Vánoční pohoda u mísy tropického ovoce? Původ banánů nijak pohodový není

Příběh banánů je stránka lidech, kteří pěstují banány, i o firmách, které banánový trh ovládají. „Obsahuje materiály a informace pořízené během naší letošní návštěvy banánových plantáží v Kostarice a Panamě,“ popisuje projekt Pavla Kotíková, koordinátorka kampaně Za férové banány a spoluautorka dokumentu.
Cílem kampaně je podle akademie motivovat české spotřebitele, aby požadovali po supermarketech eticky vypěstované banány, například ty se známkou Fairtrade.
Nízká cena banánů totiž podle Ekumenické akademie neodráží skutečné náklady, které jejich produkce vyžaduje. „Levné banány jsou důsledkem cenové politiky řetězců, které na ně lákají spotřebitele," uvádí. Řetězcům se podle organizace vyplatí prodávat je s menší marží, protože cenu tohoto ovoce si spotřebitelé pamatují a podle její výše pak hodnotí cenovou hladinu v obchodě.
Dodavatelé musejí podle organizace čelit tlaku řetězců a šetřit na mzdách pracovníků. „To má negativní důsledky hlavně v zemích, kde se banány pěstují. Nejvíce se šetří na práci, kterou odvádějí pracovníci na plantážích. Kromě nízkého příjmu jsou zaměstnanci navíc nuceni pracovat bez ochranných pomůcek s mnoha chemikáliemi, které se používají na ošetření banánovníků, ale poškozují zdraví lidí i životního prostředí," vysvětluje. Banány jsou podle autorů webu hned po bavlně druhou chemicky nejvíce ošetřovanou plodinou světa.
reklama