https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/vedci-navrhnou-jak-lepe-ochranit-ptaky-a-netopyry-pred-auty-na-silnicich
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vědci navrhnou, jak lépe ochránit ptáky a netopýry před auty na silnicích

15.2.2024 01:19 (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Výzkumníci z Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně navrhnou, jak lépe ochránit migrující ptáky a netopýry před auty na silnicích. Chtějí vytvořit elektronickou mapu rizikových území a navrhnout ochranné stěny podél silnic. Univerzita o tom informovala na svém webu.
 

Vědci budou v projektu Zachování bezpečných migračních koridorů pro létající obratlovce v česko-saském příhraničí zkoumat chování a aktivitu ptáků a netopýrů při přeletech různých typů ochranných stěn. Díky získaným datům budou moci doporučit stěny s největší efektivitou ochrany vůči kolizím.

"Hlavním cílem projektu, který bude trvat do konce roku 2026, je ochrana biologické rozmanitosti na migračních koridorech sasko-českého pohraničí. Biologickým průzkumem, zhotovením databáze a elektronické mapy rizikových území a testováním vhodných ochranných opatření minimalizujeme negativní dopady nových silnic i zkapacitnění těch stávajících," popsal Tomáš Bartonička, hlavní řešitel projektu a vedoucí pracoviště Výzkum obratlovců na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity.

Podle vědců především v místech, kde migrační koridory létajících obratlovců kříží pozemní komunikace, jsou ochranné stěny jediným možným řešením, jak omezit smrtelné kolize živočichů s automobily. "U současných stěn bude probíhat vizuální, akustický, termovizní výzkum a měření dopravním radarem, který ověří, jak stěny mění chování létajících obratlovců při přeletech silnic a jak stěny snižují jejich mortalitu. Na dvou lokalitách mimo silnice budou postaveny také kontrolní mobilní modifikovatelné stěny. Již existující stěny u silnic totiž nelze měnit a chceme si také ověřit, jestli zvířata po přerušení koridorů již nezměnila chování. Na základě analýzy zisků a ztrát pak bude doporučen nejvhodnější typ stěny," popsal projekt koordinátor terénního výzkumu z Ústavu botaniky a zoologie Přírodovědecké fakulty univerzity Erik Bachorec.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (5)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

15.2.2024 07:29
zrušit polovinu aut?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

15.2.2024 07:30 Reaguje na Jaroslav Řezáč
a nižší rychlost
Odpovědět
ss

smějící se bestie

15.2.2024 07:31
Jak ?
Pro začátek třeba tím, že větve stromů budou maximálně do 1/2škarpy a né nad celou vozovkou / viz foto !
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

15.2.2024 08:50 Reaguje na smějící se bestie
váš návrh je docela slabí. Polovinu aut? to je jednoduchý, podívejte se na ceny elektromobility a naše platy?
Jak? systém P+R a zejména sdílená mobilita. 80% dopravy se odehrává jen s řidičem.
Doprava je postižena neefektivitou provozu a zatěžuje životní prostředí.
Na sídlištích jsou zýaparkovaná auta, která se víc na parkovišti šuší, než jezdí.
Na co potřebuje někdo auto, které za týden vyjede max. par krát?
Znám případy a mám je na očích, že nějaká auta vyjedou spíš párkrát za dva týdny.

Snížit rychlost.
Nejvíc jsem se zasmál, jak nynější ministr orodoval za 150 km/h na silnici.
Kvůli tomu, že na 200 km přijede o několik minut dříve... stává se to spíš hloupé, než nějakou smysluplností.
Přestaňme se honit za minutami, podstatně více prokrastinujeme a začněme žít, vnímat své okolí.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

15.2.2024 09:05 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Pro mě ?
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist