https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/senat-zamitl-zakon-o-vystavbe-dalnic
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Senát zamítl zákon o výstavbě dálnic

5.5.2005 13:29 | PRAHA (EkoList)
Senátoři na své včerejší schůzi odmítli zákon o výstavbě vybraných dálnic, rychlostních silnic a tranzitních železničních koridorů, který vznikl za účelem urychlení správních řízení a majetkoprávní přípravy dopravních staveb. Návrh zákona se tak vrací zpět do Sněmovny.
 

Zástupce garančního výboru, senátora Igor Petrov (SNK), zákon nedoporučil, především kvůli zkušenostem z komunální sféry, podle kterých nezlepší současnou situaci a nezkrátí termíny schvalování. Navíc zasahuje nevhodným způsobem do vlastnického práva. "Problém výstavby dálnic a silnic první třídy, není až tak v zákonu, jako spíš v nedostatku finančních prostředků," řekl Petrov. Podle garančního výboru by výstavbu měl řešit především nový stavební zákon a nový zákon o správním řízení. Stejně se vyjádřil i ústavně-právní výbor, který doporučil Senátu zákon zamítnout.

Ilustrační foto: Martin Mach/EkoList
Senátní výbor pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí žádné usnesení nevydal, nicméně jeho zpravodaj senátor Pavel Eybert (ODS) na schůzi řekl: "Jako největší vnímám spor o to, zda lze zákonem veřejně prospěšné stavby schválené v územních plánech prohlásit za stavby ve veřejném zájmu. Osobně se domnívám, že ano a opírám se o právní názor např. katedry ústavního práva právnické fakulty Západočeské univerzity v Plzni. Podle něj ústavním zákonům neodporuje zavádění rozdílů mezi skupinami subjektů a konstatuje, že zákonná úprava nesmí být toliko svévolná a libovolná." Naopak proti možnosti vyvlastňovat soukromě vlastněné pozemky kvůli stavbě prohlášené za veřejně prospěšnou se ostavila senátorka Jitka Seitlová: "Jistě chceme budovat dálnice, jistě chceme, aby byly silnice, aby byly komunikace, ale na druhé straně také chceme, aby byla platná demokracie. Víte, ono jednou to bude zájem z hlediska rychlostní dopravy, jindy to bude jiný zájem, vždycky taková ta malá skulinka, která tam je, jak si ohnout demokracii ve svůj prospěch, tak je velmi, velmi nebezpečná."

Návrh zákona společně do Sněmovny navrhli Jiří Hanuš (KDU-ČSL), Hana Orgoníková (ČSSD) a Vlastimil Dlab (KSČM) v polovině roku 2003. Tvrdí, že urychlená výstavba páteřních komunikací je nutná pro rozvoj ekonomiky, zvlášť v zapadlejších částech země. Kvůli tomu návrh usnadňuje případné vyvlastňování a úřadům usnadňuje získání povolení pro stavby, které budou za veřejný zájem prohlášeny. Podle odpůrců ale norma příliš zasahuje do procesních práv účastníků během správních řízení, nadmíru omezuje vlastnická práva a dává státu do rukou příliš velké pravomoce. Návrh například nepožaduje předložení variantních vedení navrhované trasy, což v praxi znamená, že silnice nebo železnice může být postavena bez ohledu na seberozumnější námitky.

Z přítomných 69 senátorů hlasovalo pro zamítnutí návrhu zákona 42, proti se jich vyslovilo 9. Pro zamítnutí hlasovali nejvíce členové senátorského klubu Občanské demokratické strany, Klubu otevřené demokracie a klubu SNK. Proti zamítnutí (tedy pro schválení zákona) se naopak postavili členové senátorských klubů KDU-ČSL a ČSSD. Nezařazení se tohoto hlasování nezúčastnili, členové klubu byli nepřítomni nebo se zdrželi.


reklama

 
Hugo Charvát

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist