https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/socr-chce-se-soukromymi-zemedelci-zjednoduseni-podnikani-pro-male-farmare
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce se soukromými zemědělci zjednodušení podnikání pro malé farmáře

3.10.2023 18:31 | PRAHA (ČTK)
Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR) chce spolu s Asociací soukromého zemědělství ČR (ASZ) prosazovat zjednodušení byrokracie pro drobné farmáře, podporu regionálních zpracovatelů a prodejců potravin nebo i změnu ve vyplácení zemědělských dotací. Prezident SOCR Tomáš Prouza a předseda ASZ Jaroslav Šebek dnes podepsali společné memorandum o spolupráci.
 

Prouza poznamenal, že právě náročnost byrokracie odrazuje menší podniky například od budování vlastních značek. Uvedl, že v EU je typické, že v zemědělství převládají rodinné farmy. V ČR je podle něj velká koncentrace velkých hráčů a i menší podniky jsou na nich závislí například při nákupu osiv nebo hnojiv. Podotkl také, že v Česku chybí pestrost produkce.

Pomoci s odbytem menším zemědělcům by podle Prouzy měla odbytová družstva, kterým svěří marketing nebo obchod, díky čemuž získají silnější vyjednávací postavení na trhu. Prouza uvedl, že podle průzkumu společnosti Nielsen, se až 85 procent zákazníků v obchodech zajímá o zemi původu a až 70 procent je ochotných připlatit za nákup českých potravin.

ASZ již delší dobu prosazuje vznik zákona o rodinných farmách. Podle Šebka by měl umožnit jednodušší fungování farmářů například ve vztahu k daním, sociální oblasti nebo by se mohl týkat i stavebního práva. Šebek zdůraznil, že nemá jít o dotace, ale zjednodušení podnikatelského prostředí. "Sedlák se dobrovolně zaváže k plnění závazků výměnou za snížení požadavků, které jsou vázané na místo bydliště a hospodaření," řekl.

O legislativě týkající se rodinných farem několikrát mluvil bývalý ministr zemědělství Zdeněk Nekula (KDU-ČSL). Podle Šebka i učinil první krok, když vznikla pracovní skupina. ASZ má část legislativního návrhu připravený a asociace se hodlá přizpůsobit tomu, co je v české legislativně možné či nikoliv. Své návrhy chce představit i ministrovi Marku Výbornému (KDU-ČSL). "Doufám, že pan ministr o to bude mít zájem," dodal.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (31)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RP

Radim Polášek

3.10.2023 19:27
Prouza v žoldu zahraničních obchodních řetězců nemluví pravdu, většinu potravin v Evropě vyprodukují velcí zemědělští producenti.
A malí producenti v EU vesměs postupně končí a jsou pohlcováni velkými, protože ti vyrábějí levněji a v dnešním zdražování se prosazuje právě co nejlevnější produkce.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

3.10.2023 19:58 Reaguje na Radim Polášek
1*
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

3.10.2023 20:09 Reaguje na Radim Polášek
Přesně tak - a proto, jako země s největšími zemědělskými podniky v EU máme i nejlevnější potraviny...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.10.2023 10:22 Reaguje na Jakub Graňák
Cenu potravin dávno nestanovuje zemědělec, ale zpracovatel
a hlavně obchod. Náklady na jednotku produkce jsou u velkých
zemědělských podniků o mnoho nižší, pokud se malý zemědělec
nepodbízí a prodává bez účtů a daní. Budiž prodej ze dvora, ale nikoliv veškeré produkce a u velkého mu počítat každé
kilo produkce. I tak po zkušenostech s příštipkářem, který
mi po žních prodával směs nové a staré pšenice s nosatci,
jsem přešel k velkému zemědělskému podniku se zrním vždy
ve velmi dobré kvalitě. Už pouhé skladování někde v silu
a nebo stodole plné myší a potkanů je rozdíl a to nemluvím
o plísních a zapařeném zrní. Tudy cesta nevede i kdyby se
jim sypaly dotace horem i dolem. Dohnat velké firmy by
stálo tento stát stovky miliard investic do malých firem
a je to jako by stát dotoval ševce, aby porazili Baťu.
Musí jít cestou specializace na nedostatkovou produkci,
ale to je náročné na speciální techniku a pracovní síly.
Obojí je nákladné a nemá smysl do toho investovat, když
se to už někde levněji produkuje i za cenu dotací a úlev
pro zemědělce. Polským drobným zemědělcům naši malí nikdy
konkurovat už asi nebudou a soutěžit se stejnou produkcí
s těmi velkými je hloupost. Cesta vede buď k podpoře
specializace, ale nikoliv k podpoře toho, co umí velcí za
méně peněz a kvalitněji. Jdeme cestou k ševcům, ale celý
svět cestou k Baťovi(lány v USA, Kanadě, na Ukrajině,
Rusku, Kazachstánu atd.).Kdo si myslí, že lze ekonomicky
prorazit s poli po 10 ha, tak by se měl léčit, protože
tudy cesta k ekonomické prosperitě bez dotací cesta NEVEDE!
Ti malí mohou jít cestou EKO a BIO pro svoji klientelu
ochotnou si připlatit, ale nikoliv produkovat totéž co
například Agrofert. Malý švec může taky šít boty na míru
pro VIP a nebo něco, co "Baťa" nevyrábí.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.10.2023 11:05 Reaguje na Břetislav Machaček
1**
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

4.10.2023 12:14 Reaguje na Břetislav Machaček
Jistěže cenu neurčuje zemědělec, proto mi příjde úsměvné, když někdo tvrdí, že velký podnik vyrábí levnější potraviny...
A s tou kvalitou jděte někam, to nemá co dělat s velikostí
Odpovědět
pp

pavel peregrin

4.10.2023 13:36 Reaguje na Jakub Graňák
Velký podnik je schopen vyrobit levněji prvotní surovinu, nikoliv potraviny, bohužel se to pak neprojevuje v ceně té potraviny. Máte pravdu v tom, že tady, ale ani v Evropě a asi i celosvětově nefunguje tržní prostředí, protože v tržním prostředí nemají co dělat jakékoliv dotace. Jenže to je zatím neřešitelný problém, pouze někde více a někde méně zvládaný.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

4.10.2023 15:46 Reaguje na pavel peregrin
Jenže to také není tak docela pravda, cenu určuje burza, tudíž velký podnik, který vyrobí levněji prvotní surovinu má vyšší zisk oproti menšímu - a my nejsme v komunismu aby někdo někomu přikazoval jaký má mít zisk, aby se mu to vyplatilo.
Pokud budu mít jako malý podnik skladovací kapacitu, klidně si můžu zaspekulovat na cenu, a pokud mi to výjde (třeba protože nějakej pošuk zrovna na někoho zaútočí), můžu vydělat víc než velký podnik bez skladovací kapacity. A taky se tak děje, to přece víte sám... někdy to holt výjde, někdy ne
Odpovědět
MD

Milan Dostál

5.10.2023 07:24 Reaguje na Jakub Graňák
Vést jakýkoli podnik nená hra "někdy to holt výjde, někdy ne". Už vůbec ne pro nějaký malý podnik, po sezoně taky může být rád, že ho i s dluhama převezme nějaký velkopodnik.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

5.10.2023 11:24 Reaguje na Milan Dostál
Kdo tady mluví o hře? Vy upisujete všechno najednou?
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

4.10.2023 15:50 Reaguje na pavel peregrin
Ps. existují suroviny, které jsou současně i potravinou - vejce, ovoce, zelenina... nicméně v kontextu diskuse je pravda vhodnější hovořit o surovině...
To jenom abychom neměli zmatek v terminologii
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

4.10.2023 11:23 Reaguje na Radim Polášek
už někdo slyšel o družstevním vlastnictvím? problém malých zemědělců je spíš v tom, že jsou velmi malý nebo neumí spolupracovat. Na druhou stranu, kolik malých zemědělců je v ORP nebo Okrese?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

3.10.2023 20:02
Malí farmáři ČR neuživí.
Ti mohou být regionálním doplňkem zemědělství.
A dotace mají být jenom pro ty, kteří doopravdy hospodaří tak, jak se má - to je živočišná i rostlinná výroba a ne 2x za rok posekat louky !
Odpovědět
pp

pavel peregrin

4.10.2023 06:41
Prouzu nemá cenu komentovat, je to lhář, pouze se divím, že na tyhle jeho výlevy nereaguje ve sdělovacích prostředcích nikdo z AK. Proto i z tohoto důvodu mám k AK dost výhrad. Cenu potravin zemědělci ovlivňují naprosto zanedbatelným způsobem, její rozhodná část se tvoří v obchodních řetězcích.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

4.10.2023 07:06 Reaguje na pavel peregrin
Myslíte něco ve stylu: "Chleba bude za 200 a rohlík za 20"?
Odpovědět
pp

pavel peregrin

4.10.2023 07:49 Reaguje na Jakub Graňák
Jde o to, že stát není schopen a ani dost dobře nemůže zasáhnout proti nadnárodním obchodním řetězcům. Tyhle plky v televizi, jak vláda usměrňuje cenotvorbu, jsou leda k smíchu.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

4.10.2023 09:40 Reaguje na pavel peregrin
Spíš jde o to, že tyhle dva spolky si, co se týče šíření poplašných zpráv, nemají co vyčítat
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

4.10.2023 08:53
ASZ sází na Prouzu? Na člověka, který veřejně prohlašuje, že české potraviny jsou nekvalitní? Neznám zemědělce, ani soukromého, který by Prouzu dobře snášel. Tahle svatba nebude o přístupu produktů drobných zemědělců do řetězců.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.10.2023 11:06 Reaguje na Marcela Jezberová
Ten chlap patří do tepláků a pár dalších, jemu podobných též !
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.10.2023 09:55
Zákazník s lupou zkoumající zemi původu zakódovanou do čárkového kódu je
chiméra a zákazníky lze snadno upozornit znakem vlaječky na výrobku. Ptát
se přetížených prodavačů na zemi původu je rovněž pitomost a strávit půl
dne nákupem podle země původu totální nesmysl. Obchod a zpracovatelé mlží
o zemi původu záměrně, protože vědí, že to většina ani nezkoumá. Kupuje to, co potřebuje, co je ve slevě a nebo trvale levnější. Pak je tu hrstka těch, kteří kupují v mylné představě kvalitu za hodně peněž a ještě menší je pak
ta hrstka patriotů kupujících místní produkci za každou cenu i v horší
kvalitě, než má zboží odjinud. Panu Prouzovi nevěřím ani DOBRÝ DEN, protože
kope za řetězce a tváří se, že mezi nimi funguje konkurence. Stačí ale jen
položit vedle sebe slevové letáky a ve všech jsou stejné ceny na stejné
zboří ve stejném čase. Je to kartel jak vyšitý a antimonopolní úřad mlčí.
Znám bývalého sadaře, která jednal s jedním řetězcem o dodávce jablek a
bylo mu nabídnuto, že ano, pokud bude dodávat po celý rok tolik, kolik
oni budou požadovat. Pochopil, že nemá šanci dodržet závazek v případě
neúrody a nebo nekvality vlivem dlouhého skladování. Dodával pár let
moštárně prvotřídní jablka za pár korun a prodal sad ještě v době, kdy
o něho byl zájem. Část sadu nový vlastník vykácel a pozemky prodal na
stavbu rodinných domků a zbytek čeká asi stejný osud, protože jsou ty
pozemky na okraji města a ve velmi pěkné lokalitě. I tak končí snaha
prodávat řetězcům! Velký dodavatel dodává velkému odběrateli a ten nemá
zájem o nespolehlivé malé dodavatele neschopné dostát svým závazkům.
Aby splnil ty závazky i v době neúrody, tak by musel jablka koupit
od někoho jiného a splnit dodávky. Takže to vzdal, protože byl sadař a
nikoliv překupník prodávající cizí produkci.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.10.2023 10:38 Reaguje na Břetislav Machaček
Dodám pouze to, že po válce stát ve snaze "nakrmit" obyvatele vydal
příkaz dodávek od zemědělců do výkupu za KAŽDÉ situace. Děda měl
neúrodu a z platu v hutích koupil pšenici od překupníka, aby splnil
dodávky. Překupník měl té pšenice tuny a šel za překupnictví makat
do uranových dolů. Tito lidé vytvářeli umělý nedostatek na trhu
a stát je potrestal. Dnes stát netrestá umělé navýšení cen formou
kartelových dohod obchodních řetězců a rezignuje na okrádání
zákazníků. A víte proč? Vyšší cena=vyšší DPH a tak proč snižovat
ceny, když potraviny koupit na rozdíl od auta k životu musíme!
Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.10.2023 11:07 Reaguje na Břetislav Machaček
1***
Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.10.2023 11:08 Reaguje na Břetislav Machaček
JO, veksláctví přežilo dodnes, bohužel !
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

4.10.2023 13:22 Reaguje na Břetislav Machaček
Tady žádné tržní prostředí nefunguje a to v žádném článku řetězce od prvovýroby přes zpracování až po obchod - všechno jsou to kartely několika málo firem, které drží ostatní pod krkem. Nicméně nechápu na co si stěžujete - vždyť vy celé roky tomuto trendu tleskáte a tvrdíte jak je to dobře. Jak díky koncentraci "výrobních prostředků" bude všechno levnější díky nižším výrobním nákladům. Prozradím vám tajemství - povede to jenom k maximalizaci zisku do několika málo kapes - nepotrvá dlouho a poznáte to na vlastní kůži.

Pokud by jste snad měl pochybnosti, zkuste zapátrat a nalézt jediný příklad z celého světa a z celé historie, kdy monopol (či oligopol) vedl ke snížení ceny produktu
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.10.2023 18:47 Reaguje na Jakub Graňák
Velkovýroba je vždy levnější, než malovýroba, ale problém je
ve vlastnicích výrobních prostředků, kdy je maximalizace
zisků alfou a omegou podnikání. Hra na trh je stejná blbost,
jako si myslet, že se konkurenti nedohodnou na cenách. Je
to viditelné i na farmářských trzích, kde jsou ceny jaksi
ujednoceny a kdo by prodával levněji, tak mu někdo asi
propíchne pneumatiky. Tak prodávají všichni za stejnou cenu
a nemá smysl obcházet všechny stánky při hledání levnějšího
zboží ve stejné kvalitě. Navíc pochybuji, kdy "farmářka"
pracuje na poli, když 6 dní v týdnu prodává na trhu. Už
pouhý prodej ze dvora ji odvádí od práce a musí si tak
stanovit od kdy do kdy bude prodávat. Ten velký si ale
může dovolit provozovat podnikovou prodejnu s 6. denní
provozní dobou a vyčleněnými pracovníky pouze prodávat
jeho produkci. Pro malé je možnost založení odbytových
družstev, ale to naráží na to, že nikdo nechce živit
skladníky, dopravce a prodavače a myslí si, že to sám
vše zvládne levněji. V Polsku odbytová družstva jsou
a jsou schopny oslovit i řetězce a konkurovat velkým
dodavatelům a producentům. Přištipkařením agropodniky
ti malí neporazí stejně, jako neporazili ševci Baťu!
Nemusím pátrat po příkladech dlouho, ale proč dobyl Baťa
celý svět svými botami? Vyráběl je levně a relativně
levně i prodával, byť s přiměřeně vysokým ziskem. Ono
to je o míře zisku a pokud ta míra není, tak musí vždy
zasáhnout stát, protože existují právě ty kartelové
dohody s přerozdělením trhu, jako na těch farmářských
trzích. Vládě ale vysoké ceny nevadí, ba naopak, protože
čím vyšší cena, tím vyšší DPH a je co rozhazovat na to,
co časem pouze nevyužité zestárne a bude darováno jiným.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

5.10.2023 13:00 Reaguje na Břetislav Machaček
Dyť to říkám, vyhovuje vám to, tak pak nekničte až nebudete mít na chleba...
Odpovědět
pk

pepa knotek

4.10.2023 17:25
Co nutí ty malé podniky, aby nakupovali hnojiva od "velkých hráčů" ? Klidně si můžou hnojivo koupit sami - přímo od výrobce, stačí zajet do Litvy nebo do Maroka, podepsat smlouvu a bude NPKáčko za hubičku, no ni ? A co sami nespotřebují, ještě můžou z velkým ziskem prodat a vytvořit tak těm velkým hráčům konkurenci.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

5.10.2023 08:52 Reaguje na pepa knotek
To je snad žert, to jako zemědělci budou objíždět svět a nakupovat hnojiva? To už taky můžou začít s naftou přímo v rafinérii nebo u výrobců techniky.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

5.10.2023 14:48 Reaguje na Milan Dostál
Od pana Knotka to byla samozřejmě ironie.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

6.10.2023 12:38 Reaguje na pavel peregrin
V to jsem doufal, ale co kdyby? Dnes je i sebevětší kravina, když jde progresivním směrem, přijímána potleskem ve stoje. Stačí se podívat do EU parlamentu
Odpovědět
JV

Josef Valenta

5.10.2023 20:24
Já s tím,coby opravdu drobný zemědělec souhlasím , malé farmy by měli opravdu dělat doplnění produkce,regionální produkty,vyrábět ve svém regionu , to co běžný člověk v supermarketu nenajde. Já jsem například vyráběl doma tvaroh , takový ,který v obchodě nebyl , měl domácí vejce ,vychovával plemenná zviřata jak u ovcí tak masného skotu.Co k tomu dodat , jen to , kdyby moula z referátu životního prostředí nechránil danky vypuštěné z farmovýho chovu, ale krajinu, neskolaboval bych na pastvině a vyráběl a vychovával bych dál. Josef Valenta
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist