The Independent: Delfína navrch ke své oblíbené večeři
Jen v jihozápadní Anglii se našlo od začátku roku na mořském pobřeží 264 delfínů a sviňuch, což je jen o něco málo méně než je celkový počet vyplavených kusů v loňském roce v této oblasti.
Nárůst mrtvých kytovců je důsledkem obrovského zájmu restaurací o mořského okouna, makrely a sardinky. Odborníci odhadují, že na každé dva výlovy mořského okouna, připadá jeden omylem chycený delfín. Ten zahyne v obrovské síti, která se táhne za lodí až do vzdálenosti dvaceti kilometrů. Ochránci životního prostředí varují, že takové plýtvání životy je naprosto neomluvitelné a žádají Evropskou komisi a britskou vládu, aby zasáhli ve prospěch kytovců, potrestali rybářské společnosti a donutili používat menší sítě nebo omezili území, kde se smí lovit. Experti ale podotýkají, že rybářské společnosti mohou zaplatit Evropské komisi, ale ne značně narušené populaci delfínů.
Ali Ross ze Společnosti pro ochranu velryb a delfínů (WDCS) dodává, že zvířata umírají násilnou a velice bolestivou smrtí, takovou, jakou by třeba farmáři nikdy nepřipustili. "Hovoříme o tisícovkách kusů, které trpí extrémně bolestivou a dlouho prodlužovanou smrtí, absolutně nesrovnatelnou s porážkou zvířat, žijících na souši. Často dochází k závažným zraněním, utržené ploutve, zlomené čelisti a řada poškození s vnitřním krvácením," komentuje současnou situaci Ross.
Mezinárodní odborníci se domnívají, že moře na pláže vyvrhne jen desetinu všech usmrcených kytovců. Většina z nich klesne na dno nebo je odnesena na volné moře. Protože letos bylo i na francouzské straně nalezeno nejméně 700 mrtvých jedinců, předpokládá se celkový počet obětí kolem deseti tisíc. Naděje na řešení problému svitla minulý týden, když vědci představili nápad na "únikové dveře" v síti v podobě železné mříže, tak velké aby kytovci mohli skrze ní proplout. S jejím použití by počet omylem chycených zvířat významně klesl, podle týmu z univerzity Saint Andrews na dva delfíny chycené za 82 výlovů.
Podle článku Severina Carrella The Independent 25. 05. 2003.
reklama