https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/spory-o-cluny-na-slapech-znovu-ozivaji
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Spory o čluny na Slapech znovu ožívají

26.5.2004 14:12 | PRAHA (EkoList)
S blížícím se létem znovu ožívá problém používání motorových člunů na Slapské a potažmo i Orlické přehradě. Sdružení pro ochranu přírody a krajiny v oblasti Slapského jezera uspořádalo minulý týden v Praze k této záležitosti tiskovou besedu. Kromě médií se do sálu dostavili i zástupci státních institucí a organizací, které hájí zájmy uživatelů člunů. Vzájemné ostré výpady ilustrovaly, jak citlivým problémem čluny na Slapech jsou.
 

Sdružení pro ochranu přírody a krajiny v oblasti Slapského jezera (SOPK) chtělo především poukázat na legislativní nedostatky ve vyhlášce ministerstva dopravy (MD) z června 2002 "o rozsahu a podmínkách užívání povrchových vod k plavbě". Vyhláška upravuje režim dopravy na vodních tocích. Slapská přehrada v ní figuruje jako významná dopravní cesta, ačkoli jí v praxi není.

Spory o čluny na Slapech znovu ožívají.
Ilustrační foto: Jakub Kašpar

V 90. letech minulého století došlo k velkému rozvoji používání motorových člunů a zároveň i k jejich technickému vývoji. Klasické motorové čluny jsou vytlačovány rychlými čluny. Problém prvních je ekologická zátěž vzhledem k hlučnosti a častým únikům paliva a olejů. Problémem nových člunů je jejich rychlost a bezhlučný provoz. Takové čluny se totiž stávají velkým nebezpečím pro plavce.

Podle SOPK provoz motorových člunů ruší ostatní rekreanty a celkově se snižuje zájem o rekreaci v této oblastí kvůli možnému úrazu při střetu v člunem. Ačkoli je asi na polovině nádrže (širší část) rychlost člunů omezena, ve spodní části je rychlost neomezená, pokud k tomu vydá souhlas MD. Ve spodní části se přitom nachází velké množství koupališť, pláží a rekreačních středisek pro desetitisíce návštěvníků. Podle SOPK souhlas MD obdrží prakticky každý, kdo o něj požádá.

Druhým sporným bodem je definice "plavidel určených pro plavbu v kluzu". Ta totiž od 15. června do 15. září na přehradě nemají co dělat. Podle SOPK má být respektováno usnesení vlády z května 2002 a mezi taková nežádoucí plavidla mají patřit i motorové skútry a sportovní motorové čluny. Státní plavební správa ovšem v červenci 2002 vydala výklad, podle něhož je za takové odmítané považováno "plavidlo plující výhradně v kluzu i při minimálních rychlostech (např. závodní kluzák a vznášedlo)." Tím se řídí i policie, a přehradu tak v létě nadále brázdí i sportovní motorové čluny. Policie navíc tvrdí, že není schopna postihnout téměř žádná "zakázaná" plavidla, protože jejich vlastní plavidla zdaleka nedosahují rychlostí používaných člunů a oni nemohou hříšníka dostihnout.

Proti stanovisku SOPK vystoupil kromě zastánců "člunařů" i Tomáš Häckel ze Státní plavební správy, jenž zdůraznil, že podle manipulačního řádu vltavské kaskády je rekreace postavena až za dopravu. To přináší další problém: co je a není doprava. Rekreanti, ať už plavci, chataři nebo uživatelé člunů, jsou jinak postaveni na stejnou úroveň. Zastánce člunařů, Jiří Svoboda z Českého svazu vodního motorismu, potvrdil, že se v dané oblasti může pohybovat přibližně 100 až 400 člunů vysokou rychlostí a poukázal na jejich právo se také rekreovat podle svého. Nicméně podle SOPK je počet ostatních rekreantů podstatně vyšší a je nutné jejich zájmy respektovat. Sdružení proto žádá úpravu vyhlášky a přesné vymezení typu člunů a omezení jejich rychlosti. Zároveň by přivítalo úplný zákaz "rekreačních" člunů.


reklama

 
Lenka Kučerová

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist