https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/toman-vlastnikem-vodarenskych-nadrzi-by-mel-byt-stat
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Toman: Vlastníkem vodárenských nádrží by měl být stát

14.11.2019 00:14 | PRAHA (ČTK)
Ústavní ochrana vody podle Brabce existuje v řadě zemí ve světě i v Evropě. Její rozsah se liší podle podmínek vodních zdrojů a klimatu. Proto je na místě, aby Česko začalo vodu chránit, řekl. / Ilustrační foto
Ústavní ochrana vody podle Brabce existuje v řadě zemí ve světě i v Evropě. Její rozsah se liší podle podmínek vodních zdrojů a klimatu. Proto je na místě, aby Česko začalo vodu chránit, řekl. / Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Vlastníkem vodárenských nádrží by měl být jen stát nebo samosprávy, řekl včera na briefingu ministr zemědělství Miroslav Toman (ČSSD). Podobně by tomu mělo být u vodárenské infrastruktury. Nezcizitelnost vodárenských nádrží by zaručil samostatný ústavní zákon na ochranu vody, dodal ministr. Kromě toho by měl mít každý obyvatel právo na užívání pitné vody z vodovodu pro zajištění základních životních potřeb za sociálně přijatelných podmínek. Ochrana vody pro lidskou spotřebu by měla být nadřazená všem ostatním zájmům, dodal Toman.
 

"Každý obyvatel má právo na užívání pitné vody pro zajištění základních životních potřeb z vodovodu pro veřejnou potřebu, případně na vodu z veřejně dostupných zdrojů, za společensky a sociálně přijatelných podmínek. Pokud ochranu vody zakotvíme do ústavního zákona, poskytneme ji tak pevnější právní pozici, a zároveň tak zdůrazníme, jak důležitá pro společnost je," řekl ministr.

Toman po včerejším jednání s odborníky z Právnické fakulty Univerzity Karlovy a s legislativci z ministerstev životního prostředí a zemědělství dodal, že návrh má nyní devět článků a je do něj zapracovaná většina současných poslaneckých návrhů, které ústavní ochranu vody chtějí upravovat. Konání dalšího kulatého stolu, kde se zapracují odborné připomínky, by mělo být podle Tomana na začátku prosince. Pak se chce s vedením vládní koalice dohodnout, zda ústavní zákon předloží vláda jako vládní návrh, či prostřednictvím poslanecké iniciativy.

Jak dodal ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO), návrh je revoluční a nesmí skončit jako deklarace, že se bude chránit pitná voda, ale mělo by jít o debatu nad konkrétními parametry. "Byť je jasné, že budeme vstupovat do střetů s jinými zájmy," dodal.

Ústavní ochrana vody podle Brabce existuje v řadě zemí ve světě i v Evropě. Její rozsah se liší podle podmínek vodních zdrojů a klimatu. Proto je na místě, aby Česko začalo vodu chránit, řekl.

Poslanec Radek Holomčík (Piráti), který se dnešního jednání zúčastnil, řekl, že jeho strana návrh v podstatě podporuje, vidí v něm ale několik "drobných mušek". Stát by se podle něj měl soustředit také na snižování spotřeby vody, Holomčík je rovněž opatrný při hodnocení možnosti ochrany stavby vodních zdrojů jako nejvyššího zájmu. Tato část zákona by podle něj potřebovala jasně upřesnit, aby se neotevřely dveře zabetonování krajiny. Chráněny by podle něj pak měly být i přírodě blízká opatření, která vodu v krajině též zadržují.

Ústavní zákony jsou předpisy nejvyšší právní síly, které mění či doplňují ústavu. K jejich přijetí je nutný souhlas tří pětin všech poslanců a tří pětin přítomných senátorů. Společně s Ústavou ČR a Listinou základních práv a svobod tvoří tzv. ústavní pořádek.

Kvůli ústavní ochraně vody vznikly i poslanecké návrhy, mimo jiné od STAN a KDU-ČSL. Vláda je ale odmítla, stejně jako dříve návrh KSČM. Lidovci za ústavní ochranu vody spustili v létě petici.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (13)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LK

Lukáš Kašpárek

14.11.2019 07:36
Velice citlivé téma.... velice... mám stejné obavy a požadavky jako pan Holomčík. Tohoto tématu lze velice snadno zneužít k dalšímu poškozování krajiny a jejího vodního cyklu. A bude se to vydávat za úžasné a potřebné.... CO JE HLAVNĚ POTŘEBA JE, POSILOVÁNÍ PRÁVA OBČANŮ A HLAVNĚ JEHO VYMAHATELNOST VE VĚCI NÁROKU NA ZDRAVÉ A PŘIROZENĚ FUNGUJÍCÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ!

Odpovědět
JD

Jindřich Duras

15.11.2019 17:14 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Přesně tak! Navíc tu já vidím i snahu vytvářet dojem, že se něco řeší, ale nemusí se nic moc dělat v praxi.
V Ústavě je i právo na zdravé životní prostředí - a co pro praxi?
A ještě:
Právo na vodu sociálně dostupnou - to mají všude v civilizovaném světě a netřeba to dávat do Ústavy, je to jen líbivé gesto§
Pokud bude pitná voda nade vše OPRAVDU, pak se hned bude muset přeorganizovat celé zemědělství: retence a zasakování vody, minimalizace pesticidů, dusičnanů, v povodí vodárenských zdrojů pouze ekologické zemědělství. A TOHLE budou Babišovci skutečně dělat?! Ne, z toho se vylžou velmi rychle - a tohle by bylo jediné, co by za to stálo!
Takže za mě NE a totální nedůvěra!
Odpovědět
MM

Milan Milan

14.11.2019 08:13
Proč "čuju" z toho nápadu levárnu na sto honů?
Odpovědět
ig

14.11.2019 15:54 Reaguje na Milan Milan
Protože z toho vyplývá vyvlastňování. Ale nebyl to hlavní záměr, komouši spolu se zelenými nenápadně chystali právní rámec pro zákaz soukromého vlastnictví půdy (proto hovořili o přírodních zdrojích, ne o vodě).
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

15.11.2019 17:16 Reaguje na Milan Milan
Protože s návrhem přišli velkoprůmysloví zemědělci. Protože voda závisí na zemědělství.
Protože lobby těchto zemědělců je neprůstřelná.
Proto je ten návrh prostě levárna na vytvoření klamného dojmu na voliče...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

14.11.2019 10:06
Nevidím v ústavní ochraně vody žádnou levárnu, naopak je to nanejvýš potřebný zákon.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

14.11.2019 13:55
Holomčík by si především měl ujasnit to, že výstavba, byť i dalších vodních děl, krajinu nebetonuje. To, co betonuje krajinu, je bezhlavé zastavování nejúrodnější půdy plechovými krabicemi, asfaltování kdejaké příjezdové a manipulační plochy apod. Vodní dílo je oproti tomu jako prd... do varhan.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

15.11.2019 17:17 Reaguje na pavel peregrin
Oba zmiňované postupy - přehrady i betonování ploch na sklady atd. - jsou špatně! OBA!
Odpovědět
pp

pavel peregrin

16.11.2019 22:16 Reaguje na Jindřich Duras
Tedy Želivka, coby zdroj pitné vody pro zpovykanou Prahu je také špatně?
Odpovědět

Jan Šimůnek

16.11.2019 09:16 Reaguje na pavel peregrin
Problém je, že ty "plechové krabice" i s celým areálem okolo přinášejí víc peněz než stejná rozloha orné půdy. A betonovou nebo asfaltovou příjezdovou cestu a manipulační plochu prostě potřebujete vzhledem k tomu, co k těm "krabicím" jezdí a jakou to má váhu (a tlak na jednotlivé kolo).
A v principu není problém takový areál časem přestavět na skleníky, které dají víc úrody, a kvalitnější a spolehlivěji, než stejná výměra orné půdy.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

16.11.2019 22:18 Reaguje na Jan Šimůnek
Co se týká peněz, máte pravdu. Ale příjezdovou nebo manipulační plochu lze postavit ze zasakovacích betonových tvárnic. Skleníky nejsou schopny produkovat obilí.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

17.11.2019 06:43 Reaguje na pavel peregrin
Sacharid, bílkovinu i tuk umí i řasy. Jen to zatím není naše priorita. Pokud ale bereme, že většina potravin v USA je přepracovaná soja a kukuřice, tak už to není k řasám (a hmyzímu proteinu) vůbec daleko.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

17.11.2019 17:03 Reaguje na Katka Pazderů
V současné době to není reálné, navíc světová populace neustále roste.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist