V Británii se jezdí víc auty, protože hromadná doprava za moc nestojí
Potřeba disponovat osobním vozem od roku 2012 vytrvale klesala, ale nyní se k automobilismu aktivně hlásí vůbec největší počet lidí za sledované období. / Ilustrační foto Licence | Volné dílo (public domain)
Velká Británie se navzdory Brexit stále drží plánů na demotorizaci vlastní dopravní infrastruktury a usiluje o plošné snižování emisí plynoucí z automobilismu. Tato pro životní prostředí jistě chvályhodná snaha se však nesetkává s pochopením řidičů osobních vozů, kterých naopak přibývá. Důvod? Především nespokojenost s hromadnou dopravou. Píše o tom Independent.
„Hodně lidí si myslelo, že hromadná doprava může nabídnout smysluplnou alternativu vůči automobilům,“ říká David Bizley, šéfinženýr RAC Ltd., společnosti poskytující služby v oblasti automobilového průmyslu. „Teď už si to ale nemyslí.“ V dotazníkové studii 33 % motoristů potvrdilo, že jsou na svém voze závislejší, než před dvanácti měsíci. Není to sice radikální skok, ale přece. Loni to samé tvrdilo jen 27 % dotázaných. Důvodů, proč vlastní auto považuje za smysluplnější řešení osobní přepravy, je prý hned několik.
Motoristé například uvádí, že v jejich domácnostech narostla potřeba převážet rodinné členy (34 %), že se jim zvýšila dojezdová vzdálenost do zaměstnání (32 %) a že se jejich rodinní členové nebo přátelé odstěhovali do vzdálenějších míst, kam je už třeba dojíždět (27 %). „Jsou to možná jen drobnosti, ale velmi podstatné,“ říká Bizley. „Potřeba disponovat osobním vozem od roku 2012 vytrvale klesala, ale nyní se k automobilismu aktivně hlásí vůbec největší počet lidí za sledované období.“
V citované studii špatné vysvědčení motoristé vystavili zejména hromadné dopravě. Čtyřiadvacet procent upozorňuje na údajně nesmyslné výluky, překlady a přesuny anebo rušení zastávek. Ty je pak nutí používat auto častěji. Hned 44 % dále upozorňuje na nedostatečnou spolehlivost dopravních sítí a velká zpoždění. Třiatřicet procent respondentů vidí problém v tom, jak provozovatelé železnic i autobusů očesali nabízené služby. 39 % dotázaných vadí zvyšující se ceny neúměrně kvalitě přepravy.
„Je dost tristní, že v situaci, kdy potřebujeme zvýšit vytíženost hromadné přepravy, dramaticky narůstá nespokojenost přepravovaných,“ říká Bizley. „Řešíme tu problémy s kolonami aut ve městech, se znečištěným ovzduším, a přitom alarmujícím způsobem narůstá obliba automobilů.“ Národní statistika přepravy mu dává za pravdu. Autobusy se loni svezlo o 70 milionů pasažérů méně než rok předtím. Pokles o 1,4 % (24 000 pasažérů) zaznamenaly i železnice.
Oba alternativní hromadné dopravní systémy zareagovaly na pokles poněkud netakticky, zvýšením cen jízdného. O to víc pak začali lidé jezdit auty. „Železniční síť je z hlediska přepravy osob na svém historickém minimu za posledních dvanáct let,“ doplňuje Bizley. „Šest z deseti, chcete-li 59 % všech motoristů přitom tvrdí, že pokud by jim hromadná doprava nabídla skutečně smysluplnou alternativu, využívali by své vozy méně. Klíčem k řešení je tedy atraktivní, spolehlivá, frekventovaná a cenově dostupná doprava. Ale takovou teď nemáme.“
reklama
Radomír DohnalAutor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (10)
Ceny veřejné dopravy s tím nemají tolik společného. Lidé (v celé Evropě) jsou bohatší než kdy byli a tohle tím pádem tolik neřeší. Právě proto také preferují individuální dopravu, která je jim příjemnější a to i přesto, že jim k tomu vlády vymýšlejí různé komplikace a obstrukce. Jestli by náhodou nebylo lepší konečně přijmout jako fakt, že základní způsob dopravy lidí je individuální automobilová doprava a z toho vycházet v dalších plánech :-) Trend je už sto let trvalý a zvrátit se dá jen s mimořádným úsilím, krátkodobě, omezeně a za cenu restrikcí :-)
Odpovědět
Mám obavu, že budovat další dopravní cesty pro individuální automobilovou dopravu vůbec není snadné - není prostor. Podle mého je řešením drastické zdanění pohonných hmot a tyto peníze využít na rozvoj opravdu kvalitní veřejné dopravy. Když tedy opravdu potřebuji jet autem, bude to dražší ale s méně zácpami. To je podobné jako s parkováním. Zpoplatněná parkoviště dávají rozumnou šanci na zaparkování, bez zpoplatnění je téměř jistota, že nezaparkujete. I ta veřejná doprava je vlastně individuální, jen jinými dopravními prostředky přepravujícími osoby mnohem efektivněji a ekologičtěji.
Odpovědět
Zní to možná trochu paradoxně, ale prostoru je dost. Třeba v Praze - známé problémy s parkováním v centru, občas přehnané reakce ze strany úřadů (modré zóny, "kradení" infrastruktury) vedly jen k tomu, že lidi omezili cesty do centra a jezdí jinam, třeba do nákupních center na periferii, kde je místa pořád dost. Mně osobně to do centra vůbec netáhne, co tam taky? Nezaparkuju, špína, nepořádek, neopravené chodníky, psí výkaly... I tohle je ale cesta jak se vypořádat se zdánlivým nedostatkem místa.
Odpovědět
Ale to už je jiný a značně komplikovanější problém. Rozšířit město a vysídlit instituce na periferii, prosíťovat vše dostatečně kapacitními silnicemi a zajistit dostatek parkovacích míst. Pak místní do centra nic nepotáhne a to zůstane volné pro tůristy. Takto to v podstatě vyřešily Benátky.
Takový přístup je ale jistě ekonomicky i ekologicky mnohem nárošnější, než udělat pořádně fungující veřejnou dopravu. Navíc větší plocha (menší hustota) aglomerace ještě zvětší dopravní vzdálenosti a tudíž opět navýší dojezdový čas. Navíc zábory půdy... Prostě s vámi zásadně nesouhlasím.
Odpovědět
Jenže ono je to tak. Třeba v Praze je veřejná doprava výborná a levná, ale lidi stejně jezdí raději autem. A jezdí jinam než jezdívali před 15 lety. Kdo z Pražáků si napříkad zajde jen tak do kavárny do centra :-) Podobně je to v Londýně - co zavedli poplatek na vjezd do centra, lidi nepřešli na hromadnou dopravu, prostě jen míň jezdí do centra (nebo aspoň ne víc) a o tom je i tenhle článek. Co se týká záborů půdy, tak každý, kdo stavěl nákupní centrum se s tím nakonec nějak vypořádal, takže ani tohle tu změnu nebrzdí.
Odpovědět
Hmm, ono je to jako s tou obecní pastvinou, kdy se na ní každý snaží uplatnit co nejvíce svých krav, až nakonec všechny pojdou hlady.
Sám píšete, že zpoplatnění vjezdu do Londýna přece jen zafungovalo, tedy přes prachy lze regulovat, to je vlastně dobrá zpráva. A myslím, že je jedno, jestli to funguje tak, že jedu na kafe do centra MHD nebo tam vůbec nejedu. Řekl bych, že mnohé cestování je zcela zbytečné.
Obecně by se mělo stát cestování mnohem dražším (podle výše ekologické stopy), než je, a mělo by se proto stát (za účelem regulace) výrazným přispivatelem do státního rozpočtu. Pak by se mohly snížit jiné daně.
Odpovědět
Nevím jestli to v tom Londýně takhle zamýšleli, každopádně se jim tam nepovedlo zlepšit poměr dopravy ve prospěch veřejné (to jen podle mého vlastního pozorování, statistiky jsem nehledal). Pro mě je to spíš takový smutný trend umírání měst zprostředka - ale konec konců stromu umírají také tak, takže nic divného. Přirovnání k pastvině je jasné, bohužel nevím co s tím. Zakázat lidem cestovat?
Odpovědět
Jo, teď koukám, že to píšete. Omezit cestování pomocí daní :-) Tohle tuším kdysi zkoušeli Zelení v Německu, ekologické daně na letenky, opatření aby lidi trávili dovolenou poblíž domova, ... Pohořeli tehdy krutě. Lidi pochopili, že jde o snížení životní úrovně a zamázli to. A nemyslím, že bychom od té doby byli víc uvědomělí :-)
Odpovědět
Zdanění je výší daní regulovatelný kompromis mezi stavem bez restrikce a zákazem. Pokud by se lidem vysvětlilo, že je třeba cestování omezit či zefektivnit (hramadná doprava), a toto je jakási účinná cesta, snad by se to dalo prosadit. Takové věci se prosazují pomalu a chce na tom pracovat.
Zdanění (a odstarnění dalších negativních externalit zpoplatněním)
představuje jistou restrukturalizaci spotřebního koše, kdy se potřeby výrazně poškozující planetu zdraží a ekokompatibilní zlevní. Takový spotřební koš může být mnoha lidmi dokonce vítán.
Odpovědět
Toť pravda, ale aby lidé méně cestovali, tak jim musíte nabídnout něco mnohem lepšího než cestování. Přiznávám, že vůbec netuším co by to mohlo být.
Odpovědět
|
|