Vláda pravděpodobně vypoví smlouvu o dálnici D47
Důvodem tohoto návrhu je prý to, že konsorcium nebylo ochotno přistoupit na požadované změny původně uzavřené smlouvy. Ty se týkaly zejména celkové ceny a dále špatného rozložení rizik mezi státem a uvedeným konsorciem. V případě, že by stát smlouvu skutečně vypověděl, musel by prý zaplatit pouze skutečné náklady na přípravu projektu. V současné době by to mělo být kolem tři čtvrtě miliardy korun.
Celý projekt výstavby dálnice D47 prostřednictvím konsorcia H&C vyvolává pochybnosti od samého začátku. Zatímco představitelé konsorcia a spříznění politici tvrdí, že avízovaná cena maximálně 125 miliard korun za výstavbu a porovozování dálnice po dobu 25 let je konečná, někteří odborníci tvrdí opak. Například podle ekonomické analýzy Deutsche Bank se konečná cena může vyšplhat až na více než 200 miliard korun.
Tyto pochyby však jednoznačně odmítá bývalý ministr dopravy a spojů Jaromír Schling, za jehož působení v čele tohoto resortu se o spolupráci s firmou H&C jednalo. "Cena stanovená touto smlouvou je přiměřená a stejné je to i pokud jde o rozložení rizik mezi státem a firmou Housing Construction," řekl Schling ČIA během jednání sjezdu ČSSD, jehož je účastníkem.
Šimonovský nechce jen rušit smlouvu, ale prý má i řešení, jak dálnici D47 postavit. Existují dvě základní varianty - vzít si půjčku od Evropské investiční banky nebo vydat státní dluhopisy. Stavba dálnice s pomocí EIB by přišla podle Ředitelství silnic a dálnic na 70 miliard korun, dluhopisy asi nejsou příliš reálné při neochotě opozice dále zadlužovat stát. Jisté je tedy zatím pouze to, že se opět odkládá zahájení stavby dálnic a tím i její dokončení.
reklama