https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/svazek-obci-horazdovicka-vymyslel-projekt-na-vyuziti-popela-na-posyp-silnic
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Svazek obcí Horažďovicka vymyslel projekt na využití popela na posyp silnic. Chybí jen peníze

15.4.2021 12:08 | HORAŽĎOVICE (ČTK)
Popeloviny na malé vesnici tvoří podle Vachušky velký podíl odpadu, 60 až 70 kilogramů na obyvatele za rok.
Popeloviny na malé vesnici tvoří podle Vachušky velký podíl odpadu, 60 až 70 kilogramů na obyvatele za rok.
Foto | Pablo Martinez / Unsplash
Dobrovolný svazek obcí Horažďovicko (DSO) vymyslel projekt na využití popela z domácností. Vyrábělo by se z něj kamenivo na posyp silnic a chodníků v zimě. Projekt je zaměřený zejména na vesnice, jejichž obyvatelé budou v příštích letech dál topit uhlím. Tím, že popel nebude plnit nádoby na komunální odpad, ušetří zhruba polovinu nákladů na svoz a likvidaci. ČTK to řekl manažer DSO Václav Vachuška.
 

"Je to super projekt, ale bohužel už rok na něj sháníme peníze. Na tyto věci není nikdo připravený," uvedl. DSO už to vyzkoušel v jedné obci a má celý proces odděleného sběru popele přesně zdokumentovaný. Popeloviny na malé vesnici tvoří podle Vachušky velký podíl odpadu, 60 až 70 kilogramů na obyvatele za rok. Snižování produkce odpadu je podle něj jednak závazkem ČR k EU (většinu vytřídit a recyklovat), ale hlavně k dalším generacím. Závazky se neplní například vinou faktu, že čím víc se třídí, tím je systém dražší.

"Svozová firma popelnici z vesnice naloží, vysype do popelářského kuka vozu, a protože se jim to zdá zřejmě ještě málo spálené, tak to odvezou do spalovny v Chotíkově a tam popel spolu s ostatním odpadem přepálí ještě jednou," řekl Vachuška. Podle něj je daleko výhodnější popel vytřídit zvlášť, lidé ho nasypou do speciálních nádob, stejně jako separují papír, plasty a sklo. "Pak přijede nějaké mobilní zařízení, které z toho udělá kamenivo a v zimě se tím posypou silnice a chodníky," uvedl Vachuška. Obce budou díky tomu produkovat místo 120 kilogramů komunálního odpadu na obyvatele za rok přibližně polovinu. "A to je tak nízká hranice, že by se ocitly v Guinnessově knize rekordů," řekl.

DSO oslovil různé svazky obcí v ČR. Už dnes by jich do projektu šlo zhruba deset s celkem zhruba 300 000 obyvateli. "Máme všechno ekonomicky spočítané, ale nikdo nemá tolik peněz, abychom to mohli rozjet jako komerční firma," řekl Vachuška. Přesný popis mobilního zařízení, který si DSO chrání jako své know-how, odmítl popsat. "Je schopné popel dvoufázově přepracovat. Smysl je ten, že se z obce nic nevyveze, šetří to náklady, za komunální odpad by obcím klesly na polovinu. Máme to už v polotovarech hotové a funguje to," dodal.

Problémem ale podle Vachušky je, že se svazkům zatím nedaří obstarat si na projekt dotaci. "Už rok se o tom bavím s ministerstvem životního prostředí a různými dalšími institucemi," dodal.

Pro obce bylo dosud nejlevnější skládkování komunálního odpadu. Od letošního ledna jim ale zdražilo z 500 na 800 korun za tunu. A cena dále poroste až na 1850 Kč/t v roce 2029 a o rok později bude zakázáno úplně.


reklama

 
Václav Prokš
 twitter
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (10)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Štemberk

15.4.2021 12:19
Když je to nákladově výhodné, proč tedy shánějí dotaci a nevezmou si na to úvěr od banky?
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

15.4.2021 12:47 Reaguje na Jaroslav Štemberk
Protože dotaci nebudou muset splácet, zatímco ten úvěr ano.
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

15.4.2021 14:31 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
To je pochopitelné, že by pro ně bylo výhodnější získat dotaci, ale když jí nedostanou, tak by to mělo být, dle toho, co tvrdí, realizovatelné i z úvěru, který budou splácet.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

15.4.2021 22:40 Reaguje na Jaroslav Štemberk
Oni zřejmě nejdříve řeší dotaci, protože pokud by rovnou požádali o úvěr, mohl by je někdo v budoucnu nařknout z nehospodárné péče o svěřené finanční prostředky.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

15.4.2021 14:27
To tedy ten Dobrovolný svazek obcí Horažďovicko (DSO) opravdu vymysle dávno vymyšlené, to se dělalo už za první republiky a dlouho potom, až kdosi přišel se solením a posléze se zákazem posypů inertními materiály v různých lokalitách. Jinde je ovšem zase zakázáno solení a to z velmi dobrých důvodů, mělo by být zakázané vůbec a to kvůli ochraně přírody a životního prostředí.
Odpovědět
VH

Vladimír Hošek

15.4.2021 16:58
Dělat skoro zadarmo z popelu kamenivo to je asi něco, jako vytvořit perpetum mobile.

Pane Vachuško nelžete nám náhodou?
Odpovědět
PB

Petr Blažek

15.4.2021 17:44
Popelem a škvárou se silnice a chodníky sypali už v minulosti. Ale jejich hlavní problém je v prašnosti. V momentě kdy roztaje sníh tak popeloviny uschnou a velmi jemné částice práší. Nedovedu si představit, že by tento problém odstranili. I když se sype kamenivem tak po pluhování dochází k jeho drcení a rozmělňování na prach a co teprve nějaký slepenec z popela.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

15.4.2021 17:46 Reaguje na Petr Blažek
Vidím pane Blažku, že jsme mysleli ve stejném čase na totéž.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

15.4.2021 17:48 Reaguje na Petr Blažek
Vidím pane Blažku, že jsme mysleli ve stejném čase na totéž.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

15.4.2021 17:44
Tak nevím. Na jedné straně je tu pláč, že v ovzduší je polétavý prach
z topení tuhými palivy a na druhé straně staronový nápad sypat silnice
a chodníky popelem. I sebelíp dál zpracovaný popel se koly vozidel
rozmělní na prach a bude ho vítr a vozidla vířit po okolí silnic.
Já bych byl pouze pro posyp přírodním kamenivem, které svou tvrdostí
odolá tlaku vozidel, nepoletuje a pokud bude spláchnut ze silnice do vodotečí, tak to je pouze přírodní kamenivo. Ten spláchnutý popel
vytvoří ve vodotečích popílkový sediment, který nemá s přírodními
splachy nic společného. Jsem zvědav, který "ekolog" toto vymyslel
a co si o tom myslí skuteční ekologové. Každopádně já to považuji
za prasárnu, jakou bylo v minulosti sypání škvárou a popelem všeho
druhu a všude. Tvrdé kamenivo lze po zimě zametacími vozy sebrat
k vytřídění a použít opakovaně, ale prach z toho měkkého posypu
se rozptýlí po okolí a nebo ho voda odnese neznámo kam.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist