https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/spatne-splavne-labe-zdrzelo-lode-s-nadmernymi-naklady-o-ctyri-mesice
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Špatně splavné Labe zdrželo lodě s nadměrnými náklady o čtyři měsíce

23.11.2023 16:44 (ČTK)
Čtyři měsíce musely lodě s nadměrnými náklady v tuzemských přístavech čekat na to, až bude dostatečně splavné Labe, aby se mohly dopravit do zahraničí. Stejné komplikaci musely čelit také lodě směřující do Česka. Podle Ředitelství vodních cest ČR tato prodleva výrobcům dodatečně způsobuje vysoké náklady a snižuje konkurenceschopnost ČR v zahraničí. Situaci by vyřešila stavba plavebního stupně Děčín, o které se debatuje téměř 30 let.
 

Například v přístavu Lovosice od července čekal náklad 140tunové sléváranské kokily, která směřovala do Sheffieldu ve Velké Británii. V překladišti v Týnci nad Labem čtyři měsíce nedostatek vody v Labi zdržel náklad několika dílů kouřovodu o hmotnosti 45 až 80 tun. Jeho cílovou destinací byl Egypt. Uvolnit náklady v minulých dnech podle Ředitelství vodních cest pomohlo deštivé počasí. "Pokud by stál plavební stupeň Děčín, byla by splavnost Labe dostatečná a náklady by nemusely čekat," míní šéf Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů.

O vybudování plavebního stupně Děčín se mluví téměř 30 let. Jez u Děčína, jehož výstavbu podporují rejdaři, má zlepšit splavnost řeky pro nákladní lodě. České a německé ekologické organizace ale tvrdí, že jediný plavební stupeň nemůže zajistit celoroční splavnost řeky v situaci, kdy se kvůli suchu zvyšuje počet dní, ve kterých není možné po řece plout. Dřívější studie Národního parku České Švýcarsko také tvrdí, že by vybudování jezu zničilo vzácné bahnité náplavy, jejichž zánik nijak kompenzovat nelze.

Ministerstvo dopravy proto v letošním roce plánuje iniciovat nový proces posuzování vlivu labského plavebního stupně Děčín na životní prostředí, aby stavbu urychlila. Celkově by měl děčínský plavební stupeň vyjít na zhruba čtyři miliardy korun.

Nákladní lodní doprava v Česku upadá, množství přepraveného zboží po řekách kleslo třetí rok v řadě. Loni podle údajů Českého statistického úřadu přepravily lodě 1,26 milionu tun nákladu. Je to nejméně od roku 1995, odkdy ministerstvo dopravy zveřejňuje statistiky lodní přepravy. Meziročně se snížilo množství přepraveného nákladu o tři procenta, ve srovnání s rokem 2019 činí pokles 27 procent. Podle nákladních dopravců vnitrozemská přeprava po řekách klesá mimo jiné kvůli suchu.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (44)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

23.11.2023 19:02
v okamžiku, kdy se zprivatizovala námořní plavba a prodala Holanďanům, plavba jako taková skončila...jsme vnitrozemský stát bez "Alp" zásobu vody máme minimální a navíc sami jí nemáme dost pro to co potřebujeme.
Odpovědět
ig

24.11.2023 11:39 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Je úplně jedno kdo vlastní ty námořní lodě. Kokila by se musela hlavně naložit na loď která pluje do Anglie, to má přednost před národností majitele plavidla :D
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

25.11.2023 11:09 Reaguje na
tím jsme chtěl naznačit marginalizací vodní dopravy a jeho významu, který je v zásadě minimální.

Kanál Labe je v podstatě pomníkem mizerného hospodaření s vodou, kdy dobrovolně a beztrestně opouští obrovské množství vody místo toho, aby se vsakovala a vytvářela živoucí biocentra výskytu živočichů a ptactva se zničilo obrovské množství oblastních biocenter.

Odpovědět
DF

Daniel Fiala

27.11.2023 13:28 Reaguje na
nevěděl jsem co do kila taková kokila znamená, tak tady je to hezky, vč. cesty:
https://libertysteelgroup.com/cz/news/rekordni-kokila-z-ostravske-liberty-vyrazi-na-dlouhou-a-narocnou-cestu-do-britanie/
Odpovědět
PB

Petr Blažek

23.11.2023 19:19
Jak je to možné. Vždyť všichni tvrdí, že naše pole vodu nezadržují. Tak kam se ta voda poděla, když nedoteče do Labe.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

24.11.2023 10:49
Odpůrci splavnění by si měli ty NADMĚRNÉ náklady naložit na trakaře a dovézt
do cíle. Oni totiž nikdy nepochopí, že lodní doprava je nejenom ekologická
a ekonomická, ale hlavně nutná pro přepravu montážních celků velkých staveb dopravovatelných na delší vzdálenost pouze po vodě a po silnici a železnici až v krajním případě na zbytek trasy. Kdo někdy viděl náročnou takovou
dopravu nadrozměrných nákladů po silnici, tak to pochopí. To se kvůli tomu
zvedají mosty, dráty rozvodné sítě, kácejí stromy a sloupy, zastavuje se ostatní doprava a nehorázně stoupají náklady na dopravu. Proč? Pro hloupost
hrstky aktivistů a laiků, kteří o tom nemají ani základní znalosti!
Odpovědět
JO

Jarka O.

24.11.2023 12:47 Reaguje na Břetislav Machaček
1*. Je podporovaná green dealem.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

24.11.2023 10:59
Lodní přeprava tvoří v ČR asi 0,23%. A trend je klesající.

Dvě třetiny roku není kvůli suchu Labe pro nákladní dopravu splavné. A i kdyby se vybudovali jezy a DOLy, tak se stěží přehoupne přes 1%. Takže budování nějaké infrastruktury je ekonomický nesmysl a touží po něm jen sosáči státních zakázek a hlupáci, kteří mají mokro v trenkách ze socialistických megaprojektů. ;)
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

24.11.2023 11:00 Reaguje na Petr Eliáš
Ani jsem to nedopsal a už tu zase blábolí Machajda. :D
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

25.11.2023 11:40 Reaguje na Petr Eliáš
Eliáši jste takový od narození a nebo se vám něco někdy
stalo, že ve všem vidíte socialistické nepravosti? Oni na
Západě někdy vládli komunisti, stavěli kanály, jezy a jiné
vodní stavby? To už opravdu nemůže být pouze chvilkový výpadek, ale utkvělá ztráta soudnosti. To i Baťa byl se
svým kanálem komunista a všichni politici na světě taky?
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

25.11.2023 15:05 Reaguje na Břetislav Machaček
Machajdo, ty prostě nemáš mozkovou kapacitu aby jsi pochopil, že ty tvoje socialistické megaprojekty typu DOL jsou na h... :D
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

24.11.2023 11:29
Ještě že neprošel DOL. To by byla stejná situace, akorát dražší o 800 miliard.
Odpovědět
ig

24.11.2023 11:43
"...Nákladní lodní doprava v Česku upadá..."
Ou nou, to nemůže být pravda, statistický úřad se určitě mýlí. Vždyť se tu tolikrát psalo, jak je lodní doprava výhodná, úsporná, ekologická, perspektivní a jak se dopravci jen třesou, až budou nakládat kontejnery na lodě místo na náklaďáky.
Odpovědět
JO

Jarka O.

24.11.2023 12:46 Reaguje na
Ou jes, může. Lodní doprava se 30 let nechává upadat z hloupých politických důvodů. Napr. vliv má stanovená cena přepravy. Ona by výhodná, úsporná, ekologická, perspektivní byla:-). Jednak jako záložní doprava, protože dojde k přetížení drah. Může k němu dojít asi i proto, že místo nenáviděného uhlí bude třeba převážet 3x vyšší množství štěpky jako topiva.
Popsané je to zde: https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/zelezniced-cargo-fraight-nakladni-cd-cargo.A231120_104632_eko-doprava_cfr
Také gryndýl a ESG vodní cesty podporuje, proto je Němci (nejen) s pomocí českých firem pilně staví a chystají se tak na budoucnost. Celkem mě překvapuje, že si český ekologové dovolují stavět se proti gryndýlu a ESG. Vodní cesta je investice pro dlouhodobou budoucnost a snížení přeprav nemusí trvat navždy, záleží na tom, které druhy přeprav bude stát podporovat a jakou cenu za ně stanoví.
Vodní cesta má i jiné výhody: Je to ekosystém, je tichá, může sloužit k zádrži vody a závlahám, nebo rozvinout průmysl ve svém okolí.
V Modernizačním fondu je prý nad 50 miliard na protiemisní opatření, tak snad se tam najde pár drobných na splavnění, které škůdci země blokují 30 let a blokují tím i GD a ESG skóre. Ekologie něco stojí, ale tohle je dobrá investice.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

24.11.2023 13:09 Reaguje na Jarka O.
Jojo, Germáni budují nové kanály jak zběsilí:

1) https://www.statista.com/statistics/451561/length-of-inland-waterways-in-use-in-germany/

A brutálně roste i množství nákladu:

2) https://www.statista.com/statistics/435603/germany-tonne-kilometres-of-freight-transported-by-inland-waterway/

A i v celé EU jde vnitrozemská přeprava nahoru:

3) https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Inland_waterway_freight_transport_-_quarterly_and_annual_data
Odpovědět
JO

Jarka O.

24.11.2023 14:13 Reaguje na Petr Eliáš
Reagujete na něco jiného, dejte si trochu nutely na koncentraci a přečtěte znovu a pomalu.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

24.11.2023 14:55 Reaguje na Jarka O.
Tak určitě. :)
Odpovědět
ig

24.11.2023 14:00 Reaguje na Jarka O.
Jen pro pořádek, já jsem pro zlepšení splavnosti Labe (už proto, že mám známé mezi výrobci velkých komponent pro energetiku a přál bych jim bezproblémovou logistiku), ale realita je taková, že když něco posílám třeba do Německa, tak chci, aby to adresát dostal nejpozději zítra a ne za čtrnáct dní. A myslím, že s takovým přáním nejsem úplně osamocený :-)
Odpovědět
JO

Jarka O.

24.11.2023 14:11 Reaguje na
1* za tu podporu splavnění. Ano, je to trochu jiné uvažování, chce to sklady, zásoby. Pokud posíláte třeba 1 bednu šroubků, tak asi není lodní doprava první volbou. Pro sypké nebo levné suroviny je dobrá. Na vodě nebývají zácpy. Kolikpak je reálná rychlost drah a po silnici, když se uváží zácpy a výluky? Někde jsem zaslechla, že reálně průměrně je rychlost nákladního vlaku je 11km/h. Teoreticky je to 80 km/h.
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

24.11.2023 15:04 Reaguje na Jarka O.
Ad "nebývají zácpy": Můj ty světe, takový "argument", přitom stačí 1x kliknout, než upustíte ehm do diskuse. Se "podívejte" na Dunaj od Braila dolů. Zbožná přání jsou to, když budu naivně slušný.
Vždyť tam stojí skorem celá černomořská flotila. Plné, prázdné, jedna za druhou a stovky lodí v mnoha kilometrové frontě, několik dní na kotvě a místy se stojí ve dvou pruzích, takže v noci je plavební dráha perfektně osvětlená dálnice. Dokonce ani ten kovošrot se nehýbe! A tato situace trvá zřejmě delší měsíce.
Jo a tam, kde jsou "proluky" se dřív, než napíšete další ehm, podívejte do mapy. Mnohde se totiž nesmí kotvit. Ale to máte na kliknutí taky! Nákladní přístav Braila začíná, jestli si dobře vzpomínám ř.km. 176.
Odpovědět
JO

Jarka O.

24.11.2023 15:36 Reaguje na Daniel Fiala
Hm, tam to zas, ehm, neodpovídá vašim, ehm, prázdným řekám a skomírajícímu druhu dopravy. Prázdné řeky jsem v Německu ani, ehm, v Rakousku neviděla.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

24.11.2023 17:38 Reaguje na Jarka O.
Psala jste 24.11.2023 14:11 „Na vodě nebývají zácpy.“ Pan Daniel Fiala Vás z tohoto omylu vyvedl, nemýlím-li se. Uvedl příklad toho, že tam, kde má lodní doprava smysl a je hodně využívána, mohou být zácpy běžnou realitou.
Odpovědět
JO

Jarka O.

25.11.2023 08:05 Reaguje na Majka Kletečková
Rumunsko má prakticky monopol na dopravu k Černému moři. Kdysi (naštěstí) vystavělo kanál z Cernevody. Ukrajina při porušení Ramsarské úmluvy postavila v chráněné delte Dunaje přes rumunské protesty kanál z Bystrého, který nyní s přispěním i firmy z Hamburku dvojnásobně prohlubuje, opet proti ekologickým úmluvám. Rumunskému Dunaji tím bere vodu a znesnadnuje nákladní plavbu, lodí musí plout více, s menší zátěží. Ubohé Rumunsko je tak zkorumpované, rozprodané a bez lidí, že se tam postaví 1 km dálnice za rok. Rumuni potřebují mj. rozvoj jakýchkoliv jiných dopravních spojení než po vodě, protože dopravy neubyde.
Kdybyste četla článek, tak na Labi je zácpa kvůli špatné splavnosti, o jejímž zlepšení existují staré plány. Pokud se nezlepší, ohrožuje to mezinárodní obchod nebo zvýší zátěž drah a silnic, a zvýší tlak na rozšiřování silnic.
Na toto je MF a odpovídá to GD, zároveň zlepší zaměstnanost.
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

27.11.2023 15:58 Reaguje na Jarka O.
Jestli chcete rozebírat pouze a striktně jenom článek, nepište obecné teze: "Na vodě nebývají zácpy".
Jestli ovšem chcete rozebírat jen a pouze Labe, tak začněme titulkem: "Špatně splavné Labe zdrželo lodě s nadměrnými náklady o čtyři měsíce"
Podle mne je manipulativní, protože nejde o nesplavnost, ale neuměřenost nároků (titulek by měl být: Dva nadměrné náklady musely čekat 4m na vodu).
Ta rovnice má, jako každá rovnice, dvě strany.
Kdybych byl uživatel unikátní kokily, mohl bych být tak velký ignorant, že si ji nechám vyrobit někde, odkud ji nedostanu? A že má v posledních mnoha létech Labe nízké průtoky v době uzavírání smluv známo nebylo? Takže prostou úvahou musíme dojít nutně k závěru, že ani výrobce, ani dopravce, ani koncový uživatel kokily nejsou trotli a přesto uzavřeli všestranně výhodné smlouvy na celou sekvenci. Ergo kladívko: rizika dobře znají a umí si je smluvně ošéfovat. Z toho plyne pro konzumenta článku poučení, že problém z toho potřebuje udělat jen dopravce, aby si argumentační mlhou vynutil další přísun veřejných financí, a to pláčem, jak by byl svět jednoduchý, kdyby bylo 100 % po jeho, čili kanalizace řek. Za veřejné peníze by mu obchody kvetly mnohem více.
Každopádně nepište o zácpě na Labi, protože uvedeny jsou pouze dva případy a laik nepozná, zda zastupují desítky či stovky podobných (potom by to byla reálná zácpa, kterou jsem Vám popsal z Dunaje) nebo zda zastupují ještě jeden dva další unikátní náklady (potom je to celé zavádějící, protože dělá z komára velblouda).
Dovedeno ad absurdum: kdybychom pořídili všem našim zemědělcům vyhřívaní na pole, mohli by sklízet 2x ročně a ku prospěchu (finančnímu) jistojistě celé společnosti ... takhle bez naší solidarity musí chudácí zemědělcí čekat zase na léto :-(
No a Vy, jako logicky uvažující bytost, hravě odbydete takovou námitku primitivním argumentem: A kdo by takovou blbost zaplatil?
Ale jestli chcete psát o Dunaji, tak přihoďte ceník za proplavení čaučeskovým kanálem, aby diskutující pochopili, proč tak užitečnou stavbu využívá tak málo lodí. A pak můžete pokračovat ledoborcema ... inu, boj proti přírodě se může pekelně nevyplatit. Někdy je moudřejší chvilku počkat.
Odpovědět
JO

Jarka O.

27.11.2023 22:48 Reaguje na Daniel Fiala
Titulek neřeším. Příklad Dunaje jste,nevěděla jsem proč, nadnesl vy a měla jsem to za argumentační faul. Ze stejných důvodů, za které mistrujete mě - článek je o Labi. Mně zde o Rumunsko, hříčku nadnárodních koncernů, od nového roku pouze s digitální měnou, která je ještě více ožebračí, nešlo.
V článku nečtu nic jiného, než že plavební stupeň by problémy s nemožnosti dopravy speciálních nadměrných nákladů, z nichž jsou uvedeny 2 nejtěžší, vyřešil. Vy tomu asi nevěříte nebo vás to nezajímá. Pokud problém vyřešilo období deště, jak tu píší, tak si myslím, že firma se splavností za obvyklého počasí mohla počítat. Problém vznikl po velmi suchém červnu. Ostatní náklady propluly již po mokrém létě.
Vy nejste rád, že ČR umí vyrobit takový celek pro továrny? Kdo to v EU nebo i v té VB umí, vždyť si tam své ocelárny tak zekologizovali, až je zavřeli. Sám jste vlepil dobrý článek, který vysvětluje, že takovýto náklad je nutné plavit po vodě. A to nejen v ČR. Proč to za hranicí Čech až do Sheffieldu není problém? Taky kdyby... - se býval mohl plavit po Odersko Viselském kanálu. Silnice by náklad svou tíhou zničil a taky ucpal, a zrovna zajištění bezpečné přepravy takového monstra je pro silnice a železnice super drahé. Takové náklady reálně existují.
Ale vám jde víc o "vzácné" bahnité náplavy .. na co je nějaká ekonomika .. ani GD, který právě tomto případě je ok, najednou nevoní. Urážíte mě a hnidopišíte na jedné větě, která možná nebyla úplně přesná, ale ne zásadní. Psala jsem předtím o "záložním" druhu dopravy, což souvisí se zácpami na všech druzích dopravy.
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

28.11.2023 13:09 Reaguje na Jarka O.
jestli jen o Labi, prosím. Ale tamní situaci v létě 2023 jsem Vám popsal, myslím, dostatečně = v létě se neplavilo ne kvůli neexistenci jednoho zdymadla v ČR, ale kvůli suchu, tedy neplavilo se prakticky na celém Labi/Elbe, tj. CZ+D, jak bylo lze vidět neb první loď plula až pod Lauenburgem + HH. Ani turistické parníky Drážďany, či Mgd. nejezdily.
Nejsem dopravce kokily, ale kdyby mi náklad visel JEN na děčínském stupni, tak ho zkusím nesundávat, ale popovézt ještě kousek za hranice. Zjevně se jim to nevyplatilo! Buď nespěchali (peníze), potom článek klame nebo byl nesplavný úsek moc dlouhý (peníze) a článek potom klame. Víc možností mne nenapadá.

Obecnou tezi "Na vodě nebývají zácpy" jsem vyvrátil dunajským příkladem z poslední doby.

Myslím, že není rozumné dělat si z jednoho druhu nějaké technologie nedotknutelný fetiš. Prostě mají své + a - a když se má víceméně nenávratně a za erár zničit říční ekosystém (další kus), musí + převažovat.

Vám plusy zřejmě převažují, a tak se neshodneme. S tím nemám problém.
Ale já bych raději 100x více ryb. Například. A přál bych si lososa a úhoře. Bohužel nelze, zvítězila cukrovka, plavba, MVE a pár dalších "technologií" vč. turistických plechových motorových člunů.
A jestli mi jde o něco opravdu hodně, tak je to pitná voda pro lidi (kvalita+kvantita+cena+dostupnost).

Jestli jsem Vás urazil, tak se omlouvám.
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

27.11.2023 17:43 Reaguje na Jarka O.
chcete, Jarko O., říci, že na prázdných řekách nebývají zácpy? Pak ano, s touto tautologií musím souhlasit.

Jinak lodě, co jsem popisoval jako černomořskou flotilu jsou (byly) opravdu lodě námořní. Braila je odshora první přístav (od zdola poslední), kde se tyto zřejmě vykládají, i když třída VII je to až k Bělehradu.
P.S. Ty řeky nejsou moje ... kdyby byly, bylo by v nich 100x víc ryb jako před 100 léty :-O
Odpovědět
JO

Jarka O.

27.11.2023 22:52 Reaguje na Daniel Fiala
Co je tautologie nevím hledat nebudu. Je snad jasné, proč nyní černomořská flotila překládá náklady v Rumunsku. Si věříte, že byste uměl spravovat řeku ...taky bych to uměla. Jak byste to provedl, aby v nich bylo 100x více ryb? Povězte.
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

28.11.2023 13:18 Reaguje na Jarka O.
Překládání v Rumunsku? Nechápu. Ty lodě čekají na ukrajinské přístavy, protože je putinova armáda speciální operací bombarduje (ty přístavy).

Ad více ryb: povím a rád. Fungující říční ekosystém. Opak kanálu, který dnes převažuje. Ale řeky nejsou, jak asi tušíte, moje. SMAJLÍK. Proto se aspoň zasazuji, aby nedocházelo k dalšímu zhoršování, jak někteří spoluobčané v důsledku svých tužeb a přání chtějí.
Odpovědět
JO

Jarka O.

28.11.2023 13:53 Reaguje na Daniel Fiala
Mno právě, aspoň se shodneme, že tato situace není obvyklá, nýbrž zácpa je tam kvůli válce. Plyne z toho malé poučení. A proto to také není argument pro Labe.
Asi 15 let nazad jsem se koupala někde v Havole v Braniborsku a vedle mě tiše pluly co 3 minuty remorkéry. Jde to, aby kolem kanálů byly aleje i tišiny, to by právě bylo dobré. Polopřírodní nebo kulturní území aspoň na cásti kanálů. Taky vidím, že příroda se umí postupně dostat do nové rovnováhy. Jestli chcete tažné ryby, tak jim vybudujte rybí přechody. Představa o vybetonovaném kanálu se mi nelíbí. MVE .. jak kde jak co.
Ještě k Labi- ano,v SRN je Labe zrevitalizované, ale neohrozili tím splavnost, tak hloupí nejsou, a o to jde.
Nemyslím si, že občani chtěj špinavou vodu. Taky přispívám s troškou do mlýna.
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

28.11.2023 18:49 Reaguje na Jarka O.
obávám se, že ne a spíš stále méně.
Ad občani ne/chtějí špinavou vodu: pozorováním zjistíte, že převažuje nárok levně + rychle = pohodlně nad ochotou přispět. Zkrátka většina lidí na vodu nedbá a pouze pod tíhou zákona nebo ceny ustoupí od přemrštěných nároků. Přesněji řečeno, chceme super kvalitu na přítoku (kohoutek) a je nám lhostejno, co odtéká (odpadní potrubí). Holt, taková je naše povaha a je třeba s ní počítat. Podívejte se příkladem na Jižní Moravu, kolik pláče nad nedostatkem vody z tamních obcí (nemluvím o zemědělské půdě, ale o zahrad(k)ách) v posledních letech prezentují média (jistě zveličují, ale i tak) a kolik % lidí si zainvestovalo sklízení dešťovky ze střech, či kolik % zalívá z bazénů (tedy upustí od chemicky udržované průhlednosti za cenu použitelnosti) nebo kolik dokonce přešlo na separovaný záchod (non-WC). Stále ještě plýtváme, protože je jí hodně a je levná.
Ad migrující ryby: hluboce zakořeněným omylem jest představa, že postavením rybochodu (BP) je vyřešeno. Vůbec ne! 1) Řeku od roští, listí a igelitu nikdo pravidelně čistit nemusí a ryby migrují, jak je evoluce „naučila“. 2) Vůbec postavit bypass tak, aby hydraulicky pro ryby fungoval, je dost sofistikovaná věc a leckde padnou dva tři pokusy za 50 MKč každý, opět VEŘEJNÝCH PENĚZ, než to skutečně šlape (problém 1) přitom stále zůstává). Zisk soukromníkovi ale dotujeme 24/7/365. 3) A postaví se snad jeden BP pro vranky druhý pro pstruhy a třetí pro pomalejší ryby? Shrnuto: I kdyby už ideální BP existoval = byl nakrásně funkční, tak co se stane např. s lososem ve střekovské přehradě, když tedy do ní najde vstup a prodere se labyrintem BP? Jak najde horní přítok dřív, než mu dojde energie/spotřebuje ji nadmíru? Jenže tohle už je dávno spočítané (v USA+Kanadě), a proto tam přehrady/jezy/zdrže/bariéry leckde bourají, protože když máte platit reálnou náhradu za zničenou funkci přírody, tak to finančně nikde nevychází (údržba + náhrady škody x cena za el.en.). A dokonce vozí zamražené lososy nahoru do lesů a tam karkasy hází do vody, aby "přikrmili" zkomírající les a celý ekosystém.
Ale to nejpodstatnější při vašem „srovnávání“ Labe v ČR vs. SRN ignorujete: je PŘECE NESROVNATELNÝ ROZDÍL ve velikosti povodí/průtoku/příčném profilu/omočeném obvodu/ročním průtoku atd. Zkrátka naše řeky jsou od přírody malé, protože tu pramení. Jenže šífaři chtějí jezdit s velkýma a stále většíma vanama "od moře k prameni", protože jediné přeložení celou věc prodraží natolik, že často znekonkurenceschopní celou trasu. Takže pokud to tady nechceme Němcům oddevzdat, tak se o to musíme starat tak, jak nám to Příroda nadělila. Zkrátka ne každá řeka v Evropě je Dolní Rýn dotovaný ledovci, když se tedy toho Labe stejně nechcete držet.
P.S. Když jsem pod Lauenburg/Elbe šel do hospody pro vodu, tak mi kolem lodi plavaly olejové skvrny a od smradu kouře jsem si pak už moc neodpočinul. Tedy přesně od místa, kde začala intenzivní doprava. Když jsem po 500 km Dunaje v Bratislavě umýval loď, nemohl jsem ty „sračky“ z hladiny ani vydrhnout, jak byly zažrané do gumy. Zkrátka vzor veškeré čistoty, jak se zvráceně říká, „ekologické“ dopravy.
Odpovědět
JO

Jarka O.

29.11.2023 22:12 Reaguje na Daniel Fiala
Dík za vysvětlení BP.
Přemrštěné nároky nebo hlavně levně? Cítím z toho aroganci, ale vy to nemáte ze své hlavy, to je vsugerovaná představa. Ad nároky - na vodu jsou normy a velmi podobné v celé Evropě. Ad levně - když se zvedá životní úroveň, tak lidé nechtějí jen to nejlevnější. Ukažte mi mmch.zemi, která nedotuje cenu vody. Ale pokud není výkon ekonomiky, tak bude voda drahá, protože ji stát dotovat nemá z čeho.
Ano, řeky jsou znečistěné civilizací, zlepšilo se to za 30 let, protože čističky se všude zmodernizovaly, jsou ale nová znečištění, a někde na jejich čištění nejsou peníze nebo místo. Technologie jsou.
1 příklad: Místo levnějsího provzdušnování můžete OV okysličovat, zefektivní to oxidaci, na závěr se dá i OV prohnat přes aktivní uhlí. To se vyrábí z černého uhlí, ale důl ve Frenštátě je zasypán, a tak je domácí blízký a proto soběstacný a levnější zdroj čistícího materiálu pro ČOV znemožněn, ekologové se z toho hloupě radují a zároven ty samé osoby kritizují špatné čištění vody, nebo melou něco o okamžitých akcích. Když už tedy mluvíme o GD, tak tohle by byla jedna oblast pro investice. Jenže prostředky z MF už jsou rozebrané pro kamarády zelených ouřadů, omluva, alokované.
PS: berte si na šíf Vanish. Já nevím, kudy vy to jezdíte.
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

29.11.2023 23:22 Reaguje na Jarka O.
jsou, Jarko O., skutečnosti, které si představit prostě nedokážete. Obávám se, že čtením na internetu to dohnat nejde. Ať se Vám daří ve zdraví.
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

24.11.2023 13:23
Když nepočítám kajaky, kanoe, rafty, ani přívozy a turistický MHD pendl mezi pískovci NP kolem hranic CZ/D, tak jedinou plující nákladní loď na celém Labi, kterou jsem v létě 2023 za 700 km potkal byl tlačný remorkér Aland někde pod přítokem Ohre. Samotný jel nahoru a za pár hodin dolů. Ještě budovali dálniční most v Wittenberge (ř.km 456,4) s asistencí jedné vany pro jeřáb a pod Arneburgem (cca ř. km 405) si jedním člunem vozily balvany a v druhém parkoval bagr na jejich vykládku - úprava pravého břehu záhozem.
První PLAVÍCÍ SE (!) nákladní říční čluny jsem potkával až pod Lauenburg/Elbe (= pod Elbe-Lübeck-Kanal) a situace s nákladní i osobní lodní dopravou se samozřejmě zásadně změnila v Hamburku, kde se prolíná jak rychlostní linka na/z Helgolandu, místní turbo pendleři pro městské turisty, tak i námořní lodě vč. kontejnerových gigantů. Jo, abych nezapomněl, tak v estuáriu se také proháněly sportovní plachetnice. A ještě jedna menší jachta uvíznutá na štěrkové lavici pod Barby (ř.km 295). Víc ani šroub. Magdeburgská peřej byla ovšem náramná! Kupodivu ani mělké městské turistické parníky se neplavily (Drážďany, Magdeburg).

Inu, kdo chce vědět, musí se jít podívat, jinak je odsouzen ke konzumaci zaručených zpráv nebo jistě pravdivému mínění lobyistů ("míní šéf Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů").
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

25.11.2023 11:32
Nespolehlivost vodní dopravy závislé na množství vody v řekách bez jezů
a jiných vodních staveb odradila mnoho dopravců využívat vodní cesty.
Další nevýhodou je delší doba dopravy a to už i u zboží, které se kdysi
naváželo na sklad. Když umrtvím peníze ve zboží na skladě, tak je nemohu
rychle obracet a je tu riziko, že ho po změnách požadavků zákazníků ani
neudám. Je to ekonomice a způsobu investování do zboží a taky zdanění
zboží na skladě. Každopádně tam, kde má lodní doprava vhodné podmínky,
tak má i své dopravce a zákazníky. Tady ochranáři zahájili svatou válku
proti dopravě po vodě a zhlédli se jen v rekreační dopravě, pro kterou
se ty vodní stavby za miliardy budují. Dodám, že nikoliv k užitku, ale
pouze k ZÁBAVĚ a to jim nevadí?! Oni ti ekologisté na ekologii už ani
nedbají i v jiných oborech a vychvalují do nebe třeba i rychlotratě,
které u nás budou mít tři zastávky a k těm budou cestující přijíždět
couráky po zanedbaných tratích a nebo po nově budovaných dálnicích.
Nikdo se nezamýšlí nad tím, k čemu je rychlotrať někomu z poloviny
trasy mezi Brnem a Prahou a kam musí zajet, aby se pak znovu vracel
zpět? Uvedu příklad, že pokud by někdo z Třebíče chtěl rychlovlakem
do Prahy, tak se vrátí courákem do Brna a pak pojede teprve do Prahy.
Který osel to asi tak udělá? Nepojede tím courákem do Prahy rovnou
a za zlomek ceny jízdného rychlovlakem + jízdného do Brna? Vlaky
pouze pro pár tisíc lidí se vyplatí a i ta zcela nová trať pouze
pro ně? Zdravý selský rozum opouští pomalu celý národ, který tomu
tleská a těší se, že se jednou takovým vlakem sveze a kvůli tomu
mu zruší pro nedostatek peněz lokálku, kterou jezdí denně do práce.
Lidi mějte rozum a uvažujte o účelnosti peněz vynaložených na tratě
pro pár tisíc cestujících a vodní stavby pro rekreační plavbu. To
není plýtvání peněz? Beru trať s vyšší rychlostí než dosud, ale se
spoustou zastávek v přípojných stanicích a velkých městech, ale vlak,
který těmi všemi pouze prosviští, je velké většině lidí k ničemu,
stejně jako přístaviště rekreačních lodí pro někoho, který takové
rekreaci neholduje. Příjmy z průmyslu a dopravy pro něj však ale
potřebujeme všichni a ulehčit železnicím a silnicím přepravou po
vodě taky. Chce to pouze nemyslet jen na své ego, ale na celek!
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

25.11.2023 15:21 Reaguje na Břetislav Machaček
Ty jsi za tyhle kraviny snad placený. Ale to ne, myslím že to píšeš jen z hlouposti. :D

Pořád tu žvaníš ty své pitomosti o ochranářích a nějaké jejich rekreační dopravě. Opravdu si nepřipadáš jako strašný pitomec, když vezmeš v potaz, že většina příjmu z DOLu a podobných projektů nemá být z dopravy, ale právě z té ,,rekreace,, a přidružených činností? :D

Ale tak hlavně že jsi se vypovídal, vymyslel jsi nějaké úžasné přirovnání, stanovil dozajista pravdivý popis reality a ukázal, že ty jsi etalon zdravého selského rozumu. :D :D :D
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

25.11.2023 16:51 Reaguje na Petr Eliáš
....?
Odpovědět
JO

Jarka O.

28.11.2023 14:05
https://www.railtarget.cz/byznys/video-chycen-do-vlastni-pasti-poslanec-kucera-top-09-lateri-nad-nedostatkem-hydroelektraren-sam-ale-brani-jejich-vystavbe-pekarova-prolomila-mlceni-7136.html
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

28.11.2023 19:20 Reaguje na Jarka O.
Kouzlo nechtěného usvědčilo sedmilháře :-)
Díky za odkaz!

"Smysluplnost jezu je však podle Hradského stoprocentní. „Kromě přínosu hydroelektrárny naše lodě vozí tisíce tun uhlí, soli, kazivce a dalších komodit, které se kvůli nesplavnosti řeky ve většině roku musí překládat v Magdeburgu na vlaky". konec citace

V Magdeburgu!!! Ne ve Hřensku, ne v Pirně, ne Drážďanech, ale v Magdeburgu.

A je tam ještě další lahůdka: "Smlouvu i výstavbu dlouhodobě podporuje za ODS ústecký poslanec Karel Krejza. „Nejde jen pracovní o místa v loděnicích ale třeba i v rozvoji cestovních ruchu na řece" konec citace.

No hurá a kolik půjčoven kajaků, kánoí a raftů tedy pan Krejza podpoří, aby hospody podél řeky ožily? Jenže vodáci radující se z tekoucí a čisté řeky v přenádherné přírodě by jim pokazili bizniz plán.

Přitom stačí málo: Nelhat a nekrást. TGM
Odpovědět
JO

Jarka O.

29.11.2023 22:13 Reaguje na Daniel Fiala
Sedmilhári nikdy, nikdy, v pravdě těch 5% nedostali. V Praze to někdo volil?
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

28.11.2023 20:14 Reaguje na Jarka O.
souvislosti:
https://www.railtarget.cz/byznys/liberty-odstavi-posledni-pec-dodavatelum-dosla-trpelivost-a-podavaji-zalobu-6896.html

Dumám, kolik kokil je zachrání před bankrotem? Je suché Labe hlavní příčina finančního poklesu/krachu? Zneužije složité situace v hutnictví ŘVC k další propagandě? Zachráníme je douškem živé vody alias grýndýlu?
Nic veselého na obzoru.
Odpovědět
JO

Jarka O.

29.11.2023 22:30 Reaguje na Daniel Fiala
Znáte: čím hůř tím líp.? Jde o drahé energie, pokles poptávky, odchod lidí a firem, a ne vodní cesty. Firma končí.
GD jako snižování emisí by byl ok,i když si myslím, že na to nemá být potřeba EU proklamace v podobě GD. AB na něj kývl, asi ho nutili, byla to jeho naivita, protože cizí byrokracie je past a mrtvá voda.
Přečtete si článek od pexy. Oni chtějí i silniční dopravu utlumit bez náhrady. Jak to má fungovat? Asi západní firmy to nějak okecají a obejdou, nebo lépe investují do jiných druhů dopravy ;), a GD po česku zničí další odvětví ekonomiky. Lidi zmizí. Snad se pletu.
Odpovědět
rl

rýpal lesní

30.11.2023 14:51
Domnívám se, že článek je jen účelová PR pro argument splavnění. Jednak zásadní problém je nejen v plavební hloubce (jak nám se to snaží namluvit příznivci nových stupňů), ale také i stavu plavby v Německu a nechuti provozovat plavbu s dohodou na vytváření plavební hloubky zvýšeným průtokem (čti normovým průtokem zajišťovaným prostřednictví nádrží vltavské kaskády a přítoků vč. Labe), protože to páni manažeři přepočítávají ihned na finanční hodnotu a raduje se výroba elektrické energie (ČEZ, PRE) pro správný cenový mix, na kterém realizují vyšší zisk.
V dalším jsou to pak reálné problémy vlivu plavby i ekologických zásad, které Němci již dávno pochopili, jen zde lidovecko-ODSácká lobby ne.
A další problém je plavební flotila s patřičnou třídou a nákladem, která se výtěžností čistých tun vytěžuje tak, jak se koná.
Za vším hledejte peníze, to jsou hlavní důvody, na ekology nenadávejte, nejsou vinni na této situaci ani z 5%.
A ostatní pisatelé, znalí, jak to probíhalo v rámci privatizací, vědí své a občas to také píší - neprostý souhlas.
<rl>
Odpovědět
JO

Jarka O.

30.11.2023 21:53
Holt silniční a zelezničářská lobby jsou mnohem silnější než malinké rejdařské odvětví a aby dostaly státní peníze, pomlouvají vodní cesty.
Procenta (pokles přepravy po vodě) no tak to je taky bezva trik. Doprava naroste o 100 %, objem po vodě zůstane stejný, protože se vodní cesty neudržují, ale v procentech klesne na polovinu a máme argument proti vodě. Je to tím, že se vozí víc banánů než betonu, a to zřejmě navždy, pánové. Nashledanou :)
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist