https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/u-olsan-u-prostejova-byl-nalezen-mrtvy-vlk-zrejme-ho-srazilo-auto
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

U Olšan u Prostějova byl nalezen mrtvý vlk, zřejmě ho srazilo auto

20.1.2022 11:22 | BRNO (ČTK)
"Informace o výskytu vlků na Olomoucku jsou ve srovnání s jinými kraji zatím velmi sporadické, jedná se o příležitostné záznamy patrně migrujících jedinců. Z genetické analýzy bychom mohli získat zajímavé poznatky o pohybu vlků na území České republiky," uvedl Šafář. Ilustrační foto
"Informace o výskytu vlků na Olomoucku jsou ve srovnání s jinými kraji zatím velmi sporadické, jedná se o příležitostné záznamy patrně migrujících jedinců. Z genetické analýzy bychom mohli získat zajímavé poznatky o pohybu vlků na území České republiky," uvedl Šafář. Ilustrační foto
Nedaleko Prostějova byl v pondělí nalezen mrtvý vlk. Tělo samce leželo na jižním okraji katastrálního území Olšany u Prostějova. Silnice je v tomto úseku jen několik metrů vzdálena od dálnice D46, s níž je souběžná. Překonání jedné z těchto komunikací se zvířeti zřejmě stalo osudným. Příčinu úhynu stanoví až pitva, kterou provedou veterináři v Brně, informoval Jiří Šafář z olomouckého pracoviště Agentury ochrany přírody a krajiny ČR (AOPK).
 

"Informace o výskytu vlků na Olomoucku jsou ve srovnání s jinými kraji zatím velmi sporadické, jedná se o příležitostné záznamy patrně migrujících jedinců. Z genetické analýzy bychom mohli získat zajímavé poznatky o pohybu vlků na území České republiky," uvedl Šafář.

Myslivci i zástupci AOPK přivolaní na místo zásahu potvrdili, že pravděpodobně jde o vlka. Z kadáveru odebrali část tkáně na analýzu DNA, která potvrdí druhovou příslušnost. Pokud jde skutečně o vlka, určí, k jaké evropské populaci vlka nalezený jedinec náležel, doplnil Šafář.

Podobný případ se stal na konci loňského roku na Táborsku. Tělo mrtvého vlka nalezli myslivci u obce Řípec. Ležel u silnice I/23, která vede z Jindřichova Hradce k dálnici D3, pravděpodobně ho rovněž srazilo auto.

Vlci putují podle zástupců agentury na velké vzdálenosti a dokážou uběhnout až několik desítek kilometrů za noc, ať už při pohybu po svém teritoriu nebo při hledání nového. Jejich pohyb po krajině však výrazně limituje síť silnic, které pro volně žijící živočichy představuje obtížně překonatelné bariéry.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (10)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LK

Lukáš Kašpárek

20.1.2022 11:51
Je naprosto nezodpovědné, že kolem všech rychlostních silnic a dálnic nejsou ploty. Ty by měly být navedené do propustek a také chybí síť biokoridorů a ekoduktů, přes které zvířata mohou bezpečně migrovat.

Nejde přitom vůbec jen o vzácné druhy jako je vlk. Mimo jiné ohrožené druhy jde i o to, že tím úplně zbytečně dochází ke škodám na vozidlech a někdy i zranění/smrti cestujících. Navíc pak vše musí platit pojišťovny, vyjíždět hasiči, záchranky a policie a ještě jako bonus dojde k totálním zácpám na těchto komunikacích. Přitom by stačilo "tak málo", aby se nic z tohoto nedělo.

Nechuť dělat smysluplná opatření a žít zodpovědně vládne ČR. Hloupé a smutné zároveň.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

20.1.2022 12:02 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Souhlas , krájení krajiny komunikacemi pokračuje, aniž by se dbalo na realizaci biokoridorů a předcházelo přerušením migračních cest pro zvěř.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

20.1.2022 17:31 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Z této krajiny nikdy nebude divočina se samoregulací a putováním
stád zvěře a smeček vlků. Nepomohou ani ploty kolem dálnic a
silnic 1.třídy, když na ně vleze zvíře z neoplocené okresky. Ty
asi oplocovat nikdo nebude a tak se je třeba zamyslet nad tím,
zda je reálné to šíření vlků mimo NP a jiné klidové zóny. Všude
jinde je čeká podobný osud, stejný jako jinou početnější zvěř.
Nad ní nepláčete krokodýlí slzy jako za vlka, který byl ve svém
rodišti navíc a byl příbuznými vyobcován z teritoria smečky.
Prostě a jasně, byl navíc a nic jiného ho nečekalo, protože
jako jedinec uloví tak leda ovci v ohradě a nebo ukojí hlad
na nějaké zdechlině u cesty. Takových případů bude přibývat,
protože vhodných lokalit pro život smeček tu moc není a ani
nikdy nebude. Začnou časem vadit i ochranářům, až napadnou
zubry a "divoké" koně. Na to jsem zvědav, až k tomu dojde.
Odpovědět
kk

karel krasensky

20.1.2022 17:38 Reaguje na Břetislav Machaček
Bylo by zajímavé dobrát se informace kolik vlku podobným zpusobem skončí na Slovensku kde je stabilní stoupající DIVOKÁ populace
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

21.1.2022 08:24 Reaguje na Břetislav Machaček
Opět totálně mimo...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

22.1.2022 10:14 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Mimo jste ekosvazáku se svými zdravicemi vy. Vám
tu váš ekoguru napsat, že budou vlci regulovat
početnost pohybu lidí v přírodě, tak to budete
chválit taky, protože ten pohyb v přírodě se vás
nakonec ani netýká. Vy si vystačíte se zdravicemi
a oslavnými komentáři ke kdejaké kravině.
Odpovědět
SM

Stanislav Mudra

20.1.2022 12:27
Pro mne byť profi ochranáře stále lepší, než aby jsem ho našel v ohradě s ovcema.
Odpovědět
kk

karel krasensky

20.1.2022 17:01
Škoda vlka.Náklady na krmné dávky,čípování,odčervení,ruzná očkování včetně toho proti vzteklině zadármo nebylo.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

21.1.2022 06:04 Reaguje na karel krasensky
Třeba byl zvyklý na krmení z auta
Odpovědět
kk

karel krasensky

21.1.2022 06:52 Reaguje na Petr Pekařík
Dobré
Odpovědět
 
reklama


Blíž přírodě

Pražská EVVOluce
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist