměkouli, abychom si zhruba za rok udělali obrázek o prodeji elektroaut po celém světě - byl by to takový pěkný seriál.
Odpovědět

Radek Čuda

4.4.2024 12:41
No, Norsko je Norsko.
V prvé řadě na to tam lidé mají ... všichni víme díky čemu:-))), ale holt mají kliku.
S tím souvisí ta další věc, že když se člověk podívá kolik už léta jsou daně na ta ICE auta, tak je to zcela přirozený vývoj.

U nás by uvedená "motivace" znamenala, že vlastnictví automobilu bude podobně dostupné, jako vlastnictví vily na Ořechovce. Takže z pohledu nějakého porovnání či hledání cest "kudy na to" je nám zrovna Norsko na dvě věci.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist