https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/rok-2023-je-nejteplejsim-rokem-ktery-kdy-byl-na-zemi-nameren
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Rok 2023 byl nejteplejším rokem, který kdy byl na Zemi naměřen

8.1.2024 14:17 | PRAHA (Ekolist.cz)
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek.
Foto | Jan Stejskal / Ekolist.cz
Rok 2023 překonal dosavadní teplotní rekordy a je nejteplejším rokem, který kdy byl na Zemi naměřen. Ve srovnání s průměrem let 1850–1900 byla v roce 2023 teplota o +1,46 °C vyšší, přibližujeme se tak hranici 1,5 °C, kterou Pařížská dohoda definuje jako kritickou (data pochází z měření Copernicus za leden–listopad 2023). Rekord podle předběžných dat ČHMÚ padl i v Česku, průměrná roční teplota 9,7 °C byla o 1,4 °C stupně vyšší, než je průměr let 1991–2020. Od roku 1960 – tedy za dobu života současných seniorů – vzrostla průměrná teplota v Česku o 2,2 °C. Hlavní příčinou růstu průměrných globálních teplot a dosahování nových teplotních rekordů je spalování fosilních paliv, respektive růst koncentrace skleníkových plynů v atmosféře. Informuje o tom projekt Fakta o klimatu.
 
„Současné rekordy nejsou bohužel nic, co by klimatologové nečekali,“ říká Ondráš Přibyla, ředitel Fakta o klimatu.

„Věda hovoří jasně, pokud budeme dále spalovat fosilní paliva, a tím zvyšovat koncentraci skleníkových plynů v atmosféře, průměrná globální teplota dále poroste,“ dodává Přibyla.

Proč je oteplování tak velký problém?

Pařížská dohoda deklaruje úsilí o to, aby „nárůst globální průměrné teploty výrazně nepřekročil hranici 1,5 °C.“ Jedním z hlavních důvodů pro stanovení této hranice je riziko překročení tzv. bodů zlomu (tipping points).

„Podobně jako větev snese určité zatížení než se zlomí, i některé části planetárního systému se mohou při postupujících klimatických změnách ‚zlomit‛ a přejít do kvalitativně odlišného stavu,“ říká Ondráš Přibyla. Na planetárních systémech je závislá stabilita naší společnosti.

Růst koncentrací skleníkových plynů v atmosféře je hlavní příčinou růstu průměrné globální teploty. Globální úsilí o snižování závislosti na fosilních palivech definují globální úmluvy, nejnověji Pařížská dohoda, na které staví své závazky ve snižování emisí jednotlivé státy světa včetně Česka. Pro zastavení oteplování je klíčové snížit emise co nejvíce již v této dekádě.

„V Česku aktuálně probíhá revize tří klíčových dokumentů v oblasti klimatu a energetiky: Politiky ochrany klimatu, Vnitrostátního plánu v oblasti energetiky a klimatu a Státní energetické koncepce. Ty určí, jak bude vypadat česká cesta k bezemisní ekonomice a společnosti v dalších letech. Všechny tři dokumenty přitom musí zahrnovat závazky vyplývající z mezinárodních úmluv a unijní legislativy a ideálně směřovat ke klimatické neutralitě v roce 2050,“ říká Kateřina Kolouchová, analytička Fakt o klimatu.

Vědecké a datové zajímavosti


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (39)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PE

Petr Eliáš

8.1.2024 14:31
Tak vida. Nějak se ty predikce (staré i víc jak 35 let) naplňují. A to mnohými ,,odborníky,, předpovídané ochlazení zase nikde. :(
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

8.1.2024 14:43 Reaguje na Petr Eliáš
To se jako máme radovat? Já jsem z toho velmi nákladného a neúčinného divadla na ochranu klimatu pro 8 miliard diváků spíše smutný.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

8.1.2024 16:42 Reaguje na Jiří Svoboda
větší problém je půdní sucho. Půdní eroze a tepelné změny mikroklimatu. Tedy používání materiálů a podpory vytváření prostředí, které fyzikálními vlastnostmi generuje tepelný ostrov a je jedno, jestli je na poli nebo uprostřed města.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

9.1.2024 09:45 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Dneska už nemůžeme uvažovat ve schématu že jeden problém je větší než jiný, a tedy musíme řešit jen ten větší a ty menší jsou blbost. Prostě VŠECHNY problémy spolu souvisí. Nejde oddělit jeden od druhého. Ani jeden bez druhého nevyřešíte.
Někde níže píšete ptákoviny, že vaše město je na tom líp a do Pražáků je vám houby :-D! Tohle je přesně typ úvahy člověka, který opravdu nechápe, o co jde. Přece jde o celou Zemi! Celá Země musí fungovat, aby se na ní dalo plus minus dobře žít. Když půjde klima na Zemi do kopru, nejspíš nezůstane vaše město oázou, kde budete koukat z okna svého bytu a rozkládat blbosti :-).
Odpovědět
ss

smějící se bestie

9.1.2024 12:08 Reaguje na Jindřich Duras
To ano, ale samotná ČR to nezachrání, že !
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

9.1.2024 12:22 Reaguje na smějící se bestie
Ne, to určitě ne :-). Jenže váš argument je trochu marod, protože nevyřčeno, ale chápáno zůstává: "tak se na to rádi vykašleme, abychom něco dělali!" A přesně v tomhle je vaše odpověď toxická.
Víte, s argumentem "já to nevytrhnu" a "proč zrovna já, když jiní to dělali taky" se potkávám ve své praxi kolem dokola. "Copak naše obec/město by měla čistit své odpadní vody, když my to nevytrhneme?" Jenže takovýchto obcí jsou v jednom povodí desítky a ty desítky už situaci hezky zabijou. Ne, jedna z nich, ale všichni svorně.
Ne, samotná ČR to nezachrání - ale jistě jste si všiml, že ČR není nijak samotná, ne? Měli bychom si prostě jen obyčejně přiznat i svoji zodpovědnost a nevézt se jen na chvostu a nečekat, až co nám nařídí ten uzurpátorský Brusel.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

8.1.2024 16:39 Reaguje na Petr Eliáš
ono jde o to, jak si to ochlazení představujeme...pokud někdo očekává metry sněhu z nuly, tak to asi nebude, je to proces.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.1.2024 17:24 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Představujeme je tak, že v prvním levelu nebude stoupat globální teplota několik let po sobě a v další dekádě půjde pomalu dolů. Ovšem skutečnost je přesně opačná.
S nějakými metry sněhu to nijak nesouvisí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.1.2024 17:43 Reaguje na Petr Eliáš
První modely vývoje klimatu jsou ze 60. let, tj. 50 let straré a zajímavé je, že se úpotvrdily ty alarmistické. Ne extrémní, ne konzarvaticní. Tam sice počítali ještě s vlivem ozónové díry, ale ta se zaceluje, ale i tak jde vývoj velmi rycle. Jenže dnes to asi chytá forsáž, s tím nepočítal nikdo. I ta nejhorší varianta podle šesté zprávy bude asi příliš optimistická. Předpovídá +5°C do konce století, což je totálě likvidační.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

8.1.2024 14:41
Podstatné je, že i z celkem nedávné historie víme, že teplá období byla dobou blahobytu. Takže můžeme hledět do budoucnosti s optimismem.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

8.1.2024 14:46 Reaguje na Richard Vacek
Záleží na tom, jak ta změna rychle probíhá a v jakém jste zeměpisném pásmu.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

8.1.2024 15:03 Reaguje na Jiří Svoboda
Naštěstí se potvrzuje, že oteplení probíhá tak, jako za minulých teplých period. Tedy že se otepluje hlavně tam, kde je nejchladněji a kde to je nejvíc potřeba.
A pokud jde o rychlost, tak i v Evropě jsou záznamy podstatně rychlejších změn klimatu. A opět - změna k vyšším teplotám je pozitivní, protože zajišťuje v přírodě více potravy.
Odpovědět
FF

Filip Fuksa

8.1.2024 15:44 Reaguje na Richard Vacek
Nepotvrzuje.
V Evropě takové záznamy nejsou, respektive pokud ano, tak velmi lokálně.
Vyšší teploty nezajišťují více potravy.

Mějte se.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.1.2024 17:31 Reaguje na Richard Vacek
Podstatně rychlejší bylo jen ochlazování po sopečních erupcích, o oteplování nic nevím. Normální rychlost je +1°C za 10 tisíc let, dnes to jede 100x rychleji.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

8.1.2024 19:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Mladší dryas:"Teplota se tu během pouhých několika roků snížila o 2–4 °C a nad severním Atlantikem dokonce o více než 5 °C"
https://vesmir.cz/cz/casopis/archiv-casopisu/2020/cislo-7/co-zpusobilo-posledni-vzepeti-doby-ledove.html
A vyšší teploty ve vyšších zeměpisných šířkách téměř vždy zajišťují více potravy - delší vegetační sezóna - delší sezóna hmyzu a na to navázán celý potravinový řetězec.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

9.1.2024 09:53 Reaguje na Richard Vacek
Jenže, vy chytráku, myslet musíte za celou Zemi a ne jen za svou zahrádku :-D!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.1.2024 10:15 Reaguje na Richard Vacek
Jistě, to přece píšu. Pokles teplot býval daleko rychlejší, ale vždy po nějaké razantní události. Mladší dryas byl způsobem rojem obřích meteoritů. Všimněte si ale vývoje teplot po něm, teplota dlouhodobě stoupala díky Milankovičovým cyklům a jak pominula prachobá blokáda, teplota šla nahoru rychleji, než normálně, aby vše "dohnala". Ovšem stále 50x pomaleji, než dnes.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.1.2024 17:28 Reaguje na Richard Vacek
To tady z nepochopitelných důvodů plácáte pořád. Nejsme ve středověké Evropě, ale na celém světě, kde nejvíce lidí žije v teplých a suchých oblastech, kde je zvyšování teploty a tím i odparu vodu zcela likvidační už teď.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.1.2024 17:35 Reaguje na Richard Vacek
Fakt dobrý. dejte si panáka slivovice a svět bude hezčí. Dejte si dva a ještě se to zlepší. Vypijte půl litru a bude to někde úplně jinde a pokud do vás bude někdo tlačit výbornou padesátku každý den litr, zkuste odhadnout, jak prudké období blahobytu vás čeká.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

9.1.2024 09:51 Reaguje na Richard Vacek
Brilantní úvaha :-D! Ostatně máme i mnoho důkazů, že v teplých oblastech se žije nejlíp: Kalahari, Sahara, Gobi, Atacama...
Každopádně si zkuste takové myšlenkové cvičení, jen tak pro srandu:
1/ Když se oteplí tak, že u nás budeme luxusně pěstovat banány a v Grónsku kukuřici - jak asi tak bude vypadat zbytek Země?
Nebo:
2/ Když se oteplí v chladných krajích, co se stane s hladinou oceánů? A jak si představíte, že to bude s podnebím a počasím obecně?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.1.2024 10:18 Reaguje na Jindřich Duras
Pan Vacek není schopen pochopit pojem vývoj. Dnes se oteplilo na příjemné klima u něho na dvorku a to by bylo v pohodě, kdyby se to dnes zastavilo a ztůstalo stát. Jenže to jaksi jede stále rychleji.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

9.1.2024 19:34 Reaguje na Jindřich Duras
Jen malá připomínka- Sahara byla kdysi zelená, Grónsko také. Nyní je Sahara pouští, Grónsko zaledněné. Karty se zamíchaly a znovu rozdaly. Karty se opět míchají a budou rozdány znovu. Z úrodných míst se stanou neúrodná a naopak. Nic víc se nestane, kromě stěhování národů, což na Zemi proběhlo vícekrát v historii. Takže v podstatě- o co vlastně jde? Asi poněkud cynické, ale myslím, že natvrdo postihující reálný stav věcí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.1.2024 20:36 Reaguje na pavel peregrin
Nic se preboga nemíchá a nerozdává. vše probíká spojitě. Grónsko v lidské paměti zelené nebylo nikdy (ten název vznikl od wikingského označení druhu mlhy), teplo tam bylo, ale nepatrněji. Kolonie Evropanů se živily kožešinami a mrožovinou, byly zásobované z Evropy.
Sahara byla zelená ještě v biblických dobách a voda, které podemlela Sfingu, tam tekla naposled přes asi 23 tisíci lety.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

12.1.2024 06:17 Reaguje na Jindřich Duras
Gobi je studená púšť. Teplotné výkyvy sú od −40 °C v zime do 45 °C v letných mesiacoch. Ide tak o najväčšie teplotné výkyvy spomedzi všetkých púšti na Zemi.[1] Ročný úhrn zrážok predstavuje len 194 mm, tienenie má na svedomí Tibetská náhorná plošina.
Zvyšné púšte má svedomí Hadleyova bunka, ktorá dodáva suchý vzduch na obratníky, pričom v trópoch okolo rovníka prší viac ako v miernom pásme.
Hladinu oceánov má silu výrazne zdvihnúť jedine Antarktída, pretože s koncoom doby ľadovej sa takmer všetok ľad rozotopil pred 10 000 rokmi a more stúplo o 130 m.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

8.1.2024 16:38
člověk žije pouze na jednom místě a na tom, kde se nachází ČR můžeme být více méně s rokem 2023 spokojeni. teploty do třiceti stupňů a celkem i dobrý vodní srážky. Vždy to může být lepší, ale jinak to celkem šlo. Žádný extrém nad třicet.
To, že v Praze mají o 5 stupňů více než my je jejich problém. Města, která jsou tak velká, jsou zároveň rozpálená, ale stejně tak jak se rychle rozpálí, tak rychle se také schladí...
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

8.1.2024 16:52 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Jenže ono se neotepluje jen v Praze a ostatních městech. ;)
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.1.2024 17:27 Reaguje na Petr Eliáš
Tepelné ostrovy se zvětšují a je jich stále víc, takže se otepluje téměř všude.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

8.1.2024 19:16 Reaguje na Petr Eliáš
to není pravda. Žiju ve městě s e 45 tisíci obyvateli, kolem dokola jsou hory a lesy v nadmořské výšce 500 m.n.m
rozdíl výšky mezi námi a Prahou veru dva stupně. Co sto metrů, jeden stupeň nahoru. Praha se dokáže v rozdílu vyšplhat za méně jak 24 hodin na rozdíl pěti stupňů plus.
Mezi námi je ještě Bedřichov v J.H a tem má od nás další dva stupně dolu, takže v Bedřichově v loňském roce neexistoval den který by se přiblížil 30 stupňům.
U nás bylo tak pět dní 30 stupňů a to spíš přidávám. Z jihovýchodu celý rok byl pod vlivem studeného proudění. Opravdu žádné teplo nebylo jako v roce 2018, kde bylo extrémní vedro od Dubna do konce Listopadu. To, že jednou za nějakou dobu se najde extrémní rok bylo vždycky ale od té doby to bylo celkem slušné a navíc loni se přidal i větší počet srážek. Každý může posoudit jen to, kde zrovna žije. Nikde jinde.
Na kecech o oteplování se přiživuje mnoho pseudovědců ale co vy s tím asi tak uděláte? bude se chytat vítr do cedníku? žijeme to, co máme a co můžeme.
Na těhle samozvancích je asi nejvíce zarážející, jak všichni budeme umírat hlady a žízní ale to se přes strašení neděje...hladomory ve třetím světě nebyli nikdy nic nového. Možná to není tak dokonalý ale pořád se funguje.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

8.1.2024 19:44 Reaguje na Jaroslav Řezáč
To jsou zase bláboly.

V čr byla dva teplotně podprůměrné měsíce. Duben a květen. Ostatní docela slušný nadprůměr.

https://www.chmi.cz/historicka-data/pocasi/uzemni-teploty#
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

8.1.2024 19:49 Reaguje na Petr Eliáš
a víte, že je to úplně jedno?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.1.2024 09:40 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Jedno je jen kolečko od trakaře. Zatím nám odešla většina smrků v nižších výškách, za pár let to budou všechny. Kdo půjde po nich? U nás nežije strom, který přežije teplotu +50°C, už ale naměřili +42.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

8.1.2024 19:50 Reaguje na Petr Eliáš
nejdůležitější je vzdušná vlhkost.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

8.1.2024 19:51 Reaguje na Jaroslav Řezáč
a tedy i půdní.
Odpovědět
pk

pepa knotek

8.1.2024 19:07
To je moc dobře - jen ať se otepluje, bude více CO2 z přírodních zdrojů něco k tomu přidá civilizace a fotosyntéza nám poběží lépe, bude zeleněji na kontinentech, budou vyšší výnosy plodin, co si víc můžeme přát. Předpovědi klimaalarmistů, že po roce 2000 roztaje led okolo severního pólu tu byly už před 50 lety, to je nekonečný příběh. Ovce je potřeba strašit furt, zatím to médijá zvládají tak uvidíme jak dlouho ještě.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

9.1.2024 09:55 Reaguje na pepa knotek
Ostatní nemá cenu ani komentovat, ale příměr s ovcemi mě opravdu zaujal. Není to spíš tak, že dobytku je cestou na porážku třeba říkat, že se nic neděje a všechno je OK?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.1.2024 10:20 Reaguje na Jindřich Duras
Přesně tak, právě ropáčci jsou ten dobytek a je jim nakecáváno, že je to naopak. Jejich svět je naopak celý.
Odpovědět
JO

Jarka O.

13.1.2024 00:11 Reaguje na Jindřich Duras
Ano, přesně tak to Fiala dělá. Vaše a hanzlovy urážky p.Vacka nemá cenu komentovat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.1.2024 09:36 Reaguje na Jarka O.
Co říká jaký Fiala? "Já se vždy osypu, když generál Řehka mluví o válce. Já nechci kupovat tanky, já se nechci připravovat na válku, já chi žít v míru."
Tohle je přece z té opačné strany, nemyslíte?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.1.2024 09:32 Reaguje na pepa knotek
Ten led kolem sevedního pólu skutečně roztál, severní cestou už projede obchodní loď bez pomoci ledoborce. Jenže fotosyntéza běží stále stejně tam, kde je dost vody. A ta mizí, takže se rozšiřují pouště a oblasti, kde se žít nedá vůbec.
Mě přímo dojímá naivita těchto jedinců, kteří mají nějaký dojem (nikdo neví, kde k němu přišli), že když je dnes o +1,5°C tepleji, tak se to už zastavilo a teď bude stále pohodička.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist