https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/rostouci-ucty-za-energie-nici-odevni-prumysl-v-evrope
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Rostoucí účty za energie ničí oděvní průmysl v Evropě

15.11.2022 01:25 | MILÁN (ČTK)
Energetická krize, kvůli které už zavřely ocelárny a hliníkárny po celé Evropě, se nyní přenáší do dalšího odvětví na kontinentě, a sice do oděvního průmyslu. Tisíce malých továren a dílen, které zásobují značky jako Gucci a H&M, sledují, jak se jejich obchodní modely rozpadají kvůli prudkému růstu cen zemního plynu a elektřiny po invazi na Ukrajinu a rozhodnutí Ruska omezit dodávky plynu do EU. Podle údajů evropské obchodní skupiny Euratex u mnoha výrobců textilu náklady na energii tvoří kolem 25 procent výrobních nákladů, zatímco dříve to bylo pět procent. To jim snižuje ziskové marže.
 

Ceny energií už vzrostly natolik, že jejich dodavatelé v obavě, že nedostanou zaplaceno, požadují po textilních společnostech, aby si zajistily bankovní záruky nebo poskytly zálohy předem. V Itálii, která je největším producentem textilu v Evropě, mnoho výrobců uvádí, že nemohou uzavírat smlouvy o nákupu energií, které je dříve chránily před krátkodobými výkyvy cen, upozornil ekonomický list The Wall Street Journal (WSJ).

Problémy zasahují celý dodavatelský řetězec, od přadláků a tkalců, kteří potřebují velké množství elektřiny k přeměně vlny na přízi, až po barvírny, které používají plyn na ohřev vody a pro velké sušičky. Pro výrobce látek je obtížné jednoduše přenést tyto vyšší náklady na odběratele. Mnoho z nich má povinnost dodat zboží za ceny dohodnuté před několika měsíci. Vyšší ceny by také zřejmě přiměly mnoho oděvních společností a maloobchodníků přesunout své aktivity mimo Evropu, kde jsou ceny energií nižší. Ohroženo by tak v celé EU mohlo být asi 1,3 milionu pracovních míst v textilním průmyslu.

Majitel textilky v severní Itálii Alberto Paccanelli upozornil, že jeho firmě vzrostl v červenci účet za plyn na 660 000 eur (16,2 milionu Kč) z 90 000 eur před rokem. "To, co se děje teď, představuje riziko, že celý evropský průmysl zkrachuje," řekl Paccanelli.

Podle textilek už některé značky raději přesouvají výrobu do jiných zemí, včetně Turecka, kde jsou náklady nižší, než aby přistoupily na dodatečné náklady v zemích, jako je Itálie. Enrico Gatti, který je majitelem firmy na výrobu vlny a dodává mimo jiné prodejcům oděvů Zara a H&M, řekl, že jemu a dalším textilkám v okolí města Prato letos klesl objem zakázek o 50 procent. Prato je významným centrem výroby textilu.

Problémy také odhalují vznikající propast mezi evropskými zeměmi, které se snaží ochránit národní průmysl před prudkým růstem cen plynu, a zeměmi, které si to nemohou dovolit. Výrazná opatření na zmírnění dopadu vysokých cen energií oznámilo Německo, vlastní protikrizová opatření má v plánu Francie. Itálie ale nemá na podobná opatření dostatečnou finanční sílu.

Předseda představenstva textilní společnosti Utexbel Jean-François Pierre Gribomont říká, že tyto rozdíly podkopávají jednotný trh EU se zbožím. Jeho tkalcovský závod v Belgii platí za megawatthodinu 193 eur, dvojnásobek toho co před rokem. Ve Francii, která poskytuje dotace, platí 123 eur za megawatthodinu, což je meziročně o 50 procent více. "Proč bychom měli mít Evropu, když si každá země může dělat, co chce?" dodává.

Vedoucí oddělení energetické politiky německého obchodního svazu Textil+Mode Michael Engelhard uvádí, že německé textilní a oděvní společnosti by mohly mít ze státní podpory větší prospěch než jejich kolegové v některých dalších evropských zemích. Tyto firmy se také musejí ve své zemi přetahovat o veřejné prostředky s ostatními průmyslovými odvětvími. Engelhard ale přiznává, že Německo je na tom ve srovnání s ostatními celkem dobře.

Výrobci tkanin se také obávají, že až v zimě budou muset evropské země omezit dodávky plynu, budou tito výrobci na konci seznamu, protože jejich výrobky jsou považovány za méně důležité než výrobky jiných energeticky náročných odvětví, jako je sklářství či kovoprůmysl. Generální ředitel obchodní skupiny Euratex Dirk Vantyghem a další zástupci textilního průmyslu však upozorňují, že to není jen o oblečení. Oděvní průmysl je úzce provázán s širší výrobou technických a zdravotnických textilií, které se používají například ve vzduchových filtrech, lopatkách větrných turbín, umělých lidských kloubech či pneumatikách.

Stabilní dodávky levného ruského plynu umožňovaly výrobcům v Evropě desítky let prosperovat, i když konkurence v zámoří narůstala. Podle údajů Světové obchodní organizace (WTO) se podíl Evropy na globálním vývozu textilu za posledních 20 let snížil, zatímco podíl Číny čtyřnásobně vzrostl a od roku 2020 přesahuje 40 procent. To je více než dvojnásobek podílu EU v roce 2020.

Textilnímu odvětví v Evropě dominují malé a střední podniky, kterým pomáhá úzká spolupráce s návrhářskými domy a generace trvající prohlubování jejich specializace. Malé specializované firmy také vyvinuly vysoce kvalitní povrchové úpravy, které vyžadují kvalifikovanou pracovní sílu a mají vyšší ziskové marže. Tyto malé firmy se soustředily v různých centrech, kde spolupracují, což i menším firmám umožnilo při výrobě látek pro globální značky vyniknout a konkurovat cenou i kvalitou Číně a Turecku. Růst cen energií však mnoha malým firmám způsobil problémy. Malé firmy nedokážou absorbovat dodatečné náklady, zatímco velké značky, které jejich produkci odebírají, nejsou ochotny část těchto nákladů převzít.

"Důležité značky o tom nechtějí ani slyšet. Chtějí si udržet své marže," říká Gatti.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (71)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

15.11.2022 05:33
Nejspíše EK vymetla s automobilkami, pak to chytlo hlinikárny a slévárny, sklárny také na odpis a nad oděvním sektorem se už vznáší mračna krkavců.
Jen tak dál s dekarbonizací a naše vnoučata budou svítit loučemi a se zeleným zadkem poskakovat po stromech.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

15.11.2022 06:20 Reaguje na Miroslav Vinkler
1*
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.11.2022 08:06 Reaguje na Miroslav Vinkler
Nebojte, dekarbonizace nám elektriku zlevní, už dnes jdou ceny dolů a než se fabrikanti rozhoupou, bude to v pohodě.
Právě Evropa výrazně vydělává na tom, že si dělá špinavé a blbé práce v zahraničí, Evropani to dělat nechtějí.
Vy snad půjdete dělat k vysoké peci?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

15.11.2022 09:09 Reaguje na Pavel Hanzl
škoda mluvit
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

15.11.2022 10:02 Reaguje na smějící se bestie
Máte pravdu. Ten pan je marný a potřebuje přestat
nosit růžové brýle. Blbí mají štěstí a tak se jich
to na rozdíl od těch postižených nijak nedotkne.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.11.2022 11:21 Reaguje na Břetislav Machaček
Zkuste si dnes srovnat cenu elektřiny z OZE a z fosilu. I s tím, že budete třeba 20% zálohovat.
Jak půjde cena plynu dolů, je to zcela jasná volba.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

15.11.2022 13:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzle, proveďte nám to srovnání cen, děkuji.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.11.2022 15:50 Reaguje na Jaroslav Studnička
Na to se můžu vymastit. Zásadně mi nevěříte ani slovo a já se budu pružit a vy odpovíte, že jsem idiot, nic jinýho.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

15.11.2022 17:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže zůstává Hanzlova dojmologie.
To jsem očekával.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

15.11.2022 20:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Pokud své informace dostatečně odzdrojujete, tak vám věřit budeme, žádný strach.

Možná vám jako bonus i vysvětlíme, čeho se ty odkazy skutečně týkají a co v nich je:-).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.11.2022 20:29 Reaguje na Svatá Prostoto
Muhehehheheh cha cha fakt dobrý!!
Kolik jsem dával důkazů, článků ze seriózních webů a jaký je výsledek? ANI ŤOK!!
Máte v kobliza natlučenou ruskou demagogii a to je konečná.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

15.11.2022 20:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Ohledně porovnání cen jste žádný odkazy na zdroj informací ještě neuváděl, respektive jste neuvedl ani to porovnání.

Hlavně, že ostatní nabádáte, aby si to porovnání udělali sami.
Prostě dojmolog Hanzl...
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

16.11.2022 13:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Boha jeho, vždyť vy žádné odkazy nedáváte ... a když, tak jsou buď úplně neaktuální, to v lepším případě, nebo se týkají něčeho jiného. A vaším majstrštykem jsou odkazy, které přímo popírají to, co se nám tu snažíte nabulíkovat.

Pro vás je zrádnou bažinou i chudák strejda gůgl s tetou wiky. První stupeň ZŠ hadra.
Odpovědět

Viktor Šedivý

15.11.2022 14:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže máte na střeše FVE, ve sklepě baterky a jedete v ostrovním režimu?
Ne?
A proč tedy platíte za drahý fosil s přirážkou nenažraným uhlobaronům, když byste mohl levně využívat výhod OZE?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.11.2022 15:51 Reaguje na Viktor Šedivý
Bo to ještě nenainstalovali.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

15.11.2022 16:13 Reaguje na Pavel Hanzl
No, když tak koukám na předpověď, tak by vám min v nejbližších dnech ty panely byly stejně na pikaču.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.11.2022 20:31 Reaguje na Svatá Prostoto
Aj tak sa može. Ale určitě existuje určitá šance (čemuž samozřejmě nevěříte) že to slunko někdy fakt vyjde.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

16.11.2022 13:02 Reaguje na Pavel Hanzl
No, rozhodně vyjde dřív, než je budete mít na střeše:-).

Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

15.11.2022 12:09 Reaguje na Pavel Hanzl
" ... už dnes jdou ceny dolů a než se fabrikanti rozhoupou, bude to v pohodě."

Fakt jo?
Vám snížili zálohy na elektřinu a plyn?

Fabrikanti se nerozhoupají, fabrikanti to zavřou. Což bude mezi zaměstnanci jistě přijato s nadšením.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

15.11.2022 16:27 Reaguje na Svatá Prostoto
Mi dnes dodavatel plynu oznámil, že už v květnu navýšenou cenu plynu zvedá od ledna na cenu zastropovanou a Hanzl něco plácá o snižování ceny. Tohle čeká asi všechny mimo těch, co ty ceny měli vyšší, než zastropované a kterým cenu sníží na úkor
dlouhodobých odběratelů s předvídatelnou spotřebou
pro které mohli kupovat dopředu a nikoliv dodatečně.
Této situace využijí rovněž k maximalizaci zisků a
i kdyby šla ta cena někdy dolů, tak to snížení díky zastropování a odvodům z mimořádných zisků nečekám. Rovnou cenou bude pro všechny strop a tak se ptám, proč živíme "konkurenční" dodavatele, když budou mít všichni jednotnou cenu? Není tak čas opět na jednoho STÁTNÍHO dodavatele bez těch příživníků hrajících si na konkurenci a který bude mít obrovskou vyjednávací sílu nakupovat levněji? Trh selhal, ale živí stále i ty, kteří selhali vůči zákazníkům.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

15.11.2022 20:09 Reaguje na Břetislav Machaček
Hanzl je úplně mimo a nechápe, ža ten plyn v zásobnících, který se do nich za ty šílené ceny napral, prostě budeme spotřebovat a ty ceny zacálovat.

I kdyby nám sem z Kataru posílali LNG zadáčo.

K tomu zastropování hezký článek ... https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-komentar-kdo-stoji-za-zdrazenim-elektriny-hledejte-v-mlze-nad-trhem-219183
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.11.2022 11:46 Reaguje na Svatá Prostoto
Jistě. Spotřebujeme a zacálujeme, ale jen jednou. Podle kremelsko - vinklerovských teorií jsou ty ceny nafurt, ovšem zlý grýndýl nikdo nezrušil, takže se budou stále zvyšovat až Evropa zbankrotuje.
Něco podobného tvrdil už Vladimir Uljanov zvaný Lenin.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

16.11.2022 13:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne jen jednou. Jednou. Bo čím naplnit ty zásobníky další sezónu bude celkem sranda, bez dodávek z Ruska za období I.-VIII. 2022.

A rozhodně to bude drahá sranda, odkazy na prognózy cen 2023 jsem vám včera poslal.

Ale možná jste lepší střelec, než Světová banka a Goldman.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.11.2022 15:38 Reaguje na Svatá Prostoto
Prognózy jsou taky každá jiná. Ale tankery s LNG stojí ve frontě, jak pojedou zásobníky, cena půjde dolů.
Zásobníky se budou plnit v létě a to budou ceny v pohodě, dá se odhadnout. Ovšem čert nikdy nespí a dobře založená nálož na potrubí z Norska nebo v LNG terminálu může celou situaci fakt zdramatizovat. Třeba s tím Goldman počítá, čort znajet.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

16.11.2022 16:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Ehm ... jak pojedou zásobníky ... tím zřejmě myslíte navýšení odběru z nich, tak ceny půjdou samozřejmě nahoru.

To už je holt zákon nabídky a poptávky. Poptávka je nizká, ceny jdou dolů, poptávka vzroste, ceny jdou nahoru.

Jak budou ceny v pohodě snadno zjistíte když si porovnáte spotové ceny plynu s cenami termínových kontraktů na příští léto.

S váma je to jak něco vysvětlovat dítěti na prvním stupni ... zvláštní školy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.11.2022 13:35 Reaguje na Svatá Prostoto
Sorry jako, myslel jsem LNG terminály. Zásobníky jsou jen rezerva pro studené období.
Jak pojedou, bude na trhu dost plynu a tím půjde cena dolů. Jste jak děcko, které ani do té blbšule nechodí.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

15.11.2022 05:49
Ceny za energie si snad Evropa zvedla sama svou energetickou politikou. Vždyť kvůli tomu i náš velký dodavatel elektřiny zkrachoval už před válkou a nechal milión klientů na holičkách. Stačí se podívat na ceny energií ve světě z března:
https://www.globalpetrolprices.com/electricity_prices/
Průmysl (i domácnosti) v Německu platily za elektřinu 3x víc než v Číně nebo USA. EU se dobrovolně rozhodla znevýhodnit klasické zdroje, do kterých se tedy neinvestovalo a zavíraly se. EU dobrovolně rozhodla že ani jádro není perspektivní - zavíraly se dokonce funkční jaderné zdroje a nové se nestavěly.
Svádět na Putina naše rozhodnutí být předvojem lidstva a ukazovat světu cestu, kterou se má za námi vydat, je nesmysl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.11.2022 11:28 Reaguje na Richard Vacek
V USA dokážou prakticky všechno vyrábět levbněji, než v Evropě. To je poměrně přísný kapitalismus a svoboda podnikání bez zbytečné byrokracie. Nejlevnější je vyhrabat ze země cokoliv hořlavého a prohnat to komínem parního rumplováku, nejlépe bez jakéhokoliv čištění a rekultivace toho dolu. A když k tomu zaplatíte lidem minimum, tak vám skutečně vyjde elektřina nejlevnější.
Otázkou je, jestli zrovna o tohle stojíme. Evropa má prosperitu postavenou na chytré práci, na hi - tech, na moderních technologiích a tam je podíl energie ve výsledku daleko nižší, než u prací těžkých a špinavých.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

15.11.2022 12:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Jasně, proto třeba Německo dotuje průmysl jak o život, až z toho může EK trefit šlak ... výjimečně právem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.11.2022 15:47 Reaguje na Svatá Prostoto
Jsme v nejhorší energetické krizi historie a to skutečně není standardní stav.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

15.11.2022 16:14 Reaguje na Pavel Hanzl
A proč ve Státech vláda dotovat nemusí?

Když jsme ten revoluční prosperující eko-předvoj:-)?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.11.2022 20:34 Reaguje na Svatá Prostoto
Protože Velký liliPutin napadl Evropu a ne USA, on z nás chce udělat bídné Rusko, ne z Amíků.
Fakt to nechápete? Jě mám pocit, že si ze mě děláte čurinu, to koncentrované blbství je přece už dávno za čárou!!
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

16.11.2022 13:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Já hlavně chápu, že jsme jako EU a zejména Německo Putinovi na ty vidle naběhli sami, a to přes to, že jak řada států východní Evropy, tak i ty USA nás před tím varovaly.

Že to nepochopíte je mi ale úplně jasné.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.11.2022 15:31 Reaguje na Svatá Prostoto
Německo - 40% plynu z Ruska, ČR - 100% plynu z Ruska.
Celý Východní blok bral historicky víc, Poláci a Baltici se zichrovali, antož mužika znají.
Tvrdím to od začátku - Evropa uvěřila, že Putin není zrůda a podrazník, to byla jediná chyba. Žádný grýndýl v tom nefiguruje.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

16.11.2022 16:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy jste fakt mentálně zaostalý, to snad není možný.

Podmínkou zavedení grýndýlu byly dostatečné dodávky levného plynu ... bez toho by prostě neprošel. A bez toho bychom nebyli v řiti v okamžiku, kdy nám Putin plyn utnul. Takže jasně, žádný grýndýl v tom nefiguruje.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.11.2022 19:10 Reaguje na Svatá Prostoto
Pitomost jak dycky.
Žádný grýndýl se o žádných cenách nezmiňuje. Ale jasně říká, že když to nezvládneme, zaplatíme cenu nejvyšší. Pouze úplní hlupáci to nechápou.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

15.11.2022 06:21
V ČR byl oděvní průmysl zničen už před 30roky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.11.2022 08:03 Reaguje na smějící se bestie
On nebyl zničen, on zbankrotoval. Ale dnes jede celkem dobře, ne?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

15.11.2022 09:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Jo, za pomoci ministra Rumla - žádné kontroly pašovaného zboží z Číny !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.11.2022 11:29 Reaguje na smějící se bestie
Tím to nebude, nebojte. Ten problém se jmenuje RVHP.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

15.11.2022 12:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Víte o čem je řeč?
O oděvním průmyslu v ČR ... ten tedy celkem dobře nejede. Von skoro už žádný není. Myšlena je samozřejmě vlastní výroba.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.11.2022 15:46 Reaguje na Svatá Prostoto
Otázkou je, co je to český průmysl. Všechny větší firmy jsou akciovky s mezinárodním vlastnictvím, mají filiálky po celé Evropě, případně po celém světě. Tož mudruj.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

15.11.2022 16:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Zrovna v tomto případě je to jedno, bo je to šul nul ať to berete, jak to berete.
Těch pár posledních mohykánů jsou už jen tou výjimkou, která potvrzuje pravidlo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.11.2022 20:38 Reaguje na Svatá Prostoto
Těch pár mohykánů musí ale dost máknout....
"..se zkonsolidovala česká textilní výroba tak, že ve 2. dekádě 21. století s cca 20 tisíci zaměstnanci dosahuje roční tržby cca 1,9 miliardy €. Asi 4 % podniků je pod zahraniční kontrolou, ty se však podílely z téměř 50 % na celkových tržbách. Podíl vývozu dosahuje až 75 % (z toho 9/10 do EU).[30][31]" wiki.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

16.11.2022 13:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzl, kua drát, naučte se číst.

TEXTILNÍ průmysl vs ODĚVNÍ průmysl.

Hodinky ... holinky.

Vy máte v tý hlavě fakt vymetýno. A to su slušnej.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.11.2022 08:01
"Proč bychom měli mít Evropu, když si každá země může dělat, co chce?" dodává.
Protože všichni řvou, že evropská integrace je jen "diktát z Bruseli", jeto "eurosajuz" a ohrožuje naše národní zájmy atd. atd. A právě taloši se Salvinim a Berlusconim byli ti, co hulákali nejvíc. A s Meloniovou to o moc lepší nebude.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

15.11.2022 12:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Ono chtělo ten citát musí být trochu větší ... včetně tohoto

"Problémy také odhalují vznikající propast mezi evropskými zeměmi, které se snaží ochránit národní průmysl před prudkým růstem cen plynu, a zeměmi, které si to nemohou dovolit. Výrazná opatření na zmírnění dopadu vysokých cen energií oznámilo Německo, vlastní protikrizová opatření má v plánu Francie. Itálie ale nemá na podobná opatření dostatečnou finanční sílu."

To si fakt jako myslíte, že by v té vaší skvělé integrované Evropě posílalo Německo stejně peněz i k nám nebo třeba do Rumunska?

Vy jste koukám dneska měl vtipnou kaši.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.11.2022 15:39 Reaguje na Svatá Prostoto
V integrované Europě by žádné Německo neposílalo nikam nic, jako dnes třeba Bavorsko nedotuje Vestfálsko. Tu podporu by platila evropská vláda.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

15.11.2022 16:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Super, takže evropská vláda by nám napálila daně a pak rozhodovala, co s nima ... a my bychom měli demokratický podíl na tomto rozhodování ... je nás deset mega, to je v EU nějaká síla.

Stačí se podívat, jak na tom jsme v EP ... 21 hlasů z 705. Podle toho to taky vypadá.

Děkuji, nechci.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.11.2022 20:41 Reaguje na Svatá Prostoto
Možná byste se měl podívat na státy typu USA.
Ale dnes máte zrovna vy vliv na stát absolutní nula a v Evropě by se to vůbec nezměnilo.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

16.11.2022 13:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Můžete to s těmi USA trochu rozvinout? Já se v této oblasti opravdu velmi rád poučím ... zejména od vás.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.11.2022 18:29 Reaguje na Svatá Prostoto
ČR patří v EU mezi průměrné země, velikostí i lidnatostí i snad i výkonem ekonomiky. Ovšem pozici máme mizernou, protože Zeman a hlavně loupeživý estébák nám vytvořili image východně - balkánskho parastátu.
Letos se to ale výrazně zlepšuje, předevím kvůli pomoci Ukrajině a solidnímu vedení EU. Velmi nám pomohl jednoznačný postoj naší vlády, která nekličkuje a neháže obezličkama a hlavně se nechová jako hlupy Orbán.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

15.11.2022 12:29
Prostě pokud budou v EU výrazně vyšší ceny energií než v ostatních částech světa, tak to zcela nutně a zákonitě povede k poklesu konkurenceschopnosti evropské ekonomiky.

To tak jednoduše je.
A zase takové hvězdy, jak tady jasánkovsky vykřikuje Hanzl fakt nejsme, aby se naše produkce nedala ve většině případů snadno nahradit ... zemí, které toho jsou schopny je celá řada, od USA přes ausíky, Japonsko, J Koreu až po tu Čínu, která už umí vyrobit taky skoro všechno.

Odpovědět

Viktor Šedivý

15.11.2022 14:05 Reaguje na Svatá Prostoto
A nebudeme-li konkurenceschopní, nic nevyvezeme a nebudeme mít zač dovážet ...
Ani ty čínské FV panely.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.11.2022 15:44 Reaguje na Viktor Šedivý
A konečně zbankrotujeme jak váleční štváči z Volstrítu, jak to vždycky prorokovali komáři.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

16.11.2022 13:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzl, koukněte na net, co to znamená bankrot a nepište sem furt tyhle kokotiny.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.11.2022 18:19 Reaguje na Svatá Prostoto
Nevím, co o tom píšou na Netu, ale mě kus života tyhle parapravdy tloukli komáři do koblihy, což se jim samozřejmě nepodařilo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.11.2022 15:42 Reaguje na Svatá Prostoto
A proč by měly být v Evropě dražší energie, než v ostatních částech světa? Před válku byly levnější, protože Putin si u nás dlouhodobě budoval závislost, tak je tlačil dolů, jako správný drogový dealer.
Navíc mám dost velký poměr OZE, takže není důvod, abychom mělidražší energie. Tak jednoduchý to je.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

15.11.2022 16:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Fakt byly levnější ceny energií v EU, než třeba v USA?
Vy máte fakt dost.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.11.2022 20:42 Reaguje na Svatá Prostoto
Než v USA ne, ale nižší než v Asii, v japonsku i v Číně.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

16.11.2022 13:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Zdroj?

Nebo si to jen myslíte/někde jste o tom četl?
Odpovědět
RV

Richard Vacek

15.11.2022 16:33 Reaguje na Pavel Hanzl
Vždyť máte kousek výš odkaz na ceny elektřiny ve světě před válkou, kde v Německu byla elektřina 3x dražší než v USA nebo Číně.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

15.11.2022 20:10 Reaguje na Richard Vacek
Je to Hanzl.

Je to marný, jeto marný, je to marný.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.11.2022 08:27 Reaguje na Richard Vacek
V tom odkazu je cena pro rok 2022, nic staršího jsem tam nenašel.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.11.2022 08:29 Reaguje na Richard Vacek
Ceny energií pro domácnost i průmysl jsou všude deformované daněmi nebo dotacemi, cenou práce atd. čím bohatší stát, tím má tyhle ceny vašší. Bez ohledu, kolik to ve skutečnosti stojí.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

16.11.2022 13:14 Reaguje na Pavel Hanzl
" ... čím bohatší stát, tím má tyhle ceny vašší."

Takže v USA mají vyšší ceny energií než máme my? Nebo jsme bohatší stát než ony:-).

Cywe, co vy předvádíte za mentální exhibice, to sem ještě neviděl:-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.11.2022 15:27 Reaguje na Svatá Prostoto
Evropa, Německo , Dánsko atd. Ty které mají silné sociální systémy, daně na energie jsou výrazným příjem SR.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

16.11.2022 16:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Zajeďte si někdy do Dánska a koukněte, kolik co stojí ... od obchodů až po restaurace ... a srovnejte to s námi. A pak to samé udělejte u pumpy.

Třeba vám něco dojde.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

16.11.2022 16:24 Reaguje na Pavel Hanzl
A abyste si rozšířil vzdělání, tak si čtěte ... https://www.volty.cz/2021/11/28/ceny-elektriny-v-evrope-kdo-plati-nejvice/

A pak nám zkuste vysvětlit, proč jsme v roce 2020 ... TEDY DÁVNO PŘED KRIZÍ ... měli dražší elektřinu, než třeba ve Švédsku, Finsku, Nizozemí a prakticky stejné, jako ve Francii nebo Rakousku.

Vy sociální systéme.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.11.2022 18:06 Reaguje na Svatá Prostoto
Není to nijak složité, byli jsme v cenách elektřiny na 12. místě z celé EU, mírně pod průměrem.
Na to, že tu 8 let vládli neskuteční diletanti a tuneláři, tak to nebyl až tak špatný výsledek.
Ovšem oni tak důkladně rozdrbali státní rozpočet, že se rozjela masivní inflace a do toho vlítla energetická krize, ve které jsme byli zrovna my mezi nejvíce postiženými.
Celkem dost se divím, že jsme na tom dnes až tak dobře. Je to zásluhou rozumné vlády a hlavně p. Síkelovy, který sehnal plyn.
Odpovědět
ER

Ema Rychlá

18.12.2022 13:35
Když jsem se naposledy zajímala o to kolik platíme za energie měsíčně, nevěřila jsem vlastním očím. Tak my jenom těm energetickým společnostem necháme měsíčně něco okolo 18 tisíc korun. A jak se to zvedne tak budeme v háji. Jsme zvyklí investovat přes https://www.mycoiner.cz kryptoměnovou směnárnu, ale takhle to asi nepůjde.-
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist