Škoda investuje přes 2 miliardy korun do přestavby teplárny, bude spalovat biomasu
Mladoboleslavská teplárna nyní zhruba ze 70 procent spaluje uhlí, zbývající třetinu tvoří právě biomasa. Přestavbou na stoprocentní spalování biomasy se ušetří zhruba 400 000 tun CO2 ročně. "Což odpovídá emisím CO2, které vyprodukuje 40 000 obyvatel ČR za celý rok," uvedl Oeljeklaus. Biomasu chce Škoda používat s využitím štěpky z českých státních lesů.
Škoda chce v druhé polovině dekády ve všech českých závodech dosáhnout uhlíkové neutrality, od roku 2020 je CO2 neutrální například závod Vrchlabí. Přispět k tomu má kromě přestavby teplárny například i využívání recyklované vody, v roce 2025 chce Škoda ve svých závodech používat pouze recyklovanou vodu z lokálních čističek, do tohoto projektu chce investovat 55 milionů eur (asi 1,4 miliardy Kč). Oproti roku 2010 se již podařilo snížit spotřebu vody o 37 procent, zhruba 44 procent nyní tvoří recyklovaná voda.
Investice do udržitelnosti neovlivní podle Oeljeklause ani pandemie koronaviru, ale ani krize s nedostatkem čipů. "Covidová pandemie a problémy s nedostatkem čipů nás samozřejmě nemůžou nechat klidnými, stojí to hodně peněz, budeme muset být skromnější, ale nic to nemění na naší strategii, nic to nemění na našem plánování," řekl Oeljeklaus. Peníze na investice, například na přestavbu teplárny nebo do recyklace vody, má podle něj Škoda na rezervních účtech a jsou tak připravené k použití. "Budeme trvat na dodržení původních plánů, pandemie ani nedostatek polovodičů nám v tom nemůže zabránit," dodal Oeljeklaus.
Člen představenstva Karsten Schnake uvedl, že pandemie covidu naopak urychlí přechod k ekologičtější výrobě. Kvůli covidu je například problém s dodávkami plastů, což automobilku donutilo začít rychleji používat recyklované materiály. "Jsou velké problémy s dodávkami plastů a díky tomu jsou ty recykláty mnohem dostupnější a zajímavější, proto předpokládám, že v nových vozech budeme využívat recyklované materiály," řekl Schnake. Recyklované výrobky jsou navíc podle něj mnohdy levnější.
Škoda Auto loni dodala celosvětově přes milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice. Během letošního roku musela několikrát výrazně omezit či zcela zastavit výrobu kvůli nedostatku čipů. Firma očekává, že do konce letošního roku kvůli nedostatku dílů vyrobí zhruba o 250.000 vozů méně. Automobilka Škoda Auto v období od ledna do září téměř zdvojnásobila provozní zisk na 900 milionů eur (zhruba 23 miliard Kč) ze 469 milionů eur před rokem.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (22)
Michal Ukropec
2.12.2021 17:54Krejcar Stanislav
2.12.2021 23:13 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
3.12.2021 08:22 Reaguje na Krejcar Stanislavjenže problém je jinde. Na těžbu a dopravu a celý provoz potřebujete giga litrů fosilní nafty, navíc uhlík má jít do půdy a ne pod kotel.
Do určité míryto problém není, ale jak to začnou svážet kamiony ze stokilometrových vzdáleností, je to víc škody jak užitku.
Jaroslav Studnička
3.12.2021 08:28 Reaguje na Pavel HanzlSpalování biomasy patří opravdu jen do lokálních tepláren a nebo do tepláren, které pracují se dřevem.
V případě ŠKO-ENERGO se mluví o tom, že potřebou množství paliva to budou svážet z okruhu 250 km, to už s EKO nemá nic společného.
Svatá Prostoto
3.12.2021 20:27 Reaguje na Pavel HanzlFakt!
A plný souhlas.
DV
4.12.2021 12:40 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
5.12.2021 19:54 Reaguje na DVBioplaliva jsou nesmysl od začátku a Eu to sice pár let tlačila, ale pak to pochopili a zrušili to. Zůstala ta povinnost přimíchání jen asi u nás, protoře soudruh z toho má pohádkový byznys.
Jarda Bobr
3.12.2021 17:47 Reaguje na Krejcar StanislavVyspělé Holandsko a Velká Británie vozí do svých ekologických elektráren štěpku z Amazonie nebo Kanady, to je ten pravý příspěvek pro světovou ekologii.
Šlo by to samozřejmě říct naplno -důležité jsou pro nás naše zisky a na nějaké domorodce v amazonii kašlem, dost jsme udělali tím, že protestujeme proti brazilskemu presidentovi který kacení amazonie podporuje, no ale když už kácí, tak my to dřevo s nechutí odvezeme. Fakt k blití.
Slavomil Vinkler
3.12.2021 09:51Břetislav Machaček
3.12.2021 10:29 Reaguje na Slavomil Vinklerje mi jasné, že realizace přestavby kotelen a elektráren na štěpku
a jinou biomasu je ujetá hovadina, která zplundruje přírodu více,
než dosavadní těžba uhlí. Toto není cesta do budoucna, ale zpět,
když naši předci málem spálili všechny lesy nebýt nalezení ložisek
uhlí a jeho těžby. A to jich bylo daleko méně a měli o hodně nižší
energetické a spotřební nároky. Historie se tak bude opakovat, až
do hořkého konce a pak snad dojde konečně na procitnutí, že to je
debilita.
DV
4.12.2021 12:42 Reaguje na Břetislav MachačekMichal Ukropec
3.12.2021 15:17 Reaguje na Slavomil VinklerJarda Bobr
3.12.2021 17:57 Reaguje na Slavomil Vinklervaber
3.12.2021 10:32požáry lesů a pálení biomasy jsou snad ta nejekologičtější opatření která dnes všude děláme,
opravdu ekologie jde správným směrem
Jarda Bobr
3.12.2021 17:37Břetislav Machaček
3.12.2021 18:41 Reaguje na Jarda Bobrv plánu spalovat biomasu. To opravdu myslí všichni vážně? Asi
bude dobré mimo kůrovce namnožit i jiné škůdce, aby bylo co
v budoucnu(pár let)spalovat a pak co? Místo lesů s pilařsky
hodnotnými dřevinami prosadí náletové lesy s rychlým růstem
na produkci energetické štěpky a další tisíce hektarů polí
osejí kukuřicí či dokonce energetickými dřevinami a křídlatkou.
Tak debilní nápady snad nemohou mít energetici a skuteční
ekologové. To mohou vymýšlet pouze nedouci a ekošílenci.
Jaroslav Pobeha
4.12.2021 11:56 Reaguje na Břetislav MachačekJarka O.
4.12.2021 11:58 Reaguje na Břetislav MachačekDV
4.12.2021 12:44 Reaguje na Břetislav MachačekPavel Hanzl
9.12.2021 13:57 Reaguje na DVJá dělám pouze z plného dřeva...ale jsem jen bastlíř...