Vláda: Výstavba dálnice D47 může začít
Podle jeho slov jsou nepravdivé veškeré spekulace týkající se například toho, že byla pro realizaci stavby vybraná firma, která prý nepostavila zatím ani kilometr dálnice. "Tyto kritiky vyplývá z naprostého omylu. Tato firma například postavila kus dálnice mezi Tel Avivem a Jeruzalémem," upozornil Zeman. Ministr dopravy a spojů Jaromír Schling (ČSSD) se domnívá, že dálnice výrazně prospěje nejen Moravskoslezskému kraji a pomůže do této oblasti přitáhnout investory.
Jak dále Schling uvedl, dálnice D47 je pilotním projektem výstavby dopravní infrastruktury metodou B.O.T. (Postav, Provozuj, Předej) v České republice. Firma Housing and Construction tedy dálnici postaví za své peníze, pak ji bude 30 let provozovat a stát bude výstavbu a provoz dálnice splácet. Stát by pro tyto účely měl podle Schlinga vynaložit maximálně 125 miliard korun, skutečné náklady však prý budou menší. "Nelze však předem vyloučit případná rizika, jako jsou problémy se získáváním územních rozhodnutí," upozornil ministr.
Podle Schlinga bude teprve po dokončení tohoto projektu možné vyhodnotit, zda lze systém B.O.T použít i pro financování dalších staveb dopravní infrastruktury, zejména například plánované stavby dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic. "Na základě získaných zkušeností také napříště plánujeme vypsání výběrového řízení," reagoval Schling na kritiku toho, že izraelská firma dostala zakázku na stavbu dálnice D47 bez výběrového řízení. Vzápětí ale ministr dodal, že ani výběrové řízení nemusí být zárukou kvality.
Základní kámen prvního úseku dálnice D47 byl položen 28. května. Celá 80,2 kilometru dlouhá dálnice bude motoristům sloužit od roku 2007 a zcela dokončena bude maximálně o dva roky později. Firma Housing and Construction bude dálnici provozovat do roku 2032 a stát ji bude splácet formou stínového mýtného od roku 2007.
reklama