Studie: Přechod k elektromobilům pomůže ukončit ropnou éru. Díky Číně
14.12.2020 11:47 | ŠANGHAJ
( ČTK)
Elektromobily jsou klíčovou součástí snah Číny snižovat emise skleníkových plynů a zlepšovat ovzduší v městském prostředí. Licence | Volné dílo (public domain)
Agresivní přechod k elektromobilům vedený Čínou sníží do roku 2030 globální poptávku po ropě o 70 procent a pomůže ukončit éru těžby a využívání ropy. Předpovídá to studie, kterou zveřejnil výzkumný institut Carbon Tracker. Čína by podle institutu díky rostoucí konkurenceschopnosti automobilů na alternativní pohon mohla do deseti let snížit roční náklady na dovoz ropy o více než 80 miliard dolarů (1,8 bilionu Kč).
Výpočty institutu jsou založeny na konzervativním scénáři Mezinárodní agentury pro energii (IEA), který předpokládá, že podíl elektromobilů na celkové prodeji aut v Číně se do roku 2030 vyšplhá na 40 procent. V Indii a dalších rozvíjejících se zemích by měl dosáhnout 20 procent.
Náklady na dovoz ropy k pohonu průměrného automobilu jsou desetkrát vyšší než náklady na solární zařízení nutné k pohonu elektromobilu, tvrdí institut Carbon Tracker. "Je to jednoduchá volba mezi rostoucí závislostí na drahé ropě produkované cizím kartelem a domácí elektřinou z obnovitelných zdrojů, jejíž ceny s postupem času klesají," uvedl hlavní autor studie Kingsmill Bond.
Elektromobily jsou klíčovou součástí snah Číny snižovat emise skleníkových plynů a zlepšovat ovzduší v městském prostředí. Peking zatím nestanovil termín zákazu výroby a prodeje aut s tradičním pohonem, čínský svaz automobilových inženýrů ale v říjnu předpověděl, že podíl aut s alternativním pohonem na celkovém prodeji se do roku 2035 vyšplhá na 50 z nynějších pěti procent.
reklama
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (19)
Chyba lávky ! Masový přechod k elektromobilitě vyvolá ještě větší tlak na ŽP než dnes. /větší potřeba surovin ,větší kapacita el. zdrojů a přenosové sítě , více nebezpečných odpadů/
Odpovědět
Nesmysl jak dycky. Podívejte se jak my dnes vyrábíme energii. A s tím to srovnávejte.
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/foto-bilina/r%7E5470c0be38af11eb9d74ac1f6b220ee8/?utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Odpovědět
A jak vyrábí elektřinu Čína? No přece z uhlí, z čínského uhlí, vypomáhá si ruským plynem.
Odpovědět
Vůbec nemám pocit, že bychom měli kopírovat Čínu v čemkoliv.
Odpovědět
Vaše pocity jsou jen Vašimi pocity, a ani to není jisté.
Odpovědět
Jo jo ať žije fanatismus, hlavně nepoužívat rozum:) Drahý pane - i když odhlédneme od toho, jak se vyrábí energie pro elmobily, tak jsou elektromobily pro 80-90% uživatelů naprosto neekologickou záležitostí!!!! Lidi jako vy nechápou, že cena výrobku je vlastně ekvivalent uhlíkové zátěže, neboť se do ní promítají veškeré vstupy od těžby surovin až po budoucí likvidaci výrobku. Elektromobily nejsou tak drahé proto, že si to někdo vycucal z prstu, ale proto, že mají ohromnou uhlíkovou zátěž z výroby. Tuto zátěž pak samozřejmě umazávají bezemisním provozem. Aby byl elmobil opravdu ekologický, musí najezdit cca 50-80tis km/rok (typ od typu) - tohle už dávno spočítali Němečtí vědci. I člověk jako vy asi pochopí, že když si koupíte elvůz a necháte ho celou životnost stát v garáži, tak jste životnímu prostředí nepomohl:) Problém je, že drtivá většina lidí co si elmobily kupují i těch co si je budou nuceni koupit (80-90% uživatelů) nenajezdí ročně ani tolik, aby úspory z provozu alespoň vyrovnaly uhlíkové emise z výroby elmobilu!!!! V tom je ten zakopaný pes. I kdyby se 100% energie vyrábělo ze slunce a větru (nyní jen cca 50%), tak v globálu elmobily poškodí životní prostředí několikanásobně víc, než provoz konvenčních aut, jejichž emise jsou dnes už velmi nízké!!! Pravda - ty emise z výroby vznikají většinou někde v Číně, Mexiku či jinde na světě, ale to snad je z pohledu globálního klimatu jedno. Číně to vyřeší závislost na dovozu ropy, EU naoko sníží emise o 55%, ale globálně jsou elektromobily strašný prů.er!!!! S elmobily je to od začátku špatně, protože EU řídí bezmozci. Jako první se měla podpora a restrikce týkat firemních flotil - jedna dodávka rozvážející rohlíky či balíčky vyprodukuje za měsíc víc emisí, než moje auto na LPG za celý rok a možná dva. Platí v zásadě, že 10-20% firemních aut vyprodukuje 70-80% emisí Co2 a tady se mělo začít!!! Navíc většina firemních vozů parkuje uvnitř firemních areálů a bylo by tedy velmi snadné vybudovat tam s podporou EU infratrukturu pro dobíjení přes noc. I dojezd 300-400km by pro rozvoz zboží bohatě stačil a efekt snížení emisí by byl rychlý a efektivní. Do soukromé dopravy se měla EU pustit až tehdy, kdy vědci vymyslí efektivnější způsoby ukládání energie, což se pozná na ceně - elmobil by musel stát totéž co běžné benzínové auto, což by znamenalo, že je jeho uhlíková zátěž z výroby obdobná. V současné chvíli není vůbec důležité, jak se získává energie pro nabíjení - průšvih je, že lidi prostě jezdit musí, ale nenajezdí dost, aby využili potenciál úspory emisí z provozu. Já sice najezdím jen asi 10tis ročně, ale bez auta se neobejdu a jelikož si brzy nebudu moci koupit běžné auto, tak si koupím elmobil - pro mě a pro dalších 80-90% lidí ale nebude ekologický ani omylem - hlupáci z EU mě, který se chová maximálně ekologicky celý život aniž by mě k tomu někdo nutil donutí se chovat naprosto neekologicky a to mě strašně štve - nemůžu s tím ale nic dělat a nakonec si ten nesmysl budu muset koupit....
Odpovědět
"Náklady na dovoz ropy k pohonu průměrného automobilu jsou desetkrát vyšší než náklady na solární zařízení nutné k pohonu elektromobilu, tvrdí institut Carbon Tracker."
Co to je za blobost? Vzdyt to je naopak. Provoz na 1km je drazsi jen diky spotrebni dani. Navic do tech 40% elektromobilu se pocitaji i hybridy a jedna se o prodej, takze uplna obnova vozoveho parku bude az za dalsich 10-20 let.
Odpovědět
Asi vám uniká, že ty panely není nutno pálit, aby vydaly energii a fungují každý den bez čmoudů.
Odpovědět
Asi vám uniká , kolik na provoz auta budete potřebovat km2 panelů + baterie + záložní neOZE zdroj
Odpovědět
V Améru si instalují některé firmy nad parkoviště pro zaměstnance fve panely.
Úplně základní odhad říká, že malé elauto na 100 km jízdy potřebuje na denní nabití asi 30, lépe 50 m2 současných panelů. A žádné baterie, přetoky si spotřebuje firma sama, ani propojení do sítě není nutné.
Ovšem ti, co chodí na noční směnu mají smůlu, musí si dobíjet doma ze své fve.
Odpovědět
Je třeba si uvědomit, že Instut Carbon Tracker je ekologistický spolek, nikoliv nezávislý think-thank jak se rád prezentuje.
Takže o jeho objektivitě se dá s úspěchem pochybovat.
Odpovědět
Pro vás je ekolog každý, kdo není vyložený ropák.
Odpovědět
Ano. A tu elektřinu budeme vyrábět pálením ropy a zemního plynu.
Odpovědět
Vy ji máte přece čistou doma ze zásuvky , že ?
Odpovědět
Já mám liščí ocas a ebonitovou tyč.
Odpovědět
Tak třete. A hlavně u toho nedýchejte, protože to byste produkoval onen vysoce škodlivý CO2.
Odpovědět
"Náklady na dovoz ropy k pohonu průměrného automobilu jsou desetkrát vyšší než náklady na solární zařízení nutné k pohonu elektromobilu, tvrdí institut Carbon Tracker."
Tohle je poměrně nepodstatné, protože ekologická stopa elektromobilu je daleko větší, než spalováku. Největší náklad za najetý kilometr představuje u elektroauta jeho amortizace. I kdyby samotná elektřina byla zdarma, není provoz elektromobilu nijak extrémně levný.
Navíc v ceně paliva pro spalováky podstatnou složku tvoří spotřební daň, která je použita na údržbu silnic. Nějakým způsobem se bude muset zdanit i provoz elektroauta, jinak se nám rozpadnou silnice.
Odpovědět
Nikomu, který tomu fandí a nebo neví co s penězi ,tomu nebráním. Pro velkou
většinu je to drahý špás s omezenou použitelností. Hrozím se představy, když skoro celý den stály auta v kolonách při hromadné havárii na D1 v zimě. U vozidel se spalováky si lidé zatopili nastartovanými motory a když jim docházelo palivo, tak se našli dobráci, kteří jim poskytli palivo z kanystru. To elektřinu nikdo v kanystru nepřinese a nakonec se budou
muset odtahovat i pojízdná, ale pouze "vyšťávená" auta. A to nemusí být
pouze taková hromadná nehoda, to může být cokoliv jiného a zůstat někde
bez možnosti si zatopit, když mám v autě děti nebo nemocné lidi je
hrozná představa. Kývnul bych na hybrid, ale to jsou další náklady
navíc. Je to pouze zbytečná duplicita a komplikace navíc. Beru to pro
městský provoz s možností v noci nabíjet baterie nočním proudem, ale
z fotovoltaiky to asi v noci nebude, když se bude vozidlo ve dne
používat. Takže znovu. Fandům a zbohatlíkům to nadšení neberu a hlavně
ať nedojde k nějakým deformacím ekonomičnosti vozidel umělým zatížením
spalováků nějakou daní ve prospěch elektrodebility (alektromobility).
V EU to můžeme klidně brzo očekávat, protože si libuje v dotacích,
sankcích a přerozdělování daní.
Odpovědět
|
|