Svazek obcí Horažďovicka vymyslel projekt na využití popela na posyp silnic. Chybí jen peníze

"Je to super projekt, ale bohužel už rok na něj sháníme peníze. Na tyto věci není nikdo připravený," uvedl. DSO už to vyzkoušel v jedné obci a má celý proces odděleného sběru popele přesně zdokumentovaný. Popeloviny na malé vesnici tvoří podle Vachušky velký podíl odpadu, 60 až 70 kilogramů na obyvatele za rok. Snižování produkce odpadu je podle něj jednak závazkem ČR k EU (většinu vytřídit a recyklovat), ale hlavně k dalším generacím. Závazky se neplní například vinou faktu, že čím víc se třídí, tím je systém dražší.
"Svozová firma popelnici z vesnice naloží, vysype do popelářského kuka vozu, a protože se jim to zdá zřejmě ještě málo spálené, tak to odvezou do spalovny v Chotíkově a tam popel spolu s ostatním odpadem přepálí ještě jednou," řekl Vachuška. Podle něj je daleko výhodnější popel vytřídit zvlášť, lidé ho nasypou do speciálních nádob, stejně jako separují papír, plasty a sklo. "Pak přijede nějaké mobilní zařízení, které z toho udělá kamenivo a v zimě se tím posypou silnice a chodníky," uvedl Vachuška. Obce budou díky tomu produkovat místo 120 kilogramů komunálního odpadu na obyvatele za rok přibližně polovinu. "A to je tak nízká hranice, že by se ocitly v Guinnessově knize rekordů," řekl.
DSO oslovil různé svazky obcí v ČR. Už dnes by jich do projektu šlo zhruba deset s celkem zhruba 300 000 obyvateli. "Máme všechno ekonomicky spočítané, ale nikdo nemá tolik peněz, abychom to mohli rozjet jako komerční firma," řekl Vachuška. Přesný popis mobilního zařízení, který si DSO chrání jako své know-how, odmítl popsat. "Je schopné popel dvoufázově přepracovat. Smysl je ten, že se z obce nic nevyveze, šetří to náklady, za komunální odpad by obcím klesly na polovinu. Máme to už v polotovarech hotové a funguje to," dodal.
Problémem ale podle Vachušky je, že se svazkům zatím nedaří obstarat si na projekt dotaci. "Už rok se o tom bavím s ministerstvem životního prostředí a různými dalšími institucemi," dodal.
Pro obce bylo dosud nejlevnější skládkování komunálního odpadu. Od letošního ledna jim ale zdražilo z 500 na 800 korun za tunu. A cena dále poroste až na 1850 Kč/t v roce 2029 a o rok později bude zakázáno úplně.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (10)
Jaroslav Štemberk
15.4.2021 12:19Zbyněk Šeděnka
15.4.2021 12:47 Reaguje na Jaroslav ŠtemberkJaroslav Štemberk
15.4.2021 14:31 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaZbyněk Šeděnka
15.4.2021 22:40 Reaguje na Jaroslav ŠtemberkJiří Daneš
15.4.2021 14:27Pane Vachuško nelžete nám náhodou?
Petr Blažek
15.4.2021 17:44Břetislav Machaček
15.4.2021 17:46 Reaguje na Petr BlažekBřetislav Machaček
15.4.2021 17:48 Reaguje na Petr BlažekBřetislav Machaček
15.4.2021 17:44z topení tuhými palivy a na druhé straně staronový nápad sypat silnice
a chodníky popelem. I sebelíp dál zpracovaný popel se koly vozidel
rozmělní na prach a bude ho vítr a vozidla vířit po okolí silnic.
Já bych byl pouze pro posyp přírodním kamenivem, které svou tvrdostí
odolá tlaku vozidel, nepoletuje a pokud bude spláchnut ze silnice do vodotečí, tak to je pouze přírodní kamenivo. Ten spláchnutý popel
vytvoří ve vodotečích popílkový sediment, který nemá s přírodními
splachy nic společného. Jsem zvědav, který "ekolog" toto vymyslel
a co si o tom myslí skuteční ekologové. Každopádně já to považuji
za prasárnu, jakou bylo v minulosti sypání škvárou a popelem všeho
druhu a všude. Tvrdé kamenivo lze po zimě zametacími vozy sebrat
k vytřídění a použít opakovaně, ale prach z toho měkkého posypu
se rozptýlí po okolí a nebo ho voda odnese neznámo kam.