Senát zamítl zákon o výstavbě dálnic
Zástupce garančního výboru, senátora Igor Petrov (SNK), zákon nedoporučil, především kvůli zkušenostem z komunální sféry, podle kterých nezlepší současnou situaci a nezkrátí termíny schvalování. Navíc zasahuje nevhodným způsobem do vlastnického práva. "Problém výstavby dálnic a silnic první třídy, není až tak v zákonu, jako spíš v nedostatku finančních prostředků," řekl Petrov. Podle garančního výboru by výstavbu měl řešit především nový stavební zákon a nový zákon o správním řízení. Stejně se vyjádřil i ústavně-právní výbor, který doporučil Senátu zákon zamítnout.
Ilustrační foto: Martin Mach/EkoList |
Návrh zákona společně do Sněmovny navrhli Jiří Hanuš (KDU-ČSL), Hana Orgoníková (ČSSD) a Vlastimil Dlab (KSČM) v polovině roku 2003. Tvrdí, že urychlená výstavba páteřních komunikací je nutná pro rozvoj ekonomiky, zvlášť v zapadlejších částech země. Kvůli tomu návrh usnadňuje případné vyvlastňování a úřadům usnadňuje získání povolení pro stavby, které budou za veřejný zájem prohlášeny. Podle odpůrců ale norma příliš zasahuje do procesních práv účastníků během správních řízení, nadmíru omezuje vlastnická práva a dává státu do rukou příliš velké pravomoce. Návrh například nepožaduje předložení variantních vedení navrhované trasy, což v praxi znamená, že silnice nebo železnice může být postavena bez ohledu na seberozumnější námitky.
Z přítomných 69 senátorů hlasovalo pro zamítnutí návrhu zákona 42, proti se jich vyslovilo 9. Pro zamítnutí hlasovali nejvíce členové senátorského klubu Občanské demokratické strany, Klubu otevřené demokracie a klubu SNK. Proti zamítnutí (tedy pro schválení zákona) se naopak postavili členové senátorských klubů KDU-ČSL a ČSSD. Nezařazení se tohoto hlasování nezúčastnili, členové klubu byli nepřítomni nebo se zdrželi.
reklama