Tiskové zprávy
Občanská koalice Nádraží v centru: Ruller, Rudiš, Chybík: modernizace brněnského nádraží je možná jen v centru
Tři desítky expertů z řad urbanistů, architektů a železničních odborníků všech profesí podepsalo "Prohlášení nezávislých odborníků k aktuálním otázkám Železničního uzlu Brno". V prohlášení experti vysvětlují důvody, proč není možné odsunout brněnské nádraží a naopak apelují na jeho modernizaci v centrální poloze. Prohlášení bude rozesláno zástupcům města Brna, Jihomoravského kraje, SŽDC, Ministerstvu dopravy, Vládě ČR, Evropské komisi i firmě
bývalého českého eurokomisaře, Pavla Teličky, BXL Consulting, kterou si Brno najalo pro lobbování za železniční uzel v Bruselu.
Podepsaní experti doufají, že toto prohlášení dopomůže ke změně postoji města a státu a povede ke skutečné modernizaci brněnského železničního uzlu, která je zejména z nedostačujících kapacitních důvodů nezbytná. Další setrvávání na myšlence odsunu nádraží by znamenalo opět zbytečné roky či desítky let, kdy se bude o modernizaci ŽUBu jen mluvit.
Z řad urbanismu jsou mezi podepsanými osobnosti jako prof. Ing. arch. Ivan Ruller, emeritní děkan Fakulty architektury VUT v Brně 1990 – 1994, nositel ceny města Brna 1993, Ing. arch. Viktor Rudiš, nositel ceny města Brna 1998, doc. Ing. Josef Chybík, CSc., stávající děkan Fakulty architektury VUT.
Dopravní odborníky reprezentuje prof. Ing. Vlastislav Mojžíš, CSc., zakládající člen Dopravní fakulty Jana Pernera UP, proděkan fakulty 1993 – 97, Ing. František Menšík, přední český odborník na mostní konstrukce, Ing. Petr Nachtigall, Ph.D, odborný asistent DFJP, či Ing. Danuše Marusičová, dopravní specialista, členka mezinárodních pracovních skupin a orgánů v dopravě, dlouholetá pracovnice ČD.
Z prohlášení:
"Přestavbu uzlu s přemístěným nádražím nelze realizovat a používat po částech a z ekonomických důvodů není racionální stavbu zahájit kvůli vysokému riziku, že bude přerušena."
"Oproti tomu varianta modernizace nádraží v centru je realizovatelná po jednotlivých etapách v řádu jednotek miliard Kč, z nichž dokončení každé znamená okamžitý užitek pro cestující i železniční provoz. Nehrozí (jako v případě varianty s odsunutým hlavním nádražím), že při investování např. 10 mld. Kč by stále neexistoval žádný přínos. Návratnost investice je v případě modernizace nádraží v centrální poloze daleko kratší. Pro poskytovatele finančních prostředků bude tento aspekt klíčový v rozhodování, zda stavbu podpořit či nepodpořit."
"Je nezbytné zvolit takovou variantu přestavby uzlu, která má šanci na získání podpory z EU; z předložených variant je to pouze modernizace s nádražím v centru."
"Podle multikriteriální analýzy přinese modernizace nádraží v centru v třicetiletém horizontu úsporu 8,807 miliard Kč (roční úspora téměř 477 mil. Kč)."
"Přesun nádraží nepřinese dostatečnou kapacitu nádraží, ale zhorší dostupnost vlaků, tím přispěje k nárůstu automobilové dopravy, zásadně zhorší propustnost ŽUB pro nákladní dopravu vůči stávajícímu stavu."
"I při zběžném pohledu na mapu Brna je vidět, že již dnešní nádraží je umístěno excentricky – jižně od geometrického středu města. Větší část na železnici návazné dopravy tedy již nyní směřuje severním směrem. Odsunem nádraží by se tato excentričnost ještě zvýraznila, což bude mít negativní vliv na prodloužení průměrné cestovní vzdálenosti, zhoršení časové dostupnosti i na zvýšené nároky na počet vozidel MHD a na kapacitu komunikací."
"Varianta s nádražím v centru je připravena pro budoucí zapojení vysokorychlostních tratí, varianta s přesunutým nádražím by i po nutném přebudování nabízela horší rychlostní a kapacitní parametry pro vysokorychlostní dopravu."
Projekt modernizace Železničního uzlu Brno s nádražím v centru podle návrhu občanské koalice Nádraží v centru v současné době prochází hodnocením na Ministerstvu dopravy.
bývalého českého eurokomisaře, Pavla Teličky, BXL Consulting, kterou si Brno najalo pro lobbování za železniční uzel v Bruselu.
Podepsaní experti doufají, že toto prohlášení dopomůže ke změně postoji města a státu a povede ke skutečné modernizaci brněnského železničního uzlu, která je zejména z nedostačujících kapacitních důvodů nezbytná. Další setrvávání na myšlence odsunu nádraží by znamenalo opět zbytečné roky či desítky let, kdy se bude o modernizaci ŽUBu jen mluvit.
Z řad urbanismu jsou mezi podepsanými osobnosti jako prof. Ing. arch. Ivan Ruller, emeritní děkan Fakulty architektury VUT v Brně 1990 – 1994, nositel ceny města Brna 1993, Ing. arch. Viktor Rudiš, nositel ceny města Brna 1998, doc. Ing. Josef Chybík, CSc., stávající děkan Fakulty architektury VUT.
Dopravní odborníky reprezentuje prof. Ing. Vlastislav Mojžíš, CSc., zakládající člen Dopravní fakulty Jana Pernera UP, proděkan fakulty 1993 – 97, Ing. František Menšík, přední český odborník na mostní konstrukce, Ing. Petr Nachtigall, Ph.D, odborný asistent DFJP, či Ing. Danuše Marusičová, dopravní specialista, členka mezinárodních pracovních skupin a orgánů v dopravě, dlouholetá pracovnice ČD.
Z prohlášení:
"Přestavbu uzlu s přemístěným nádražím nelze realizovat a používat po částech a z ekonomických důvodů není racionální stavbu zahájit kvůli vysokému riziku, že bude přerušena."
"Oproti tomu varianta modernizace nádraží v centru je realizovatelná po jednotlivých etapách v řádu jednotek miliard Kč, z nichž dokončení každé znamená okamžitý užitek pro cestující i železniční provoz. Nehrozí (jako v případě varianty s odsunutým hlavním nádražím), že při investování např. 10 mld. Kč by stále neexistoval žádný přínos. Návratnost investice je v případě modernizace nádraží v centrální poloze daleko kratší. Pro poskytovatele finančních prostředků bude tento aspekt klíčový v rozhodování, zda stavbu podpořit či nepodpořit."
"Je nezbytné zvolit takovou variantu přestavby uzlu, která má šanci na získání podpory z EU; z předložených variant je to pouze modernizace s nádražím v centru."
"Podle multikriteriální analýzy přinese modernizace nádraží v centru v třicetiletém horizontu úsporu 8,807 miliard Kč (roční úspora téměř 477 mil. Kč)."
"Přesun nádraží nepřinese dostatečnou kapacitu nádraží, ale zhorší dostupnost vlaků, tím přispěje k nárůstu automobilové dopravy, zásadně zhorší propustnost ŽUB pro nákladní dopravu vůči stávajícímu stavu."
"I při zběžném pohledu na mapu Brna je vidět, že již dnešní nádraží je umístěno excentricky – jižně od geometrického středu města. Větší část na železnici návazné dopravy tedy již nyní směřuje severním směrem. Odsunem nádraží by se tato excentričnost ještě zvýraznila, což bude mít negativní vliv na prodloužení průměrné cestovní vzdálenosti, zhoršení časové dostupnosti i na zvýšené nároky na počet vozidel MHD a na kapacitu komunikací."
"Varianta s nádražím v centru je připravena pro budoucí zapojení vysokorychlostních tratí, varianta s přesunutým nádražím by i po nutném přebudování nabízela horší rychlostní a kapacitní parametry pro vysokorychlostní dopravu."
Projekt modernizace Železničního uzlu Brno s nádražím v centru podle návrhu občanské koalice Nádraží v centru v současné době prochází hodnocením na Ministerstvu dopravy.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk

