Spory o čluny na Slapech znovu ožívají
Sdružení pro ochranu přírody a krajiny v oblasti Slapského jezera (SOPK) chtělo především poukázat na legislativní nedostatky ve vyhlášce ministerstva dopravy (MD) z června 2002 "o rozsahu a podmínkách užívání povrchových vod k plavbě". Vyhláška upravuje režim dopravy na vodních tocích. Slapská přehrada v ní figuruje jako významná dopravní cesta, ačkoli jí v praxi není.
Spory o čluny na Slapech znovu ožívají. | ||
Ilustrační foto: Jakub Kašpar
|
V 90. letech minulého století došlo k velkému rozvoji používání motorových člunů a zároveň i k jejich technickému vývoji. Klasické motorové čluny jsou vytlačovány rychlými čluny. Problém prvních je ekologická zátěž vzhledem k hlučnosti a častým únikům paliva a olejů. Problémem nových člunů je jejich rychlost a bezhlučný provoz. Takové čluny se totiž stávají velkým nebezpečím pro plavce.
Podle SOPK provoz motorových člunů ruší ostatní rekreanty a celkově se snižuje zájem o rekreaci v této oblastí kvůli možnému úrazu při střetu v člunem. Ačkoli je asi na polovině nádrže (širší část) rychlost člunů omezena, ve spodní části je rychlost neomezená, pokud k tomu vydá souhlas MD. Ve spodní části se přitom nachází velké množství koupališť, pláží a rekreačních středisek pro desetitisíce návštěvníků. Podle SOPK souhlas MD obdrží prakticky každý, kdo o něj požádá.
Druhým sporným bodem je definice "plavidel určených pro plavbu v kluzu". Ta totiž od 15. června do 15. září na přehradě nemají co dělat. Podle SOPK má být respektováno usnesení vlády z května 2002 a mezi taková nežádoucí plavidla mají patřit i motorové skútry a sportovní motorové čluny. Státní plavební správa ovšem v červenci 2002 vydala výklad, podle něhož je za takové odmítané považováno "plavidlo plující výhradně v kluzu i při minimálních rychlostech (např. závodní kluzák a vznášedlo)." Tím se řídí i policie, a přehradu tak v létě nadále brázdí i sportovní motorové čluny. Policie navíc tvrdí, že není schopna postihnout téměř žádná "zakázaná" plavidla, protože jejich vlastní plavidla zdaleka nedosahují rychlostí používaných člunů a oni nemohou hříšníka dostihnout.
Proti stanovisku SOPK vystoupil kromě zastánců "člunařů" i Tomáš Häckel ze Státní plavební správy, jenž zdůraznil, že podle manipulačního řádu vltavské kaskády je rekreace postavena až za dopravu. To přináší další problém: co je a není doprava. Rekreanti, ať už plavci, chataři nebo uživatelé člunů, jsou jinak postaveni na stejnou úroveň. Zastánce člunařů, Jiří Svoboda z Českého svazu vodního motorismu, potvrdil, že se v dané oblasti může pohybovat přibližně 100 až 400 člunů vysokou rychlostí a poukázal na jejich právo se také rekreovat podle svého. Nicméně podle SOPK je počet ostatních rekreantů podstatně vyšší a je nutné jejich zájmy respektovat. Sdružení proto žádá úpravu vyhlášky a přesné vymezení typu člunů a omezení jejich rychlosti. Zároveň by přivítalo úplný zákaz "rekreačních" člunů.
reklama