https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/snatek-z-rozumu-cez-a-peugeot-se-dohodly-na-spolupraci-pri-rozvoji-elektromobility
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Sňatek z rozumu: ČEZ a Peugeot se dohodly na spolupráci při rozvoji elektromobility

8.12.2010 15:07 | PRAHA (Ekolist.cz)
Podpis partnerství. Yann Carnoy (vlevo), generální ředitel Peugeot ČR a Alan Svoboda, obchodní ředitel Skupiny ČEZ
Podpis partnerství. Yann Carnoy (vlevo), generální ředitel Peugeot ČR a Alan Svoboda, obchodní ředitel Skupiny ČEZ
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | ČEZ a Peugeot
Elektrárenská společnost ČEZ a automobilka Peugeot včera podepsaly partnerskou smlouvu, která má být jedním z odrazových můstků pro masové rozšíření elektromobilů. ČEZ se v tříleté dohodě zavázal vybudovat na 150 dobíjecích stanic, Peugeot pak ČEZu výhodně pronajme 65 sériově vyráběných elektromobilů Peugeot Ion.
 

„Vzájemně se potřebujeme. Nikdo nebude budovat infrastrukturu, když nebudou elektromobily a nikdo nebude dodávat elektromobily, když nebude infrastruktura,“ komentoval smysl partnerství Tomáš Chmelík, který má v ČEZu na starosti Útvar čistých technologií. Ayoul Grouvel z konsorcia PSA Peugeot Citroën o partnerství s energetickou společností hovoří jako o revoluci. „Elektromobily se neprosadí hned a sami. Ze začátku budou zajímavé hlavně pro podnikové autoparky a úřady. Pro domácnosti zatím chybí potřebná infrastruktura veřejných stanic.“ Grouvel tipuje, že za deset let bude na silnicích kolem pěti procent aut poháněno elektromotorem, dalších deset bude na hybridní pohon. Yann Carvoy z Peugeot ČR doplňuje, že uzavřené spojenectví je první svého druhu ve střední Evropě.

Představitelé obou společností si od projektu slibují především získání informací, na základě kterých pak budou dále směřovat své aktivity na poli elektromobilů. Peugeot se zajímá o to, jak se budou uživatelé sériově vyráběných elektromobilů chovat, jaké budou jejich řidičské návyky a potřeby. Pro ČEZ je například zajímavé zjistit, jaké způsoby dobíjení aut jsou pro uživatele nejkomfortnější, zda budou více dávat přednost domácímu pomalejšímu dobíjení, či rychlodobíjecím stanicím na veřejných místech.

„Chceme vyvinout dlouhodobý koncept. Jedna dobíjecí stanice by měla vydržet desetiletí. Chceme proto přijít s funkční a promyšlenou infrastrukturou. A k tomu potřebujeme získat vstupní informace z praktického používání,“ říká Tomáš Chmelík. Podle jeho kolegy Alana Svobody aktuálně vůbec nejde o obchod, protože elektromobilita je teprve v plenkách, mnohem víc jde o to připravit se na budoucnost.

Politici nestíhají

V elektromobilitě vidí zástupci obou společností hlavně samé klady, zejména z hlediska životního prostředí. Elektromobily samy nevypouštějí žádné emise CO2, NOx, ani prachu. Jejich celková emisní stopa pak závisí na energetickém mixu daného státu. Pokud by se podařilo vytvořit nízkoemisní energetiku složenou z obnovitelných zdrojů a jaderné energie, byla by prý uhlíková stopa naprosto minimální. Zatímco běžné auto vypustí okolo 164 g CO2/km, elektromobil by při zmiňovaném energetickém mixu dosáhl na emise 0,25 g CO2/km. Další výhodou elektromobilů je, že v provozu jsou oproti spalovacím motorům zcela tiché. Při jejich masovém rozšíření by tak odpadl problém s častým překračováním hlukových limitů. V neposlední řadě pak jsou možností, jak se zbavit závislosti na ropě. „Pro samotné uživatele je pak velkou výhodou, že elektromobil nemá žádnou spojku a jeho řízení je proto jednoznačně snazší a příjemnější,“ říká Ayoul Grouvel.

Masovému rozšíření elektromobilů ale stojí v cestě i překážky. Jednou z nich je například vyšší pořizovací cena. Cena elektromobilu Peugeotu Ion se pohybuje nad 700 tisíci korunami. Podle Grouvela cena klesne, jakmile se začnou vyrábět a prodávat ve větších objemech. Druhou překážku – totiž chybějící podpůrnou infrastrukturu – se ČEZ a Peugeot snaží rozetnout zahájenou spoluprací.

Elektromobily se také potýkají s tím, že s jejich nástupem nedrží krok normy a legislativa obecně. „Součástí projektu bude i odhalit, v čem jsou problémy při získávání stavebních a jiných povolení při budování dobíjecích stanic. Další věcí bude otázka zajištění bezpečnosti uživatelů při použití stanic. To legislativa aktuálně nijak neřeší,“ vyjmenovává Tomáš Chmelík. Potíž je také s tím, že zatím neexistují technické normy pro dobíjecí konektory. V projektu použité vozy mají dva, jeden pro pomalé domácí dobíjení (16 A, 220 V, plné dobití za 6 hodin) a jeden pro rychlodobíjení z veřejných stanic (125 A, 400 V, dobití na 80 % za 30 minut). Ostatní výrobci elektromobilů ale mohou přijít s jiným parametry dobíjení. Ayoul Carvoy dodává, že problém je i s předpisy pro autoservisy. Pokud do servisu zajede elektromobil, podle současných předpisů jej smí opravovat jen mechanik, který má alespoň roční vzdělání v elektrotechnickém oboru – a to i tehdy, když oprava nesouvisí s pohonnou jednotkou.

Takto se "tankuje" elektřina
Takto se "tankuje" elektřina
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Peugeot

Alan Svoboda z ČEZu říká, že dialog se zákonodárci běží již několik let, ale zatím jen v jakémsi „latentním režimu“. ČEZ by mimo jiné rád státu či městům vnukl myšlenku podpory elektrovozů, ať už v podobě nižších daní či mýtného nebo prostřednictvím dotací na nákup. Tento model se v západních zemích Evropy prý běžně používá. Jako příklad uvedl Londýn, kde jsou elektromobily osvobozeny od mýtného za vjezd do centra města.

Jak dlouho vydrží?

Peugeot uvádí, že dojezd elektrovozu Ion je 130 km. Dojezd na jedno nabitý akumulátoru se ale může snížit až o dvacet procent v závislosti na použití klimatizace či vytápění. Životnost akumulátoru je 1500 nabíjecích cyklů, což představuje asi 150 tisíc km. „V průměru běžné ve městě používané auto najede okolo 12 tisíc kilometrů,“ říká Ayoul Grouvel. Podle něho má po osmi letech používání akumulátor kapacitu 80 %. Takovýto akumulátor je prý ale škoda vyřadit a dát k recyklaci, protože stále může sloužit k jiných účelům, například jako záložní napájení pro počítače nebo jako sklad energie u větrných elektráren. „Akumulátory lze z 95 % zrecyklovat. Primárně ale hledáme možnosti jejich znovupoužití,“ tvrdí Grouvel.

Je to komplikace. Což je dobře

Dva pronajaté vozy budou jezdit ve Vrchlabí, kde již nyní ČEZ testuje tzv. chytrou síť (Smart Grid, více viz zpráva Smart Grids – první česká „chytrá síť“ vzniká ve Vrchlabí). „Projekt testování chytré sítě ve Vrchlabí se začleněním dvou elektromobilů zkomplikuje. Což je dobře,“ říká Tomáš Chmelík. „Zjistíme, jak se elektromobily chovají v horách, v kopcích a zimě, a jak pracují v chytré síti. Je to dobrý zátěžový test jak pro auto, tak pro potřebnou infrastrukturu.“

Škoda

Škoda Auto na zářijovém pařížském autosalonu představila prototyp elektromobilu na bázi modelu Škoda Octavia. „V roce 2011 nabídneme několik testovacích vozů našim partnerům. Budeme pak vyhodnocovat získaná zjištění,“ říká tiskový mluvčí Škoda Auto Evžen Krauskopf. Sériovou výrobu by škodovka měla rozjet do pěti let. I ona podobně jako Peugeot jedná se strategickými partnery, více však zatím nechtěl Krauskopf prozradit.

Elektromobily připravují i další automobilky, například Renault, který chce v roce 2011 a 20112 na trh uvést hned čtyři modely: dvojmístný městský elektromobil, užitkový vůz, sedan a rodinný sedan. Elektromobily se dostávají i mezi ryze sportovní vozy, příkladem může být upravený vůz Audi E-Tron, který by měl být vybaven čtyřmi elektromotory o celkovém výkonu 313 koní.


reklama

Martin Mach Ondřej
tisknout poslat
 twitter
Vydání tohoto textu bylo podpořeno z Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí ČR. Za obsah je zodpovědná výhradně redakce serveru Ekolist.cz a nelze jej v žádném případě považovat za názor MŽP.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist