Vědci navrhnou, jak lépe ochránit ptáky a netopýry před auty na silnicích
Vědci budou v projektu Zachování bezpečných migračních koridorů pro létající obratlovce v česko-saském příhraničí zkoumat chování a aktivitu ptáků a netopýrů při přeletech různých typů ochranných stěn. Díky získaným datům budou moci doporučit stěny s největší efektivitou ochrany vůči kolizím.
"Hlavním cílem projektu, který bude trvat do konce roku 2026, je ochrana biologické rozmanitosti na migračních koridorech sasko-českého pohraničí. Biologickým průzkumem, zhotovením databáze a elektronické mapy rizikových území a testováním vhodných ochranných opatření minimalizujeme negativní dopady nových silnic i zkapacitnění těch stávajících," popsal Tomáš Bartonička, hlavní řešitel projektu a vedoucí pracoviště Výzkum obratlovců na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity.
Přečtěte si také |
Zrození silniční ekologie a dalekosáhlé dopady jednoprocentní libůstky moderní civilizacePodle vědců především v místech, kde migrační koridory létajících obratlovců kříží pozemní komunikace, jsou ochranné stěny jediným možným řešením, jak omezit smrtelné kolize živočichů s automobily. "U současných stěn bude probíhat vizuální, akustický, termovizní výzkum a měření dopravním radarem, který ověří, jak stěny mění chování létajících obratlovců při přeletech silnic a jak stěny snižují jejich mortalitu. Na dvou lokalitách mimo silnice budou postaveny také kontrolní mobilní modifikovatelné stěny. Již existující stěny u silnic totiž nelze měnit a chceme si také ověřit, jestli zvířata po přerušení koridorů již nezměnila chování. Na základě analýzy zisků a ztrát pak bude doporučen nejvhodnější typ stěny," popsal projekt koordinátor terénního výzkumu z Ústavu botaniky a zoologie Přírodovědecké fakulty univerzity Erik Bachorec.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (5)
smějící se bestie
15.2.2024 07:31Pro začátek třeba tím, že větve stromů budou maximálně do 1/2škarpy a né nad celou vozovkou / viz foto !
Jaroslav Řezáč
15.2.2024 08:50 Reaguje na smějící se bestieJak? systém P+R a zejména sdílená mobilita. 80% dopravy se odehrává jen s řidičem.
Doprava je postižena neefektivitou provozu a zatěžuje životní prostředí.
Na sídlištích jsou zýaparkovaná auta, která se víc na parkovišti šuší, než jezdí.
Na co potřebuje někdo auto, které za týden vyjede max. par krát?
Znám případy a mám je na očích, že nějaká auta vyjedou spíš párkrát za dva týdny.
Snížit rychlost.
Nejvíc jsem se zasmál, jak nynější ministr orodoval za 150 km/h na silnici.
Kvůli tomu, že na 200 km přijede o několik minut dříve... stává se to spíš hloupé, než nějakou smysluplností.
Přestaňme se honit za minutami, podstatně více prokrastinujeme a začněme žít, vnímat své okolí.